تست موتورهای احتراق داخلی

anojehdehi

عضو جدید
با سلام و احترام
بنده تجربه نسبتا خوبی در زمینه علمی و عملی ازمایش موتورهای احتراق داخلی دارم.در این تاپیک قصد دارم در حد بضاعت در زمینه ازمایشگاه موتورهای درونسوز در خدمت دوستان باشم و در این زمینه با علاقمندان و صاحب نظران تبادل اطلاعات و تجربه داشته باشیم.با سپاس:smile:
 

okaka

عضو جدید
سلام دوست عزیز
شما تاحالا چجور تست هایی رو انجام دادید؟
پاورپوینت یا متلبی آماده در این زمینه ندارید؟
 

anojehdehi

عضو جدید
با سلام و احترام
ازمونهای مربوط به موتورهای احتراق داخلی دارای طیف وسیعی از پروسه های مختلف و متنوع میباشد که هرکدام برای ازمایش قسمت خاصی از موتور مورد استفاده قرار میگیرد .بعنوان مثال ازمونهای دوامی با پروسه های مختلف جهت ازمایش قطعات مکانیکی موتور مانند تست واشر سرسیلندر و تست تسمه تایمینگ و تست مکانیزم سوپاپ و...وجود دارد که در انواع تستهای دوام مکانیکی موتور طبقه بندی میشوند.ازمونهای دیگر نیز در موتور انجام میشود که جدا از مسئله دوام مکانیکی موتور است مانند ازمونهای مربوط به بررسی سیستم روغنکاری موتور در شرایط مختلف و تحلیل قسمتهای مختلف سیستم روغن کاری و اویل پن و دیگر پارامترها نظیر ظرفیت روغن داخل موتور و مقدار حداقل و حداکثر ان و فشار روغن ویسکوزیته روغن و.... و امونهای دیگر مربوط به سیستم خنک کاری موتور که جنبه ترمودینامیکی داشته مانند ازمونهای عملکرد ترموستات و واتر پمپ و کاویتاسیون و بالانس حرارتی و ... و ازمونهای دیگر مانند ازمونهای احتراقی نظیر ازمونهای مربوط به کاتالیزورها و کالیبراسیون ای سی یو و بطور کل مدیریت سوخت و هوا در موتور که البته از حساس ترین و شاید سخت ترین ازمونهاست و شاید لازم به ذکر باشد که هرکدام از این ازمونها دارای یک تیم جداگانه و مخصوص به خود است که مسائلی نظیر تعریف پروسه ازمون شرایط انجام ازمون و نهایتا تحلیل و بررسی و نتیجه گیری دادههای ازمون است .نوع دیگری از ازمونها هستند که جنبه تحلیل عملکردی کلی موتور مورد انجام و مطالعه قرار میگیرند که به ازمونهای عملکرد یا پرفورمنس معروف هستند که در ان مسائل کلیدی موتور نظیر میزان مصرف سوخت موتور گشتاور و توان تولیدی و مقدار گازهای الاینده خروجی از موتور در دورهای مختلف موتور است که نقطه پیک تولید گشتاور و توان و میزان مصرف سوخت در این نقاط را مشخص میکند. عموما این ازمونها در شرایط دریچه گاز تمام باز و دور یا همان بار متغیر است که نتیجه ازمون توان و گشتاور تولیدی میزان مصرف سوخت موتور میزان الایندگی موتور و ... را مشخص مینماید قابل ذکر است که این نوع از ازمونها در ازمونهای دوام مکانیکی موتور بصورت متوالی ودر ساعتهای مشخص از ازمون در موتور جهت بررسی میزان فرسودگی موتور انجام میشود .البته ازمونهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که جای بحث و تحیل دارند . بنده این توفیق را داشته ام که در انواع این ازمونها شرکت داشته و این ازمونها را انجام داده ام.در مورد مطلب در مورد این ازمونها سوال فرموده بودید بله بصورت کلی مطالب زیادی درباره نحوه انجام ازمونها و تجهیزات مورد نیاز ازمون و شرایط انجام ازمون وجود دارد و بنده در حد توان در خدمتتان هستم ولی اطلاعات خاص موتور مشخص در همه کارخانجات موتورسازی و ازمون موتور جنبه محرمانه دارد که قابل ارائه نمی باشد بعنوان مثال اطلاعات مربوط به تحلیل و طراحی سیستم خنک کننده موتور EF7 را کارخانه تحت هیچ شرایطی ارائه نمیکند و اطلاعات بصورت کلی ارائه میشود ولی در کل بنده تا انجا که بتوانم در خدمتتان هستم.
 

djaligamba

عضو جدید
سلام دوست عزیزم

شما تجربه تست موتور رو کجا پیدا کردید منظورم آشنایی با پروسه تست موتور هست
 

anojehdehi

عضو جدید
با سلام و احترام

از اشنایی با شما خوشبختم.بنده مدتی در ازمایشگاه موتور مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو بودم و نیز در ازمایشگاه موتور دانشگاه خواجه نصیر نیز تجربه کار دارم.در خدمتتان هستم.
 

Similar threads

بالا