جلوگیری از هک شدن اکانت گوگل | 2-step verification

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یکی از مواردی که امروزه تمام کاربران اینترنت از آن هراس دارند ، هک شدن حساب های کاربری ایمیل ، وب سایت ، اطلاعات شخصی به اشتراک گذاشته شده و ... می باشد . وقتی یک کاربر به راحتی می تواند در گوگل انواع و اقسام فیلم ها و کتاب های الکترونیکی دزدی اینترنتی یا همان اسم خاصی که به صورت عامیانه وجود دارد یعنی هک کردن را دانلود و از آن سوء استفاده کنند را در دسترس داشته باشد ، کاربران معمولی تا جائیکه می توانند باید راه ورود به موارد ذکر شده را مسدود یا غیر قابل نفوذ کنند . دقت داشته باشید که هر چقدر هم که موارد امنیتی را رعایت کنید باز امکان هک شدن وجود داره ولی همیشه این را در نظر بگیرید که 99 درصد ، شانسش از 1 درصد خیلی بیشتره ، پس با من همراه باشید تا یکی از راههای افزایش امنیت را به شما آموزش بدهم .
گوگل یک ویژگی خیلی کاربردی داره با نام 2-step verification

2-step verification چیست ؟
با استفاده از این ویژگی بعد از وارد کردن رمز عبور یک رمز ثانویه به گوشی همراه شما از طریق گوگل ارسال شده و بعد از وارد کردن کد مورد نظر وارد حساب کاربریتان می شوید .
چند سوال در همین ابتدا شاید به ذهنتان برسد .

اگر گوگل رمز عبور را به هر دلیلی ارسال نکرد به چه صورت می توانیم وارد حساب کاربریمان شویم ؟

اگر فراموش کردیم تلفن همراه را به محل کار ببریم و خواستیم وارد حساب کاربری بشویم چکاری باید انجام بدهیم ؟ چگونه وارد شویم ؟
بعد از تکمیل تصدیق دو مرحله ای ، 10 کد در قسمت Printable backup codes فعال می شود که می توانید این کد را بر روی فلش مموری ، هارد دیسک یا یکی از پارتیشن های کامپیوتر ذخیره کنید تا به هر دلیلی اگر کد مورد نظر برای شما ارسال نشد برای وارد شدن به حساب کاربری از آنها استفاده کنید .

2. آیا امکان غیر فعال کردن این ویژگی وجود دارد ؟ شاید دارای حساب کاربری مهمی نیستید و اصلا اطلاعات مهمی در ایمیلتان ندارید ، نگران نباشید در هر زمان که خواستید می توانید این ویژگی را غیر فعال کنید . روش انجام آن در ادامه توضیح داده می شود .
فعال کردن ویژگی 2-step verification در گوگل

1. ابتدا وارد حساب کاربریتان شده سپس بر روی لینک زیر کلیک کنید . (کلیک کنید)بعد از وارد شدن بر روی گزینه Edit کلیک کنید .
2. در صفحه بعدی بر روی کلید Start Setup کلیک کنید .
3. وارد صفحه 4 مرحله ای همانند تصویر زیر می شوید . در کادر Phone number شماره همراه خودتان را تایپ کرده و بر روی کلید Send OK کلیک کنید .
4. کد ارسال شده به گوشی همراهتان را در کادر Enter verification code وارد کرده و بر روی کلید Verify کلیک کنید. ممکن است کمی زمان ببرد پس صبور باشید
5. در صورتیکه کد را به درستی وارد کنید وارد مرحله سوم می شوید
6. بر روی کلید Next کلیک و در مرحله چهارم با انتخاب گزینه Confirm چهار مرحله را به پایان برسانید .7. در مرحله هفتم یک ویزارد فعال شده و از شما سوال می پرسد که آیا می خواهید رمز عبور اپلیکیشن های ایمیل روی آی پاد ، دستگاههای اندروئیدی ، نرم افزار های ست کننده ایمیل مثل اوت لوک یا تاندربرد و .... را تغییر بدهید یا خیر ؟
7. بسیار خوب به راحتی ویژگی تصدیق دو مرحله ای گوگل فعال شد . بعد از تائید یا رد مرحله هفتم وارد صفحه زیر می شوید .
در قسمت اول در صورتیکه تمایل به استفاده از این ویژگی ندارید می توانید با انتخاب گزینه Turn off 2-step verification... آن را غیر فعال کنید .
اگر هم نگران این موضوع هستید که بعد با مشکل مواجه شوید و پیامکی مبنی بر کد ورود برای شما ارسال نشود می توانید از 10 کد 8 رقمی قسمت Show backup codes استفاده کنید .
به تصویر زیر دقت کنید هر دو قسمت مشخص شده است .


منبع
 
بالا