تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

tsp.co

عضو جدید
کمپرسورهای محوری قسمت 7

کمپرسورهای محوری قسمت 7

موضوع: فرایند طراحی کمپرسورهای محوری
-------------------------------------------------------------------------
خوب بعد از یه وقفه تقریبا طولانی اون هم بدلیل مشغله بیش از حد کاری به یاری خدا از این پست به بعد در زمینه طراحی و فرایند اون در کمپرسورهای محوری بحث می کنیم و کار رو با انجام به مثال تواما همراه می کنیم! امیدوارم دوستانی که نشون دادن اطلاعات خوبی دارن تو این بحث که در حقیقت انجام طراحی یه کمپرسور محوری ساده هستش من رو تنها نذارن!

برای شروع مراحل طراحی کمپرسورهای محوری رو میشه به ترتیب به صورت زیر شماره گذاری کرد. اینو داشته باشین تا از پست بعدی در این رابطه به ترتیب همراه با حل یه مثال ساده به ترتیب مراحل رو توضیح بدم :
1-انتخاب سرعت چرخشی و دورانی مناسب و همچنین تخمین ابعاد کانال جریان عبوری
2- تعیین تعداد طبقات با استفاده از یک راندمان مفروض( یعنی باید یه راندمانی رو برای کمپرسور فرض کنیم)
3-محاسبه زوایای هوا برای هر طبقه در شعاع متوسط پره ها
4-تعیین تغییرات زوایای هوا از ریشه تا نوک پره ها
5-تحقیق درباره اثرات تراکم پذیری
6-انتخاب پره ها با استفاده از اطلاعات بدست آمده آزمایشگاهی cascade ها
7- کنترل راندمان مفروض با استفاده از اطلاعات cascadeها
8- تخمین عملکرد off-design
9-انجام آزمایشها برای بررسی نهایی

موفق باشید!;)
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . جناب مدیر می گفتی گوسفند قربونی می کردیم ! خبری خوبی دادین .
دوستان کسی هست که طرز import کردن فایل از solid works به gambit رو بلد باشه ؟
 

kashtiban

عضو جدید
بازگشت پیروزمندانه شما را از مشاغل کاری تبریک میگم. البته بنده حدودا یک سال پیش در این مورد کار کوچکی انجام داده بودم و جزئیات را به خوبی در خاطر ندارم. اما در مورد تخمین ابعاد کانال باید عرض کنم از انجا که معمولا مشتری دبی جریان رو به عنوان یک خواسته مطرح می کنه بهتر است با انتخاب یک سرعت چرخشی بر اساس تجربیات قبلی در کلاس کاری مربوط. و نیز محدودیت عدد ماخ در نوک پره که معمولا برای کمپرسورهای مادون صوت چیزی بین 0.7 تا 1.2 هست. و با تخمین یک سرعت مناسب برای جریان هوا در جهت محوری ابعاد ورودی را محاسبه کنیم.
مزیت این کار این هست که با داشتن سرعتها اطلاعات تجربی و نیمه تجربی نسبتا خوبی از افتهای موجود در دسترس هست و میشه با این دو تا سرعت طوری بازی کرد که حالت بهینه به دست بیاد. به طور کلی به این صورت دست طراح در استفاده از اطلاعات موجود بازتره و همین که دبی جرمی مورد درخواست مشتری دقیقا رعایت میشه. البته روند برعکسش هم به سادگی امکانپذیره و با داشتن سرعت چرخشی و ابعاد تخمینی کانال میشه سرعت جریان ورودی رو به دست آورد. که این هم مزایای خودش رو داره.
به طور خلاصه میشه این طور گفت وقتی اطلاعات تجربی یا نیمه تجربی در خصوص افتها به حد کافی باشه بهتره سرعتها رو تخمین بزنیم. اما اگر اطلاعات بیشتر اطلاعات آماری در خصوص ابعاد ظاهری و مشخصات کمپرسورهای تولید شده باشه بهتره همون ابعاد کانال و سرعت دورانی رو تخمین بزنیم.


