جدیدترین لیست مجلات علمی فاقد اعتبار از نظر دانشگاه های کشور

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
جدیدترین لیست مجلات علمی فاقد اعتبار (لیست سیاه ) از نظر دانشگاه های کشور

سالانه مجلات بسیاری منتشر می‌شوند که مقالات مرتبط با یک رشته یا زمینه ی تخصصی را به چاپ می رسانند. برخی از این مجلات توسط سازمان های خاصی نظیر ISI نظارت می شوند و عملکرد آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. برخی نیز توسط ناشرین معتبر به چاپ می رسند و شاخص های نظارتی خاص بر روی آن ها اعمال می گردد.

اما مجلات بسیاری نیز وجود دارند که بدون ساز و کار نظارتی و اعتبارسنجی در حال انتشار هستند. هرچند عدم وجود نظارت به تنهایی دلیلی بر بی اعتبار بودن این مجلات نیست اما بسیاری از این مجلات از اعتبار علمی بالایی برخوردار نیستند و حتی بعضی از آنها با دریافت پول اقدام به چاپ مقالاتی می کنند که در مجلات دیگر امکان چاپ آنها وجود ندارد.

واضح است که مقالات چاپ شده در این مجلات، اعتباری برای نویسنده به ارمغان نمی آورد و امکان چاپ مقاله مشابه در مجلات با کیفیت را نیز از وی سلب می کند.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی برای دانشجویان و اساتید، برخی دانشگاه های ایرانی اقدام به جمع آوری لیستی از مجلات خارجی نموده و مقالات منتشر شده در آنها را از شمول امتیازات مرتبط برای طرح های تشویقی و ارتقای شغلی هیأت علمی دانشگاه خارج ساخته اند.

در اینجا به بررسی لیست های منتشر شده توسط دانشگاه های ایران می پردازیم :


۱٫ فهرست منتشر شده توسط دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بیرجند
این دانشگاه ها فهرستی شامل ۵۷۸ مجله خارجی را ارائه کرده اند که حتی بعضی از آنها در ISI ،Scopus و PubMed فهرست شده اند.
لینک دریافت لیست از دانشگاه فردوسی مشهد
لینک خبر در وبسایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند

۲٫ مجلات نامعتبر از دید دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی نیز فهرستی از مجلات فاقد اعتبار را در وبسایت خود قرار می دهد که مقالات ارائه شده در آنها از نظر این دانشگاه فاقد کیفیت لازم هستند و مشمول طرح های تشویقی و ارتقای شغلی این دانشگاه نمی شوند.
این لیست بر اساس اطلاعات موجود در سایت دانشگاه هر سال بروز می شود. در زیر متن بخش نامه ی این دانشگاه و لیست ارائه شده ارائه شده است.

لینک دریافت لیست از دانشگاه آزاد اسلامی
بخش نامه مجلات کم اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی


۳٫ لیست پایگاه ها و ژورنال های بی اعتبار از نظر دانشگاه صنعتی امیرکبیر
لیست زیر به همراه نامه ی ارسال شده از طرف مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مجلات غیرقابل قبول از نظر این معاونت دانشگاه نشان می دهد
دانلود

نامه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره مجلات بی اعتبار





۴٫ مجلات علمی فاقد اعتبار از دید پردیس علوم دانشگاه تهران

دانلود
 

Similar threads

بالا