خرابي خانه، دامن نظامي گنجوي را هم گرفت ..

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار



جام جم آنلاين: خانه نظامي‌گنجوي در روستاي تاد شهرستان تفرش به يك مخروبه تبديل شده و مسوولان هيچ نظارتي بر اين مكان ندارند.

ايـن درحـالي است كه كشور تركيه ادعايي مبني بر اين دارد كه نظامي‌گنجوي، از گنجه تركيه برخاسته و براي ثبت او در فهرست مفاخر خود اقدام كرده‌ است.

خانه نظامي‌گنجوي در زادگاه او در روستاي «تا» يا «تاد» شهرستان تفرش در استان مركزي قرار دارد و در وضعيت خوبي به سر نمي‌برد

بنابه گفته افراد محلي، منزل اصلي نظامي 60 سال پيش فروخته شده و پس از تخريب كامل به منزل مسكوني تبديل شده است؛ مكاني كه درحال حاضر به ثبت رسيده، در سمت راست خانه نظامي قرار دارد.

در سال‌هاي گذشته از اين مكان به عنوان اصطبل و طويله براي احشام استفاده شده و قسمت‌هاي مختلف اين خانه به خرابه تبديل شده است.
عبداللهي يكي از ساكنان قديمي روستاي تاد به ميراث خبر گفت: «مدتي پيش گروهي قصد داشتند سنگ قبر دختر نظامي را از امامزاده بي‌بي خاتون معروف به «در بي بي» روستاي «تا» بدزدند كه برادرم از جريان آگاه شد و سنگ قبر را درآورد و در جايي پنهان كرد؛ متاسفانه بعد از فوت برادرم نمي‌دانم اين سنگ كجاست.»

با وجود چنين شواهدي، به‌دليل عدم توجه مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، ثبت بي‌رويه و بدون مطالعه آثار تاريخي و نبود نظارت كارشناسانه روي آثار تاريخي، كشورهايي مانند تركيه قصد دارند ميراث تاريخي و معنوي ايران را به راحتي به نام خود در جهان ثبت ‌كنند.

 

Similar threads

بالا