در مورد سئوال آقای فلوید باید عرض کنم خودم تا به حال این کار رو نکردم. اما یکی رو میشناسم که این کار رو انجام داده بود. می گفت بهتره حجمها رو وارد نکنیم بلکه یا صفحات رو تعریف کنیم در Solid و اونها رو منتقل کنیم به Gambit یا فقط خطوط رو بیاریم. در ضمن یک جایی خونده بودم ، سه بعدی ها رو با فرمت ACIS وارد کنیم و دو بعدی ها رو با فرمت IGES البته ممکنه برعکس گفته باشم الان درست یادم نیست.
 

tsp.co

عضو جدید
بازگشت پیروزمندانه شما را از مشاغل کاری تبریک میگم. البته بنده حدودا یک سال پیش در این مورد کار کوچکی انجام داده بودم و جزئیات را به خوبی در خاطر ندارم. اما در مورد تخمین ابعاد کانال باید عرض کنم از انجا که معمولا مشتری دبی جریان رو به عنوان یک خواسته مطرح می کنه بهتر است با انتخاب یک سرعت چرخشی بر اساس تجربیات قبلی در کلاس کاری مربوط. و نیز محدودیت عدد ماخ در نوک پره که معمولا برای کمپرسورهای مادون صوت چیزی بین 0.7 تا 1.2 هست. و با تخمین یک سرعت مناسب برای جریان هوا در جهت محوری ابعاد ورودی را محاسبه کنیم.
مزیت این کار این هست که با داشتن سرعتها اطلاعات تجربی و نیمه تجربی نسبتا خوبی از افتهای موجود در دسترس هست و میشه با این دو تا سرعت طوری بازی کرد که حالت بهینه به دست بیاد. به طور کلی به این صورت دست طراح در استفاده از اطلاعات موجود بازتره و همین که دبی جرمی مورد درخواست مشتری دقیقا رعایت میشه. البته روند برعکسش هم به سادگی امکانپذیره و با داشتن سرعت چرخشی و ابعاد تخمینی کانال میشه سرعت جریان ورودی رو به دست آورد. که این هم مزایای خودش رو داره.
به طور خلاصه میشه این طور گفت وقتی اطلاعات تجربی یا نیمه تجربی در خصوص افتها به حد کافی باشه بهتره سرعتها رو تخمین بزنیم. اما اگر اطلاعات بیشتر اطلاعات آماری در خصوص ابعاد ظاهری و مشخصات کمپرسورهای تولید شده باشه بهتره همون ابعاد کانال و سرعت دورانی رو تخمین بزنیم.

سلام!
متشکرم! تقریبا یه همچین کاری رو که شما گفتید انجام خواهد گرفت البته با اندکی تفاوت. دفترچه محاسبات( البته اصطلاح اینه!) رو برای هر قسمت با فرمولها و محاسبات بدرد بخور رو هم ضمیمه هر پست می کنم به یاری خدا!
از کشتیبان عزیز و سایر دوستان هم می خوام که اگه نقصی تو کار من دیدن تکمیلش کنن!

متشکرم!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . ممنون از جناب کشتیبان . حقیقتش یه چند ساعتی ور رفتم تا به این نتیجه رسیدم فرمت iges بهترینه . البته برای طرح های سه بعدی ! البته من کل حجم رو مستقیم به gambit منتقل کردو و مشکلی پیش نیومد .وقتی تونستم import کنم خیلی خیلی خوشحال شدم . افرادی که با solid یا catia طراحی سه بعدی کردند همه میدونند کار با gambit مثل فحش ! میمونه :biggrin: . همه خسته نباشند .
 

kashtiban

عضو جدید
البته برای احساس فحش خوردگی نیاز به کار کردن با Solid و Catia نیست. با Autocad یا حتی Paint هم که کار کرده باشید وقتی با Gambit کار می کنید. وجدانتون سر شما داد میزنه که چرا اومدی رشته مکانیک. البته بنده مودبانه اش رو گفتم. وجدان خودم که فحشهای خیلی بدی میده.

