در مورد روبند یا پوشیه از ویکی پدیا :
تاریخچه [ویرایش]
پوشش صورت در امپراتوری بیزانس، یونان، روم رایج بود. در میان تمدنهای آشوریان، کلدانیان، سومریان، پاشها، بازیها، گوتیها، لولوبیان، کاسیها، سکایان، اورارتوها و کیمیریان زنان چهرهٔ خود را در برابر مردان بیگانه میپوشانیدند. در هندوستان، روبنده به اسم پرده خوانده میشد. ملکهها و اشراف هندوستان چهرهٔ خود را میپوشاندند. خدمتکارها در برابر دیدن چهرهٔ زنان تنبیه میشدند. هارشا، گانگایدوا وریبیدوا نیز با پرده در میان جمع حرکت میکردند. در کتب مقدّس هندی مانند آلتکار و ایندرا پوشیدن ماندن چهرهٔ زنان اهمیت و تاکید خاصی دارد. در ترکستان، حجاب صورت پارچهای بوده که آن را به دور بخش پایین صورت میپیچیدهاند و بینی، لبها و چانه، و گونهها پوشیده می شدهاست.این گونه پوشش صورت در مجسمهای از آن دوره دیده میشود که اکنون در موزه لوور پاریس قرار دارد که در بندر غربی ترکیه کشف شده و قدمت آن به سیصد و پنجاه سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده شدهاست. در اسکندریه مصر نیز پوشش صورت ضروری شمرده میشدهاست.
در جهان اسلام [ویرایش]
روبنده در دوران امویان، خلافت عبّاسی و عثمانی هم چنان اهمیت داشت و در ایران پیش از قاجار نیز زنان با روبنده در اجتماع ظاهر میشدند. با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، زدن برقع و پوشاندن صورت در آن کشور برای زنان اجباری گردید. در عربستان سعودی نیز پوشاندن دستها و صورت برای دختران پس از پایان دورهٔ ابتدایی اجباری است. در کشورهای عربی مانند کویت، امارات متحده عربی، یمن،بحرین، مصر، عراق -در کشورهای آسیایی چون اندونزی و کشورهای آفریقایی چون الجزایر، لیبی، غنا و نیجریه نیز استفاده از روبنده در بین زنان مسلمان رایج است. در انتخابات مجلس فلسطین در سال ۲۰۰۶، نمایندگان زن حزب حماس همگی روبنده داشتند. در کشورهای اسلامی تونس و ترکیه استفاده از روبنده ممنوع است. در مصر و امارات متحده عربی رانندگی برای زنان با روبنده ممنوع گشتهاست.
در ادیان [ویرایش]
در زرتشتیگری [ویرایش]
در بین کتب زردشتی، ارداویرافنامه پوشش صورت زنان را پسندیده دانستهاست و چهرهنمایی زنان را علّت گمراهی مردان میداند. در شاهنامه فردوسی چندین بار لغت پوشیدهرخ یا پوشیدهروی مترادف واژهٔ دختر به کار رفتهاست. شاهنامه شناس معاصر، پورخالقی چترودی، این علّت را بیانگر این واقعیت میداند که از نظر فردوسی زنان در دورهٔ کیانیان، اشکانیان، و ساسانیان از روبنده استفاده میکردند.
