توربين ها در صنعت نفت جنوب

john zink

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توربین های مورد استفاده صنعت نفت درجنوب کشور که برای چرخاندن کمپرسورها ، پمپها و ژنراتورهای برق بکارمیروند عبارتند از:

الف)توربین های بخار

این نوع توربن ها ازقدیمی ترین توربین ها درصنعت نفت جنوب می باشندونمونه هایی ازاین نوع درتلبه خانه تقویتی دارخوین بین اهوازوآبادان موجود است وازنیروی بخارآب برای به حرکت درآوردن توربینها استفاده می شود وازنقطه نظر اینکه احتیاج به دیگ بخار و وسایل دیگرو مخارج زیاد برای نگهداری آنها دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ب)توربین های گازی انبساطی

توربین هایی که گاز طبیعی با فشار وحرارت معین وارد آن شده، به تیغه ها برخورد کرده وسبب چرخش توربین می شود واین توربین ها به علت مصرف زیاد گاز طبیعی مقرون به صرفه نیستند. نمونه ای از این توربین به نام آلن دربهره برداری شماره 2 اهوازموجود می باشد.

ج) توربین های گازی احتراقی

دراین توربین ها مقداری گاز طبیعی وهوای فشرده درمحفظه احتراق می سوزد و در اثر سوختن و وحرارت ایجادشدهحجم گاز زیاد می شودوگازباحجم زیاد وفشارودرجه حرارت معین به تیغه های توربین برخورد کرده وسبب چرخش توربین می شود. توربین های احتراقی رستون ، سلار، رکسپور وبراون نمونه هایی از این نوع توربین هاست که درجنوب کشور به وفور مورداستفاده قرار می گیرند

اگردو توربين با فشار خروجي يكسان را درنظر بگیرید توربيني كه فشارهواي ورودی آن بيشتراست دارای قدرت زیادتر و اگر دو توربين با فشار ورودی يكسان را درنظر بگیرید توربيني كه فشارهواي خروجی آن کمتراست دارای قدرت زیادتری می باشد. فشارخروجی برای اغلب توربین های احتراقی درحدود 7/14پوند براینچ مربع وفشار ورودی توربین باید بیشتر از این مقدار باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

john zink

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قسمت های مختلف یک توربین احتراقی:

قسمت های مختلف یک توربین احتراقی:

قسمت های مختلف یک توربین احتراقی:
الف) محفظه هوای ورودی
ب) کمپرسور هوا
ج) محفظه احتراق

جریان هواوگازداغ دریک توربین احتراق گازی ساده


هوای سردازطریق مجرای ورودی کمپرسور،بدرون آن کشیده میشود(فشار7/14آتمسفرودرجه حرارت محیط) محورچرخنده کمپرسورازچند ردیف تیغه هائی که بروی صفحه هایی قراردارندوشبیه تیغه های چرخنده توربین هستند تشکیل شده است.

درکمپرسورهوافشرده شده،درنتیجه حجم هواکم میشودودرجه حرارت هوابالا میرود،بنابراین یک پوندهوای خروجی کمپرسورجای کمتری رااشغال میکندتابه یک پوند هوای ورودی. هوای گرم فشرده شده ازکمپرسورخارج گشته وبه محفظه احتراق هدایت میشود.محفظه احتراق محلی است که سوخت درآن واردشده وباهوای خروجی ازکمپرسور مخلوط شده ومیسوزد ودراثرسوختن درجه حرارت هوا با لا میرودودرنتیجه حجم هوابه نسبت زیادی منبسط میشود ، هرگاه به یک محفظه بسته حرارت داده شوددراثرانبساط گازهای داخل محفظه فشارش بالا میرودولی چون توربین های احتراقی،محفظه احتراق به تیغه های توربین راه داردوبنابراین فشاردرمحفظه احتراق بالا نمی رود.

فشاردرمحفظه احتراق به سه عامل بستگی دارد:

1- سرعت هواکه ازکمپرسورواردمحفظه احتراق میشود.
2- انبساط هوادراثرجذب حرارت ازسوختن ماده سوختنی.
3- سرعت هوای داغ که ازمحفظه احتراق خارج شده وبه محورچرخنده جریان پیدامیکند. بنابراین هرچه

حجم وفشارهوابیشترباشد،توربین نیروی بیشتری جهت چرخش کمپرسورتولید میکند، پس دراثرازدیادحجم هوادرمحفظه احتراق هواانرﮊی زیادتری کسب کرده واین نیروبرای جبران اصطکاک،چرخش مپرسوروقسمتهای چرخنده دیگرتوربین استفاده می شود.

برای ایجاد شعله سه عا مل لازم است :

الف) اکسیژن ب) ماده سوختنی ج) جرقه

توربین ها معمولا پس از 30 تا35 هزار ساغت کار ضرورت دارد که باز شده وبازرسی و سرویس شوند .

اما کثیف بودن گاز بر پایین آوردن ساعت کارکرد استاندارد تاثیر گذاشته وآنرا کاهش میدهد.مثلا توربین هایی که ازگچساران جهت تعمیرات لازم می آید ، به علت کثیف بودن گاز منطقه شاید هر10هزارساعت نیاز به سرویس کامل دارد.اما گاز اهواز تمیز تر می باشد.



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا