خبرها و تازه های بیوتکنولوژی کشاورزی

masood98

عضو جدید
بزرگ ترین نقشه میکروبی بدن در "پروژه میکروبیوم انسان"
"وقتی که من از روی صندلی بلند می شوم، سلول های باکتری که همراه من بلند می شوند، ده برابر بیشتر از سلول های انسانی بدن من هستند."

این را دکتر بروس بیرن می گوید. او یکی از صدها دانشمند آمریکایی است که در حال تولید گسترده ترین نقشه میکروب هایی اند که روی سطح و درون بدن ما زندگی می کنند.
در "پروژه میکروبیوم (زیست بوم میکروبی) انسان" محققان در حال فهرست کردن هویت ژنتیکی بسیاری از باکتری ها، ویروس ها، و سایر ارگانیسم هایی‌اند که در تماسی نزدیک با بدن ما هستند.
به گفته محققان، آنها میکروب هایی نیستند که نیاز به حذف داشته باشند؛ بلکه بخش بنیادینی هستند از آنچه ما را به عنوان انسان شکل می دهند.
با این حال، تا همین اواخر، ما اطلاعات زیادی درباره هویت تریلیاردها میکروبی که در بدن ما موجودند، نداشتیم.
چندین قرن بود که ما تنها می توانستیم میکروب هایی را بررسی کنیم که در آزمایشگاه ها دوام می آورند، آنها را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دادیم، و اغلب در هر آزمایش، تنها یک میکروب را مطالعه می کردیم.
ولی به کمک تکنیک هایی در زمینه تعیین توالی دی ان ای (DNA) که روز به روز پیشرفت بیشتری می کنند، "پروژه میکروبیوم انسانی" توانسته میکروب هایی را بیابد که تاکنون هرگز دیده نشده اند. این پروژه همچنین شیوه رفتار اجتماع های میکروبی را مطالعه می کند.
تاکنون بخش های زیادی از نتایج این پروژه پنج ساله، که توسط موسه ملی بهداشت آمریکا آغاز شده، در مجلات نیچر، ژنوم بیولوژی و پی ال او اس (PLoS) منتشر شده است.
در این پروژه، بیش از ۲۰۰ مرد و زن سالم از آمریکا مورد نمونه برداری میکروبی قرار گرفتند؛ این نمونه ها از قسمت های مختلف بدن آنها برداشته شد.
محققان توانستند بیش از ۱۰ هزار گونه متفاوت از ارگانیسم ها را به عنوان بخشی از میکروبیوم (زیست بوم میکروبی) سالم انسانی پیدا کنند.
مشخص شده است که بیشتر این میکروب ها کاملا بدون زیان هستند. در واقع، مستندهای روزافزونی وجود دارد مبنی بر اینکه این میکروب ها از چندین لحاظ به ما کمک می کنند.
برخی از این میکروب ها به ما کمک می کنند که از غذاها انرژی بگیریم و برخی دیگر کمک می کنند که مواد مغذی از جمله ویتامین ها را جذب کنیم.
میکروب های مشابه؟
پروفسور باربارا میت از موسسه جی کریگ ونتر که در این پروژه همکاری می کند، می گوید: "تحقیقات به تدریج ما را از نقش این میکروب ها در شکل دادن به سیستم های ایمنی بدنمان - و نه حمله کردن به سیستم ایمنی - آگاه می کند."
یکی از مهم ترین سوال هایی که محققان در پی یافتن پاسخش بودند، این بود: "آیا مجموعه ای از میکروب های خاص وجود دارد که همه انسان‌ها داشته باشند؟"
دانشمندان با تحقیقات خود، دیدند که در انسان های مختلف، میکروب های متنوعی وجود دارد و اجتماع های منحصر به فردی از میکروب ها در بخش های مختلف بدن انسان ها زندگی می کنند.
ولی آنچه برخی را شگفت زده کرد، این بود که در بخش های خاصی از بدن، بسیاری از میکروب ها وظایف مشابهی دارند.
دکتر بیرن می گوید :"من و شما ممکن است ارگانیسم های متفاوتی روی زبان هایمان داشته باشیم ولی در مجموع، آنها ژن های یکسانی را به کار می گیرند- به همین دلیل قادرند که وظایف یکسانی را انجام بدهند، مثلا، شکستن قند غذاها."
این یافته ها سبب می شود که دیدگاه ما درباره "مدل تک میکروبی" نسبت به بیماری ها تغییر کند. بر اساس مدل تک میکروبی، عامل بروز هر بیماری مشخص، یک میکروب خاص است.
دفترچه راهنمای باکتریایی
دکتر کرتیس هاتنهاور از کالج بهداشت عمومی هاروارد می گوید: "شاید آنچه در بروز برخی از بیماری ها اهمیت دارد، یک نوع میکروب مشخص نباشد، بلکه به بیراهه رفتن عملکرد گروهی از میکروب ها باشد."
بر اساس یافته های محققان، داوطلبان سالم این تحقیق، همگی میزان پایینی از میکروب هایی را که به صورت سنتی، عامل بیماری ها فرض می شوند، با خود دارند.
برای مثال، باکتری Staphylococcus aureus که ممکن است در بروز عفونت ام آر اس ای (MRSA) موثر باشد، داخل بینی حدود ۳۰ درصد از داوطلبان دیده شده است.
دکتر هاتنهاور می گوید: "ما الان یک دفترچه راهنما از ۱۰۰ تا از این میکروب ها را داریم که اگر محیط مناسب باشد، این قابلیت را دارند که دچار عملکرد بد بشوند."
او می گوید: "ما می دانیم که این میکروب ها در کجای بدن افراد سالم زندگی می کنند و کدام اندام ها و ارگانیسم ها، آنها را احاطه کرده اند. برای همین شاید بتوانیم کم کم بفهمیم منبعشان کجاست و چه چیزی آنها را وارد این مناطق می کند."
حاملان ژن
میکروب ها حامل ژن های فراوانی هم هستند.
به گفته دکتر هاتنهاور، این ژن ها همان قدر توانایی دارند روی سلامتی و احتمال بیمارشدن ما تاثیر بگذارند که ژن های بدن خودمان این توانایی را دارند.
او می گوید که توانایی برای ارجاع به این پایگاه داده های ژنتیکی تازه اهمیت زیادی خواهد داشت.
دکتر لیتا پروکتور، مدیر برنامه این پروژه می گوید: ما روز به روز بیشتر می فهمیم که میکروبیوم های خود (زیست بومی میکروبی) را در مراحل خیلی اولیه عمر خود، کسب می کنیم.
ژنوم انسانی به ارث برده می شود ولی میکروبیوم ها اکتسابی است- این بدان معنی است که آنها کیفیت تغییرپذیر، و دگرگون شونده بسیار مهمی دارند.
او می گوید: "این ویژگی چیزی را در اختیار ما می گذارد که در کلینیک ها به کارمان می آید. اگر بتوانیم میکروبیوم (زیست بومی میکروبی) را دستکاری کنیم، آنگاه می توانیم یک میکروبیوم سالم را سالم نگه داریم یا یک میکروبیوم ناسالم را دوباره متعادل کنیم."
دکتر امی مک گوایر از کالج پزشکی بیلور می گوید: "ولی سوال اینجاست که این زیست بومی میکروبی در بدن های ما از کجا می آیند و چگونه می توان آنها را تغییر داد."
با گسترش یافتن علم، پاسخ این سوال ها روشن خواهد شد.
پروفسور دیوید رلمان از دانشگاه استنفورد می گوید: "ما فقط نیمی از داستان را می دانیم. نیاز است که درباره چگونگی گفت و گو و تعامل میکروبیوم ها با سلول‌های انسانی بیشتر بدانیم."
به گفته او این قلمرو با اینکه در بدن خودمان قرار دارد، هنوز قلمرویی ناشناخته است.
منبع: BBC
 

masood98

عضو جدید
برای نخستین بار در کشور، ثبت و نگهداری میکروارگانیسم های ارائه شده توسط دانشمندان خارجی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران​
برای اولین بار در کشور، ثبت و صدور شماره دسترسی و نگهداری یک گونه میکربی حاصل فعالیت علمی دانشمندان خارج از کشور به بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سپرده شد.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در این خصوص گفت: صدور شماره دسترسی از سوی مجموعه های کشت میکربی معتبر دنیا، یکی از شروط انتشار میکروارگانیسمها در مجلات معتبر علمی به شمار می آید. بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران توانست با جلب اعتماد دانشمندان سایر کشورها آنها را در سپردن سویه های میکربی جدید در این بانک متقاعد سازند. در همین راستا برای اولین بار یک گونه میکروارگانیسم به دست آمده توسط آنتونی ونتوزا دانشمند برجسته کشور اسپانیا جهت نگهداری و انجام مطالعات کنترل کیفی به این بانک ارسال گردید و مطالعات به منظور نگهداری و کنترل کیفی آن آغاز شد. این دانشمند برنده جایزه بزرگ بین المللی Bergey سال 2011 میلادی است. وی افزود: جلب اعتماد دانشمندان صاحب نام جهان در پذیرش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عنوان یک کلکسیون کشت میکربی استاندارد همواره در دستور کار این مرکز بوده است که با برنامه ریزی صحیح، ایجاد تعاملات سازنده و تلاش مدیریت و متخصصان این مجموعه، در پیاده سازی استانداردهای شناسایی و نگهداری میکروارگانیسمها به وقوع پیوست.
 

masood98

عضو جدید

masood98

عضو جدید
بر اساس تحقیق و بررسی روی بقایای ویروسهای باستانی نقش این ویروس ها در صفات ارثی ما بسیار بیشتر از آن است که تا به حال تصور می شد. این ویروسها میلیونها سال پیش به محتوای ژنتیکی سلولهای اجداد نسل انسان ها نفوذ کرده و از آن زمان تا به حال رشد و نمو می کنند.
نتایج این کار تحقیقاتی از خاستگاه بخش بزرگی از صفات ارثی ما پرده برمی دارد. بسیاری از این صفات ارثی تا به حال رمزگشایی نشده اند.
دانشمندان دراین بررسی علمی ژنوم ها یا محتوای ژنتیکی سلول های ۳۸ گونه حیوان پستاندار را ازجمله انسانها، موشها، موشهای صحرایی، فیلها و دلفینها بررسی کردند.
دراین تحقیقات، دانشگاه آکسفورد بریتانیا و موسسه های علمی از آمریکا و بلژیک شرکت داشتند.
یکی از این ویروسها ۱۰۰ میلیون سال پیش به ژنوم یک جد مشترک انسانها نفوذ کرده بود و باقیمانده هایش اکنون در تقریبا هرگونه حیوان پستانداری دیده می شود.
ویروس دیگری هم میلیونها سال پیش به یک نوع میمون سرایت کرده بود. این ویروس نیزاکنون هنوز در میمونهای انسان نما، گونه های دیگر میمونها و انسانها وجود دارد.
با این کار تحقیقاتی ثابت شد که بسیاری از ویروسها توانایی انتقال از یک سلول به دیگر سلولها را از دست داده اند و با گذشت زمان در یک سلول باقی می مانند و همانجا تکثیر می شوند. به عبارت دیگر چرخه زندگی شان در همان سلول سپری می شود.
دکتر رابرت بلشاو از دانشگاه آکسفورد گفت: به نظر می رسد که ویروسها مجبور به انتخاب هستند: یا بین حیوانات و دیگر موجودات زنده در چرخش باشند و یا در یک ژنوم جا خوش کنند و آنجا تکثیر شوند.
دانشمندان با اینگونه کارهای تحقیقاتی سعی می کنند پیچیدگی محتوای ژنتیکی سلولهای انسانی را درک کنند.
دکتر ماجیوکینیس، نویسنده مسوول این کار تحقیقاتی می گوید: فهم چگونگی کارکرد این ویروسهای باستانی در صفات ارثی مان به ما کمک می کند که نقش آنها را در دوره های سلامتی و بیماری انسان درک کنیم.
از سوی دیگراین ویروسها خدمات مثبتی هم به انسانها عرضه می کنند. به طور مثال پروتئین سونکتین که از یک ویروس استخراج شده به رشد جفت کمک می کند.
به گفته محققان هنوز مشخص نیست که این ویروسهای باستانی نقش مستقیمی برروی سلامت انسانی داشته باشند و لازم است دراین مورد هنوز تحقیق شود.
 

