کامپاند کردن (compounding) توربینهای بخار (steam turbines) روشی است که در آن انرژی بخار در یک توربین به جای یک مرحله (stage) در چند مرحله استخراج میشود. یک توربین بخار کامپاند دارای مراحل متعدد است؛ به این معنی که بیش از یک مجموعهای از نازل (nozzles) و روتور (rotors) به صورت سری، به شافت و بدنه ثابت شدهاند، به طوری که فشار بخار و یا سرعت جت در چند مرحله توسط توربین جذب میشود.
چرا کامپاند کردن لازم است؟
بخار تولید شده در بویلر (boiler) دارای آنتالپی (enthalpy) بسیار بالایی است. در تمام توربینها سرعت پرهها (blades) به صورت مستقیم با سرعت بخار عبوری از پره متناسب است. حال اگر تمام انرژی بخار در یک مرحله استخراج شود و یا به عبارتی بخار در یک مرحله از فشار بویلر (boiler) به فشار کندانسور (condenser) منبسط شود، سرعت آن بسیار بالا خواهد شد. از این رو سرعت روتور که پرهها به آن متصل شدهاند میتواند به حدود 30 هزار دور در دقیقه برسد که برای استفاده عملی بسیار بالا است. علاوه بر این در چنین سرعتهای بالایی نیروی گریز از مرکز بسیار زیاد است، که میتواند به سازه آسیب بزند. از این رو کامپاند کردن لازم است. سرعتهای بالایی که در توربین ضربهای (impulse turbine) با یک رینگ روتور استفاده میشود باعث میشود که اتلاف بخار در بازه 10 تا 12 درصد قرار گیرد. برای غلبه بر اتلاف بخار، کامپاند کردن توربین بخار انجام میشود.

انواع توربین های بخار
چرا کامپاند کردن لازم است؟
بخار تولید شده در بویلر (boiler) دارای آنتالپی (enthalpy) بسیار بالایی است. در تمام توربینها سرعت پرهها (blades) به صورت مستقیم با سرعت بخار عبوری از پره متناسب است. حال اگر تمام انرژی بخار در یک مرحله استخراج شود و یا به عبارتی بخار در یک مرحله از فشار بویلر (boiler) به فشار کندانسور (condenser) منبسط شود، سرعت آن بسیار بالا خواهد شد. از این رو سرعت روتور که پرهها به آن متصل شدهاند میتواند به حدود 30 هزار دور در دقیقه برسد که برای استفاده عملی بسیار بالا است. علاوه بر این در چنین سرعتهای بالایی نیروی گریز از مرکز بسیار زیاد است، که میتواند به سازه آسیب بزند. از این رو کامپاند کردن لازم است. سرعتهای بالایی که در توربین ضربهای (impulse turbine) با یک رینگ روتور استفاده میشود باعث میشود که اتلاف بخار در بازه 10 تا 12 درصد قرار گیرد. برای غلبه بر اتلاف بخار، کامپاند کردن توربین بخار انجام میشود.

انواع توربین های بخار
- ضربهای (impulse): در زمان عبور بخار از پرههای متحرک هیچ تغییری در فشار آن ایجاد نمیشود. تغییر تنها در سرعت جریان بخار ایجاد میشود.
- واکنشی (reaction): در زمان عبور بخار از پرههای متحرک تغییر در فشار و سرعت بخار همزمان ایجاد میشود.
