[FONT="] خدا چگونه به وجود آمده است؟ بسم الله الرحمن الرحيم[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]...[/FONT][FONT="]اعوذ[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]بالله من الشيطان الرجيم[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]
[/FONT]و الله خلق كل دابة من ماء فمنهم من يمشىعلى بطنه و منهم[FONT="] [/FONT]من يمشى على رجلين ومنهم من يمشى على اربع،يخلق الله مايشاء،ان الله على كل شىء[FONT="] [/FONT]قدير،لقد انزلناايات مبينات و الله يهدى من يشاء الى صراط[FONT="] [/FONT]مستقيم[FONT="]. [/FONT][FONT="]
[/FONT]دراين آيه[FONT="] [/FONT]مطلبى بيان شده است كه مربوط به خلقتحيوانات است وبه اصطلاح علم امروز مربوط به[FONT="] [/FONT]زيستشناسى است،و باز در اينجاهم هدف،صرف يك مطلب مربوط به زيستشناسى نيست،هدفقرآن[FONT="] [/FONT]باز همان نشان دادن«الله»است،يعنى اينها را قرآن-به تعبير خودش-به عنوان آيات[FONT="] [/FONT]الهى،به عنوان نشانههايى از قدرت وحكمت الهى ذكر مىكند و لهذا، هم در اين آيه و[FONT="] [/FONT]هم در آن آيه،اولين كلمهاى كه گوش انسان را مىكوبد كلمه«الله»است: «المتر ان[FONT="] [/FONT]الله يزجى سحابا ثم يؤلف بينه،ثم يجعله ركاما» ،در اينجامىفرمايد: و الله خلق كل[FONT="] [/FONT]دابة من ماء .در اين آيه چه مطلبى بيانشده است؟[FONT="] [/FONT][FONT="]
[/FONT]در اين آيه غير از آن هدف اصلى كه[FONT="] [/FONT]خالق«الله»است،دومطلب ذكر شده است:يكى اينكه اصل حيات همه جنبندهها آباست،دوم[FONT="] [/FONT]اينكه تنوع جنبندهها كه اينجا از يك نظر بيان شده است[FONT="]: [/FONT][FONT="]
[/FONT]از نظر[FONT="] [/FONT]راه رفتن،بعضى خزنده هستند و بعضى رونده،و روندههابعضى با دو پا و بعضى با چهار پا[FONT="] [/FONT]حركت مىكنند،همه اينها بر طبقمشيت الهى به وجود آمده است.قسمت اول كه مىفرمايد[FONT="]: «[/FONT]و اللهخلق كل دابة من ماء» هر جنبندهاى را ما از آب آفريدهايم-كهدر يك آيه[FONT="] [/FONT]ديگر اين مطلب به صورت عامترى بيان شده است،مىفرمايد: «و جعلنا من الماء كل شىء[FONT="] [/FONT]حى» (1) هر زندهاى را ما ازآب قرار دادهايم-و اين مطلب كه اساسىترين عنصر براى[FONT="] [/FONT]حيات وزندگى آب است،امروز از قطعىترين مسائل است از چند نظر[FONT="]: [/FONT][FONT="]
[/FONT]يكى از[FONT="] [/FONT]نظر اينكه اساسا اندام هر موجود زنده،مثلا انسان،با اينهمهاعضا و جوارح و پوست و[FONT="] [/FONT]رگ و پى و استخوان،اين اندام و اينهيكل چقدرش آب است و چقدرش ساير عناصر.من البته[FONT="] [/FONT]از نظردقيق علمى نمىدانم،ولى طبيب بسيار متخصصى(آقاى[FONT="] [/FONT]دكترقريب)يك وقتى كه خودم را[FONT="] [/FONT]توصيه مىكرد به اينكه آب زياد بخورم و همين آيه را مىخواند: «و جعلنا من الماء كل[FONT="] [/FONT]شىء حى» مىگفتهر كسى صدى هشتادش آب است،يعنى اگر كسى 50 كيلو وزنداشته باشد[FONT="] [/FONT]چهل كيلويش آب است و ده كيلو ساير مواد.