masood98

عضو جدید
تحقیقات در علم ژنتیک نشان داده است که اسب‌ها نخستین بار، حدود شش هزار سال پیش، در دشت‌های اوکراین در جنوب غربی روسیه و غرب قزاقستان رام شدند.
براساس تحقیقات منتشر شده، اسب‌های اهلی شده سپس در سراسر اروپا و آسیا پراکنده شده و با مادیان‌های وحشی جفت‌گیری کردند.
شواهد باستان شناسی نیز این احتمال را تقویت می کنند که اسب‌ها در قسمت‌های استپی غرب اروپا اهلی شدند.
کارشناسان فکر می‌کنند از این حیوانات نه فقط برای سواری استفاده می شده، بلکه شیر و گوشت آنها نیز از منابع غذایی بوده اند.
نشانه‌های باستان شناسی مانند شیراسب در ظروف باستانی، در استپ‌های غربی اروپا-آسیا نیز به دست آمده است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که اهلی کردن اسب در سراسر اروپا و آسیا صورت گرفته است.
در تحقیقات جدید از هسته های سلولهای ۳۰۰ اسب مختلف که در هشت کشور اروپایی و آسیایی زندگی می‌کردند، نمونه برداری دی ان ای انجام شده است.
دکتر ورا وارموث از دانشگاه کمبریج گفته این نشان می‌دهد که این اسب‌ها در بخش‌های غربی استپ اهلی شده‌اند و این حیوانات اهلی شده با بسیاری از اسب‌های وحشی در آمیخته و گسترش یافته‌اند.
 

masood98

عضو جدید
روان شناسان دانشگاه بوفالو در ایالت نیویورک و همکارانشان در دانشگاه ارواین کالیفرنیا به طور مشترک به این نتیجه رسیده اند که مهربانی و سخاوت فقط با تربیت پدرو و مادر در افراد ایجاد نمی شود.
پیش از این محققان نشان داده بودند که دو هورمون اوکسیتوسین و واسوپرسین هم در روابط نزدیک افراد و هم در شرایط آزمایشگاهی باعث ایجاد رفتار مثبت اجتماعی یا مهربانی می شود.
این هورمون ها با کنش و واکنشی که با گیرنده های سلولی دارند پیام هایی را به سلول ها می فرستند که رفتار این سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهد
حالا این روانشناسان ابتدا نتیجه نظرسنجی سراسری را بررسی کرده اند که در آن افراد نظر خود را درباره انجام وظیفه نسبت به جامعه ، و نگاهشان نسبت به خوبی یا بدی اطرافیان و دنیایی که در آن زندگی می کنند مطرح کرده اند
۷۱۱ نفر از این افراد نمونه آب دهان خود را هم برای آزمایش های دی ان ای ارائه کرده بودند تا محققان بتوانند میزان اکسیتوسین و واسپرسین در ژن های آنها را اندازه گیری کنند.
نتیجه این بوده که وجود این ژن ها در کنار نگاهی مثبت به دنیای اطراف باعث دست و دلبازی افراد می شود.
دکتر میشل پالین استاد روانشانسی دانشگاه بوفالو به خبرنگاران گفته ادعا نمی کند که ژن خوبی را در انسان کشف کرده بلکه ادعای آنها پیدا کردن ژنی است که تا حد زیادی در این نوع رفتار تاثیر می گذارد.
به گفته دکتر پالین درواقع کسانی که دنیای اطراف خود را بی رحم و ترسناک بدانند کمتر به دیگران کمک می کنند مگر اینکه گیرنده های ژنتیکی در بدنشان باشد که با این دو هورمون عجین شده.
درواقع هورمون ها باعث می شود افراد به حس ترس و تهدید از سوی دنیای اطراف خود گله کنند و با خیال راحت به دیگران مهربانی یا کمک کنند.
به گفته این روانشناس اگر یکی از همسایگان شما خوش برخورد و دست و دلباز است و دیگری بیشتر خسیس و خودخواه، ساختار دی ان ای انها می تواند این تفاوت را به راحتی توضیح دهد.
 

masood98

عضو جدید
همکاری بیمارستان کودکان و شركت فناوری‌هاي زیستی برای افزایش پژوهش ژنوم کودکان بیمار بوسیله توالی‌یاب Ion Proton
شرکت فناوري‌هاي زيستي (Life Technologies) امروز اعلام کرد با بیمارستان کودکان جهت پیشبرد پژوهش ژنوم کودکان بیمار، بوسیله رديف یاب Ion Proton همکاری کرده است. اولین پروژه مشترک بر رديف‌یابی بالینی نمونه‌های مورد نظر تمرکز خواهد داشت که برای درک بهتر ژنتیک بیماری‌های مختلف کودکان استفاده مي‌شود. دکتر Ronald Cohn مدیر مرکز ژنتیک پزشکی بیمارستان کودکان می‌گوید: "از آنجا که پیش‌نویس رديف ژنوم انسان برای اولین بار منتشر شده است دانش ما در ژنتیک در حال افزایش است". ما به کمک این فناوري جدید قادر خواهیم بود به درک عمیق اساس ژنتیک بیماری انسان رسیده و آن را به فعالیت‌های بالینی انتقال دهیم. رديف‌یاب Ion Proton برای رديف کل ژنوم انسان به قیمت 1000 دلار در روز طراحی شده است. این سیستم بر اساس تراشه‌های نیمه‌هادی نقشه ژنوم انسان است که باعث آنالیز سریع و ارزان دي.ان.اِ و کسب رديف دقیق اطلاعات می‌شود. پژوهشگران بهمراه فناوری رديف هدف، می‌توانند فقط در عرض چند ساعت پانل‌های رديف ژن‌های مربوط به بیماری‌ها را بر روی ماشین ژنوم PGM[SUP]TM[/SUP] مربوط به رديف‌یاب Ion Proton[SUP]TM[/SUP] رديف‌یابی کنند و این مورد می‌تواند در پژوهش بیماری کودکان مفید باشد.
فناوری ذکر شده در حال حاضر تنها برای پژوهش است و نمی‌توان از آن برای تشخیص یا درمان بیماری استفاده کرد.

منبع: شرکت Life Technologies

 

masood98

عضو جدید
طي حكمي از سوي دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئیس جمهور، دكتر خیام نكویي به عنوان سرپرست معاونت فناوري ونوآوري معاونت علمي و فناوري ریاست جمهوري منصوب شد.

به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري ریاست جمهوري، دكتر سلطانخواه، معاون علمي و فناوري رئیس جمهور طي حكمي دكتر مجتبي خیام نكویي را به عنوان سرپرست معاونت فناوري و نوآوري معاونت علمي و فناوري ریاست جمهوري منصوب كرد.
در حكم دكتر مجتبي خیام نكویي آمده است: با توجه به ضرورت ساماندهي، توسعه و ارتقاء فناوري هاي موردنیاز و بسترسازي براي بروز شكوفایي نوآوري مبتني بر علم و فناوري و تبدیل آن به كسب و كارهاي نوین به منظور تكمیل چرخه علم، فناوري و نوآوري در كشور و با عنایت به مراتب تعهد و كارآمدي كه از آن برخوردارید؛ جنابعالي را به سمت سرپرست معاونت فناوري و نوآوري منصوب مي نمایم.
در ادامه این حكم آمده است: امیدوارم با توكل بر خداوند متعال و در پرتو ارزشها و اصول والاي جمهوري اسلامي و اهداف دولت خدمتگزار و با استفاده از تجارب ارزشمند ملي و توجه به مزایا و مقتضیات بومي و دستاوردهاي مفید بین المللي و بهره مندي از مشاورت گسترده متخصصان برجسته و همكاري دانشگاه ها، مراكز پژوهشي و صنعتي، پارك هاي علم و فناوري و دیگر دستگاه هاي ذیربط به انجام امور مزبور همت گمارید و گزارش آن را مستمرا به اینجانب ارائه نمائید.

گفتنی است پیش از این دكتر خیام نكویي ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران را بر عهده داشت.
روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران توفیقات روزافزون ایشان را در انجام بهینه مسئولیت جدید تحت الطاف تامه الهی خواستار است.

منبع خبر: سایت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران
 

masood98

عضو جدید
ئيس مؤسسه تحقيقات شيلات ايران گفت: اين مؤسسه در رقابت علمي با 41 كشور اروپايي و آسيايي پس از دريافت رتبه ممتاز به عنوان مرجع بين المللي شناسايي بيماري هاي ويروسي آبزيان در آسيا و خاورميانه انتخاب شد. به گزارش واحد مركزي خبر،عباسعلي مطلبي در جلسه خبري افزود: علاوه بر اين مؤسسه تحقيقات شيلات ايران در پنج رشته تخصصي بهداشت، فراوري، بيولوژي، تكثير و اصلاح نژاد آبزيان دكتراي مؤسسه پژوهش محور دريافت كرده است. وي همچنين از دستيابي پژوهشگران كشور به دانش انتقال مرجان هاي دريايي خبر داد و گفت: اين دانش فقط در اختيار استراليا و آمريكا بود كه با تلاش پژوهشگران، ايران سومين كشور است كه چنين توانمندي علمي و فني را در اختيار دارد. رئيس مؤسسه تحقيقات شيلات ايران افزود: پژوهشگران موفق شدند 30 هزار كلوني مرجاني را در مدت 120 روز از اسكله شهيد بهشتي در چابهار جا به جا كنند. مطلبي با اشاره به اينكه مرجان هاي دريايي مهمترين ذخيره گاه و زيستگاه آبزيان هستند ، گفت: جا به جايي مرجان هاي دريايي به خاطر ساخت اسكله هاي بندر شهيد بهشتي انجام شد. وي افزود: هم اكنون مرجان هاي دريايي در 4 هكتار مستقر شده و هيچ مشكلي از لحاظ زيست محيطي نيز در مدت 3 ماه پايش پس از جا به جايي گزارش نشده است. رئيس مؤسسه تحقيقات شيلات ايران گفت: طرح جا به جايي مرجان ها در آب هاي چابهار با اختصاص يك ميليارد و 300 ميليون تومان اعتبار اجرا شده است. مطلبي همچنين طرح خارج سازي و تكثير جلبك كشند قرمز را از ديگر موفقيت هاي علمي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد و افزود: ايران تنها كشوري است كه به اين دانش دست يافته است. وي گفت: دانشمندان با تكثير جلبك كشند قرمز توانستند روش هاي مبارزه طبيعي با اين جلبك را كشف كنند. رئيس مؤسسه تحقيقات شيلات ايران افزود: هم اكنون جلبك هاي رقيب براي جلوگيري از رشد جلبك كشنه قرمز شناسايي شدند و طرح در حال اجراست. مطلبي ، ساخت دستگاه نمونه برداري از جلبك كشند قرمز را از ديگر موفقيت ها براي كنترل اين گياه ذكر كرد و گفت: ساخت اين دستگاه در كشور بومي سازي شده و همين مسئله به كنترل رشد اين گياه و روش هاي مبارزه با آن كمك بسيار زيادي كرده است.