نمی خوام بزنم تو ذوقتون ولی پیشنهاد میکنم چک کنید ببینید سطحها یا خطوط روی هم نیفتاده باشند. چون من نمی تونم باور کنم حجم رو به راحتی از Solid وارد Gambit کرده باشید. البته امیدوارم که این کار رو کرده باشید.
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . اتفاقا برای خود من هم جالب بود که انتقال فایل از solid به gambit اونقدر ها هم که میگفتند سخت نبود . احجام بدون نقص منتقل شدند . البته یه مسئله ای هست و اون اینکه مثلا در گوشه مکعب جایی که 3 خط به هم میرسند 3 نقطه داریم و میگن باید اون رو تو گمبیت به یک نقطه تبدیل کرد . اما من بدون انجام این کار مستقیم عملیات مش بندی رو انجام دادم و مشکلی پیش نیومد . شاید تو نسخه های جدید گمبیت این مشکل رو رفع کردند . طراحی با گمبیت خسته کننده هستش اما مش بندی با گمبیت به نظرم از نرم افزاری مثل ansys بهتره .
 

kashtiban

عضو جدید
متاسفانه به احتمال زیاد حدس من درست بود. اون سه نقطه ای که می فرمایید علامت این است که بعضی از سطحها و یا خطوط روی هم افتاده اند. این در مرحله مش زدن مشکلی ایجاد نمی کند اما در فلوئنت زمانی که میخواهید تحلیل کنید حجم منفی خواهید داشت. بهتر است سریعا مدل خود را یک مش ساده بزنید و اون رو به فلوئنت منتقل کنید بعد چک کنید ببینید حجم منفی داره یا نه.
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . اتفاقا برای اینکه مطمئن بشم انواع شکل ها رو با انواع مش بندی به فلوئنت منتقل کردم و خوشبختانه هیچ حجم منفی نداشتم . نمیدونم شاید برای شکل های پیچیده تر حجم منفی داشته باشم .
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . جناب مدیر تصمیم داشتین به این تاپیک سر و سامون بدید ، خیلی تاپیک طولانی شده ، دوم اینکه کی مطلب جدید رو میذارید ؟ ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام . جناب مدیر تصمیم داشتین به این تاپیک سر و سامون بدید ، خیلی تاپیک طولانی شده ، دوم اینکه کی مطلب جدید رو میذارید ؟ ممنون.

سلام!
سروسامان دادن رو نمی تونم به این زودی قول بدم ولی مطالب جدید رو دارم آماده می کنم دیگه زیاد طول نمی کشه!
 