در یهودیت [ویرایش]
با استناد به تورات و تنخ یهودی، میتوان دریافت که پوشانیدن چهره در میان زنان عبرانی و دیگر زنان یهودی رایج بودهاست. ساره و قطوره همسر ابراهیم[SUP][۲][/SUP]، ربه کا زن اسحاق[SUP][۳][/SUP]، راحیل و لیه همسران یعقوب[SUP][۴][/SUP]، صپوراه همسر موسی[SUP][۵][/SUP]و استر همسر خشایارشا با چهرهٔ پوشیده در میان مردم حاضر میشدند. بر اساس کتاب روت، همسر بوعز نیز چهره خود را میپوشانیدهاست.[SUP][۶][/SUP] در کتاب اشعیا، به فرستاده شدن عذاب بر دختران صهیون به دلیل چهرهآرایی در برابر بیگانگان اشاره رفتهاست.[SUP][۷][/SUP] در تورات برای اشاره به روبنده، واژههایی چون صفه و مسّکه به کار رفتهاست.[SUP][۸][/SUP]
با این حال شواهدی از تورات نیز وجود دارد که نشان میدهد رسم پوشیدن چهره، در بین عبرانیان فراگیر نبودهاست.[SUP][۹][/SUP] در شولحان عاروخ، پوشانیدن چهره لازم دانسته نشدهاست، هرچند این کار سنت زنان پاکدامن دانسته شدهاست.[SUP][۱۰][/SUP]
در اسلام [ویرایش]
در قرآن [ویرایش]
در قرآن، هیچ اشاره صریحی به پوشش صورت نشدهاست؛ هرچند برخی مفسرین با تکیه به آیه ۳۰ سوره نور به وجوب نقاب استدلال کردهاند.
[h=2]در نزد شیعه [ویرایش][/h]در روایات و احادیث شیعه، باز گذاشتن چهره زن و نمایاندن آن به مرد نامحرم جایز دانسته شدهاست؛ مگر در شرایط خاصی که بیم فتنه برود.
در بین علمای شیعه معاصر، آیتالله روحالله خمینی، آیتالله علی خامنهای، آیتالله علی حسینی سیستانی، پوشاندن چهره را مستحب میدانند، هر چند ایشان در شرایط خاصی که بیم فتنهاست، پوشاندن صورت را لازم شمردهاند. مرتضی مطهری، پس از انقلاب اسلامی ایران، روبنده را از حجابهای غیر اسلامی دانست و این که به عقیدهٔ او آیهٔ پوشش، هرگز پوشاندن صورت را لازم نشمردهاست. آیتالله فاضل لنکرانی، زنجانی و بهجت زدن روبنده را جایز شمردهاند.
تاریخچه [ویرایش]
پوشش صورت در امپراتوری بیزانس، یونان، روم رایج بود. در میان تمدنهای آشوریان، کلدانیان، سومریان، پاشها، بازیها، گوتیها، لولوبیان، کاسیها، سکایان، اورارتوها و کیمیریان زنان چهرهٔ خود را در برابر مردان بیگانه میپوشانیدند. در هندوستان، روبنده به اسم پرده خوانده میشد. ملکهها و اشراف هندوستان چهرهٔ خود را میپوشاندند. خدمتکارها در برابر دیدن چهرهٔ زنان تنبیه میشدند. هارشا، گانگایدوا وریبیدوا نیز با پرده در میان جمع حرکت میکردند. در کتب مقدّس هندی مانند آلتکار و ایندرا پوشیدن ماندن چهرهٔ زنان اهمیت و تاکید خاصی دارد. در ترکستان، حجاب صورت پارچهای بوده که آن را به دور بخش پایین صورت میپیچیدهاند و بینی، لبها و چانه، و گونهها پوشیده می شدهاست.این گونه پوشش صورت در مجسمهای از آن دوره دیده میشود که اکنون در موزه لوور پاریس قرار دارد که در بندر غربی ترکیه کشف شده و قدمت آن به سیصد و پنجاه سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده شدهاست. در اسکندریه مصر نیز پوشش صورت ضروری شمرده میشدهاست.