منبع خبر : سایت وزارت جهاد کشاورزی
 

masood98

عضو جدید
رييس سازمان حفظ نباتات گفت: مگس مديترانه در كشور با استفاده از روش هاي غير شيميايي كنترل مي شود. مهندس آقا رضا فتوحي، رييس سازمان حفظ نباتات كشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج با بيان اين مطلب اظهار داشت: مگس مديترانه بيشتر بومي مناطق گرم ايران بوده و جزء آفات آفريقاي مركزي است. وي افزود: اين آفت با دخالت انسان در مناطق نيمه گرمسيري جهان گسترش يافته و در حاشيه مديترانه، استراليا، هاوايي، اروپا، آسيا، آفريقا، آمريكا و اقيانوسيه وجود دارد. فتوحي ادامه داد: در حال حاضر كشورهايي نظير قبرس، عربستان، كره، يمن، اردن، سوريه و تركيه در آسيا مبتلا به اين آفت هستند. وي تصريح كرد: در ديماه 1354 ظهور آفت مگس مديترانه اي در باغات اطراف مشهد گزارش شد و اين عامل تا نيشابور و بجنور گسترش يافت. رييس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: باغات شيراز در سال 54 از طريق واردات ميوه در بنادر جنوب كشور آلوده شد. وي با اشاره به انجام اقدامات كنترلي گسترده بوسيله سازمان حفظ نباتات، گفت: اين اقدامات سبب شد آفت مگس مديترانه اي تا سال 59، محدود شود. فتوحي افزود: اين آفت در سال 61 روي نارنگي يافا در شهر ساري گزارش شد و بيشترين آلودگي در باغات مجاور منازل و باغات تجاري به دليل عدم وجود سرما مشاهده شده بود. وي ادامه داد: در سال 90 به شكل جدي كنترل مگس مديترانه اي در باغات پيگيري و خسارتي به بخش توليد وارد نشد و حتي با 10 درصد افزايش محصول مواجه بوديم. رييس سازمان حفظ نباتات، اذعان داشت: امسال مبارزه با اين آفت به روش غير شيميايي با همكاري تمامي دستگاه هاي استاني و غيره در حال پيگيري است. وي گفت: استفاد از تله هاي آغشته به پروتئين هيدروليزات و ساير موادي كه اين حشره را به سمت خود جلب مي كند، راهكاري براي مبارزه و كنترل اين حشره در راستاي جلوگيري از ورود خسارت به محصولات كشاورزي است.
منبع خبر: سایت وزارت جهاد کشاورزی
 

masood98

عضو جدید

بزرگترين پروژه ملي داروهاي بيوتکنولوژي ايران در خراسان رضوي احداث مي‌شود

مديرعامل داروسازي ثامن گفت: با احداث ساختمان سامان داروي هشتم براي توليد فاکتور هشت انساني، بزرگترين پروژه ملي توليد داروهاي بيوتکنولوژي ايران در خراسان رضوي احداث مي‌شود.
جهانگير ملاکي خاطرنشان کرد: "داروسازي ثامن با همت کارکنان و مديران شرکت و با برنامه‌ريزي لازم سعي در افزايش توليدات باكيفيت دارد که خوشبختانه در توليد كمي نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشته است. "
وي افزود: "اخذ مجوز از وزارت بهداشت و درمان براي توليد پنج محصول جديد از فعاليت‌هاي انجام شده اين شرکت است که براي افزايش ليست توليدات پيگير اخذ مجوز براي هشت محصول جديد ديگر هستيم. "
مديرعامل شرکت داروسازي ثامن با بيان اينكه زمينه همكاري لازم براي توليد محصولات دارويي با همكاري و هماهنگي با دو شرکت معتبر خارجي فراهم شده است، افزود: "در حال حاضر براي توليد 12 نوع داروي ضد سرطان قراردادهايي بسته شده است. "
وي با بيان اينكه در حال حاضر شرکت داروسازي ثامن 45 فرآورده تزريقي توليد مي‌كند، اظهار كرد: " اين شركت در حال توليد چند داروي بيوتکنولوژي جديد نيز است. "
وي اقدام به تاسيس شرکتي براي پخش سراسري محصولات شرکت داروسازي ثامن را از ديگر فعاليت‌هاي اين شركت عنوان کرد و گفت: "شرکت داروسازي ثامن با 650 پرسنل در سه شيفت‌کاري به توليد انواع دارو اشتغال دارد. "
مديرعامل شرکت داروسازي ثامن تصريح كرد: "تاسيس پروژه ملي توليد فاکتور هشت انساني نو تركيب حدودا از سه سال پيش آغاز شده و با مالکيت 100 درصدي شرکت داروسازي ثامن با 60 درصد پيشرفت فيزيکي در حال ساخت است. "
ملاکي شرکت سامان داروي هشتم را توليدکننده انحصاري فاکتور هشت در آينده عنوان کرد و ادامه داد: "طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده محصول اين شرکت در سال 92 به بازار عرضه خواهد شد. "
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

 

masood98

عضو جدید
انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی، اولئوسین به گیاه آفتابگردان
پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس موفق به انتقال ژن اينترفرون گامای انسانی،‌ اولئوسین به گیاه آفتابگردان شد.
مریم مرتضایی‌فر دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشيباشگاه خبرنگارانگفت: استفاده از گیاهان به عنوان بیوراکتور جهت تولید انبوه و ارزان پروتئین‌های نوترکیب را می‌توان تحت عنوان زراعت ملکولی معرفی كرد. در این عرصه می‌توان از بخش‌های مختلف گیاهان به منظور تولید و ذخیره‌سازی پروتئین‌های نوترکیب بهره جست که بذر گیاهان روغنی یکی از آنهاست.
وی افزود: هدف گیری پروتئین‌های نوترکیب، به اجسام روغنی در بذرها، موجب آسان‌تر شدن مراحل استخراج پروتئین‌های نو ترکیب می‌شود، به همین دلیل می‌توان با استفاده از پيشبر بذری و همچنین اتصال ژن مورد نظر به ژن اولئوسین گیاهی، موجب هدف‌گذاری صحیح پروتئین‌های نو ترکیب به اجسام روغنی شد.
مرتضایی‌فر تصریح کرد: اينترفرون‌ها از جمله پروتئین‌هایی هستند که ارزش درمانی بسیار بالایی دارند، بنابراین، تولید اینترفرون از منابع دائمی ایمن و ارزان حائز اهمیت ویژه است که در این تحقیق برای بیان اینترفرون گامای انسانی در بذر گیاه آفتابگردان (Helianthus onnuusl) و قرارگیری آن اجسام روغنی، از ناقل و ترکیب pbllfny-oleosin استفاده شد.
وی اظهار داشت: ژن اینترفرون گامای انسانی در پایین دست ژن اولئوسین همانه‌سازی شده و بین دو ژن توالی برشی پروتئولیتیک وجود دارد که این دو ژن تحت کنترل پيشبر بذری (napin) هستند. این ژن با ژن اولئوسین فیوژ شده بود و به کمک آفتابگردان برای انتقال ژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مرتضایی‌فر تصریح کرد: گزینش گیاهان تراریخته نیز بر روی محیط حاوی (40mg1-1) كاناماسیین صورت پذیرفت و برای بازاریابی گیاهان از محیط کشت ms همراه با هورمون‌ها و ترکیبات ضروری استفاده شد. گیاهان گزینش شده به محیط طویل‌سازی و ریشه‌زایی و سپس به گلدان منتقل شدند. وی خاطر نشان کرد: در نهایت آنالیز گیاهان تراریخته در سطحدي.ان.اِ با روشواكنش زنجيره‌اي پليمرازو با استفاده از آغاز گرهای اختصاصی ژن، بیانگر انتقال موفقیت آمیز ژن (IFNY) بر گیاهان تراریخته بود.

مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران ضمن استقبال و تمجيد از اين پژوهشگر جوان به اطلاع مي‌رساند كه عمل انتقال ژن و نيل به مقصود براي توليد يك محصول مانند اينترفرون گاماي انساني مجموعه عمليات فوق‌العاده پيچيده‌اي است كه گزارش حاضر تنها آغاز راه را نشان مي‌دهد. براي مثال بدون ارائه آناليز سادرن و تنها با اتكا بر نتايج آناليز PCR نمي‌توان حتي در مورد انتقال موفق ژن به گياهان تراريخته هم اطمينان كافي داشت. مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران آمادگي خود را براي ارائه مشاوره به دانشجويان و پژوهشگران كشور در مورد انجام صحيح تجزيه‌هاي مولكولي و پروژه‌هاي انتقال ژن اعلام داشته براي سركار خانم مهندس مرتضايي‌فر نيز آرزوي موفقيت‌هاي روزافزون در زمينه مهندسي ژنتيك و توليد و مصرف گياهان تراريخته را دارد.

 

masood98

عضو جدید
عوامل مۆثر در توسعه بیوتکنولوژی در جهان
1. سرمایه‌گذاری بخش دولتی: بیش از 200 میلیارد دلار تا سال 2000 توسط دولت‌های مختلف جهت توسعه بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری شده است که 50 درصد آن فقط در آمریکا بوده است. کوبا، هند و سایر کشورهایی که در بیوتکنولوژی پیشرفت خوبی داشته‌اند، نمونه‌هایی از حمایت مناسب دولت از این فناوری هستند.
2. توسعه بیوتکنولوژی در تمامی ابعاد مختلف جامعه: بیوتکنولوژی به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و بخش‌های مختلف مرتبط می‌شود و کشورهای پیشرفته در اثر وفاق ملی و همکاری بخش‌های مختلف با یکدیگر توانسته‌اند توسعه این فناوری را رقم بزنند. تا سال 1995، تعداد دوره‌های کارشناسی بیوتکنولوژی در دنیا کمتر از انگشتان دست بوده است؛ در حالیکه در سال 2000، حدود 2500 دوره کارشناسی در دنیا وجود داشت که این نیز روبه افزایش است.
3. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

