عنوان مقاله : تدوين شكل و دشواريهاي معماري معاصر ايران
نویسندگان مقاله : دكتر منصور فلامكي
مقدمه: نگاهی به حرفه معماری
نارساییها و سردرگمیهایی که در طول این سه، چهار دهة اخیر در فضای معماری ایران به دست دادهایم همانند سایر پدیدههای اجتماعی اقتصادیای که تجربه میکنیم، دارای ریشهها و مؤلفههای زاینده این بحران، از دیدگاهی صرفاً معمارانه بنگریم تا مگر، آنچه خود ما معماران موجب و سببایم را، کاستی و کوتاهیهای عام قلمداد نکنیم.
معماری معاصر ایران، که پرتلاش است و خواهان نوآوری- هر روز نقل تازهای مییابد و به شوقی چندان معصوم که کودکانه آن در فضایی که میآفریند نقل میکند. این معماری نیاز به اندیشیدن دارد. اندیشیدن برای سنجیده ساختن و پیداست که ابزارهای اندیشه و چگونگی اندیشیدن، در جهانی که هر روز گلی تازه میرویاند تا یادآور توانهای گوناگون فرهنگهای محلی شد و هرچند صباحی نسیمی نو در پهنهاش میوزد گستردگی و پرشماری سمتها را یادآور شود، نه به آسانی دست میآیند و نه به سادگی ابداع میشوند پس راه درنگ کردن در مبناهای تدوین و سنجش پدیدهها و خاستگاه همه است و ژرفنگری در ارزیابی فراوردههای معماری.
در این فشرده، با تکیه به آنچه بهصورت نوشتار در دسترس داریم به مقوله تدوین شکل در معماری معاصر ایران میپردازیم.
نویسندگان مقاله : دكتر منصور فلامكي
مقدمه: نگاهی به حرفه معماری
نارساییها و سردرگمیهایی که در طول این سه، چهار دهة اخیر در فضای معماری ایران به دست دادهایم همانند سایر پدیدههای اجتماعی اقتصادیای که تجربه میکنیم، دارای ریشهها و مؤلفههای زاینده این بحران، از دیدگاهی صرفاً معمارانه بنگریم تا مگر، آنچه خود ما معماران موجب و سببایم را، کاستی و کوتاهیهای عام قلمداد نکنیم.
معماری معاصر ایران، که پرتلاش است و خواهان نوآوری- هر روز نقل تازهای مییابد و به شوقی چندان معصوم که کودکانه آن در فضایی که میآفریند نقل میکند. این معماری نیاز به اندیشیدن دارد. اندیشیدن برای سنجیده ساختن و پیداست که ابزارهای اندیشه و چگونگی اندیشیدن، در جهانی که هر روز گلی تازه میرویاند تا یادآور توانهای گوناگون فرهنگهای محلی شد و هرچند صباحی نسیمی نو در پهنهاش میوزد گستردگی و پرشماری سمتها را یادآور شود، نه به آسانی دست میآیند و نه به سادگی ابداع میشوند پس راه درنگ کردن در مبناهای تدوین و سنجش پدیدهها و خاستگاه همه است و ژرفنگری در ارزیابی فراوردههای معماری.
در این فشرده، با تکیه به آنچه بهصورت نوشتار در دسترس داریم به مقوله تدوین شکل در معماری معاصر ایران میپردازیم.
پیوست ها
آخرین ویرایش توسط مدیر: