[h=1][/h]
اگر با فردی رو به رو هستید که یک روز آرام و یک روز خشمگین است و نمی دانید با چه رفتاری رو به رو می شوید، حتما این مقاله را بخوانید.
دیروز رفتارش دوستانه و خوب بود ولی امروز اخم کرده و ازم دوری می کند، هر روز یه مدلی است، وقتی با او معاشرت می کنم احساس می کنم با یک غلتک عاطفی دارم معاشرت می کنم که ممکنه فردا متفاوت از امروز بشود، حتی وقتی می خواهم از علت ترشرویی هایش بپرسم جواب درستی نمی دهد، یعنی اغلب اوقات جوابی نمی دهد و به همین خاطر من هم صحبت را ادامه نمی دهم. حرف و عملش هم یکی نیست، همیشه یک جور حرف می زند و یک جور دیگه عمل می کند.
جملات بالا شرح حال کوتاهی از فردی است که منفعل یا پرخاشگر نامیده می شود. پرخاشگری منفعلانه شامل طیف وسیعی از رفتارهایی است که برای ابراز غیر مستقیم خشم و عواطف منفی به کار می رود.
در ادامه 10 عبارت معمول را که پرخاشگران به وفور در تعاملات روزمره از آنها استفاده می کنند بیان خواهیم کرد. آشنایی با این عبارات به ما کمک می کند تا این افراد را بشناسیم و از خودمان در برابر خشم پنهان آنها محافظت کنیم.
[h=4]1. من عصبانی نیستم:[/h] انکار خشم، رفتاری بسیار متداول در افراد پرخاشگر است. این افراد همیشه احساس خشم شان را پنهان می کنند، حتی وقتی که خون خونشان را می خورد باز هم اصرار دارند به دیگران بگویند که من عصبانی نیستم.
[h=4]2. خوب است، بد نیست:[/h] فکری که پرخاشگری انفعالی را در فرد بر می انگیزد این است که ابراز مستقیم خشم زندگی را بدتر خواهد کرد، به همین دلیل فرد پرخاشگر در مواردی هم که نامطلوب او است باز هم از اصطلاحاتی مانند خوب است و بد نیست استفاده می کند تا بدین ترتیب بتواند هیجانات واقعی خود را پنهان نگه دارد، اما همین فرد که اکنون درباره مسئله ای نظر مساعد یا نسبتا مساعد داده است فردا با اخم، قهر و ترشرویی نسبت به آن رفتار می کند.
[h=4]3. انجام می دهم:[/h] افراد پرخاشگر به این رفتار شهره اند که اگر تقاضایی از آنها بشود زبانی می پذیرند و می گویند انجام می دهم اما در عمل آن را انجام نمی دهند. این رفتار نیز، راه دیگری برای ابراز غیر مستقیم خشم آنها است.
[h=4]4. من که نمی دانستم منظورت همین حالاست:[/h] افراد پرخاشگر استاد به تعویق انداختن و امروز و فردا کردن هستند. البته همه ما گاه گاهی در کارهایمان تعلل می کنیم اما معمولا این رفتار محدود به کارهایی است که علاقه ای به آنها نداریم. این در حالی است که افراد پرخاشگر به تعلل کردن به عنوان راهی برای ناکام کردن دیگران و یا راحت شدن از شر انتظارات دیگران بدون اینکه به طور مستقیم آنها را رد کنند تکیه دارند.
[h=4]5. شما هر چیزی را بی نقص می خواهید:[/h] یک راهبرد پیچیده تر برای پرخاشگری انجام دادن به موقع کارها اما به صورت غیر قابل قبول است. برای مثال یک دانش آموز تکالیفش را به موقع انجام می دهد اما آنقدر نامرتب می نویسد که قابل خواندن نیست، یا شوهری که می داند همسرش کله پاچه دوست ندارد برای او یک دست کله پاچه فوق العاده تهیه می کند، یا کارمندی کاری را برای شرکت متبوعش انجام می دهد که هزینه زیادی را به شرکت تحمیل کرده و فایده ای برای آن نداشته است. در همه این مثالها فرد پرخاشگر درخواست خاصی را پذیرفته اما عمدا آن را به شکلی غیر کارآمد انجام داده است. زمانی هم که از فرد توضیح خواسته می شود از کارش دفاع می کند و با گفتن؛ این شما هستید که همه چیز را صد در صد کامل می خواهید دیگران را به داشتن معیارهای سخت گیرانه یا تمام خواهانه متهم می کند.
