تشکر کردن ابزاری خوب ولی فراموش شده!

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تشکر کردن ابزاری خوب ولی فراموش شده!
سيدمحمداعظمی نژاد*
اغلب ما در جست‌وجوی يافتن اشتباهات انجام شده هستيم. آیا تاکنون برای شما پيش آمده است که بررسی کنيد چه کاری درست و مناسب انجام شده است؟ و اینکه تاکنون چقدر از افراد برای انجام کار درستشان، حتی اگر رييس آنها نيستيد، تشکر کرده‌ايد؟



بسياری از ما در محيط کاری مان بابت انجام کار درست از ديگران تشکر نمی‌کنيم. جالب اينکه تقريبا همه از جمله همکاران، مشتريان و حتی یک رییس، دوست دارند اگر کاری را به درستی انجام دادند، به طور صادقانه از آنها قدردانی شود.
در اين نوشتار، با هم مرور می‌کنيم چرا بايد تشکر کنيم و چه ابزاری برای تشکر کردن مناسب‌تر است؟
چرا تشکر کردن مهم است؟ دلايل متعددی وجود دارد که اهميت تشکر کردن را به ما گوشزد می‌کند. بديهی است که افرادی که از آنها تشکر و قدردانی می‌شود، فکر می‌کنند کار آنها مورد فراموشی قرار نگرفته است.
در اين صورت فردی که از او تشکر شده، خود را بيشتر درگير کار می‌کند، تعهد بيشتری به گروه کاری و شرکت خود دارد؛ زيرا که می‌داند در حال خلق يک تفاوت واقعی است. اين موضوع به خصوص برای سازمان‌هايي که برای دادن پاداش‌ها دارای محدوديت و بودجه‌بندی هستند، خيلی مهم‌تر است.
تشکر صادقانه، به توسعه مناسب روابط بين شما و همکاران کمک زيادی می‌کند. از جنبه‌های جالب «تشکر کردن»، واکنش‌های هورمونی است که درون بدن ما اتفاق می‌افتد. تحقيقات نشان می‌دهد، وقتی چيزی را که دوست داریم، می‌شنويم مغز ما شروع به ترشح دوپامين می‌کند. دوپامين ماده‌ای است که در اثر ترشح آن در مغز، فرد احساس شادی، غرور، رضايت و رفاه می‌کند.
تشکر کردن برای بهبود روابط در کار يک ضرورت است. درک اين موضوع نيز مهم است که در قبال انجام اين کار، نبايد توقعی از افراد داشت. پس بهتر است بابت قدردانی و انرژی مثبتی که بابت اين کار دريافت می‌کنيد، لذت ببريد!
موانع تشکر کردن: برای برخی افراد تشکر کردن کاری دشوار است؛ اگر برای شما نيز اين‌کار سخت به نظر می‌رسد، بايد دلايل و ريشه‌های اين امر را شناسايي کنيد. سعی کنيد فرصت‌هايي را که می‌توان از کارهای خوب ديگران تشکر کرد، از دست ندهید و پس از آن به صورت رودررو، ارسال‌ايميل، يک تماس تلفنی از آن فرد تشکر و قدردانی کنيد.
چگونه تاثير تشکر کردن را بالا ببريم؟ همانقدر که قدردانی کردن مهم است، نحوه ارائه آن اهميت دارد. به هر ميزانی که شما به يادماندنی‌تر و براساس هوشمندی اين کار را انجام دهيد، يکپارچگی و تعلق خاطر افراد به شما، در گروه کاری بالاتر می‌رود.
راهکارهاي بهبود برای ارائه تشکری به يادماندنی و صادقانه را با هم مرور می‌کنيم:
1- متفاوت باشيد: احتمالا همه ما عباراتی شبیه به اين را در پانويس‌های روسا در گزارش‌هايي که به آنها ارائه می‌دهيم ديده‌ايم؛ «ملاحظه شد» يا «متشکرم»؛ واژگانی تلگرافی! اما می‌توان جمله جايگزين نوشت:«نظم و دقت گزارش خوب شما، روز مرا زيباتر کرد؛ موفق باشي!»؛ هنگامي که پيام تشکری شبيه به اين ارائه شود علاوه بر يک اثر مثبت بر فرد آن را به يادماندنی می‌کند.
2- اغلب اوقات تشکرکنيد؛ با ارائه قدردانی صادقانه به اطرافيان می‌توانيد به آنها نشان دهيد چه چيزهايي برای شما مهم است.
اين موضوع به خصوص برای زمانی که شما نقش مسوول در گروه کاری خود داريد و تلاش می‌کنيد برای گروه کاری جديد خود چارچوب رفتاری و اخلاقی ترسيم کنيد، اهميت بيشتری پيدا می‌کند.
سعی کنيد در تعاملات خود نسبت 3 به 1 را رعايت کنيد. يعنی در 4 تعامل، حداقل3 مورد قدردانی و انتقال احساس مثبت به افراد اتفاق بيفتد. اين باعث می‌شود تا به تدريج افرادی خلاق و انعطاف‌پذير و با انگيزه مثبت در گروه خود داشته باشيد.
3- تشکر خود را در عمل نشان دهيد: سعی کنيد راه‌هايي غير از تشکر به صورت کلامی يا نوشتاری پيدا کنيد. به عنوان مثال می‌توانيد از کسي که می‌خواهد مورد قدردانی قرار گيرد، بخواهيد به عنوان مربی به فرد جديدی که وارد گروه شده، تخصص و روش کاری خود را آموزش دهد؛ يا مسووليت يک کارگروهی را به او واگذار کنيد تا بتواند توانايي مديريتی خود را نشان دهد.
4- متناسب با شخصيت افراد تشکر کنيد: هر فردی در گروه شما شخصيت مستقل و متفاوتی دارد؛ بنابراين روش تشکر برای هر فردی به اقتضای شخصيت اوست. بعضی علاقه دارد در جمع از آنها قدردانی شود؛ برخی ديگر قدردانی به طور خصوصی و بدون حضور ديگران را می‌پسندد.
خیلی مهم است که قبل از تشکر، بدانيد برای فرد مورد نظر، چه روشی مناسب‌تر است. برای اين کار از ابزار می‌توانيد از نظريه نيازهای انگيزشی سه‌گانه (که در همين ستون معرفی شد) استفاده کنيد.
نکته مهم استفاده از اين ابزار، توجه به بلوغ فرهنگی افرادی است که با آنها در تعامل هستيم. در بعضی از کشورها استفاده از اين ابزار نشان دهنده تقويت کار تيمی و ايجاد انگيزه است، اما برای برخی ديگر وقتی فردی تشکر می‌کند، افراد تلقی می‌کنند که وی در موضع ضعف قرار گرفته است. بنابراين در استفاده از اين ابزار سطح فرهنگی مخاطبان را ارزيابی کنيد.
 
بالا