جایگاه ایران در بیوتکنولوژی
کشورهای پیشرو
کشورهای توسعه‌یافته در بیوتکنولوژی عبارتند از: آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، استرالیا، ژاپن و آلمان و برخی اسراییل را نیز جزو این کشورها تلقی می‌نمایند.
کشورهای درحال توسعه که در بیوتکنولوژی قدرتمند هستند شامل: هند، کوبا، آرژانتین، تایوان، کره جنوبی، چین و برزیل. این کشورها شاید با وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر از کشور ما، توانسته‌اند در بیوتکنولوژی وضعیت بسیار مطلوب و خوبی را کسب نمایند.
نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری و درآمدزایی بیوتکنولوژی
ژاپن تاکنون حدود 20 میلیارد دلار در بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری نموده است و حدود 18 میلیارد دلار از این طریق درآمد داشته است.
آمریکا نیز تاکنون 100 میلیارد دلار در بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری نموده است ( بیشترین سرمایه‌گذاری در دنیا) که 3 میلیارد دلار آن فقط مربوط به پروژه ژنوم انسان است و در سال‌های 1990 تا 2000 به این امر تخصیص یافت. میزان درآمدزایی آمریکا از بیوتکنولوژی حدود 50 میلیارد دلار است که دلیلی است بر این نکته که هنوز بیشتر سرمایه‌گذاری در آمریکا صرف تولید علم می‌شود تا تولید محصول.
برزیل در حدود 2 میلیارد دلار در بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده است و بیش از 4 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

زیرساخت‌های توسعه بیوتکنولوژی در کشور
در حال حاضر 12 وزارتخانه و سازمان به نحوی در ارتباط با بیوتکنولوژی مشغول فعالیت هستند و 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز فعالیت‌های نسبتاً خوبی در این مورد دارند. 18 مرکز تحقیقاتی نیز به نحوی در خصوص بیوتکنولوژی مشغول فعالیت هستند. نیروی انسانی کشور نیز تقریباً شامل 1400 نفر فوق‌لیسانس و دکترا است که مستقیماً در بیوتکنولوژی فعال هستند.
در خصوص آموزش بیوتکنولوژی در کشور، 32 دوره آموزشی شامل 13 دوره دکتری و 19 دوره کارشناسی ارشد در کشور وجود دارد که از آنها 8 دوره علوم پایه، 11 دوره کشاورزی، 9 دوره مرتبط با صنعت و 4 دوره مربوط به پزشکی و مالکیت فکری است.
تولیدات بیوتکنولوژی درایران نیز عبارتند از: سرم و واکسن (بیشتر به روش بیوتکنولوژی سنتی)، کشت بافت گیاهی، کود و سموم بیولوژیک، فرآورده‌های میکروبی و کیت‌های تشخیصی، برخی از مواد دارویی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای پروتئینی که با روش‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند و در مراحل مختلف آزمایشگاهی تا تولید قرار دارند. مواد شیمیایی شامل الکل، اوره، استون و اسیداستیک نیز وجود دارند که تا حدودی در تولید آنها از روش‌های بیوتکنولوژی استفاده می‌شود.
سرمایه‌گذاری در مۆسسه رازی، نمونه‌ای از خلق ارزش‌افزوده بالا

جایگاه ایران در بیوتکنولوژی
یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور در تولید محصولات بیوتکنولوژی، مۆسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی است که شاید همگی ما با واکسن‌های تولیدی این مۆسسه ایمن شده‌ایم. در حال حاضر بیش از 5/3 میلیارد دوز در سال از انواع مختلف واکسن در مۆسسه رازی تولید می‌شود. این مۆسسه، در صورتی‌که بازسازی شود و بتواند خود را به متدهای جدید تجهیز نماید، می‌تواند مرکز بسیار مهم و بزرگی در خاورمیانه و حتی دنیا باشد.
سالانه حدود 20 میلیون دلار در مۆسسه رازی سرمایه‌گذاری می‌شود (اعم از هزینه‌های جاری، عمرانی، تجهیزاتی و غیره)، درحالی‌که ارزش محصولات تولیدشده در این مۆسسه حدود 200 میلیون دلار در سال است. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بیوتکنولوژی تا چه حد می‌تواند ارزش افزوده خلق نماید.

عوامل مۆثر و لازم در توسعه بیوتکنولوژی کشور
1.بیت نیروی انسانی
2. ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها
3. جه به زیست‌فناوری در ساختار تحقیقاتی کشور
4. تخصیص بودجه مناسب
5. تدوین برنامه ملی زیست‌فناوری
6. وجود ارتباطات علمی در سطح جهان
7. رعایت قوانین حقوق مالکیت فکری و ثبت اختراعات
به‌عنوان مثالی از تخصیص بودجه مناسب باید گفت اسپانیا برای تأسیس مرکز ملی تحقیقات بیوتکنولوژی، تاکنون 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و یا اینکه کوبا که کشوری از نظر اقتصادی ضعیف و در تحریم اقتصادی نیز می‌باشد، سرمایه‌گذاری اولیه آن برای ساخت مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کوبا، یک میلیارد دلار بوده است.

 

masood98

عضو جدید

تصاویری از ویروس سرماخوردگی/ ساخت دارو برای جلوگیری از گسترش ویروس
تصاویر جدید و خیره کننده از ویروسی که موجب اکثر عفونهای سرماخوردگی می‌شوند توسط یکی از سریعترین ابرکامپیوترهای جهان خلق شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان امیدوارند که این تصاویر باورنکردنی بتواند به کشف یک درمان برای ویروس سرماخوردگی کمک کند.
گروهی از دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا ژنوم کامل ویروس انسانی rhinovirus را که عامل 50 درصد از تمام سرماخوردگی ها است شبیه سازی کردند.
محققان دانشگاه مریلند نمای سه بعدی را از ویروس سرماخودگی خلق کردند
آنها امیدوارند از این شبیه سازی برای درک بهتر چگونگی ساخت یک داروی جدید توسط شرکت استرالیایی " Biota " استفاده کنند تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.
این دارو که هنوز در مراحل آزمایش بالینی است به عنوان درمان برای افرادی استفاده می شوند که بیماریهای مزمن ریوی چون آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه و فیبروز سیستیک دارند و ابتلای آنها به یک سرماخوردگی عادی می تواند مهلک باشد.
این تصاویر سه بعدی یکی از نخستین تصاویری بود که توسط "IBM Blue Gene Q " یک ابر کامپیوتر جدید خلق شد و اوایل ماه جاری به دانشگاه ملبورن استرالیا ارائه شد.
مایکل پارکر معاون تحقیقات پزشکی موسسه سنت وینسنت که این تحقیقات را هدایت کرده است اظهار داشت: درک بهتر اینکه این ویروس rhinovirus و چگونگی پاسخ آن به دارو می تواند برای بیماریهای مختلف معانی متفاوتی داشته باشد.
وی اظهار داشت: ویروس rhinovirus به خانواده ای از ویروسهایی مرتبط است که موجب بیماریهایی از قبیل مننژیت و فلج اطفال می شود.
پارکر اظهار داشت: افزایش درک درباره چگونگی کارکرد داروهای کنونی با یک ویروس می تواند راه را برای درمانهای ضد ویروسی جدید در رابطه با این ویروسها باز کند و در نهایت به نجات زندگی افراد بسیاری در سراسر جهان منتهی شود.
این تیم با استفاده از قوی ترین ابرکامپیوتر جهان مدل ویروس HPV را بازسازی کردند
پارکر با همکاری کارشناسان کامپیوتر از IBM و مرکز محاسبات علمی ویکتوریایی این شبیه سازی سه بعدی را انجام دادند.
فناوری ابرکامپیوتر این امکان را فراهم می کند که مکانیسمهای درون یک سلول انسانی را به طور عمیق تر نگاه کنیم به ویژه اینکه می توانیم از طریق آن نحوه کارکرد یک دارو را در سطح ملکولی مشاهده کنیم.
براساس اظهارات دکتر جان واگنر مدیر مرکز تحقیقات IBM و مرکز محاسبات علمی ویکتوریایی، این ابرکامپیوتر سریع ترین دستگاهی است که در نیم کره جنوبی وجود دارد و سی و یکمین ابرکامپیوتر سریع در جهان است. این کامپیوتر قادر است 836 تریلیون محاسبه عددی را در یک ثانیه انجام دهد.
دانشمندان از این تصاویر برای بررسی این که یک درمان بالقوه چگونه کار می کنند استفاده می کنند
 

masood98

عضو جدید
براساس نظر محققان

شیر سویا به دندانها آسیب می رساند
خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی جدید نشان می دهد که مصرف زیاد شیر سویا می تواند به دندانها آسیب برساند.



به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات حاکی است: باوجود فواید زیاد شیر سویا برای سلامتی اما مصرف زیاد آن می تواند آسیب زیادی به سلامت دندانها درمقایسه با شیر گاو برساند.
محققان گفتند: باکتری موجود در دهان هنگام مصرف شیرسویا در مقایسه با شیر گاو پنج یا شش برابر بیشتر اسید ترشح می کند.
به گفته محققان، این اسید باعث خورده شدن مینای دندان و علاوه بر آن ایجاد پلاک و افزایش احتمال پوسیدگی دندان می شود.
 

masood98

عضو جدید
[h=1] مفيدترين روغن‌ها براي پرپشت شدن موها

[/h]






امروزه محصولات متنوع و بسياري در بازار موجود هستند كه اكثر توليدكنندگان آنها ادعا مي‌كنند، استفاده از اين محصولات در مدت‌ كوتاهي موجب پرپشت شدن موي سر مي‌شود.


به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بخشي عمده‌اي از اين محصولات، روغن‌هاي مو هستند. تنوع اين محصولات در اكثر موارد باعث مي‌شود كه مصرف‌‌كنندگان در انتخاب گزينه مناسب و موثر به اشتباه بيفتند.


به گزارش سايت اينترنتي اونلي ماي هلت، شما هم اگر به دنبال چاره‌اي مناسب و بي‌ضرر براي افزايش رشد موهايتان هستيد، مي‌توانيد با مطالعه اين مقاله به اطلاعات مفيدي درباره بهترين و مفيدترين روغن‌هاي طبيعي براي رشد مو دست پيدا كنيد.


متخصصان پوست و مو در اين مقاله تاكيد كردند:


- روغن خالص دانه انگور، تركيبي فوق‌العاده موثر براي فعال‌سازي مجدد رشد پياز مو است كه با ماساژ دادن آن روي پوست سر مي‌توانيد به تاثير سودمند اين روغن پي ببريد.


- روغن كرچك نيز با تقويت گردش خون در پوست سر، مواد مغذي را به پياز موها مي‌رساند و در تقويت رشد موها موثر است.

- روغن جوجوبا كه در عطاري‌ها موجود است نيز ماده‌اي موثر براي فقط رطوبت موها و مراقبت از آنها در برابر آسيب‌هاي خارجي است.

- به علاوه ماساژ روغن نارگيل هفته‌اي يك بار روي پوست سر هم ريزش مو را كنترل مي‌كند و هم در رشد موهاي جديد نقش مطلوبي دارد.

- يكي ديگر از موارد بسيار مفيد براي رشد موها، روغن رزماري است كه موجب تقويت خون‌رساني به پياز مو مي‌شود و در عين حال خواص ضد سرطاني فوق‌العاده‌اي دارد.