[h=4]6. فکر می کردم که خودتان می دانید:[/h] گاهی پرخاشگری با منتقل نکردن اطلاعاتی که می تواند از وقوع یک مشکل برای فردی دیگر پیشگیری کند خود را نشان می دهد. در این وضعیت فرد در حالی که از دردسری که برای طرف مقابل ایجاد شده است لذت می برد با بیان فکر می کردم خودتان می دانید از کم کاری خود دفاع می کند.
[h=4]7. خوشحال می شوم بتوانم کمکی بکنم:[/h] به طور حتم با این افراد در مراکز و مۆسسات و ادارات به وفور برخورد داشته اید. یک متصدی که به ظاهر هم پاسخگو و مودب به نظر می رسد درخواست شما را می شنود و بعد ضمن اظهار خوشحال می شوم بتوانم کمکی بکنم شما را مطمئن می کند که تا فلان روز مشکلتان را حل خواهد کرد. با فرا رسیدن روز موعود و باقی ماندن مشکل، بالإجبار دوباره به متصدی مذکور مراجعه می کنید و دوباره همان رفتار به ظاهر پاسخگو را می بینید. این وضعیت تا مدتی ادامه پیدا می کند و کم کم به این نتیجه می رسید که این متصدی علیرغم رفتار همکارانه هر بار تقاضای شما را در سطل زباله بایگانی می کند. در این حالت آن فرد در حالیکه به بد رفتاری هم متهم نیست چرا که هر بار با لبخند زدن و اطمینان دادن نسبت به حل مشکل که هر دو رفتارهای اجتماعی مقبولی هستند خشم خود را نشان می دهد.
[h=4]8. نسبت به بضاعت تان (سن تان، درآمدتان، ظاهرتان، تحصیلات تان، طبقه اجتماعی تان و...) خیلی خوب هستید:[/h] تعریف کردن از دیگران رفتاری است که از لحاظ اجتماعی پسندیده و مقبول است. اما افراد پرخاشگر کنایه را چاشنی تعریف و تحسین خود از دیگران می کنند و از این طریق خشم شان را نسبت به دیگری ابراز می کنند. به عنوان مثال اگر شما یک بانوی میانسال باشید یا مردی مجرد، بلند قد و لاغر اندام، فرد پرخاشگر ممکن است تعاریفی این چنین نثارتان کند: ناراحت نباش، مطمئنم شما با همین سن و سال هم می توانی جلوتر از نوه هایت به قله کوه برسی یا دختران زیادی هستند که از مردهای نی قلیانی خوش شان می آید.
[h=4]9. داشتم شوخی می کردم:[/h] مثل تعریف های کنایه آمیز، شوخی های کنایه آمیز هم ابزاری شایع برای ابراز غیر مستقیم خشم در افراد پرخاشگر است. حال اگر طرف مقابل رنجش خود را از این شوخی ها اعلام کند، فرد پرخاشگر با بیان فقط داشتم با شما شوخی می کردم خود را قربانی یک سوتفاهم نشان می دهد.
[h=4]10. چرا اینقدر ناراحت شدی؟[/h] فرد پرخاشگر در حین ابراز غیر مستقیم خشم به دیگران به نحوی استادانه خونسردی خود را حفظ می کند و وقتی طرف مقابل رنجیده می شود و از او در مورد رفتارش توضیح می خواهد ادعا می کند که واکنش او بی مورد است و دلیلی برای این همه ناراحتی وجود ندارد. در واقع پرخاشگران از اینکه دیگران را در موقعیتی قرار بدهند که خونسردی شان را از دست بدهند و بعد آنها را بخاطر از کوره در رفتن شان بازخواست کنند لذت می برند.