merita

عضو جدید
سلام
سیامک هستم
علاقه دارم با گروه شما همکاری کنم
تخصصم متالوژی
 

tsp.co

عضو جدید
-تعیین سرعت چرخشی و ابعاد مجرای کمپرسور

-تعیین سرعت چرخشی و ابعاد مجرای کمپرسور

کمپرسورهای محوری قسمت 8
.................................................................................
-تعیین سرعت چرخشی و ابعاد مجرای کمپرسور
معادله ای که به طور مستقیم بشه سرعت چرخشی رو بدست آورد وجود نداره! ولی میشه با فرض مقادیری برای سرعت نوک پره ، سرعت محوری و نسیت hub-tip در ورود به اولین طبقه اون رو تخمین زد. مساحت کانال مورد نیاز در ورود رو با تعیین جریان جرمی ، سرعت محوری فرض شده ، درجه حرارت محیط و فشار آن و بطور کلی شرایط محیطی و توسط معادله پیوستگی، میشه بدست آورد.سرعت نوک پره یا Utو در حدود 350m/s تنشهای قابل قبولی رو ایجاد می کنه و سرعت محوریCa رو هم بین 150-200m/s میشه در نظر گرفت. نسبت hub-tip هم بین 0.4-0.6 قابل قبوله!
برای شروع باید با توجه به سفارش و کارایی و همچنین تکنولوژی موجود مقادیر زیر رو در نظر گرفت:
نسبت فشار کلی کمپرسور برابر با 4.5 ، دبی جرمی برابر با 20kg/s و دمای گاز در ورودی به توربین یا TITبرابر با 1100 درجه کلوین. همچنین در سطح دریا هم T=288Kو P=1.01bar. از IGVهم صرف نظر می کنیم پس در حقیقت با این کار از مولفه چرخشی سرعت یا Cw هم برای طبقه اول صرف نظر می کنیم. به سرعت روابط 1تا 6 رو می تونیم بدست بیاریم.با در نظر گرفتن نسیت hub-tip بین 0.4-0.6 و تکرار محاسبات جدولی بدست میاد . در این مرحله باید اطلاعاتی هم از طراحی توربین داشته باشیم( یا به صورت تجربی و یا با هماهنگی دو گروه طراحی توربین و کمپرسور) با توجه به طراحی توربین مفدار 250rev/s مناسبه! با نوجه به جدول طراحی کمپرسور نسبت hub-tip برابر با 0.5 ، شعاع نوک برابر باm0.2262 و سرعت چرخشی برابر با 246.3 که با توربین هم خوانی داره!پس با اصلاح اون رابطه7 بدست میاد.در این مرحله باید عدد ماخ نسبی نوک روتور در ورود به کمپرسور رو کنترل کنیم. رابطه های 8 تا 10 رو بررسی کنید. با عدد ماخ برابر 1.165 می بینیم طبفه اول ترانسونیک هستش! با در نظر گرفتن نسیت hub-tip برابر با 0.5 شعاع ریشه برابر با 0.1131m و شعاع نوک برابر با 0.2262 و شعاع متوسط برابر با 0.1697m میشه! حالا می خواهیم ابعاد مجرا رو تخمین بزنیم. برای محاسبات اولیه باید فرض کنیم که شعاع متوسط در تمامی طبقات ثابت می ماند فشار تخلیه کمپرسور برابر با 4.15*1.01 و برابر با 4.19bar میشه . راندمان پلی تروپیک رو هم برابر با 9/0 فرض میکنیم. در نتیجه برای درجه حرارت خروجی هم روابط 11و12 رو داریم.درجه حرارت سکون ، فشار و چگالی در خروج رو هم میشه از روابط 13 تا 15 بدست آورد.پس مساحت خروجی کانال از رابطه 16 بدست میاد. با شعاع متوسط برابر با 1697/. ارتفاع تیغه در خروج از رابطه 17 بدست میاد و شعاعها در خروج از آخرین استاتور به صورت رابطه 18 بدست می آیند. در انتها هم نتایج رو بصورت خلاصه نوشتیم!
 

پیوست ها

  • axial compressor-part7.pdf
    22.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

peyman4736

عضو جدید
resources require

resources require

:gol:با سلام به همه همکاران

مطالبی که قرار بود آماده کنم حاضر شدن. میتونین از لینک زیر دانلود کنید.
البته عمده مطالب مقدمه در مورد توربینهای گاز هستش که چون فعلاً تو شروع کار هستیم مجبور بودم این مقدمه رو بنویسم. شاید برای بعضی ها تکراری باشه ولی خب خوندنش ضرر نداره. البته بحث مربوط به قسمت طراحی توربین رو هم شروع کردم که تو نوشته های بعدی مباحث دیگه رو بهش اضافه خواهم کرد. مبحث بعدی در مورد پارامترهای بی بعد در طراحی بخش توربین یک توربین گاز خواهد بود.

لینک دانلود:http://rapidshare.com/files/140375180/__1605___1602___1583___1605___1607_.pdf.html

دوست عزیز ضمن تشکر ویژه از شما اگه ممکنه منابع و ماخذ این فایلتون رو به طور کامل پست کنید.ممنون.در ضمن به زودی بنده با مطالب زیادی راجع به مبحثتون برمیگردم.
همتون موفق باشید.
 

peyman4736

عضو جدید
request sources

request sources

tpc.co جان انگار آقا یا خانم mojsfr دیگه نیستنشون. اگه میشه لطف کنید منبع لاتین یا فارسی اون فلوچارت طراحی توربین گازی رو که قبلا گذاشته بودین رو بگین چون نیاز فوری دارم.کلا چند تا از منابع خوبدیگر جهت تحقیق توربین گازی هم بگین.ممنون میشم.
 

fggkkk

عضو جدید
سلام
من علی هستم
تجربه طراحی توربین گاز و با دکتر قربانیان دارم و در این مورد یک کد هم واسه طراحی تورین گاز نوشتم. تخصص اصلیم من هم پدیده های سرج و ناپداری های دورانی در کمپرسورهای گریز از مرکز و محوری است. من رو active control ها کار می کنم.اگه سوالی یا کمکی باشه در خدمتم.
واقعا از حرکتتون خوشم اومد. خدا قوت
 

tsp.co

عضو جدید
tpc.co جان انگار آقا یا خانم mojsfr دیگه نیستنشون. اگه میشه لطف کنید منبع لاتین یا فارسی اون فلوچارت طراحی توربین گازی رو که قبلا گذاشته بودین رو بگین چون نیاز فوری دارم.کلا چند تا از منابع خوبدیگر جهت تحقیق توربین گازی هم بگین.ممنون میشم.