- روغن زيتون نيز بهترين گزينه شناخته شده براي رشد موها است چون ريشه‌هاي مو را به خوبي تغذيه مي‌‌كند و براي تقويت رشد تارهاي مو موثر است.
 

masood98

عضو جدید
پيوند قلب خوك تراريخته به ميمون در کره جنوبی
دانشمندان كره جنوبي اعلام کرده‌اند كه توانسته‌اند قلب يك خوك تراریخته را با موفقيت در بدن يك ميمون پيوند بزنند. این اولین بار است که این کشور ادعا کرده است که به انجام چنین عمل بین گونه‌ای پرداخته است.
به نظر برخی از دانشمندان اين شيوه یا xenotransplantation(پیوند عضو از یک گونه به گونه دیگر) راه مناسبي براي پايان كمبود اعضای بدن انساني در دسترس براي پيوند به شمار مي‌رود.
پيش از اين عمل جنجالي كه در سئول انجام شده، ژن‌هاي مسئول رد سيستم ايمني در خوك تراريخته حذف شدند. هدف نهايي چنين پژوهشی اين است كه قلب و ديگر اعضاي خوك‌ها را براي پيوند در بدن انسان مورد استفاده قرار دهند. دانشمندان کره‌ای بر اين باورند كه در پنج سال آينده اين ايده به صورت تجاری محقق خواهد شد.
اولين پيوند شناخته‌شده قلب مهندسي ژنتيكي شده خوك در يك پستاندار نخستين در سال 1994 انجام شد اما امكان انتقال عضو از حيوان به انسان باعث بروز شکاف و دودستگی در حوزه اخلاق پزشكي شده است.
منبع: http://www.medindia.net/news/heart-of-genetically-modified-pig-transplanted-into-monkeys-103367-1.htm

 

masood98

عضو جدید
در اجلاس مجمع عمومی انجمن بیوتکنولوژی مطرح شد.

دکتر تولایی: مشکل اصلی بیوتکنولوژی "مدیریت" است
دکتر محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری در سخنرانی خود با عنوان " تولید ملی در حوزه بیوتکنولوژی" در اجلاس مجمع عمومی انجمن بیوتکنولوژی با اشاره به بیانات رهبری در مورد تولید داخلی گفت: " حال برای حل معمای تولید داخلی باید بدانیم که مشکل چیست؟ آیا کمبود نقدینگی است؟ آیا نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم؟ بر اساس گفته دکتر احمدی نژاد سپرده مردم نزد بانک‌ها برابربا 000/000/000/000/350 تومان است و صندوق ذخیره ارزی دولت حاوی چند ده میلیارد دلار است. پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در مورد منابع مالی هیچ مشکلی وجود ندارد. در بهمن ماه سال 90 در مدت یک ماه مردم بیشتر از 5/9 میلیون سکه و طلا خریده‌اند. همچنین در سال 90 مردم 7/1 میلیون دستگاه خودرو خریده‌اند. پس مشکل چیست؟ آیا مشکل زیرساخت داریم؟ تعداد زیاد سدهای ساخته شده در کشور، برقی که صادر می‌شود این مسئله را رد می‌کند. آیا مشکل جاده‌سازی و انتقال و توزیع کالا داریم؟ مشکل در این زمینه وجود دارد ولی آنقدر نیست که مانع دستیابی عرصه‌ای تولید شود. آیا مشکل کمبود انرژی است؟ کشور ما از حیث ذخایر فسیلی در جهان رتبه اول را دارد. آیا محدودیت مواد خام داریم؟ تقریبا تمام عناصر جدول مندلیف در کشور ما وجود دارد که متاسفانه حجم زیادی از آنرا صادر می‌کنیم. تنها در استان اصفهان بیش از 90 نوع عنصر و منابع معدنی وجود دارد. آیا زمین برای کشت نداریم؟ از 58 میلیون هکتار زمین قابل بهره‌برداری، 40 میلیون آن بایر است. آیا مشکل علمی داریم؟ ایران در سال 2011 در حدود 23000 مقاله نمایه شده در ISI 31000 مقاله در SCOPUS داشت. از نظر تولید علم ایران رتبه 10 جهان را دارد. این مسائل همه در حالیست که ما 6000 عنوان کالای وارداتی داریم. بیش از 90 درصد از کالاهای وارداتی با فناوری و دانش ساده و موجود در کشور قابل دستیابی و تولید است. میزان واردات در طول 8 سال گذشته روند افزایشی داشته است. آیا بازار مصرف مناسب نداریم؟ بازار مصرفی 75 میلیونی ایرانی با حداقل 80 میلیارد دلار واردات رسمی و غیر رسمی این مسئله را نیز رد می‌کند. پس مشکل چیست؟
مشکل اصلی مدیریت است. ما از مدیریت هوشمندانه بر منابع انسانی فقیر هستیم. مسئله اصلی که باید به آن پرداخته شود ضعف مدیریت و ناکارآمدی افراد است. درحالیکه ما در تمام عرصه‌های بیوتکنولوژی از بهترین متخصصان برخورداریم که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده‌اند ولی به دلیل شکاف و فاصله‌ای که بین مدیران و متخصصان وجود دارد این دانشمندان با مسائل سطحی سرگرم شده‌اند و استفاده کافی و وافی از آنها نمی‌شود."
دکتر تولایی در پایان به اشاره به جایگاه بیوتکنولوژی در نقشه جامع علمی کشور گفت: " در حداقل 20 تا 30 درصد از عرصه‌های اشاره شده در نقشه جامع علمی کشور بیوتکنولوژی می‌تواند نقش داشته باشد و کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات کند."


 

masood98

عضو جدید
نیچر منتشر کرد: محصولات تراریخته، دوستدار محیط زیست
طبق پژوهش‌های انجام شده توسط دانشمندان چینی که مقاله آن‌ها در شماره 13 ژوئن سال جاری در مجله علمی نیچر منتشر شده است طی 16 سال گذشته سطح زیر کشت وسیع پنبه تراریخته‌ مقاوم به آفت ]حاوی پروتئین‌های آفت‌کش باکتری باسیلوس تورینجنسیس (BT)[ سبب از بین رفتن آفت‌های مهم دیگر در مزارع مجاور از طریق افزایش جمعیت حشرات شکارگر (پرداتور) که در مبارزه بیولوژیک آفات اهمیت دارند شده‌اند.
گفتنی است این شکارگرها تا قبل از استفاده از گیاهان تراریخته به علت استفاده از آفت‌کش‌ها همراه با آفت هدف از بین می‌رفتند زیرا طیف وسیعی از آفت‌کش‌ها بسیاری از بندپایان را از بین می‌برند و این شکارگرها هم مستثنی نبوده‌اند اما در طی سال‌های کشت محصولات تراریخته به علت عدم نیاز به استفاده از آفت‌کش‌ها جمعیت این حشرات مفید افزایش یافته است.
به گفته پروفسور ساندرس رئیس مرکز جان اینز در انگلستان "نتایج این تحقیق برای مردم خبر خوبی است چرا که به وسیله زیست فناوری می‌توان کشاورزی پایدار را با هدف رفع نیازهای بشر و افزایش عملکرد و کیفیت غذایی مدیریت کرد و هم زمان هم ملاحظات زیست محیطی از جمله تنوع زیستی را تامین کرد ".
وی افزود: "این تحقیق نشان دهنده آن است که محصولات تراریخته دوستدار محیط زیست هستند".
پروفسور جان پیکت عضو مؤسسه تحقیقات کشاورزی روسامستد در هارپندن انگلستان می‌گوید: "این امر نوید معرفی نسل جدیدی از محصولات تراریخته برای مدیریت حشرات مفید از جمله شکارگرها و زنبورهای پارازیتوئید را می‌دهد و مبنایی برای تحقیقات ما در مورد تولید گندم تراریخته‌ حاوی ژن‌های تولید کننده فرومون‌های هشدار دهنده شته تلقی می‌شود".
اما با وجود ارائه روزافزون چنین مدارک وشواهدی در مورد فواید محصولات تراریخته و رد ملاحظات هراس‌افکنانه مطرح شده از سوی دانایی ستیزان و فناوری هراسان، کشور ما همچنان اندر خم کوچه چه کنم بر سر راه تولید محصولات تراریخته است و برخی همچنان سنگ جلوی پای تولید تجاری آن‌ها می‌اندازند. به این ترتیب با افزایش جمعیت و اهمیت دسترسی به منابع غذایی چه کسی پاسخگوی نسل‌های آینده کشورمان خواهد بود؟!
همان‌طور که در گذشته هم اعلام شده است مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران آماده دریافت و انتشار نظرات مسئولان محترم در مورد مسائل مطرح شده است تا دیدگاهی صحیح در مورد مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری که از علوم مهم و روز دنیا هستند در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده شود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.
http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature11153.html
http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5gcA66NrHIdN6BlEnQm4_7QBFKanQ?docId=N0265991339600645759A

 