هر سلولىاز سلولهاى بدن ما كه مىگويند سه[FONT="] [/FONT]قسمت اصلى دارد:قسمت هستهسلول،قسمت غشاء رو و قسمت مايع پروتوپلاسم،و همان[FONT="] [/FONT]قسمتمايع كه از نظر حيات شايد اساسىترين قسمتهاى سلول است،قسمت اعظم آن آب است[FONT="] [/FONT]مبدا تكون هر جنبندهاى[آب است.]دراينجا قرآن«جنبنده»ذكر كرده است،[FONT="] [/FONT]البته«دابة»شامل همهجاندارها نمىشود،ولى منشا پيدايش ساير جانداران نيز يا[FONT="] [/FONT]مايعىاست مثل نطفه،و يا آنهايى هم كه از تخم به وجود مىآيند باز در مادهاصلى هر[FONT="] [/FONT]تخمى آب از هر چيز ديگر بيشتر دخالت دارد،و از همهبالاتر اينكه راجع به پيدايش[FONT="] [/FONT]حيات در روى زمين كه علما زيادجستجو كردهاند ولى هنوز به يك نظر قاطع[FONT="] [/FONT]نرسيدهاند،تمام فرضيههادر اطراف اين دور مىزند كه حيات بالاخره از آب پيدا شده[FONT="] [/FONT]است واز خشكى شروع نشده است.اين است كه آب به طور كلى رمز حياتاست.در قرآن در بعضى[FONT="] [/FONT]جاهاى ديگر كلمه آب(ماء)به عنوان رمز وكنايهاى از حيات آمده است و لو حيات[FONT="] [/FONT]معنوى،مثلا در آيهاى كه درسوره مباركه «تبارك الذى بيده الملك» داريم،مىفرمايد[FONT="]: «[/FONT]قلارايتم ان اصبح ماؤكم غورا فمن ياتيكم بماء معين» (2) بگو اگر آبمورد استفاده[FONT="] [/FONT]شما يكمرتبه بخشكد،اگر چشمهها و چاهها بخشكد،چه قدرتى است غير از قدرت خدا كه آب[FONT="] [/FONT]گوارا براى شما بيافريند وبياورد.ظاهر آيه خيلى روشن است،ولى در تفاسير،از ائمه[FONT="] [/FONT]اطهار وارد شده است كه اين را تعبير كردهاند به آب حيات معنوى،يعنىبگو اگر[FONT="] [/FONT]امام،اگر حجتخدا از ميان شما برود چه قدرتى مىتواندچنين آب زلالى را براى شما[FONT="] [/FONT]بياورد؟پس ما مىبينيم در آنجا نيز از«امام»كه منشا حيات معنوى است به«آب»تعبير[FONT="] [/FONT]شده است[FONT="]. [/FONT][FONT="]
[/FONT]به هر صورت آب رمز و سر حيات است.حال اينكه رابطه حيات باآب از نظر علوم[FONT="] [/FONT]طبيعى چيست،مطلبى است كه در علوم طبيعى ذكركردهاند و ديگران از ما بهتر تخصص دارند[FONT="] [/FONT]در اينكه نظريات علومطبيعى را درباره رابطه حيات و آب بيان كنند،ولى قدر مسلم[FONT="] [/FONT]ايناست كه در ميان موجودات و عناصر اين عالم هيچ موجودى و هيچمادهاى به اندازه[FONT="] [/FONT]آب با حيات پيوند ندارد[FONT="]. [/FONT][FONT="]
[/FONT]بعد كه مىفرمايد: «و الله خلق كل دابة من ماء[FONT="]» [/FONT][FONT="]
[/FONT]مىفرمايد: «فمنهم من يمشى على بطنه و منهم من يمشى علىرجلين و منهم من[FONT="] [/FONT]يمشى على اربع» .اين دواب،اين جنبندههامختلفاند،بعضى با شكم راه مىروند و[FONT="] [/FONT]مىخزند،مثل مار و بسيارىاز كرمها،بعضى با دو پا راه مىروند،مثل انسان و مرغها،و[FONT="] [/FONT]بعضى برچهار پا راه مىروند[FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT]