سلام!
کتاب aircraft engine design که اگه تو سایت giagapedia.org دنبالش بگردید پیداش می کنید.
 

arash84

عضو جدید
سلام. من دانشجوی سال آخر مکانیک دانشگاه صنعت آب و برق(شهید عباسپور)هستم. گرایش من نیروگاهه. ما یه درس دو واحدی به اسم توربین گاز میگذرونیم همین طور یه درس در مورد توربین بخار. در کل اطلاعاتم در مورد توربین ها بد نیست. به نظرم میتونم با شماهمکاری کنم.
 

susan87

عضو جدید
سلام به نظر من هم فعاليت خوبيه ، من هم هستم، من جامدات هستم دانشجوي ارشد و نزديك چندتا توربين گازي هم كار ميكنم.
 

fluid.com

عضو جدید
سلام ! ممنون از مطالب آموزندتون جناب مدیر .
چند تا سوال برام پیش اومده با اجازه میپرسم .
1) به طور کلی تو طراحی یک کمپرسور سفارش دهنده چه داده هایی به طراح میده ؟ تو این پروژه دبی و نسبت فشار کلی کمپرسور به ما داده شده ، آیا داده های دیگه ای هم وجود داره ؟ TIT رو سفارش دهنده میده یا خود شما اینو با توجه به تکنولوژی که دارید در نظر گرفتید ؟ اگه شما در نظر گرفتید رنج TIT چقدره؟
2) جریان در ورود مافوق صوت هستش ، آیا این مشکل ساز نیست ؟ اگه میشه در مورد محدودیت های عدد ماخ هم توضیحی بدید .
3) گروه طراحی توربین سرعت چرخشی برابر با 250 رو پیشنهاد داده ، سراغ جدول که بریم با استفاده از میان یابی برای شعاع نوک و نسبت شعاع ها مقدار دقیق تری بدست میاد ، چرا r=.2262 در نظر گرفتید ؟
ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام ! ممنون از مطالب آموزندتون جناب مدیر .
چند تا سوال برام پیش اومده با اجازه میپرسم .
1) به طور کلی تو طراحی یک کمپرسور سفارش دهنده چه داده هایی به طراح میده ؟ تو این پروژه دبی و نسبت فشار کلی کمپرسور به ما داده شده ، آیا داده های دیگه ای هم وجود داره ؟ TIT رو سفارش دهنده میده یا خود شما اینو با توجه به تکنولوژی که دارید در نظر گرفتید ؟ اگه شما در نظر گرفتید رنج TIT چقدره؟
2) جریان در ورود مافوق صوت هستش ، آیا این مشکل ساز نیست ؟ اگه میشه در مورد محدودیت های عدد ماخ هم توضیحی بدید .
3) گروه طراحی توربین سرعت چرخشی برابر با 250 رو پیشنهاد داده ، سراغ جدول که بریم با استفاده از میان یابی برای شعاع نوک و نسبت شعاع ها مقدار دقیق تری بدست میاد ، چرا r=.2262 در نظر گرفتید ؟
ممنون.
سلام!
پاسخها به ترتیب:
1- نمی دونم بحث طراحی سیکل رو تا چه حد دنبال کردید؟ولی یکی از پارامترهای مهمی که از اون بدست میاد نسبت فشار هستش!دررابطه با بقیه پارامترها هم نظر تیم طراحی مهم هستش!قضیه دبی چون مشخص کننده ابعاد کمپرسور و یا بهتر بگیم توربین گازمون هستش اهمیت پیدا می کنه!
در مورد TIT عامل مهم محدودیتهای متالورژیکی هستش!درحال حاظر فرض بین 1100تا 1300منطقی هستش!
2-مشکلی ایجاد نمی کنه! با زیاد شدن این عدد تیپ پره ها تغییر می کنه ودر اعداد ماخ بالاتر مقطع پره ها در نوک به هلال نازک ماه شبیه می شه!
3-با توجه به جدول دو تا عدد هست که به 250 نزدیک هست 3/246و9/253 که مطمئنا باید اولی رو انتخاب کنیم و با توجه به اون هم شعاع نوک برابر با 2262/0 میشه!نسبت شعاعها هم که برابر با 5/0 و بقیه محاسبات! نمی دونم منظور شما همین بود یا نه؟
 