masood98

عضو جدید

اجاره زمین به قطری‌ها با 106 هزار مهندس کشاورزی بیکار توجیه ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس-طرح اجاره بلندمدت زمین‌های کشاورزی ایران به قطری‌ها در شرایطی که 106 هزار مهندس کشاورزی بیکار داریم که با اندک حمایت دولت قادر به احیای زمین‌های بایر هستند، توجیه ندارد.
در حالی که یکی از اهداف مهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انتقال فناوری نو و مدیریت پیشرفته به کشور و نیز ایجاد رقابت بین تولید‌کنندگان داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی اعلام می‌شود، اخیرا اخباری شنیده می‌شود که از سرمایه‌گذاران یک کشور کوچک مانند قطر که اتفاقا نسبت به ایران هیچ حرف نویی در کشاورزی ندارد، برای اجاره بلند مدت زمین کشاورزی ایران دعوت شده است.
اجاره زمین‌های کشاورزی ایران به قطری‌ها در حالی است که طبق آمار رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، از 160 هزار مهندس کشاورزی عضو این سازمان تنها 55 هزار مهندس در رشته‌های مرتبط و غیر مرتبط کشاورزی مشغول کار هستند و به طور رسمی 106 هزار مهندس کشاورزی بیکار و جویای کار ثبت شده‌اند و سالانه 32 هزار مهندس جدید کشاورزی وارد بازار کار می‌شوند. این در حالی است که لزوما همه مهندسان کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیستند و سالانه 60 هزار کاردان (فوق دیپلم) کشاورزی وارد بازار کار می‌شوند که اکثر آنها بیکار می‌مانند.
در این اوضاع و احوال اجاره دادن زمین کشاورزی به مهندسان قطری و سرمایه‌گذاران این کشور حاشیه خلیج فارس چه توجیهی دارد.
اگر به گفته بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی از 15/4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته میلادی تنها یک درصد در بخش کشاورزی جذب شده و سازمان خواهان ارتقا این سهم اندک بخش کشاورزی است، آیا بهتر نیست به جای اجاره دادن زمین به قطری‌ها، این سرمایه‌گذاران به بخش فرآوری و ارزش افزوده و بسته‌بندی و صادرات محصول کشاورزی راهنمایی می‌شدند.
طبقه گفته کارشناسان کشاورزی، تولید خرما در ایران سالانه حدود یک میلیون تن است که از این رقم 400 تا 500 هزار تن مصرف داخلی، رقم ناچیز صادرات و بقیه ضایع و تباه شده یا به مصرف خوراک دام می‌رسد، سایر تولیدات کشاورزی هم وضع بهتری ندارد.
به گونه‌ای که گفته می‌شود حدود 20 تا 30 درصد محصولات کشاورزی ضایع می‌شود، در این شرایط آیا بهتر نیست سرمایه‌گذار خارجی در بخش فرآوری، بسته‌بندی و تبدیل خرما به محصولاتی چون قند خرما، عسل خرما، شیره خرما، الکل خرما، صدها محصول جدید فرآوری شده سرمایه‌گذاری کند تا این که زمین کشور را به اجاره بلند مدت خود در آورد.
از طرفی حضور سرمایه‌گذار خارجی در زمین کشاورزی به این معنی است که در شرایط کم آبی اکثر نقاط کشور و عدم مجوز برای احداث چاه جدید آب، این سرمایه‌گذاران که معمولا نسبت به سرمایه‌گذاران داخلی نزد برخی مدیران ارجح هستند، مجوز احداث چاه عمیق و برداشت آن را می‌گیرند و آب زیرزمینی که قطره قطره آن در حکم طلا دارد و طی میلیون‌ها سال در دل زمین تشکیل شده از زمین کشیده و صرف تولید محصولاتی می‌شود که به خاطر نزدیک بودن قطر به ایران محصول برداشت شده و طی همان روز تولید را به کشورش منتقل کند.
حال تصور شود بعد از طی مدت اجاره زمین که به فرض 20 سال باشد، اگر این سرمایه‌گذار منصرف شود و زمین را به کشور ایران تحویل دهد که اولا از نظر کشاورزی تبدیل به کویر شده، ثانیا آب ندارد و ثالثا خاک آن سال‌ها طول می‌کشد که بتواند مواد مغذی و میکرو ارگانیسم‌های از دست رفته را باز یابد.
از طرف دیگر باید در مباحث سیاسی دقت شود، حضور اشغالگران سرزمین مقدس فلسطین و بیت‌المقدس از 1948 از اجاره زمین‌‌های فلسطینیان و احداث باغ‌های کیبوتس (مزارع کار جمعی اسرائیلی) شروع شد، تا کم‌کم ساکنان اصلی آن سرزمین را از زمین مادری خود راندند و آواره کردند و اکنون بعد از 64 سال آوارگان فلسطین در سراسر دنیا پراکنده‌اند و هر روز شهرک نشینان صهیونیست بیشتر می‌شوند.
بخش کشاورزی ایران بسیار پیشرفته‌تر و با قدمت‌تر از کشورهای خاورمیانه است مثلا صنعت واکسن و سرم سازی در ایران حدود 100 سال، صنعت دامپزشکی حدود 100سال، دانشکده کشاورزی و فلاحت حدود 100 سال، صنعت مرغداری مدرن و امروزی حدود 60 سال، صنعت دامداری پیشرفته حدود 50 سال، صنعت گلخانه‌ حدود 50سال، صنعت کشت بافت به عنوان پیشرفته‌ترین صنعت کشاورزی حدود 20 سال، صنعت تولید گیاهان تراریخته حدود 20 سال و سایر فنون پیشرفته کشاورزی ایران از کشورهای خاورمیانه و به ویژه کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس بسیار پیشروتر و پیشرفته‌تر است.
در حال حاضر متخصصان بخش خصوصی جمهوری اسلامی برای احیای نخلستان‌های کشور همسایه مسلمان عراق که در طی جنگ تحمیلی از بین رفته از طریق کشت بافت و احیای نخلستان دعوت شده و حضور دارند.
بر اساس گفته حسن تاجبخش استاد ممتاز و بازنشسته و چهره ماندگار رشته دامپزشکی دانشگاه تهران، ایران دارای 12 هزار سال سابقه سکونت و 7000 سال سابقه تمدن است که طی این قرون متمادی بخش کشاورزی و دامپروری ثروت لایزال بوده و کشور را اداره کرده و نفت حدود 100 سال پیدا شده ،اما متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند ثروت لایزال است در حالی که منابع نفت و گاز یک روز تمام می‌شود، پس باید کشاورزی دامپروری کشور توجه شود و ثروت لایزال در آنجا است.
حال که سالانه حدود 1500 دامپزشک و 32 مهندس کشاورزی از دانشگاه‌ها دانش آموخته می‌شوند آیا بهتر نیست این مهندسان جوان در قالب شرکت‌های تعاونی دانش بنیان با اندک آورده‌ای و با حمایت دولت و در اختیار قرار دادن زمین و امکانات آب به تولید و کشت و کار بپردازند.
در حال حاضر مهندسان جوانی که گلخانه‌‌هایی در هشتگرد و یا زمین در ورامین برای تولید گرفته‌اند، صدها مشکل در تامین آب، نقدینگی در گردش، فروش محصول و سایر مشکلات دارند، آنگاه عده‌ای تصمیم می‌گیرند، زمین‌های کشاورزی را به خارجی‌ها اجاره دهند. آیا اجاره زمین به خارجی‌ بهتر است یا برطرف کردن مشکل مهندسان ایرانی که مشغول کار هستند.
طبق گفته مختار مهدی‌زاده عضو هیات مدیره‌ اتحادیه صادر کننده میوه و تره بار سال‌های قبل میوه و سبزیجات ایران مانند هندوانه، خربزه، کاهو، کلم، فلفل و سیب زمینی، پیاز و سیب زمینی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر صادر می‌شده و به صورت تازه خوری و خام و فروشی عرضه می شد، اما آنها امروز این محصولات را از کشورهای دیگر مانند اردن خریداری می‌کنند، اگر قرار است سرمایه گذار خارجی بیاید، بهتر نیست همین محصولات را با بسته بندی جدید یا فرآوری شده صادر نماید.
رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی با اشاره به قانون سال 1310 در مورد امکان مالک شدن شرکت‌های خارجی در ایران اعلام می‌کند سرمایه گذاری خارجی از طریق ثبت شرکت خارجی در کشور از طریق شخصیت حقوقی می‌تواند مالک و سهامدار عمده شود. آیا نباید مسئولان به مساله ارزش افزوده برای کشور فکر کنند آیا نمی‌توانند زمینه حضور سرمایه گذاری خارجی در فناوری پیشرفته و حضور به شرط انتقال مدیریت را به ثبت رسانند؟ اگر این گونه باشد خارجی‌ها تمایل پیدا می‌کنند که چاه‌های نفت را هم اجاره کنند و تمام ذخایر را ظرف مدت اجاره بکشند. اما باید با تدبیر سعی شود سرمایه گذاری خارجی در صنایع بسیار پیشرفته سرمایه گذاری کند که هم ارزش افزوده و هم انتقال تکنولوژی و مدیریت به کشور را انجام دهد.
منبع: خبرگزاری فارس


 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
نسل های آینده پنبه می خورند؟

نسل های آینده پنبه می خورند؟


محققان دانشگاه تگزاس با ایجاد تغییرات ژنتیکی در گیاه پنبه و زدودن رنگدانه سمی دانه‌های این گیاه موفق شدند منبع جدیدی از غذا را برای مقابله با بحران افزایش جمعیت و گرسنگی در آینده‌ای نه چندان دور ارائه کنند.
پنبه از محصولاتی است که بیش از هفت هزار سال به منظور استفاده از الیاف تحت کشت کشاورزان قرار داشته و اکنون توسط بیش از 20 میلیون کشاورز در 80 کشور تحت کشت است.
پنبه بیش از 40 درصد از الیاف مورد نیاز صنایع پارچه و لباس جهان را تشکیل می‌دهد اما تا کنون قادر به تولید مواد غذایی برای بشر نبوده است، پدیده‌ای که با کمک مهندسی ژنتیک امکانپذیر خواهد شد. دانه‌های پنبه منابع غنی از پروتئین به شمار می‌روند و محصول کنونی پنبه در جهان به اندازه‌ای است که به صورت سالانه بتواند نیاز 500 میلیون انسان را تامین کند.
اما این دانه‌ تنها زمانی به عنوان يك ماده غذايي قابل استفاده خواهند بود که دوره پیچیده و پرهزینه پالایش را پشت سر بگذارد تا از رنگدانه سمی که گیاه را از هجوم آفات در امان نگه می‌دارد پاک شود. اما زدودن این ماده از دانه‌های پنبه باعث هجوم آفات به دانه‌ها و الیاف آن خواهد شد.
به همین منظور محققان دانشگاه تگزاس از مهندسی ژنتیکی برای رفع این مشکل کمک گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاري مهر، این محققان موفق به خاموش کردن ژن ماده سمی در دانه پنبه شدند در حالی که سیستم دفاعی گیاه همچنان پابرجا باقی مي‌ماند. چنین روشی می‌تواند امکان استفاده ایمن از بیش از 40 میلیون تن دانه پنبه در سال به عنوان منبعی با ارزش از پروتئین را فراهم آورد.
شیوه به کار گرفته شده در این روش تداخل RNA نام دارد و طی آن توالی ژنتیکی به منظور مسدود کردن آنزیم تولید رنگدانه سمی پنبه تنها در دانه پنبه به وجود می‌آید.
محققان پس از آزمایش موفقیت آمیز در آزمایشگاه، تست این شیوه را در محیط گلخانه‌ای آغاز کردند تا توانایی بقای گیاه پنبه را با کمک گرفتن از این شیوه جدید مورد سنجش قرار دهند.
نتایج نشان داد پنبه‌های اصلاح ژنتیکی شده از شرایط کاملا عادی برخوردار هستند و تنها تفاوت آنها با پنبه‌های معمولی قابل خوراک بودن دانه‌ها در این گیاهان است.
بر اساس گزارش تایمز، دانه‌های پنبه تراریخته قبل از ارائه در بازارها نیازمند دریافت تایید دولتی خواهد بود. گمان می رود در ابتدا این دانه‌ها به عنوان غذای ماهی‌ها و دیگر جانداران مورد استفاده قرار گیرند اما با توجه به رشد سریع جمعیت این دانه‌ها می‌توانند به عنوان منبع سرشار از پروتئین مورد استفاده انسانها نیز قرار گیرند.
 