منبع : تبیان
اگر با فردی رو به رو هستید که یک روز آرام و یک روز خشمگین است و نمی دانید با چه رفتاری رو به رو می شوید، حتما این مقاله را بخوانید.
دیروز رفتارش دوستانه و خوب بود ولی امروز اخم کرده و ازم دوری می کند، هر روز یه مدلی است، وقتی با او معاشرت می کنم احساس می کنم با یک غلتک عاطفی دارم معاشرت می کنم که ممکنه فردا متفاوت از امروز بشود، حتی وقتی می خواهم از علت ترشرویی هایش بپرسم جواب درستی نمی دهد، یعنی اغلب اوقات جوابی نمی دهد و به همین خاطر من هم صحبت را ادامه نمی دهم. حرف و عملش هم یکی نیست، همیشه یک جور حرف می زند و یک جور دیگه عمل می کند.

جملات بالا شرح حال کوتاهی از فردی است که منفعل یا پرخاشگر نامیده می شود. پرخاشگری منفعلانه شامل طیف وسیعی از رفتارهایی است که برای ابراز غیر مستقیم خشم و عواطف منفی به کار می رود.
در ادامه 10 عبارت معمول را که پرخاشگران به وفور در تعاملات روزمره از آنها استفاده می کنند بیان خواهیم کرد. آشنایی با این عبارات به ما کمک می کند تا این افراد را بشناسیم و از خودمان در برابر خشم پنهان آنها محافظت کنیم.
[h=4]1. من عصبانی نیستم:[/h] انکار خشم، رفتاری بسیار متداول در افراد پرخاشگر است. این افراد همیشه احساس خشم شان را پنهان می کنند، حتی وقتی که خون خونشان را می خورد باز هم اصرار دارند به دیگران بگویند که من عصبانی نیستم.
[h=4]2. خوب است، بد نیست:[/h] فکری که پرخاشگری انفعالی را در فرد بر می انگیزد این است که ابراز مستقیم خشم زندگی را بدتر خواهد کرد، به همین دلیل فرد پرخاشگر در مواردی هم که نامطلوب او است باز هم از اصطلاحاتی مانند خوب است و بد نیست استفاده می کند تا بدین ترتیب بتواند هیجانات واقعی خود را پنهان نگه دارد، اما همین فرد که اکنون درباره مسئله ای نظر مساعد یا نسبتا مساعد داده است فردا با اخم، قهر و ترشرویی نسبت به آن رفتار می کند.
[h=4]3. انجام می دهم:[/h] افراد پرخاشگر به این رفتار شهره اند که اگر تقاضایی از آنها بشود زبانی می پذیرند و می گویند انجام می دهم اما در عمل آن را انجام نمی دهند. این رفتار نیز، راه دیگری برای ابراز غیر مستقیم خشم آنها است.

[h=4]4. من که نمی دانستم منظورت همین حالاست:[/h] افراد پرخاشگر استاد به تعویق انداختن و امروز و فردا کردن هستند. البته همه ما گاه گاهی در کارهایمان تعلل می کنیم اما معمولا این رفتار محدود به کارهایی است که علاقه ای به آنها نداریم. این در حالی است که افراد پرخاشگر به تعلل کردن به عنوان راهی برای ناکام کردن دیگران و یا راحت شدن از شر انتظارات دیگران بدون اینکه به طور مستقیم آنها را رد کنند تکیه دارند.
[h=4]5. شما هر چیزی را بی نقص می خواهید:[/h] یک راهبرد پیچیده تر برای پرخاشگری انجام دادن به موقع کارها اما به صورت غیر قابل قبول است. برای مثال یک دانش آموز تکالیفش را به موقع انجام می دهد اما آنقدر نامرتب می نویسد که قابل خواندن نیست، یا شوهری که می داند همسرش کله پاچه دوست ندارد برای او یک دست کله پاچه فوق العاده تهیه می کند، یا کارمندی کاری را برای شرکت متبوعش انجام می دهد که هزینه زیادی را به شرکت تحمیل کرده و فایده ای برای آن نداشته است. در همه این مثالها فرد پرخاشگر درخواست خاصی را پذیرفته اما عمدا آن را به شکلی غیر کارآمد انجام داده است. زمانی هم که از فرد توضیح خواسته می شود از کارش دفاع می کند و با گفتن؛ این شما هستید که همه چیز را صد در صد کامل می خواهید دیگران را به داشتن معیارهای سخت گیرانه یا تمام خواهانه متهم می کند.