fluid.com

عضو جدید
سلام دوستان .
اگه به پست های ابتدایی این تاپیک سر بزنیم ، میفهمیم چقدر با شرایط الان تفاوت داشته !
دوستانی که هر روز سر میزدند کجان الان ؟ چقدر بهونه بیاریم که کمبود وقت داریم ... امتحان داریم ....؟!
من واقعا تعجب میکنم میبینم با این استقبال کم مدیر هنوز میل داره که با این نظم و دقت مطلب بذاره !
دوستانی مثل kashtiban , propulsion , mahan 57 , فرهنگ ..... چرا سر نمیزنند ؟ این تاپیک پتانسیلشو داره که بترکونه ! الان 2 هفته از آخرین مطلبی که مدیر مطرح کردند میگذره ، کو بحث؟ کو نظر؟ کو تشکر؟
دوستان بیاید اجازه ندیم این تاپیک از حس و حال بیفته و سرنوشتش شبیه خیلی از تاپیک های دیگه شه ، دو سه روز یه بار به اینجا سر بزنیم و مقداری از مطالعات هفتگیمون رو خرج این تاپیک کنیم .
موفق باشید .
 

mm.salemi

عضو جدید
سلام دوستان .
اگه به پست های ابتدایی این تاپیک سر بزنیم ، میفهمیم چقدر با شرایط الان تفاوت داشته !
دوستانی که هر روز سر میزدند کجان الان ؟ چقدر بهونه بیاریم که کمبود وقت داریم ... امتحان داریم ....؟!
من واقعا تعجب میکنم میبینم با این استقبال کم مدیر هنوز میل داره که با این نظم و دقت مطلب بذاره !
دوستانی مثل kashtiban , propulsion , mahan 57 , فرهنگ ..... چرا سر نمیزنند ؟ این تاپیک پتانسیلشو داره که بترکونه ! الان 2 هفته از آخرین مطلبی که مدیر مطرح کردند میگذره ، کو بحث؟ کو نظر؟ کو تشکر؟
دوستان بیاید اجازه ندیم این تاپیک از حس و حال بیفته و سرنوشتش شبیه خیلی از تاپیک های دیگه شه ، دو سه روز یه بار به اینجا سر بزنیم و مقداری از مطالعات هفتگیمون رو خرج این تاپیک کنیم .
موفق باشید .

سلام دوست عزیز. و سلام به همه اعضای گروه. واقعاً همگی خسته نباشید. توی این مدت که من نبودم خیلی بحث های جالب و نوینی ارائه شده که موجب شعف بنده گردید. خیلی شرمنده ام که نتونستم توی این مدت باشم و واقعاً خجل هستم. عذر و بهونه ای هم نمیارم واسه اینکه دلیلی نیست برای عذر آوردن. چرا که اینجا یه اکیپ هست که هرکی علاقمند میاد و وقت میزاره و هر کی واسش مهم باشه مطمئناً وقت میزاره. من از روزی که وارد این اکیپ شدم بعنوان یک دانش آموز اومدم و انصافاً خیلی چیزا یاد گرفتم. از این بابت خیلی خوشحالم و بیشتر از اون وقتی این تلاش و پیگیری دوستان رو می بینم خیلی خوشحال می شم و واقعاً قبطه می خورم. به هرحال بازم عذر بنده رو بپذیرید . مرسی .
 