masood98

عضو جدید
با همكاري دو پژوهشگاه ژنتيك و صنعت نفت

سند جامع بيوتكنولوژي صنعت نفت تدوين شد

معاون پژوهشي و فناوري وزير نفت از تدوين سند جامع بيوتكنولوژي صنعت نفت كه توسط دو پژوهشگاه ژنتيك و صنعت نفت به انجام رسيده است، خبرداد.
دكتر محمدرضا مقدم كه در نشستي پس از بازديد جمعي از مديران و پژوهشگران صنعت نفت از پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري، سخن مي‌گفت، اظهاركرد: چند سند در زمينه هايي از جمله كاتاليست، مواد شيميايي و دكل‌هاي حفاري تدوين شده و همچنين سند جامع زيست فناوري صنعت نفت و الزامات اجرائي آن توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور تكميل و تدوين شده است.
در اين بازديد اعضاي هيات علمي پژوهشگاه ژنتيك تصوير اجمالي از فعاليت‌هاي كاري خود را در خصوص موضوعاتي همچون بهره‌گيري از ميكروارگانيسم‌ها، توليد ديزل زيستي، حذف تركيبات گوگردي از مشتقات نفت خام و گاز طبيعي و بهره‌گيري از گياهان جهت حذف آلاينده‌ها ارايه دادند.
معاون پژوهشي وزير نفت نيز با مهم برشمردن توسعه زيست فناوري در صنعت نفت اظهار كرد: حركت موثر دراين زمينه، نيازمند داشتن برنامه كاري مشخص و امكاناتي اعم از سرمايه انساني، تجهيزات و زيرساخت‌هاي لازم است.
وي همچنين ضعف برخي پژوهش‌هاي انجام شده را بي‌توجهي به مشتري نهايي و نيازهاي آن، همچنين "چند صدايي" در انجام پژوهش‌ها عنوان و تصريح كرد: "يك صدايي" در پژوهش با هدف تامين نيازهاي مشتري و تمركز بر اولويت‌ها، نياز اصلي در به ثمر رساندن پژوهش و فناوري در اين بخش است.
به گفته وي همچنين علت عدم موفقيت در اين حوزه موازي كاري و نقطه‌اي كار كردن در حوزه پژوهش و فناوري، سياست‌ها و استراتژي‌هاي مختلف و داشتن نظام فردي در كارها است.
مقدم تاكيد كرد: بايد ساختارها تغيير كند و گرايش به شبكه‌اي كار كردن را تقويت كنيم . اگر همه موارد يعني قطب علمي، مركز فناوري، توسعه دهنده‌ها، كاربران و بالاخره شركت‌هاي متقاضي وظايف مشخصي در سند داشته باشند، همه چيز از ابتدا روشن و شفاف است و هركس وظيفه خويش را مي‌داند. پس ازآن با توسعه هر فناوري كاربران با اطمينان از شاكله و سابقه فناوري و با توجه به نيازشان نسبت به استفاده ازآن در بعد تجاري اقدام خواهند كرد.
در ادامه، بر اساس تصميمات گرفته شده و تاكيد معاون پژوهش و فناوري وزارت نفت و با توجه به سوابق و اسناد فرادستي، مقرر شد سند زیست فناوری نفت با حضور ارکان پژوهشی تدوین شود.
به گزارش ايسنا سند پژوهشی زیست فناوری نفت با همکاری مشترک بین پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري و پژوهشگاه نفت انجام خواهد شد. همچنین سند یاد شده ظرف یک ماه آینده تدوین و برای طی مراحل اجرایی به معاونت پژوهش فناوری وزارت نفت ارسال خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) :


مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: گفتنی است رئیس ستاد زیست فناوری کشور که در عین حال بیش از هفت سال است که به طور همزمان ریاست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را نیز عهده‌دار است اکنون به جای پاسخگویی در مورد عدم اجرای سند ملی زیست فناوری و ارائه حتی یک محصول "حاصل از مهندسی ژنتیک" در اقدامی که از سوی منتقدان وی "فرار به جلو" قلمداد می‌شود به دنبال "تجدید نظر و بازنگری در سند ملی زیست فناوری و سرگرم کردن مسئولین با عناوینی همچون "سند جامع"، "برنامه راهبردی" و غیره است. بر اساس طرح ممیزی مهندسی ژنتیک کشاورزی در ایران که گزارش آن به تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هم رسیده است، "هم اندیشی نخبگان و متخصصین کشور برای بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در مورد نامناسب بودن مدیریت بیوتکنولوژی کشور به طور عام و مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی به طور خاص به اجماعی مناسب رسید". عدم شفافیت در هزینه کرد اعتبارات ستاد توسعه زیست فناوری کشور، توزیع سلیقه‌ای این اعتبارات بین چند دانشگاه و چهره همراه به طور عمده در تهران و توزیع قطره چکانی در دانشگاه‌های شهرستانی، عدم واکنش به فناوری هراسی و دانایی ستیزی در رسانه‌های دولتی و ملی در مورد بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و حتی همراهی و هماهنگی با آنها از جمله انتقادات منتقدین به این مدیر میانی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

 

masood98

عضو جدید
عقد تفاهم نامه علمی و بین‌المللی میان دانشگاه والنسیای اسپانیا و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

در راستای تحقق اهداف و رسالت‌های مرکز، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و بین‌المللی میان دانشگاه والنسیای اسپانیا و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منعقد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز، در این خصوص گفت: "یکی از اهداف و وظایف این مرکز ايجاد ارتباط و تعامل علمي، تخصصي با مراكز علمی و معتبر بين‌المللي جهت ارتقاء موقعيت علمي – پژوهشي مركز در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني است. در همین راستا مرکز با بررسی پتانسیل‌های علمی و تخصصی دانشگاه والنسیا موفق به ایجاد ارتباطات بسیار خوب با این دانشگاه شد."
وی افزود: "طرفین پس از بررسی‌های لازم جهت انجام همکاری‌های لازم تفاهم نامه‌ای را منعقد کردند. در این تفاهم نامه نسبت به اصول همکاری علمی، از لحاظ فعالیت‌های مشترک در جهت منافع متقابل هر دو سازمان، توافق حاصل شد."
شاهزاده فاضلی تصریح کرد: " تبادل پژوهشگر،انجام پروژه‌های کوتاه مدت آموزش فنی، فعالیت‌های پژوهشی مشترک، تبادل اطلاعات علمی، تبادل ذخایر ژنتیکی و زیستی بر اساس قوانین هردو کشور از جمله مفاد این تفاهم نامه است."
گفتنی است دانشگاه والنسیا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا و پنجمین دانشگاه معتبر این کشور است که در سال 1499 در شهر والنسیا تاسیس شده است. این دانشگاه مشتمل بر سه پردیس و در هر پردیس دانشکده‌های گوناگون چون علوم زیستی، زیست شناسی، شیمی، داروسازی وغیره وجود دارد که 53000 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مشغول تحصیل هستند. همچنین این دانشگاه دارای 3300 عضو هیات علمی است.

 

masood98

عضو جدید
faoو OECD منتشر کرند: کاهش رشد تولیدات کشاورزی در دهه آتی
سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) ارزیابی مشترک خود را برای چشم‌انداز بازار کشاورزی و پیش‌بینی برای سال‌های 2012 تا 2021 را منتشر کردند. در این گزارش با عنوان "OECD-FAO Agriculture Outlook 2012-2021" پیش‌بینی شده است که رشد تولیدات کشاورزی از دو درصد در دهه‌های گذشته به سالیانه 7/1 درصد در دهه آتی کاهش خواهد یافت. هزینه‌ها‌ی بالای نهاده‌های کشاورزی٬ افزایش محدودیت منابع٬ فشارهای محیطی در حال رشد و اثرات تغییرات آب و هوا همگی در آینده موجب کاهش محصول خواهند شد.
در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است که در آینده کشورهای در حال توسعه٬ به طور فزاینده‌‌ای تولید بسیاری از کالاهای کشاورزی را تحت سلطه خود در خواهند آورد و همچنین نقش مهم‌تری را در تجارت کالا برعهده خواهند گرفت و رشد بیشتری در کشاورزی خواهند داشت. همچنین در ادامه در این گزارش به تعدادی از تهدیدها اشاره شده که ممکن است مانع توسعه کشاورزی پایدار در کره زمین شود. این تهدیدها شامل تخریب شدید زمین‌های کشاورزی٬ بحران کمبود آب٬ حوادث آب و هوایی شدید و مکرر و تغییر الگوهای آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان هستند.
از جمله توصیه‌های این گزارش تشویق دولت‌ها برای استفاده از شیوه‌های بهتر زراعی٬ ایجاد محیط مناسب تجاری٬ فنی و نظارتی و تقویت نظام نوآوری کشاورزی (همانند پژوهش٬ آموزش و پرورش٬ توسعه٬ زیرساخت‌ها) با توجه به نیازهای ویژه کشاورزان خرده پاست.
بعلاوه٬ در این گزارش نیاز به توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری ملی و افزایش کمک‌ها به کشاورزی برای تحقیق و توسعه٬ اتخاذ نوآوری و توسعه زیرساخت ذکر شده است.
اخبار منتشر شده توسط فائو را می‌توانید در لینک زیر ببینید.
http://www.fao.org/news/story/en/item/151304/icode/.
برای مشاهده گزارش کامل از سایت زیر دیدن فرمایید.
http://www.agri-outlook.org/pages/0,2987,en_36774715_36775671_1_1_1_1_1,00.html.

 

masood98

عضو جدید
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی در پژوهشگاه ابن سینا
پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی "ابن سینا" در سال تحصیلی جاری برای مرحله دوم در مقطع دکتری تخصصی پژوهشی، دانشجو می‌پذیرد.
بر اساس مجوز وزارت بهداشت، پژوهشکده‌های بیوتکنولوژی تولیدمثل و آنتی بادی منوکلونال پژوهشگاه ابن سینا، از میان واجدین شرایط به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی پژوهشی ( PhD by Research) دانشجو می‌پذیرد.
داوطلبان می‌توانند در محورهای پژوهشی بیوتکنولوژی تولیدمثل، حیوانات تراریخته، بیوتکنولوژی کاربردی، ژنتیک پزشکی، ایمونولوژی پزشکی، اخلاق زیستی، ایمونوبیولوژی و ایمونوتراپی سرطان، درخواست خود را برای پذیرش در این دوره ارائه کنند.
متقاضیان باید علاوه بر داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی و شرایط اختصاصی ورود به دوره دکتری تخصصی پژوهشی وزارت بهداشت، دارای دانشنامه دکتری عمومی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مرتبط با حوزه های ذکر شده باشند.
آخرین مهلت ارسال مدارک، پایان مرداد ماه سال 91 است و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت دوره دکتری تخصصی پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا از شرایط و مدارک مورد نیاز مطلع شوند.
منبع: خبرگزاری مهر

 

masood98

عضو جدید
برگزاري اولين جلسه سامانه تشكل‌هاي غيردولتي ايران در مجلس شوراي اسلامي

عليرضا زاكاني: همكاري با انجمن‌هاي علمي و تخصصي مردم نهاد موجب توانمند شدن مجلس مي‌شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، اولين جلسه هم انديشي مديران گروه‌هاي تخصصي سامانه هم‌انديشي تشكل‌هاي غيردولتي ايران در مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز در محل كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
در اين جلسه كه به رياست دكتر عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران و عضو هيئت امناي اين سامانه برگزار شد دكتر الموتيان جانشين رئيس اداره قوانين مجلس شوراي اسلامي، دكتر پيام عربزاده رئيس سامانه و، دكتر شريعتي نياسري رئيس شوراي انجمن‌هاي علمي كشور، جمعي از روساي انجمن‌هاي علمي و مديران گروه‌هاي تخصصي سامانه از جمله دكتر محمدعلي ملبوبي رئيس انجمن بيوتكنولوژي و دكتر بهزاد قره‌ياضي رئيس انجمن ايمني زيستي نيز حضور داشتند. دكتر زاكاني تشكيل سامانه را حركتي در جهت توانمند شدن مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد. وي افزود: "مجموعه انجمن‌هاي علمي و تشكل‌هاي غير دولتي از خصوصيت‌ها و ويژگي‌هاي خاصي برخوردارند كه آنها را فراتر از مجموعه‌هاي دولتي قرار مي‌دهد. چنانچه انجمن‌هاي علمي در حوزه‌هاي تخصصي خود موضوعاتي را با نگاهي كارشناسانه مد نظر قرار دهند و از بين موضوعات مهم اهم آنها را انتخاب و به مجلس ارائه دهند مي‌تواند منشاي قانون گذاري يا نظارتي فعال باشد. از سوي ديگر اگر موضوعي در مجلس طرح مي‌شود و مجلس فعال مي‌شود اين نخبگان و انجمن‌هاي فعال مي‌توانند به مجلس بيايند و اين فعاليت‌ها را عمق ببخشند تا ما به طور موسمي تصميم نگيريم. از طرف ديگر انجمن‌هاي علمي مي‌توانند بازخورد اقدامات مجلس را هم به او ارائه دهند و اعلام نظر كنند. از هر جهت نگاه كنيم پيوستگي قوه مقننه با نخبگان جامعه نعمت بزرگي است. ما اميدواريم از طريق اين سامانه بتوانيم اين پيوستگي را بين نخبگان جامعه با كل مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي مجلس فراهم كنيم".
پس از دكتر زاكاني دكتر الموتيان جانشين رئيس اداره قوانين مجلس شوراي اسلامي و تني چند از نمايندگان تشكل‌هاي مردم نهاد غير دولتي و انجمن‌هاي علمي در مورد نحوه مشاركت در قانون‌گذاري و نظارت بر اجراي قانون اظهار نظر كردند.
گفتني است تاسيس اين سامانه به همت خانم دكتر زهره الهيان نماينده دور هشتم مجلس شوراي اسلامي رقم خورد اما تاسيس آن به ابتداي دوره نهم موكول شد. اعضاي هيئت موسس اين سامانه عبارتند از: حجت الاسلام ابوترابي نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، دكتر عليرضا زاكاني، دكتر حسين نجابت، دكتر الياس نادران، دكتر محمد دهقان، دكتر پيام عربزاده، آقاي حسينعلي حاجي، آقاي شهروز افخمي، آقاي محمدصالح جوكار و مهندس ذوالانوار.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (IRBIC)
 

