تحلیلی بر تکدی گری

ofakur

عضو جدید
کاربر ممتاز
قوانین موجود در این خصوص نیز برای کنترل این آسیب اجتماعی قابلیت لازم را دارا نبوده و در عمل جز در موارد تنبیهی به کار نمی آیند.
در ماده ۷۱۳ قانون مجازات های اسلامی، استفاده از اطفال برای تکدی گری جرم محسوب شده است اما کمتر خیابان و کوچه یی را می توان یافت که تصویری از چهره ملتمس و نحیف کودکی پشت چراغ قرمز را در خود قاب نکرده باشد. تکدی گری یکی از مخرب ترین و پست ترین اشکال کار کودک در خیابان است که تا کنون چاره یی قطعی برای برخورد سازمان یافته با آن از سوی سازمان ها و نهادهای قانونگذار و اجرایی اندیشیده نشده است. در آخرین آمار سازمان جهانی کار آمده است که در ایران یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک به کار اشتغال دارند.
ضعف قوانین حمایتی و کنترل های قانونی از یک سو و فقدان برنامه های کاربردی در دستگاه های اجرایی از سوی دیگر سبب شده اند تا ناکارایی در کنترل این آسیب اجتماعی کاملاً مشهود باشد.
جمهوری اسلامی ایران پیمان نامه جهانی حقوق کودک را با شرط تحفظ کلی در سال ۱۳۷۳ امضا کرده و تاکنون دو بار (درباره وضعیت حقوق کودک در ایران) به کمیته حقوق کودک گزارش داده است. با این وجود فقدان برنامه های بلندمدت و کاربردی در اصلاح قوانین موجود و تدوین قوانین ضروری و همچنین نگاه مجرمانه به پدیده تکدی گری و اعتیاد که از معضلات و تبعات آن است منجر به عدم توسعه سیاست های حمایتی ملی برای حمایت از کودکان در مقابل خشونت و بهره کشی شده و این امر به نوبه خود به گسترش این پدیده دامن می زند.
از سال ۱۳۷۹ تاکنون بودجه های کلانی جهت اجرای طرح های مقطعی و ضربتی با متکدیان صرف شده است اما نه تنها نتیجه مطلوبی عاید مسوولان ذی ربط نشده، بلکه روز به روز دامنه فعالیت باندهای سازمان یافته و خطرناک در حاشیه این امر را گسترده تر کرده است.
در فقدان محیط حامی کودکان کار، نگاه مجرمانه به این پدیده و دستگیری بسیاری از کودکان خیابان که در مرحله بعد به کودکان بزه تبدیل می شوند موجب بازتولید و ادامه این چرخه می شود، چرا که سیاست موثری برای حمایت از این کودکان که خود قربانی خشونت و بهره کشی هستند وجود ندارد. اولین علت حضور کودک در خیابان اختلافات خانوادگی با فراوانی ۵/۷۱درصد و پس از آن به ترتیب مشکلات اقتصادی با فراوانی ۱۶/۷درصد در رتبه دوم و اغفال کودک با فراوانی ۱/۱۳ درصد است.
راستی نامگذاری سال جدید چی بود؟
 

ترمه جون

عضو جدید
امسال که ساله تراکتور نامگذاری شد.
اما از این تکدی گری:
وقتی ما ها یادمون میره که صدام چه جوونایی را ازمون گرفت و 8 سال رو سرمون بمب ریخت و بر میداریم پولو طلا میفرستیم کیسه کیسه که اونجارو بسازن باید یه عالمه گرسنه داشته باشیم.باید گدا داشته باشیم.وقتی کمیته ی امداد واسه فلسطین وام میفرسته باید زنای جوونو بیومون ......
چرا که نه؟
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاپیکهایی که معنی و مفهوم داشتند. نه کپی پست بودند و نه خبر ساده. یادش بخیر
 
بالا