[FONT=Tahoma, sans-serif]اجزاء خودروهای هیبریدی [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]خودروهای هیبریدی یک ترکیب بهینه از اجزای مختلف هستند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]یک نمونه خودرو هیبریدی را دیاگرام بالا می بینید[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]کنترل کننده ها [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]/ [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]موتورهای هیبریدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]موتورهای کارگران پر کار سیستمهای راننده خودروهای هیبریدی هستند ، یک موتور کشنده الکتریکی ، انرژی الکتریکی واحد ذخیره انرژی را به انرژی مکانیکی که چرخ های خودرو را به حرکت در می آورد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]بر خلاف خودروهای معمول که برای بدست آوردن گشتاور کامل ، موتور باید سرعت بگیرد موتور الکتریکی گشتاور کامل رادر سرعت های پایین نیز فراهم می کند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]همین مشخصه شتاب غیر خطی عالی به خودرو می دهد [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]مشخصه های مهم موتور خودروی هیبریدی شامل کنترل خوب رانندگی با خطای مجاز صدای کم وراندمان بالا می باشد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]مشخصه های دیگر شامل انعطاف پذیری مربوط به نوسان ولتاژ و البته قابل قبول بودن قیمت تولید انبوه می شود[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]تکنولوژی موتور جلو برنده برای کاربردهای خودروی هیبریدی شامل آهنربای دائمی ، القای جریان متناوب و موتورهای مقاومت مغناطیسی متغییر می باشد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]باتری خودرو هیبریدی [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]باتری ها یک از اجزای ضروری خودروخهای هیبریدی هستند [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]گر چه تعداد کمی از تولیدات خودروهای هیبریدی با باتریهای پیشرفته در بازار عرضه شده اند اما هیچ کدام از باتری های رایج یک ترکیب قابل قبول اقتصادی از توان ، راندمان انرژی و طول عمر را برای حجم بالای تولید خودرو ارائه نداده اند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ویژگیهای مطلوب باتریهای با توان بالا برای کاربردهای خودروهای هیبریدی شامل این موارد است [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]: [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]پیک و توان مخصوص تکانه بالا ، انرژی مخصوص بالای توان تکانه ، پذیرش شارژ بالا برای بیشینه کردن بهره بری ترمز واکنشی و طول عمر طولانی [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]روش ها و طراحی های در حال توسعه برای هماهنگی مجموعه به صورت الکتریکی و حرارتی ، روشهای دقیق در حال پیشرفت برای تعیین وضع شارژ باتری ، باتریهای بادوام در حال پیشرفت و قابلیت بازاریابی ، چالش های تکنیکی دیگر هستند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازن های خودروهای هیبریدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازنها انرژی مخصوص بالاتری دارند و نوع قویتری از خازن های الکترولیتی هستند که انرژی را به عنوان شارژ الکتریسته ساکن ذخیره می کنند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازنها سیسمتهای الکتروشیمیایی هستند که انرژی را در لایه ای از مایع قطبیده شده در سطح مشترک مابین یک الکترولیت رسانای یونی و یک الکترود رسانا ذخیره می کنند [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ظرفیت ذخیره انرژی با افزایش مساحت سطح مشترک افزایش می یابد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازنها به عنوان اولین ابزار برای کمک به توان موتور در شتاب گیری و سر بالایی رفتن هستند که به هملن خوبی بازیافت انرژی ترمزگسترش پیداکرده اند فراخازنها به صورت بالقوه به عنوان دومین شیوه ذخیره انرژی در خودروهای هیبریدی ، برای تامین توان بار گذاری باتری های شیمیایی سودمندند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]الکتریسیته اضافی برای ثابت نگه داشتن ولتاژ در مواقعی که چگالی انرژی پایین است مورد نیاز است[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]پیل های سوختی خودروهای هیبریدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]پیل های سوختی به واسطه یک واکنش الکتروشیمیایی که هیدروژن را با اکسیژن در هوای محیط ترکیب می کند ، الکتریسیته تولید می کنند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]هیدروژن خالص یا هر سوخت فسیلی دیگری که اصلاح شده باشد می تواند برای تولید گاز هیدروژن مورد استفاده قرار گیرد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]متانول یک انتخاب معمول برای سوخت است[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]تنها گاز خروجی پیل سوختی بخار آب است که توان بالقوه آن را به عنوان تمیزترین واحد توان هیبریدی می رساند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]راندمان ، صدای کم ، قابلیت اطمینان و راندمان تبدیل انرژی تا [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]50% [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]پیش بینی شده پیلل های سوختی ، نشان می دهد که به طور نسبه مشخصه های خودروی هیبریدی در قیاس با راندمان [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]20-25 [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]درصد موتورهای بنزینی احتراق داخلی مناسب تر هستند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]انتشارات