تغذیه پس از زایمان

e.L.h.A.m

عضو جدید
در دوران پس از سزارین یا زایمان طبیعى لازم است مادر نکات تغذیه اى مناسب را رعایت کند تا هم نوزاد و هم مادر دچار عوارض گوارشى نشوند و در ضمن بتوانند مواد غذایى مناسب را دریافت کنند.

مادر از مصرف غذاهاى نفاخ خوددارى کند: حبوبات، سبزیجات خام مثل کلم، میوه هایى مثل سیب، پرتغال و... مصرف شیر وماست نیز محدود شود بخصوص در خانمهایى که نسبت به لبنیات واکنشهایى بصورت نفخ شکم و یبوست و... پیدا می‌کنند.

همراه هر وعده غذایى از مواد غذایى ملین مثل زیتون، روغن زیتون، برخى کمپوت‌ها و سبزیجات بخته شده استفاده شود. همواره مواد غذایى را با توجه به سفره خانواده به صورتى مصرف کنید که همراه باشند با مواد غذایى سبک برانرژى وحاوى انواع سبزیجات ومیوه جات تازه باشد.

بدن مادر شیرده نیاز فراوان به مایعات دارد وبهترین مایع براى بدن اب اشامیدنى می‌باشد که لازم است خانم شیرده شبانه روز چندین لیوان اب مصرف کند تا مایعات از دست رفته جبران شود.

مصرف غذاهاى پرچرب مثل بعضى از فست فود‌ها، بعضى از انوع خورشت‌ها بدلیل کالرى بالا و ایجاد افزایش وزن بهتر است محدود شود.

جهت افزایش شیردهى توصیه اکید بر ایجاد محیط ارام و بدون استرس براى مادر مى باشد و از انجا که سوالات متعددى بیش می‌اید که چه غذایى باعث افزایش شیر مادر می‌شود باید خدمت مادران محترم عرض کنم که هر ماده غذایى در فرد خاصى سبب افزایش یا کاهش شیردهى می‌شود وخود شخص می‌تواند با اندکى توجه به نوع غذاى مصرفى متوجه افزلیش یا کاهش مقدار شیر خود بشود مثلا برخى مادران افزایش شیر خود را به مصرف خرما نسبت می‌دهند ولى تا کنون ماده اى که از نظر علمى ثابت شده باشد که شىر را زیاد می‌کند توصیه نشده است.

برخى دارو‌ها جهت افزایش شیر توصیه می‌شوند که همانطور که ذکر شد در هر شخص تاثیر متفاوتى دارد و باز هم تاکید می‌کنم ایجاد محیط بى استرس براى مادر شیرده بهترین راه افزایش شیر است.:gol:

منبع

 

Similar threads

بالا