تفاوت بنزین یورو 2 و یورو 4

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1720260061695.png


آلودگی هوا و ضرورت توجه به تفاوت بنزین یورو 2 و یورو 4​

در طول چند سال اخیر کم نشنیده‌ایم که “آلودگی هوای فلان شهر از مرز هشدار گذشت”؛ مشکلی که گویی هیچ‌کس مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد و همه در این مواقع دست به دعا برمی‌دارند که شاید بادی، بارانی و موهبتی الهی، دست به کار شده و چهره شهرها را از این ناپاکی‌ها و پلشتی‌ها بزداید. هرچند این دست به دعا شدن‌ها هم دیگر کافی نبوده و مدتی است که نفس‌های زمین به شماره افتاده است.همه این نکات گفته شده ضرورت دانستن تفاوت بنزین یورو 2 و یورو 4 را به ما نشان می دهد.

قطع به یقین یکی از آلاینده‌های هوای شهرهای کشورمان خودروها هستند؛ خودروهایی که فاقد استانداردهای لازم بوده و روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود؛ گویی کمر بسته‌ایم به نابودی کشوری که با خون دل آن را حفظ کرده‌ایم. قبل از آنکه وارد استانداردهای آلایندگی خودروها شویم، خالی از لطف نیست که اندکی د‌ر مورد نفس آلودگی بدانیم.


تعریف آلودگی هوا​

آلودگی هوا
آلودگی هوا
قبل از بررسی تفاوت بنزین یورو 2 و یورو 4 باید تعریف آلودگی هوا را بدانیم.آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ و … با کمیت، مشخصات و زمان ماندن کافی که برای زندگی انسان، حیوانات و گیاهان خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل قبول مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردد.


تاثیرات آلودگی هوا بر انسان​

آلودگی تاثیرات بسیار مخربی بر بدن انسان اعم از اندام داخلی و خارجی دارد. بیشترین تاثیر آلودگی هوا بر اندام داخلی مربوط به سیستم تنفسی و قلبی عروقی است. مهم‌ترین بیماری سیستم تنفسی که آلودگی یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز آن است، آسم بوده و حتی در این میان آسم‌های آلرژیک نیز بیشتر و بیشتر تشدید می‌شوند.


آلودگی هوا، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد به طوری که آلودگی هوا سکته‌های قلبی را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. چشم‌ها از دیگر اندامی هستند که متاثر از آلودگی هوا بوده و سوزش و خارش چشم در هوای آلوده امری قابل انتظار و طبیعی است. شایان ذکر است که پوست به عنوان پوشش بدن در هوای آلوده دچار مشکلاتی چون خشکی، خارش، اگزمای دست و صورت، اگزمای پلک، کهیر،تشدید جوش‌های صورت، خشکی حاشیه لب‌ها و بینی و … می‌گردد.


آلودگی هوا و خودروها​

آلودگی ناشی از سوخت خودروها
آلودگی ناشی از سوخت خودروها
بر طبق آماری که در سال گذشته و توسط دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور اعلام گردید بیش از 70 درصد آلودگی هوا، به واسطه خودروها تولید شده که این امر خسارات جبران‌ناپذیری را هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ روحی بر بدنه جامعه وارد می‌نماید.

شاید تصور نمایید که با توجه به تیراژ بالای خودروهای شخصی، این خودرو بیشترین نقش را در آلودگی هوا ایفا می‌نمایند در حالیکه خودروهای سنگین این وظیفه خطیر! را بر عهده دارند، خودروهایی که به واسطه فرسودن بودن بیش از پیش مخرب‌تر می‌شوند.


  • اکسید نیتروژن: 0.08 گرم بازای هر کیلومتر پیموده‌شده

خودروهای دیزلی​

  • کربن مونوکسید: 0.5 گرم بازای هر کیلومتر پیموده‌شده
  • اکسید نیتروژن و هیدروکربن‌ها: 0.3 گرم بازای هر کیلومتر پیموده‌شده
  • تیتانیوم: 0.025 گرم بازای هر کیلومتر پیموده‌شده
همانطور که ملاحظه می‌گردد یورو 4 به شدت سخت‌گیرانه‌تر از یورو 2 بوده و با توجه به این اختلاف، خودروهای یورو2 و 4 تفاوت‌هایی در کاتالیزور و سنسور گاز اکسیژن دارند.

استاندارد سازی سوخت خودرو
استاندارد سازی سوخت خودرو
ایران نیز در راستای کاهش آلودگی‌ هوا و صیانت از محیط زیست، خودروسازها را مجبور به پذیرش و رعایت استانداردها یورو در خودروها نموده و طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر بود از سال 1394 استاندارد یورو6 در کشور جاری گردد که تا به امروز بدان عمل نشده و به احتمال زیاد، نسل ما آن روزها را نخواهد دید
 
بالا