پایین و راندمان بالا [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]تفاوت در گازهای خروجی خودروهای الکتریکی هیبریدی بستگی به خودرو و پیکر بندی اجزا آن دارد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ولی به طور کلی خودروهای هیبریدی گازهای خروجی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند چرا که در موتور این خودروها یک موتور الکتریکی به همراه یک موتور احتراق داخلی دارد و موتور الکتریکی در بسیاری از مواقع جبران کننده موتور احتراق داخلی است بنابراین مصرف سوخت و گازهای خروجی کاهش می یابد ، در ضمن این خودروها قادرند فقط با موتورالکتریکی کار کنند که باعث کاهش آلودگی می شود[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]هیبریدهابه سادگی کار کرد موتور را کنترل می کنند و این عمل خورو را دارای راندمان بیشتر و آلودگی کمتر می کند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هایبرید[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]خودروهای برقی گرچه به عنوان اولین راهکار برای کاهش میزان آلودگی معرفی گردیده اند اما به علت آنکه در سیکلهای رانشی طولانی با مشکل ر وبرو می شوند از اینرو حضور موفقی نداشته اند و در حقیقت با شکست مواجه گردیده اند [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ایده خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف سوخت را به حداقل رسانده است بلکه مشکلات ناشی از خودروهای برقی خالص را حل نموده است [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]واین مزیت خودروهای هایبرید برقی نسبت به خودروهای برقی خالص می باشد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]خودروهای هیبریدی یک ترکیب بهینه از اجزای مختلف هستند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]یک نمونه خودرو هیبریدی را دیاگرام بالا می بینید[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]کنترل کننده ها [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]/ [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]موتور کشنده الکتریکی [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]سیستم های ذخیره کننده انرژی الکتریکی ، همچون باتری ها و فراخازن ها [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]واحد توان هیبریدی همچون موتور احتراق جرقه ای ، موتورهای انژکتور مستقیم احتراق تراکمی [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]([/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]دیزل[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]) [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]توربین های گازی و پیل های سوختی [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]سیستم های سوخت رسانی برای واحد توان هیبریدی [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]جعبه دنده [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]([/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]گیربکس[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]) [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]سیستم های کنترل گازهای خارجی [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]مدیریت انرژی وکنترل سیستم ها [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]مدیریت حرارتی اجزاء [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]وزن پایین وایرو دینامیک بدنه [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]/ [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]شاسی [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]مقاومت غلطشی پایین [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]([/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]شامل طراحی بدنه وتایرها [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]) [/FONT]
- [FONT=Tahoma, sans-serif]کاهش بار لوازم اضافی [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]کنترل کننده ها [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]/ [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]موتورهای هیبریدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]موتورهای کارگران پر کار سیستمهای راننده خودروهای هیبریدی هستند ، یک موتور کشنده الکتریکی ، انرژی الکتریکی واحد ذخیره انرژی را به انرژی مکانیکی که چرخ های خودرو را به حرکت در می آورد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]بر خلاف خودروهای معمول که برای بدست آوردن گشتاور کامل ، موتور باید سرعت بگیرد موتور الکتریکی گشتاور کامل رادر سرعت های پایین نیز فراهم می کند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]همین مشخصه شتاب غیر خطی عالی به خودرو می دهد [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]مشخصه های مهم موتور خودروی هیبریدی شامل کنترل خوب رانندگی با خطای مجاز صدای کم وراندمان بالا می باشد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]مشخصه های دیگر شامل انعطاف پذیری مربوط به نوسان ولتاژ و البته قابل قبول بودن قیمت تولید انبوه می شود[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]تکنولوژی موتور جلو برنده برای کاربردهای خودروی هیبریدی شامل آهنربای دائمی ، القای جریان متناوب و موتورهای مقاومت مغناطیسی متغییر می باشد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]باتری خودرو هیبریدی [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]باتری