[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]...[/FONT][FONT="]اعوذ[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]بالله من الشيطان الرجيم[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]
[/FONT]و الله خلق كل دابة من ماء فمنهم من يمشىعلى بطنه و منهم[FONT="] [/FONT]من يمشى على رجلين ومنهم من يمشى على اربع،يخلق الله مايشاء،ان الله على كل شىء[FONT="] [/FONT]قدير،لقد انزلناايات مبينات و الله يهدى من يشاء الى صراط[FONT="] [/FONT]مستقيم[FONT="]. [/FONT][FONT="]
[/FONT]دراين آيه[FONT="] [/FONT]مطلبى بيان شده است كه مربوط به خلقتحيوانات است وبه اصطلاح علم امروز مربوط به[FONT="] [/FONT]زيستشناسى است،و باز در اينجاهم هدف،صرف يك مطلب مربوط به زيستشناسى نيست،هدفقرآن[FONT="] [/FONT]باز همان نشان دادن«الله»است،يعنى اينها را قرآن-به تعبير خودش-به عنوان آيات[FONT="] [/FONT]الهى،به عنوان نشانههايى از قدرت وحكمت الهى ذكر مىكند و لهذا، هم در اين آيه و[FONT="] [/FONT]هم در آن آيه،اولين كلمهاى كه گوش انسان را مىكوبد كلمه«الله»است: «المتر ان[FONT="] [/FONT]الله يزجى سحابا ثم يؤلف بينه،ثم يجعله ركاما» ،در اينجامىفرمايد: و الله خلق كل[FONT="] [/FONT]دابة من ماء .در اين آيه چه مطلبى بيانشده است؟[FONT="] [/FONT][FONT="]
[/FONT]در اين آيه غير از آن هدف اصلى كه[FONT="] [/FONT]خالق«الله»است،دومطلب ذكر شده است:يكى اينكه اصل حيات همه جنبندهها آباست،دوم[FONT="] [/FONT]اينكه تنوع جنبندهها كه اينجا از يك نظر بيان شده است[FONT="]: [/FONT][FONT="]
[/FONT]از نظر[FONT="] [/FONT]راه رفتن،بعضى خزنده هستند و بعضى رونده،و روندههابعضى با دو پا و بعضى با چهار پا[FONT="] [/FONT]حركت مىكنند،همه اينها بر طبقمشيت الهى به وجود آمده است.قسمت اول كه مىفرمايد[FONT="]: «[/FONT]و اللهخلق كل دابة من ماء» هر جنبندهاى را ما از آب آفريدهايم-كهدر يك آيه[FONT="] [/FONT]ديگر اين مطلب به صورت عامترى بيان شده است،مىفرمايد: «و جعلنا من الماء كل شىء[FONT="] [/FONT]حى» (1) هر زندهاى را ما ازآب قرار دادهايم-و اين مطلب كه اساسىترين عنصر براى[FONT="] [/FONT]حيات وزندگى آب است،امروز از قطعىترين مسائل است از چند نظر[FONT="]: [/FONT][FONT="]
[/FONT]يكى از[FONT="] [/FONT]نظر اينكه اساسا اندام هر موجود زنده،مثلا انسان،با اينهمهاعضا و جوارح و پوست و[FONT="] [/FONT]رگ و پى و استخوان،اين اندام و اينهيكل چقدرش آب است و چقدرش ساير عناصر.من البته[FONT="] [/FONT]از نظردقيق علمى نمىدانم،ولى طبيب بسيار متخصصى(آقاى[FONT="] [/FONT]دكترقريب)يك وقتى كه خودم را[FONT="] [/FONT]توصيه مىكرد به اينكه آب زياد بخورم و همين آيه را مىخواند: «و جعلنا من الماء كل[FONT="] [/FONT]شىء حى» مىگفتهر كسى صدى هشتادش آب است،يعنى اگر كسى 50 كيلو وزنداشته باشد[FONT="] [/FONT]چهل كيلويش آب است و ده كيلو ساير مواد.