تكنولوژي نانو تنها راه تغذيه يك ميليارد گرسنه در سال2020 است

zahra mohammadi

عضو جدید

به گزارش خبرگزاري فارس: يك كارشناس گياه‌پزشكي گفت: 800 ميليون نفر در جهان دچار فقر غذايي هستند كه در سال 2020 به يك ميليارد نفر خواهند رسيد و تغذيه اين گرسنگان با توليد ارقام گياهي با عملكرد بالا از طريق تكنولوژي نانو ميسر است.
شاهين گوانجي در ميزگرد نقش تكنولوژي نانو در كشاورزي گفت: علم نانو، توانايي توليد و بكارگيري موادي در حد نانو است كه حدود 80 هزارم قطر موي انسان است، اين علم با اينكه در مقياس‌هاي خيل كوچك مطالعه مي‌شود تحولاتي عظيم را موجب مي‌شود و در حوزه كشاورزي به ويژه در بخش‌هاي زراعت، اصلاح نباتات، گياه‌پزشكي و توليد بذر كاربردهاي فراواني دارد.
اين مهندس گياه‌پزشكي گفت: با استفاده از انتقال ژن،رقمهاي مناسب، سازگار و مقاوم با عملكرد بالا توليد مي‌شود كه اين مسئله با توجه به محدود بودن سطح زير كشت محصولات در كشور ارزش آن را دوچندان مي‌كند.
وي افزود: در گذشته، استفاده از سموم كشاورزي، دشمنان طبيعي آفات را نيز از بين برد و روي انسان و محيط زيست خطرساز شد، اما امروز با استفاده از اين تكنولوژي مي‌توان با اين مشكلات مقابله كرد.
وي گفت: با استفاده از تكنولوژي نانو در بخش كشاورزي مي‌توان علاوه بر توليد محصول سالم، محيط زيست سالم هم داشت كه امنيت غذايي و سلامتي را هم در پي دارد.
گوانجي گفت: با استفاده از نانو كريستال‌ها مي‌توان ميزان رطوبت خاك را تعيين كرد و در شرايط كنوني كه نياز به آب جدي است و با انواع روش‌هاي آبياري مصرف بيشتر آن را كنترل مي‌كنند استفاده از نانوكريستال‌ها مي‌تواند كمك موثري در اين راستا باشد.
اين كارشناس گياه‌پزشكي گفت: وزارت جهاد كشاورزي به دنبال كاهش باقي‌مانده سموم كشاورزي است كه با استفاده از نانو، باقي‌مانده سموم كشاورزي به صفر مي‌رسد.
وي افزود: براي توسعه اين علم بايد مراكز تحقيقات كشاورزي استانها، برنامه‌ها و گردهم‌آيي‌هايي در اين خصوص داشته باشند و اعتمادسازي بين متخصصين گياه‌پزشكي و كشاورزان ايجاد شود.
وي گفت: آفت‌كش‌هايي از طريق تكنولوژي نانو ساخته شده كه با ورود به بدن حشرات آنها را از بين مي‌برد.
گوانجي گفت: 800 ميليون نفر در جهان دچار فقر غذايي هستند كه در سال 2020 اين رقم به يك ميليارد نفر خواهد رسيد، براي تغذيه اين گرسنگان چاره‌اي جز اصلاح نباتات و توليد ارقام با عملكرد بالا نداريم كه اين مسئله با تكنولوژي نانو ميسر خواهد بود.
اين كارشناس گياه پزشكي گفت: در كشور ما اختراعات فقط ثبت ملي مي‌شود و ثبت بين‌المللي نمي‌شود و اين ارزش اختراعات را در كشور كم مي‌كند.
وي گفت: انتظار داريم تسهيلاتي كه براي مخترعين داده مي‌شود با سود كمتري در نظر بگيرند.
وي با تأكيد به الگوگيري از طبيعت در بسياري از علوم گفت: نوعي سوسك در صحراي آفريقا است كه با قرار گرفتن افقي در نسيم صبحگاهي يا شبانگاهي جذب رطوبت مي‌كنند و دانشمندان از اين مسئله براي فن‌آوري‌هاي اين حوزه الگو گرفته‌اند.
گوانجي گفت: اعتمادسازي بين مخترعين و توليدكننده‌ها بايد ايجاد شود و تشكلهايي در اين خصوص تشكيل شود.
 

Similar threads

بالا