در جهان اسلام [ویرایش]
روبنده در دوران امویان، خلافت عبّاسی و عثمانی هم چنان اهمیت داشت و در ایران پیش از قاجار نیز زنان با روبنده در اجتماع ظاهر میشدند. با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، زدن برقع و پوشاندن صورت در آن کشور برای زنان اجباری گردید. در عربستان سعودی نیز پوشاندن دستها و صورت برای دختران پس از پایان دورهٔ ابتدایی اجباری است. در کشورهای عربی مانند کویت، امارات متحده عربی، یمن،بحرین، مصر، عراق -در کشورهای آسیایی چون اندونزی و کشورهای آفریقایی چون الجزایر، لیبی، غنا و نیجریه نیز استفاده از روبنده در بین زنان مسلمان رایج است. در انتخابات مجلس فلسطین در سال ۲۰۰۶، نمایندگان زن حزب حماس همگی روبنده داشتند. در کشورهای اسلامی تونس و ترکیه استفاده از روبنده ممنوع است. در مصر و امارات متحده عربی رانندگی برای زنان با روبنده ممنوع گشتهاست.
در ادیان [ویرایش]
در زرتشتیگری [ویرایش]
در بین کتب زردشتی، ارداویرافنامه پوشش صورت زنان را پسندیده دانستهاست و چهرهنمایی زنان را علّت گمراهی مردان میداند. در شاهنامه فردوسی چندین بار لغت پوشیدهرخ یا پوشیدهروی مترادف واژهٔ دختر به کار رفتهاست. شاهنامه شناس معاصر، پورخالقی چترودی، این علّت را بیانگر این واقعیت میداند که از نظر فردوسی زنان در دورهٔ کیانیان، اشکانیان، و ساسانیان از روبنده استفاده میکردند.
در یهودیت [ویرایش]
با استناد به تورات و تنخ یهودی، میتوان دریافت که پوشانیدن چهره در میان زنان عبرانی و دیگر زنان یهودی رایج بودهاست. ساره و قطوره همسر ابراهیم[SUP][۲][/SUP]، ربه کا زن اسحاق[SUP][۳][/SUP]، راحیل و لیه همسران یعقوب[SUP][۴][/SUP]، صپوراه همسر موسی[SUP][۵][/SUP]و استر همسر خشایارشا با چهرهٔ پوشیده در میان مردم حاضر میشدند. بر اساس کتاب روت، همسر بوعز نیز چهره خود را میپوشانیدهاست.[SUP][۶][/SUP] در کتاب اشعیا، به فرستاده شدن عذاب بر دختران صهیون به دلیل چهرهآرایی در برابر بیگانگان اشاره رفتهاست.[SUP][۷][/SUP] در تورات برای اشاره به روبنده، واژههایی چون صفه و مسّکه به کار رفتهاست.[SUP][۸][/SUP]
با این حال شواهدی از تورات نیز وجود دارد که نشان میدهد رسم پوشیدن چهره، در بین عبرانیان فراگیر نبودهاست.[SUP][۹][/SUP] در شولحان عاروخ، پوشانیدن چهره لازم دانسته نشدهاست، هرچند این کار سنت زنان پاکدامن دانسته شدهاست.[SUP][۱۰][/SUP]
در اسلام [ویرایش]
در قرآن [ویرایش]
در قرآن، هیچ اشاره صریحی به پوشش صورت نشدهاست؛ هرچند برخی مفسرین با تکیه به آیه ۳۰ سوره نور به وجوب نقاب استدلال کردهاند.
[h=2]در نزد شیعه [ویرایش][/h]در روایات و احادیث شیعه، باز گذاشتن چهره زن و نمایاندن آن به مرد نامحرم جایز دانسته شدهاست؛ مگر در شرایط خاصی که بیم فتنه برود.
در بین علمای شیعه معاصر، آیتالله روحالله خمینی، آیتالله علی خامنهای، آیتالله علی حسینی سیستانی، پوشاندن چهره را مستحب میدانند، هر چند ایشان در شرایط خاصی که بیم فتنهاست، پوشاندن صورت را لازم شمردهاند. مرتضی مطهری، پس از انقلاب اسلامی ایران، روبنده را از حجابهای غیر اسلامی دانست و این که به عقیدهٔ او آیهٔ پوشش، هرگز پوشاندن صورت را لازم نشمردهاست. آیتالله فاضل لنکرانی، زنجانی و بهجت زدن روبنده را جایز شمردهاند.