[h=4]6. فکر می کردم که خودتان می دانید:[/h] گاهی پرخاشگری با منتقل نکردن اطلاعاتی که می تواند از وقوع یک مشکل برای فردی دیگر پیشگیری کند خود را نشان می دهد. در این وضعیت فرد در حالی که از دردسری که برای طرف مقابل ایجاد شده است لذت می برد با بیان فکر می کردم خودتان می دانید از کم کاری خود دفاع می کند.
[h=4]7. خوشحال می شوم بتوانم کمکی بکنم:[/h] به طور حتم با این افراد در مراکز و مۆسسات و ادارات به وفور برخورد داشته اید. یک متصدی که به ظاهر هم پاسخگو و مودب به نظر می رسد درخواست شما را می شنود و بعد ضمن اظهار خوشحال می شوم بتوانم کمکی بکنم شما را مطمئن می کند که تا فلان روز مشکلتان را حل خواهد کرد. با فرا رسیدن روز موعود و باقی ماندن مشکل، بالإجبار دوباره به متصدی مذکور مراجعه می کنید و دوباره همان رفتار به ظاهر پاسخگو را می بینید. این وضعیت تا مدتی ادامه پیدا می کند و کم کم به این نتیجه می رسید که این متصدی علیرغم رفتار همکارانه هر بار تقاضای شما را در سطل زباله بایگانی می کند. در این حالت آن فرد در حالیکه به بد رفتاری هم متهم نیست چرا که هر بار با لبخند زدن و اطمینان دادن نسبت به حل مشکل که هر دو رفتارهای اجتماعی مقبولی هستند خشم خود را نشان می دهد.
[h=4]8. نسبت به بضاعت تان (سن تان، درآمدتان، ظاهرتان، تحصیلات تان، طبقه اجتماعی تان و...) خیلی خوب هستید:[/h] تعریف کردن از دیگران رفتاری است که از لحاظ اجتماعی پسندیده و مقبول است. اما افراد پرخاشگر کنایه را چاشنی تعریف و تحسین خود از دیگران می کنند و از این طریق خشم شان را نسبت به دیگری ابراز می کنند. به عنوان مثال اگر شما یک بانوی میانسال باشید یا مردی مجرد، بلند قد و لاغر اندام، فرد پرخاشگر ممکن است تعاریفی این چنین نثارتان کند: ناراحت نباش، مطمئنم شما با همین سن و سال هم می توانی جلوتر از نوه هایت به قله کوه برسی یا دختران زیادی هستند که از مردهای نی قلیانی خوش شان می آید.
[h=4]9. داشتم شوخی می کردم:[/h] مثل تعریف های کنایه آمیز، شوخی های کنایه آمیز هم ابزاری شایع برای ابراز غیر مستقیم خشم در افراد پرخاشگر است. حال اگر طرف مقابل رنجش خود را از این شوخی ها اعلام کند، فرد پرخاشگر با بیان فقط داشتم با شما شوخی می کردم خود را قربانی یک سوتفاهم نشان می دهد.
[h=4]10. چرا اینقدر ناراحت شدی؟[/h] فرد پرخاشگر در حین ابراز غیر مستقیم خشم به دیگران به نحوی استادانه خونسردی خود را حفظ می کند و وقتی طرف مقابل رنجیده می شود و از او در مورد رفتارش توضیح می خواهد ادعا می کند که واکنش او بی مورد است و دلیلی برای این همه ناراحتی وجود ندارد. در واقع پرخاشگران از اینکه دیگران را در موقعیتی قرار بدهند که خونسردی شان را از دست بدهند و بعد آنها را بخاطر از کوره در رفتن شان بازخواست کنند لذت می برند.
منبع : تبیان