گاورنینگ توربین بخار (steam turbine governing) روندی است برای کنترل نرخ جریان بخار ورودی به توربین بخار به منظور حفظ سرعت چرخش ثابت آن. تغییر بار در طول بهرهبرداری یک توربین بخار میتواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد آن داشته باشد. در اغلب شرایط عملی، بار توربین بخار از بار طراحی و یا بار اقتصادی متفاوت است و در نتیجه همیشه انحراف قابل توجهی از عملکرد مطلوب توربین وجود دارد. هدف اولیه در کارکرد توربین بخار حفظ یک سرعت ثابت چرخش با تغییر بارهای متفاوت است. این را میتوان به وسیله گاورنینگ در توربین بخار به دست آورد.
بر حسب روش خاص مورد قبول برای کنترل نرخ جریان بخار، روشهای گاورنینگ مختلفی به کار میروند. روشهای اصلی مورد استفاده برای گاورنینگ در ادامه توضیح داده شدهاند.
گاورنینگ خفقانی
در گاورنینگ خفقانی (throttle governing)، فشار بخار در ورودی توربین کاهش مییابد و انرژی در دسترس (availability of energy) را کاهش مییابد. در این روش بخار وادار میشود که از یک گذرگاه محدود عبور کند و در نتیجه فشار آن در گذر از شیر گاورنینگ کاهش مییابد. نرخ جریان با استفاده از یک شیر کنترلی نیمه بسته بخار کنترل میشود. کاهش فشار منجر به یک فرآیند خفقان (throttling process) میشود که در آن آنتالپی بخار ثابت میماند.

گاورنینگ خفگی در توربین های کوچک
هزینه اولیه پایین و مکانیزم ساده باعث میشود گاورنینگ خفگی مناسبترین روش برای توربین های بخار کوچک باشد که مکانیزم آن در شکل زیر نشان داده شده است. ولو با استفاده از یک گاورنر سانتریفوژ (centrifugal governor) که از توپیهای معلق متصل به بازوی آستینی (sleeve) تشکیل شده است فرمان میگیرد. یک مکانیزم چرخدنده، شافت توربین را به شافت دواری که در آن آستین به صورت محوری رفت و برگشت میکند متصل میکند. با کاهش بار، سرعت شافت توربین افزایش مییابد توپیهای معلق از محور آستین دور میشوند. این باعث یک حرکت محوری آستین و پس از آن فعال شدن به یک اهرم میشود که به نوبه خود به استاپ ولو (stop valve) اصلی فرمان میدهد تا برای کنترل نرخ جریان به موقعیت نیمه باز برود.
بر حسب روش خاص مورد قبول برای کنترل نرخ جریان بخار، روشهای گاورنینگ مختلفی به کار میروند. روشهای اصلی مورد استفاده برای گاورنینگ در ادامه توضیح داده شدهاند.
گاورنینگ خفقانی
در گاورنینگ خفقانی (throttle governing)، فشار بخار در ورودی توربین کاهش مییابد و انرژی در دسترس (availability of energy) را کاهش مییابد. در این روش بخار وادار میشود که از یک گذرگاه محدود عبور کند و در نتیجه فشار آن در گذر از شیر گاورنینگ کاهش مییابد. نرخ جریان با استفاده از یک شیر کنترلی نیمه بسته بخار کنترل میشود. کاهش فشار منجر به یک فرآیند خفقان (throttling process) میشود که در آن آنتالپی بخار ثابت میماند.

گاورنینگ خفگی در توربین های کوچک
هزینه اولیه پایین و مکانیزم ساده باعث میشود گاورنینگ خفگی مناسبترین روش برای توربین های بخار کوچک باشد که مکانیزم آن در شکل زیر نشان داده شده است. ولو با استفاده از یک گاورنر سانتریفوژ (centrifugal governor) که از توپیهای معلق متصل به بازوی آستینی (sleeve) تشکیل شده است فرمان میگیرد. یک مکانیزم چرخدنده، شافت توربین را به شافت دواری که در آن آستین به صورت محوری رفت و برگشت میکند متصل میکند. با کاهش بار، سرعت شافت توربین افزایش مییابد توپیهای معلق از محور آستین دور میشوند. این باعث یک حرکت محوری آستین و پس از آن فعال شدن به یک اهرم میشود که به نوبه خود به استاپ ولو (stop valve) اصلی فرمان میدهد تا برای کنترل نرخ جریان به موقعیت نیمه باز برود.