kashtiban

عضو جدید
سلام
بنده هم عذر می خوام البته من هر روز به این بحث سر می زنم اما متاسفانه پروژه پایانی مجالی برای من نگذاشته. باید تا قبل از عید دفاع کنم.
از جناب Fluid و tsp.co هم بسیار متشکرم. امیدوارم کم کاری بنده رو ببخشید.
 

alilavasani

عضو جدید
با سلام
من مهندس متالوژ هستم و پروزه لیسانسم هم پیرسختی سوپر آلیازهای پایه نیکل که بیشترین کاربرد را در ساخت پره های توربین گازی و موتور جت دارند.خوشحال میشوم در جمع گروه شما باشم.
با سپاس علی لواسانی :lavasani_metallurgical@yahoo.com
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام
من مهندس متالوژ هستم و پروزه لیسانسم هم پیرسختی سوپر آلیازهای پایه نیکل که بیشترین کاربرد را در ساخت پره های توربین گازی و موتور جت دارند.خوشحال میشوم در جمع گروه شما باشم.
با سپاس علی لواسانی :lavasani_metallurgical@yahoo.com

سلام دوست عزیز به جمع ما خوش اومدید!
یه سئوال در زمینه تحصصیتون داشتم:
در حال حاضر برای ساخت پره های چند ردیف اول مراحل نخستین توربین از کوره های VIM یا همون ذوب در خلاء برای ذوب سوپرآلیاژ و بعد ریخته گری دقیق و بعد هم کوتینگ مناسب استفاده میشه!
بزرگترین مانع تو این روش تهیه کوره های VIM هستش که بدلیل شرایط کنونی کشور ما ورود ممنوع هستن و اگه جایی بخواد که اونها رو بطریقی وارد کشور کنه باید در حدود یک میلیارد تومان برای یه 100 کیلوییش هزینه کنه!
آیا راه دیگه ای برای ذوب این سوپرآلیاژها وجود داره که بشه بعد از ساخت پره همون خواص مناسب رو بدست آورد؟ یا اگه نیست بنظر شما میشه راهی غیر از VIM که با امکانات کنونی ما هم جواب بده رو پیدا کرد؟
متشکرم!
 

alilavasani

عضو جدید
با سلام
باید گفت اگر در ساخت پره ها بخواهیم از سوپر آلیاژهای پایه نیکل استفاده کنیم مراحل ذوب و استحکام دهی (عملیات حرارتی و پیر سختی) باید در کوره های خلاء باشد که شرکتهای جاهد نوآور و مپنا این نوع کوره ها را در اختیار دارند ولی سخت بشه به عنوان تحقیق استفاده کرد مگر کسی از افراد گروه بخواهد پروژه ارشد خود را ارائه کند.و مشکل بعدی قیمت بالای این آلیاژ است.
اما اگر بخواهیم از آلیاژی استفاده کنیم که این خواص را داشته باشد و نیاز به کوره خلاء نباشد کبالت پیشنهاد می شود که بسیار کمیاب است.
در ضمتن خواهشمندم امکانات خود را نیز برای بنده شرح دهید.
با سپاس
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام
باید گفت اگر در ساخت پره ها بخواهیم از سوپر آلیاژهای پایه نیکل استفاده کنیم مراحل ذوب و استحکام دهی (عملیات حرارتی و پیر سختی) باید در کوره های خلاء باشد که شرکتهای جاهد نوآور و مپنا این نوع کوره ها را در اختیار دارند ولی سخت بشه به عنوان تحقیق استفاده کرد مگر کسی از افراد گروه بخواهد پروژه ارشد خود را ارائه کند.و مشکل بعدی قیمت بالای این آلیاژ است.
اما اگر بخواهیم از آلیاژی استفاده کنیم که این خواص را داشته باشد و نیاز به کوره خلاء نباشد کبالت پیشنهاد می شود که بسیار کمیاب است.
در ضمتن خواهشمندم امکانات خود را نیز برای بنده شرح دهید.
با سپاس

سلام!
ممنونم! مشکل با پایه نیکلهاست! دنبال راهی هستیم که اگه بشه کوره های VIM رو دور بزنیم! در زمینه امکانات هم اگه سئوالی داشتید در پیغام خصوصی مطرح کنید در خدمتتون هستم!
 
Similar threads

Similar threads

بالا