توربین گاز (gas turbine) یا توربین احتراقی (combustion turbine) نوعی موتور احتراق داخلی (internal combustion engine) است که دارای یک کمپرسور (compressor) دوار بالا دستی است که با یک توربین پایین دستی کوپل میشود و یک محفظه احتراق (combustion chamber) در بین آنها قرار میگیرد.
کارکرد اصلی توربین گاز بسیار شبیه به توربین بخار (steam turbine) است با این تفاوت که به جای بخار آب، هوا وارد آن میشود. هوای تازه اتمسفریک وارد یک کمپرسور شده و فشار آن افزایش مییابد. سپس با اسپری کردن سوخت به هوا و اشتعال آن، احتراق انجام میشود، انرژی به هوا اضافه و سیالی با دمای بالا تولید میگردد. این گاز با دما و فشار بالا وارد توربین و در آنجا تا فشار خروجی (exhaust pressure) منبسط میگردد و در این فرآیند کار خروجی شافت ایجاد میشود. کار شافت توربین برای رانش کمپرسور و دیگر دستگاههایی همانند ژنراتور الکتریکی (electrical generator) کوپل با شافت به کار میرود. انرژی که در کار شافت مورد استفاده قرار نمیگیرد، در گازهای اگزوز که دارای دما یا سرعت بالا هستند خارج میشود. هدف توربین گاز تعیینکننده طراحی آن است؛ به صورتی که شکل مطلوب انرژی به حداکثر برسد. توربینهای گاز برای رانش هواپیما، ترن، کشتی، ژنراتورهای الکتریکی و حتی تانکها به کار میروند.

تئوری کارکرد توربین گاز
گازهایی که از یک توربین گاز ایدهآل میگذرند، سه فرآیند ترمودینامیکی را میگذرانند. این فرآیندها شامل تراکم آیزنتروپیک (isentropic compression)، احتراق فشار ثابت (isobaric combustion) و انبساط آیزنتروپیک (isentropic expansion) میشوند. به این فرآیندها، سیکل برایتون (Brayton cycle) میگویند.

در یک توربین گاز واقعی، ابتدا گازها در یک کمپرسور سانتریفوژ (centrifugal compressor) یا کمپرسور محوری (axial compressor) شتاب میگیرند. سپس سرعت این گازها با استفاده از یک نازل واگرا که دیفیوزر (diffuser) نام دارند کم میشود که این فرآیندها فشار و دمای جریان را افزایش میدهد. در یک سیستم ایدهآل، این فرآیند آیزنتروپیک است. البته در عمل به دلیل اصطکاک و توربولانس، انرژی به صورت حرارت به هدر میرود.
سپس گازها از دیفیوزر وارد محفظه احتراق (combustion chamber) یا وسیلهای مشابه آن میشوند که در آنجا حرارت به آن اضافه میشود. در یک سیستم ایدهآل، این کار در فشار ثابت (افزایش حرارت ایزوباریک) انجام میشود. از آنجایی که فشار تغییری نمیکند، حجم مخصوص گازها افزایش مییابد. در شرایط واقعی در اثر اصطکاک، این فرآیند با اندکی افت فشار انجام میشود.
در نهایت این حجم بالاتر گازها به وسیله پرههای هدایتکننده نازلی (nozzle guide vanes) منبسط میشوند و شتاب میگیرند و سپس وارد توربین میشوند. در یک سیستم ایدهآل، این گازها به صورت آیزنتروپیک منبسط میشوند و توربین را با فشار اولیه خود ترک میکنند. در عمل این فرآیند آیزنتروپیک نیست و مجددا انرژی در اثر اصطکاک و توربولانس به هدر میرود.
کارکرد اصلی توربین گاز بسیار شبیه به توربین بخار (steam turbine) است با این تفاوت که به جای بخار آب، هوا وارد آن میشود. هوای تازه اتمسفریک وارد یک کمپرسور شده و فشار آن افزایش مییابد. سپس با اسپری کردن سوخت به هوا و اشتعال آن، احتراق انجام میشود، انرژی به هوا اضافه و سیالی با دمای بالا تولید میگردد. این گاز با دما و فشار بالا وارد توربین و در آنجا تا فشار خروجی (exhaust pressure) منبسط میگردد و در این فرآیند کار خروجی شافت ایجاد میشود. کار شافت توربین برای رانش کمپرسور و دیگر دستگاههایی همانند ژنراتور الکتریکی (electrical generator) کوپل با شافت به کار میرود. انرژی که در کار شافت مورد استفاده قرار نمیگیرد، در گازهای اگزوز که دارای دما یا سرعت بالا هستند خارج میشود. هدف توربین گاز تعیینکننده طراحی آن است؛ به صورتی که شکل مطلوب انرژی به حداکثر برسد. توربینهای گاز برای رانش هواپیما، ترن، کشتی، ژنراتورهای الکتریکی و حتی تانکها به کار میروند.

تئوری کارکرد توربین گاز
گازهایی که از یک توربین گاز ایدهآل میگذرند، سه فرآیند ترمودینامیکی را میگذرانند. این فرآیندها شامل تراکم آیزنتروپیک (isentropic compression)، احتراق فشار ثابت (isobaric combustion) و انبساط آیزنتروپیک (isentropic expansion) میشوند. به این فرآیندها، سیکل برایتون (Brayton cycle) میگویند.

در یک توربین گاز واقعی، ابتدا گازها در یک کمپرسور سانتریفوژ (centrifugal compressor) یا کمپرسور محوری (axial compressor) شتاب میگیرند. سپس سرعت این گازها با استفاده از یک نازل واگرا که دیفیوزر (diffuser) نام دارند کم میشود که این فرآیندها فشار و دمای جریان را افزایش میدهد. در یک سیستم ایدهآل، این فرآیند آیزنتروپیک است. البته در عمل به دلیل اصطکاک و توربولانس، انرژی به صورت حرارت به هدر میرود.
سپس گازها از دیفیوزر وارد محفظه احتراق (combustion chamber) یا وسیلهای مشابه آن میشوند که در آنجا حرارت به آن اضافه میشود. در یک سیستم ایدهآل، این کار در فشار ثابت (افزایش حرارت ایزوباریک) انجام میشود. از آنجایی که فشار تغییری نمیکند، حجم مخصوص گازها افزایش مییابد. در شرایط واقعی در اثر اصطکاک، این فرآیند با اندکی افت فشار انجام میشود.
در نهایت این حجم بالاتر گازها به وسیله پرههای هدایتکننده نازلی (nozzle guide vanes) منبسط میشوند و شتاب میگیرند و سپس وارد توربین میشوند. در یک سیستم ایدهآل، این گازها به صورت آیزنتروپیک منبسط میشوند و توربین را با فشار اولیه خود ترک میکنند. در عمل این فرآیند آیزنتروپیک نیست و مجددا انرژی در اثر اصطکاک و توربولانس به هدر میرود.