خاطرات یک ایرانی(!) از موزه ایران باستان

bilgisayar

عضو جدید
خاطرات یک ایرانی(!) از موزه ایران باستان
با اشتیاق با خواهر زاده ام به موزه ایران باستان رفتیم برای دیدن آثارفاخری که تعریفشان را بسیار شنیده بودیم از مجسمه مارلیک تا کتیبه های هخامنشی و کوزه های چند هزار سال قبل!
بلیط ارزان 500 تومانی در هنگام ورود برای من جالب توجه بود! وارد موزه شدیم چند توریست چشم بادامی در حال تماشای نقشه ایران بودند و راهنما از تمدن های کهن در این جغرافیا سخن می گفت. دوری در موزه زدیم دیدن هنر مردمان چند هزار سال قبل هیجان انگیز بوددر این بین نموداری توجه من را به خود جلب کرد "نمودار تاریخی ایران و جهان" کنجکاوانه به سراغ آن رفتم! در این نمودار سیر تایخی اقوام مختلف بررسی شده بود!
در اولین نگاه به دنبال قوم ترک رفتم و چیزی ندیدم تمدن ایران را دنبال کردم هر چه قدر به دوران معاصر نزدیک تر می شدم تعجب دیدگانم بیشتر می شد! عثمانی ها از زیرشاخه های تاریخ ایران در نظر گرفته شده بود! تمام سلسله های ترک سلجوقی غزنوی و....همه ایرانی قلمداد شده بودند!!! و جملات حقارت آمیزی زیر آنها در حق ترکها نوشته شده بود!
"ترکها به صورت قبایل کوچک وارد ایران شدند و سلسله هایی را بنا نهادند ولی در نهایت در چنگ تمدن ایران گرفتار شده و در فرهنگ باشکوه تمدن پارس حل شده و ایرانی گشتند"
"غلامان ترک به دلیل ترس عباسیان و امویان از ایرانی ها به مناسبی در این سلسله ها رسیدند!!!"
باورش برایم سخت بود ! به دنبال منبع این نمودار گشتم! انتشارات سحاب و نویسنده آن علی اکبر محمودیان(اگر به وب سایتش مراجعه کنید بالاترین مدرک تحصیلی اش دیپلم تربیت بدنی در زمان شاه است!)0
در اولین قدم به سراغ مدیر موزه رفتم . دروغ بودن این نمودار را گوشزد کردم و اینکه نموداری با این درجه تحریف شایسته دیوار موزه ایران باستان نیست!
توجیه های جالبی داشت: چرا از ترکیه دفاع می کنی؟ این ترکها با شما آذری ها فرق دارند! توهینی به شما نشده! اگر تحریفی هم باشد ربطی به شما ندارد!
گفتم من از واقعیتهای تاریخ دفاع می کنم نه از قوم خاصی! اما........
گفت برو به سفارت ترکیه و آنجا شکایت کن!!! اگر می توانند بیایند و نمودار را از اینجا بردارند!
بحث و جدل من نتیجه ای نداد و سوالات بیشماری در ذهنم بعد از این بازدید پدیدار شد! چرا باید در کشور اسلامی همچنان اشخاصی با ذهنیت رضاخانی تا حد مدیر بزرگترین موزه ایران پیشرفت کنند؟ چرا نگاه فاشیستی قوم پارس در دیوارهای موزه های ما همچنان خودنمایی می کند؟ چرا قومی که هم اکنون افتخار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان(افغانستان) و بزرگترین مصرف کننده مواد مخدر در جهان(ایران ) را یدک می کشد! همچنان خود را برترین قوم جهان می بیند؟؟؟
در نهایت از همه همشهری های عزیزم خواهشمندم در صورتی که به موزه ایران باستان در میدان امام خمینی رفتند حتما اعتراض خود را به این نمودار فاشیستی ابراز نمایند تا شاید....
 

maziyar_darabi

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اینکه خیلی خیلی طولانی بود ولی خوندمش :smile: و گذرم هم به اون موزه نمیخوره ...

دنیا تراختور ...:D
 

Similar threads

بالا