تغییرات شخصیتی در دختران

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1][/h]

برخی‏ها معتقدند رشد در تمام طول زندگی دختران ادامه دارد. در هر یک از مراحل زندگی، دختران با بحران‏های خاصی روبه‏رو می‏باشند که رفع یا عدم رفع آنها می‏تواند بر شخصیت دختران اثر مثبت یا منفی داشته باشد. به عبارت دیگر هر مرحله شامل دو قطب می‏شود و شامل دو تجربه عاطفی مخالف هم بوده که راه‏های مختلف تکامل از دیگر هم‏سن‏ها را مشخص می‏نماید.
این مراحل عبارتند از:
الف ـ مرحله اعتماد در برابر بی‏اعتمادی (بدو تولد تا یک سالگی):
کیفیت زندگی نوزاد دختر شامل عشق، محبت، توجه، لمس و نوازش و غیره تأثیر مستقیمی بر احساس اولیه وی بر جای می‏گذارد. حال چنانچه کیفیت روابط مادر و نوزاد دختر غیر کافی باشد، امکان به وجود آمدن عدم اعتماد به محیط در نوزاد دختر پیدا شده و به احتمال زیاد تا دوره‏های بعدی زندگی نیز ادامه می‏یابد.
ب ـ مرحله خودمختاری در برابر شک و تردید (3 ـ 2 سالگی):
در این دوره نوزاد دختر سعی در ابراز وجود داشته و چنانچه در تلاش برای ابراز وجود در خانواده با شکست روبه‏رو شود احتمال دارد قدرت اتکا به خود را از دست
بدهد. این حالت زمانی پیش می‏آید که والدین شدیدا مستبد باشند و دخترک خود را کوچک بشمارند و مورد تحقیر قرار بدهند. باید توجه داشت که نتایج هر مرحله به مراحل دیگر انتقال می‏یابد. یعنی دختری که در مراحل اول زندگی احساس اعتماد در او به وجود آید، در مرحله دوم به مراتب آسانتر می‏تواند به اتکا به خود دست یابد، تا دختری که در مرحله اول دچار احساس بی‏اعتمادی شده است.
ج ـ مرحله ابتکار در برابر احساس گناه (5 ـ 4 سالگی):
طی نمودن موفقیت‏آمیز مراحل قبلی به یک دختر امکان می‏دهد تا در این مرحله حس کنجکاوی خود را برای کشف مجهولات به کار انداخته و صاحب ابتکار شود. والدین در برابر برخی کنجکاوی‏های دختر خردسال خود، مقاومت نموده و وی با کلمه «نه» آشنا می‏شود. تخلف از امر و نهی والدین چه در عالم خیال و چه در عالم واقعیت، سبب به وجود آمدن نوعی احساس گناه شده و «وجدان اخلاقی» را در یک دختر پی‏ریزی می‏نماید چنانچه در این مرحله والدین بیش از اندازه دخترک خود را از انجام امور نهی نمایند، شدیدا احساس گناه در او رشد کرده و مانع بروز اعمال کنجکاوانه‏اش می‏شود تا آن جایی که ممکن است جرأت دست زدن به کارهای عادی نیز از وی سلب شود. بر عکس این حالت آزادی بی‏حد و حصر می‏تواند موجب شود که یک دختر دارای وجدان ضعیفی بوده و از انجام بسیاری از اعمال خلاف قوانین اجتماعی روگردان نباشد.
د ـ مرحله سازندگی در برابر احساس حقارت (11 ـ 6 سالگی):
در این مرحله دختران مایلند مسایل مختلف را آموخته و با کمک دیگران به مرحله عمل در آورند. لیکن برای چنین سازندگی به مواد اولیه و ابزار و نیز توجه و تحسین دیگران محتاجند. حال اگر چنین توجه و تحسینی به دختر نشان داده نشود، احساس حقارت در او رشد خواهد کرد. در این سال‏ها، مربیان باید برای هر یک از دختران شرایط و موقعیت‏هایی را فراهم آورند تا آنان در انجام اعمال گوناگون به موفقیت‏هایی نایل گردند. به همین دلیل یک مربی آگاه باید بکوشد تا از پیدایش هر نوع احساس عدم توانایی در دختران جلوگیری نماید. به منظور رسیدن به این هدف، هر مربی باید از توانایی‏ها و استعدادهای موجود در شاگردان خود آگاهی داشته و محیط آموزش را به نحوی مطلوب کنترل نماید.
ه••• ـ مرحله احساس هویت در برابر آشفتگی:
این مرحله مشخص کننده حالت دختران در دوران بلوغ می‏باشد. در این مرحله یک دختر نوجوان به علت بحران بلوغ و تغییرات جسمانی و روانی، بیشتر احساس سرگشتگی، عدم تعادل و عدم همبستگی درونی می‏نماید. مشکل اساسی در این مرحله از رشد، دستیابی به احساس هماهنگی و وحدت درونی است. یک دختر نوجوان در بحران‏های عاطفی تلاش می‏نماید تا اعتماد به نفس یافته و به اصطلاح در زندگی بازنده نشود. چنانچه در این مرحله نقش اجتماعی دختران نوجوان روشن نشود، آنان دچار سردرگمی و تزلزل نقش شده و دوران بلوغشان طولانی‏تر می‏شود. لیکن چنانچه بتوانند هویت خود را کشف و نقش اجتماعیشان را پیدا نمایند، به هماهنگی و وحدت شخصیتی دست می‏یابند.
و ـ مرحله نزدیکی در برابر کناره‏گیری (دوره جوانی):
پس از گذر از مرحله نوجوانی، دختران جوان با تمام وجود و مشتاقانه تلاش می‏نمایند تا با دیگران رابطه‏ای صمیمانه برقرار نمایند. عدم توفیق در ایجاد صمیمیت با دیگران، دختران جوان را احتمالاً به سوی انزواطلبی و کناره‏گیری از مردم سوق خواهد داد که این خود به لحاظ روانی و اجتماعی حالتی نابهنجار محسوب می‏شود.
در هر حال، دست‏اندرکاران محیط‏های آموزشی و امر آموزش، باید از تغییراتی که در دختران در مراحل مختلف رشد روی می‏دهد آگاه باشند. این نکته به خصوص در مرحله نوجوانی که در این دوره حساس، دختر نوجوان در گیر و دار شناخت فردیت خود و واکنش‏های اجتماعی است، از اهمیت بیشتری برخوردار می‏باشد
 

Similar threads

بالا