masood98

عضو جدید
مصرف گردو به حل مشکل ناباروری مردان کمک می‌کند

خبرگزاری فارس: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه گردو می‌تواند به حل مشکل ناباروری مردان کمک کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه Biology of Reproduction، محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه 75 گرم گردو ساختار اسپرم را از جنبه‌های مختلف در مردان سالم 21 تا 35 ساله بهبود می‌بخشد.
بر پایه این گزارش، تقریباً 70 میلیون زوج در جهان با مشکل ناباروری رو به رو هستند که 30 تا 50 درصد مشکل متعلق به ناباروری در مردان است.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که احتمالا آلودگی‌های مختلف، عادتهای نامناسب زندگی یا مصرف روزافزون غذاهای غربی در جوامع صنعتی بر قدرت ساختار و اسپرم تاثیر منفی می‌گذارد.
دکتر وندی رابینز و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا تصمیم گرفتند تا در تحقیقات خود این موضوع را ارزیابی کنند که آیا مصرف روز افزون اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFAs) - که برای رشد اسپرم و عملکرد غشاء ضروری هستند- کیفیت اسپرم مردانی را که از رژیم‌های غذایی غربی مصرف می‌کنند، افزایش می‌دهد یا خیر.
بهترین منبع PUFA ماهی و مکمل‌های روغن ماهی، دانه‌های بزرک و گردو است.
گردو منبع غنی اسید آلفا لینولنیک (ALA) و منبع طبیعی و گیاهی اومگا 3 است.
تیم تحقیقاتی دکتر رابینز 117 مرد 21 تا 35 ساله را که همگی سالم و مصرف کننده رژیم های غذایی به سبک غربی بودند؛ برای آزمایش انتخاب کرده و آنها را به دو گروه زیر تقسیم کردند:
گروه اول شامل 58 مرد که از مغزهای محصولات درختی استفاده نمی‌کردند و گروه دوم شامل 59 مرد که روزانه 75 گرم گردو مصرف می‌کردند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که مصرف 75 گرم گردو در روز سطح لیپید خون را تغییر می‌دهد اما باید خاطرنشان کرد که مصرف این مقدار در مردان جوان سالم اضافه وزن ایجاد نمی‌کند.
بر پایه این گزارش، محققان قبل از شروع آزمایش و 12 هفته بعد از آن کیفیت اسپرم این مردان را بر حسب پارامترهای معمول باروری و ناهنجاریهای کوروموزمی بررسی کردند.
تیم تحقیقات بعد از گذشت 12 هفته از بررسی‌ها متوجه هیچ تغییر شگرفی در حجم بدن، میزان چاقی یا سطح فعالیت در هیچ یک از این دو گروه نشدند اما سطح اسیدهای چرب اومگا 6 و اومگا 3 (ALA) در مردانی که از گردو استفاده کرده بودند افزایش یافته بود.
علاوه بر این در اسپرم این افراد، پس از مصرف گردو ناهنجاریهای کروموزومی کمتری دیده شد؛ اما در گروه دوم هیچ تغییری مشاهده نشد.
 

masood98

عضو جدید
تاثیر مثبت پروتئین Cry1Ab بر روی رشد وتولید مثل سوسک شکارگر
بلن لامبیرس دانشمند دانشگاهde Lleidaو همکارانش اثر تغذیه یک نوع سوسک شکارچی (Orius majuscules) از ذرت تراریخته Bt (مقاوم به آفات) و طعمه علفخوار تغذیه شده با Bt را بر روی تولیدمثل و مراحل پورگی این سوسک بررسی کردند.
آنها در آزمایش اول خود اثرهای ذرت تراریخته Bt را بر روی زاد و ولد و باروری پوره‌های تغذیه شده با جیره حاوی گرده‌های تراریخته یا گرده‌های غیر تراریخته همراه با طعمه مورد نظر بررسی کردند. در مرحله بعدی آنها با حذف طعمه اثر گرده تراریخته یا غیر تراریخته تنها را در مراحل پورگی٬ بقا٬ نسبت جنسی و وزن و اندازه حشره بالغ بررسی کردند. آخرین آزمایش آنها بررسی اثرهای تغذیه از نوعی عنکبوت قرمز تغذیه شده از گیاه تراریخته و غیرتراریخته بر زمان رشد و نمو پورگی٬ بقا٬ نسبت جنسی و وزن حشره بالغ بود.
نتایج نشان دادند که تغذیه سوسک شکارگر از پروتئین Cry1Ab برگ٬ گرده و یا از طریق غذا هیچ تاثیری بر بقای حشره شکارگر٬ توسعه٬ زاد و ولد و باروری آن ندارد. در مقابل اثرات مثبتی بر روی باروری و زمان رشد و نمو شکارگر مشاهده شد.
باروری این حشره زمانی که از مواد گیاهی تراریخته Bt تغذیه شد بهبود یافت ولی مراحل پورگی زمانیکه پوره‌ها هم با مواد غذایی تراریخته Bt و هم عنکبوت‌های تغذیه شده از Bt٬ تغذیه شدند کاهش یافت.
این مقاله تحقیقاتی از لینک زیر قابل دسترسی است.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1049964412001600.
 

masood98

عضو جدید
آيا غذاهاي ارگانيك واقعا سالمترند؟

متخصصان تغذيه و سلامت در يك مطالعه كيفي جديد دريافته‌اند كه وقتي صحبت از يك ماده خوراكي ويتامينه و مغذي به ميان مي‌آيد، محصولات غذايي و فرآورده‌هاي ارگانيك عموما هيچ برتري نسبت به محصولات عادي ندارند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، كارشناسان دانشگاه استانفورد و مركز سيستم مراقبت‌هاي بهداشتي امور دامي «پالو آلتو» در اين بازبيني‌ها تاكيد كردند كه محصولات ارگانيك از نظر ويتامين‌ها و مواد مغذي هيچ ارجحيتي به مواد غذايي معمولي ندارند اما نكته مثبت آنها اين است كه خيلي كمتر در معرض سموم و آفت‌كش‌ها و باكتري‌هاي مقاوم به آنتي‌بيوتيك‌ قرار گرفته‌اند و از اين نظر خطر كمتري سلامت مصرف‌كنندگان ارگانيك را تهديد مي‌كند.
به گزارش رويترز، اين كارشناسان 200 مطالعه قبلي را مورد بازبيني قرار داده و دريافته‌اند كه در مقدار ويتامين‌هاي موجود در محصولات خوراكي گياهي و حيواني ارگانيك و غيرارگانيك هيچ تفاوتي وجود ندارد اما تفاوت مهم‌تر اين دو گروه محصول غذايي اين است كه در فرآورده‌ها و غذاهاي غيرارگانيك مقدار آفت‌كش‌ها و باكتري‌هاي مقاوم به آنتي‌بيوتيك‌ها به مراتب بيشتر است.
گروهي از كارشناسان سلامت و محيط‌ زيست در دانشكده بهداشت عمومي هاروارد در اين باره خاطرنشان كردند در حالي كه هنوز به طور قطع تاثير اين آفت‌كش‌ها و باكتري‌ها روي بدن انسان آشكار نشده اما مردم بايد به طوركلي در هنگام انتخاب محصولات غذايي مختلف، مسئله عوارض تماس با اين سموم و باكتري‌ها را در نظر داشته باشند و در خريد مواد غذايي بيشتر دقت كنند.
شرح اين بازبيني‌ها به تفصيل در مجله «سالانه‌هاي طب داخلي» ارائه شده است.
 

masood98

عضو جدید
شام باید قبل از ساعت ۹ خورده شود و هنگام شام از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود.
به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، ناهید برخورداری، کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب ادامه داد: با توجه به ریتم‌های زیستی و فعالیت‌های هورمون‌های مختلف بدن توصیه می‌شود برای جلوگیری از اخلال در روند سوخت چربی‌ها باید شام باید قبل از ساعت ۹ شب مصرف شود و از میل کردن شام‌های حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به میل کردن سبزیهای پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود

ناهید برخورداری با اشاره به اینکه به هرنوع اختلال خواب در طول شب، واژه بی‌خوابی اطلاق می‌شود، تصریح کرد: قبل از درمان بی‌خوابی باید مسائلی از قبیل مشکلات تیروئید، دیابت، وجود افسردگی، عفونت و همچنین سطح هموگلوبین خون باید بررسی شود، زیرا وجود هریک از این عوامل می‌تواند منجر به ایجاد بی‌خوابی شود.

وی با بیان این که تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد خاطرنشان کرد: در این بین زمان مصرف انواع مختلف موادغذایی بسیار حائز اهمیت است. انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که در بدن به آرامی هضم و سوخته می‌شود.

وی متذکر شد: یک عصرانه حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات و مقادیر کم پروتئین می‌تواند داشتن خواب مناسب شبانه آماده کند برخورداری با بیان این که موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیربالایی اسیدآمینه تریپتوفان هستند، گفت: تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود که منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. همچنین ماست حاوی سروتونین است. به همین علت مصرف هریک از این موادغذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان این که گوشت و شیر کم چرب نیز حاوی مقادیر کافی ویتامین B۶هستند، گفت: وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروری است.

وی ادامه داد: انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون وساردین و همچنین تخمه کدو وکتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا۳ برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثرهستند.

این کارشناس تغذیه عنوان داشت: تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا۶ است که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارند.

برخورداری ضمن اشاره به این مطلب که کمبود آهن در بدن می‌تواند یکی ازعلل عمده کم خوابی باشد، گفت: به همین دلیل مصرف موادغذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزیجات برگ سبزتیره و جگر توصیه می‌شود.

کار‌شناس تغذیه مرکز تحققاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان یاد آورشد: کاهو دارای ماده‌ای به نام لاکتوکاریوم است که محرک خواب بوده و به همین علت توصیه می‌شود قبل از خواب حتما از سالاد کاهو استفاده شود./ح
 
بالا