ها یک از اجزای ضروری خودروخهای هیبریدی هستند [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]گر چه تعداد کمی از تولیدات خودروهای هیبریدی با باتریهای پیشرفته در بازار عرضه شده اند اما هیچ کدام از باتری های رایج یک ترکیب قابل قبول اقتصادی از توان ، راندمان انرژی و طول عمر را برای حجم بالای تولید خودرو ارائه نداده اند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ویژگیهای مطلوب باتریهای با توان بالا برای کاربردهای خودروهای هیبریدی شامل این موارد است [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]: [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]پیک و توان مخصوص تکانه بالا ، انرژی مخصوص بالای توان تکانه ، پذیرش شارژ بالا برای بیشینه کردن بهره بری ترمز واکنشی و طول عمر طولانی [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]روش ها و طراحی های در حال توسعه برای هماهنگی مجموعه به صورت الکتریکی و حرارتی ، روشهای دقیق در حال پیشرفت برای تعیین وضع شارژ باتری ، باتریهای بادوام در حال پیشرفت و قابلیت بازاریابی ، چالش های تکنیکی دیگر هستند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازن های خودروهای هیبریدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازنها انرژی مخصوص بالاتری دارند و نوع قویتری از خازن های الکترولیتی هستند که انرژی را به عنوان شارژ الکتریسته ساکن ذخیره می کنند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازنها سیسمتهای الکتروشیمیایی هستند که انرژی را در لایه ای از مایع قطبیده شده در سطح مشترک مابین یک الکترولیت رسانای یونی و یک الکترود رسانا ذخیره می کنند [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ظرفیت ذخیره انرژی با افزایش مساحت سطح مشترک افزایش می یابد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]فراخازنها به عنوان اولین ابزار برای کمک به توان موتور در شتاب گیری و سر بالایی رفتن هستند که به هملن خوبی بازیافت انرژی ترمزگسترش پیداکرده اند فراخازنها به صورت بالقوه به عنوان دومین شیوه ذخیره انرژی در خودروهای هیبریدی ، برای تامین توان بار گذاری باتری های شیمیایی سودمندند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]الکتریسیته اضافی برای ثابت نگه داشتن ولتاژ در مواقعی که چگالی انرژی پایین است مورد نیاز است[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]پیل های سوختی خودروهای هیبریدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]پیل های سوختی به واسطه یک واکنش الکتروشیمیایی که هیدروژن را با اکسیژن در هوای محیط ترکیب می کند ، الکتریسیته تولید می کنند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]هیدروژن خالص یا هر سوخت فسیلی دیگری که اصلاح شده باشد می تواند برای تولید گاز هیدروژن مورد استفاده قرار گیرد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]متانول یک انتخاب معمول برای سوخت است[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]تنها گاز خروجی پیل سوختی بخار آب است که توان بالقوه آن را به عنوان تمیزترین واحد توان هیبریدی می رساند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]راندمان ، صدای کم ، قابلیت اطمینان و راندمان تبدیل انرژی تا [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]50% [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]پیش بینی شده پیلل های سوختی ، نشان می دهد که به طور نسبه مشخصه های خودروی هیبریدی در قیاس با راندمان [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]20-25 [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]درصد موتورهای بنزینی احتراق داخلی مناسب تر هستند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]انتشارات پایین و راندمان بالا [/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]تفاوت در گازهای خروجی خودروهای الکتریکی هیبریدی بستگی به خودرو و پیکر بندی اجزا آن دارد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]. [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ولی به طور کلی خودروهای هیبریدی گازهای خروجی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند چرا که در موتور این خودروها یک موتور الکتریکی به همراه یک موتور احتراق داخلی دارد و موتور الکتریکی در بسیاری از مواقع جبران کننده موتور احتراق داخلی است بنابراین مصرف سوخت و گازهای خروجی کاهش می یابد ، در ضمن این خودروها قادرند فقط با موتورالکتریکی کار کنند که باعث کاهش آلودگی می شود[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]هیبریدهابه سادگی کار کرد موتور را کنترل می کنند و این عمل خورو را دارای راندمان بیشتر و آلودگی کمتر می کند[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هایبرید[/FONT]
[FONT=Tahoma, sans-serif]خودروهای برقی گرچه به عنوان اولین راهکار برای کاهش میزان آلودگی معرفی گردیده اند اما به علت آنکه در سیکلهای رانشی طولانی با مشکل ر وبرو می شوند از اینرو حضور موفقی نداشته اند و در حقیقت با شکست مواجه گردیده اند [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]ایده خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انرژی در تولید سیستم محرکه رانشی نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف سوخت را به حداقل رسانده است بلکه مشکلات ناشی از خودروهای برقی خالص را حل نموده است [/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif]واین مزیت خودروهای هایبرید برقی نسبت به خودروهای برقی خالص می باشد[/FONT][FONT=Tahoma, sans-serif].[/FONT]