ترامادول، مخدر مدرن

bita.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترامادول، مخدر مدرن
ترامادول خاصیت ضدافسردگی و نشاط آور دارد اما برای فرد به مراتب مهلک‌تر از تریاک، حشیش، مواد مخدر سنتی وحتی قرص اکستازی و آمفتا است.

هر شب 5 تا 10 نفر به علت سوء مصرف قرص ترامادول در بیمارستان لقمان حکیم بستری می شوند که اغلب مسمومین، افرادی هستند که ترامادول را برای مصارف غیر درمانی استفاده کرده و مسموم شده اند.

دکتر شاهین شادنیا ، دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیتهای ایران ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» ، یادآور شد : ترامادول یک داروی مسکن و ضد درد است که به صورت قرص و آمپول تولید می شود و مـتأسفانه بمصرف آن با کاربرد غیر درمانی در بین جوانان رواج پیدا کرده است.

وی تصریح کرد : تهیه قرص ترامادول از داروخانه ها تنها به واسطه نسخه و تجویز پزشک امکان پذیر است اما برخی داروخانه ها با نادیده گرفتن این دستورالعمل، ترامادول را در اختیار افراد قرار می دهند.

ترامادول یک داروی مسکن و ضد درد است که به صورت قرص و آمپول تولید می شود و مـتأسفانه بمصرف آن با کاربرد غیر درمانی در بین جوانان رواج پیدا کرده است.

شادنیا با اشاره به جوان بودن اغلب کسانی که داروی ترامادول مصرف می کنند، افزود: سن اغلب مصرف کنندگان ترامادول بین 20 تا 30 سال است که هر دو جنس دختر و پسر را شامل می شود.

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیتهای ایران با اعلام اینکه داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج، بالاترین میزان مصرف را در بین بزرگسالان کشور دارد، گفت: ترامادول بر خلاف سایر داروهای ضد درد، خاصیت ضد افسردگی و نشاط آور دارد. از همین رو، جوانان نیز از این دارو برای مصارف غیر درمانی استفاده می کنند که عوارض و خطرات جدی به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار «فردا»، رواج مصرف این دارو در بین جوانان در حالی است که 100 ميلي‌گرم ترامادول معادل 10 ميلي‌گرم مرفين خوراكي است و بر همین اساس هر قرص ترامادول را می توان معادل 62 ميلي‌گرم ترياك در نظر گرفت.

در همین حال ، حسن احمدیان ، دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: ترامادول قرصی مفید است که باید در شرایط خاص و زیر نظر پزشک تجویز شود، اما آمار مصرف این قرص در جوانان گاه به 30 خشاب در روز می‌رسد، که این سوءمصرف برای فرد به مراتب مهلک‌تر از تریاک، حشیش، مواد مخدر سنتی وحتی قرص اکستازی و آمفتا است.

وی از عواقب سوء‌مصرف این قرص به روان‌پریشی و اختلال مغزی، دو‌بینی شخصیتی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، عدم تعادل در راه رفتن و خشکی‌دهان اشاره کرد و گفت: عموماً مصرف‌کنندگان این قرص به افرادی تهاجمی، غیرقابل کنترل و پرخاشگر تبدیل می‌شوند.
چون نتایج تحقیق و پژوهش‌ها درباره خطرات مصرف این قرص به اطلاع عموم نرسیده است و سوء مصرف ترامادول را مانند تریاک، هروئین و سایر مواد افیونی ناپسند نمی‌دانند.

وی با بیان این که ترامادول یک ماده مخدر نشئه ‌کننده یا به عبارتی تریاک مدرن است، دلیل مصرف زیاد این قرص را در دسترس بودن آن دانست و خاطر‌‌نشان کرد: میزان مصرف ترامادول در تهران به دلیل وجود تراکم جمعیت بیش از سایر شهرستان‌ها است.

دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: همه معتقدند که پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه‌اش کم‌تر است‌ اما بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی این دارو را مصرف می‌کنند، چون نتایج تحقیق و پژوهش‌ها درباره خطرات مصرف این قرص به اطلاع عموم نرسیده است و سوء مصرف ترامادول را مانند تریاک، هروئین و سایر مواد افیونی ناپسند نمی‌دانند.
 

Similar threads

بالا