هر سلولىاز سلولهاى بدن ما كه مىگويند سه[FONT="] [/FONT]قسمت اصلى دارد:قسمت هستهسلول،قسمت غشاء رو و قسمت مايع پروتوپلاسم،و همان[FONT="] [/FONT]قسمتمايع كه از نظر حيات شايد اساسىترين قسمتهاى سلول است،قسمت اعظم آن آب است[FONT="] [/FONT]مبدا تكون هر جنبندهاى[آب است.]دراينجا قرآن«جنبنده»ذكر كرده است،[FONT="] [/FONT]البته«دابة»شامل همهجاندارها نمىشود،ولى منشا پيدايش ساير جانداران نيز يا[FONT="] [/FONT]مايعىاست مثل نطفه،و يا آنهايى هم كه از تخم به وجود مىآيند باز در مادهاصلى هر[FONT="] [/FONT]تخمى آب از هر چيز ديگر بيشتر دخالت دارد،و از همهبالاتر اينكه راجع به پيدايش[FONT="] [/FONT]حيات در روى زمين كه علما زيادجستجو كردهاند ولى هنوز به يك نظر قاطع[FONT="] [/FONT]نرسيدهاند،تمام فرضيههادر اطراف اين دور مىزند كه حيات بالاخره از آب پيدا شده[FONT="] [/FONT]است واز خشكى شروع نشده است.اين است كه آب به طور كلى رمز حياتاست.در قرآن در بعضى[FONT="] [/FONT]جاهاى ديگر كلمه آب(ماء)به عنوان رمز وكنايهاى از حيات آمده است و لو حيات[FONT="] [/FONT]معنوى،مثلا در آيهاى كه درسوره مباركه «تبارك الذى بيده الملك» داريم،مىفرمايد[FONT="]: «[/FONT]قلارايتم ان اصبح ماؤكم غورا فمن ياتيكم بماء معين» (2) بگو اگر آبمورد استفاده[FONT="] [/FONT]شما يكمرتبه بخشكد،اگر چشمهها و چاهها بخشكد،چه قدرتى است غير از قدرت خدا كه آب[FONT="] [/FONT]گوارا براى شما بيافريند وبياورد.ظاهر آيه خيلى روشن است،ولى در تفاسير،از ائمه[FONT="] [/FONT]اطهار وارد شده است كه اين را تعبير كردهاند به آب حيات معنوى،يعنىبگو اگر[FONT="] [/FONT]امام،اگر حجتخدا از ميان شما برود چه قدرتى مىتواندچنين آب زلالى را براى شما[FONT="] [/FONT]بياورد؟پس ما مىبينيم در آنجا نيز از«امام»كه منشا حيات معنوى است به«آب»تعبير[FONT="] [/FONT]شده است[FONT="]. [/FONT][FONT="]
[/FONT]به هر صورت آب رمز و سر حيات است.حال اينكه رابطه حيات باآب از نظر علوم[FONT="] [/FONT]طبيعى چيست،مطلبى است كه در علوم طبيعى ذكركردهاند و ديگران از ما بهتر تخصص دارند[FONT="] [/FONT]در اينكه نظريات علومطبيعى را درباره رابطه حيات و آب بيان كنند،ولى قدر مسلم[FONT="] [/FONT]ايناست كه در ميان موجودات و عناصر اين عالم هيچ موجودى و هيچمادهاى به اندازه[FONT="] [/FONT]آب با حيات پيوند ندارد[FONT="]. [/FONT][FONT="]
[/FONT]بعد كه مىفرمايد: «و الله خلق كل دابة من ماء[FONT="]» [/FONT][FONT="]
[/FONT]مىفرمايد: «فمنهم من يمشى على بطنه و منهم من يمشى علىرجلين و منهم من[FONT="] [/FONT]يمشى على اربع» .اين دواب،اين جنبندههامختلفاند،بعضى با شكم راه مىروند و[FONT="] [/FONT]مىخزند،مثل مار و بسيارىاز كرمها،بعضى با دو پا راه مىروند،مثل انسان و مرغها،و[FONT="] [/FONT]بعضى برچهار پا راه مىروند[FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT]
