تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، که اولین بار توسط www.goto.com (بعدا به سایت Overture تغییر یافته و پس آن نیز توسط یاهو خریداری شد) به اجرا گذاشته شد، بر مبنای کلمات مورد جستجوی کاربران نتایجی مرتبط را به عنوان نتایج جستجو نمایش می دهد. تفاوت این نتایج با نتایج سایر جستجوها در موتورهای جستجو، تبلیغاتی بودن آن می باشد. در نتایج عادی در موتورهای جستجو شما تنها به دنبال بهینه کردن سایت خود می باشید و هزینه ای را به موتورهای جستجو برای لیست شدن در نتایج پرداخت نخواهید نمود در حالی که در تبلیغات PPC نحوه پرداخت شما در رتبه بندی شما، تعداد دفعات نمایش، مدت نمایش و ... موثر است. سایت گوگل در سال ۲۰۰۰ وارد بازار تبلیغات به ازای کلیک گردید و بدین ترتیب استقبال بسیار زیادی از این نوع تبلیغات گردید. وجود بازگشت سرمایه مناسب در این نوع تبلیغات باعث شد تا بسیاری از شرکتها به طرف آن هجوم برده و بودجه های تبلیغاتی خود را صرف این نوع تبلیغات نمایند.
در سایت گوگل پس از جستجو نواری در سمت راست ملاحظه می کنید که سایت های مرتبط را نشان می دهد.
اما نحوه کارکرد موتورهای PPC :
پس از باز کردن حساب در موتور جستجو، بایستی لغات کلیدی که تمایل دارید به ازای جستجوی آنها، سایت شما نشان داده شود را در قسمت مورد نظر بیاورید.هر کلمه کلیدی یک URL و یک bid داشته که بایستی برای آن مشخص شود. البته URL و CPC می تواند برای کل کلمات کلیدی مشخص شود ولی این امکان را نیز دارد که برای هر کلمه یک URL داشته باشیم. Bid یا CPC Max حداکثر مبلغی است که شما حاضر به پرداخت برای یک کلمه کلیدی هستید. کلمه های کلیدی می توانند مبالغ مختلفی را داشته باشند ، به طوری که برای برخی کلمات کلیدی مبالغ بالاتری را بایستی bid داد تا تبلیغات نشان داده شود.
به علاوه، بایستی یک متن تبلیغاتی و یک عنوان با توجه به محدودیتی که برای کاراکترهای آن دارید، در نظر گرفته و برای تبلیغات خود معرفی کنید. بدین ترتیب متن شما به ازای جستجو آن کلمه کلیدی در قسمت تبلیغات نشان داده شده و پس از کلیک به آدرس مورد نظر می آید . توجه داشته باشید که هر چه مبلغ بالاتر باشد تعداد نمایش نیز بیشتر است ولی مشخص کردن مبلغ نیاز به تخصص در این زمینه دارد. البته خود موتورهایPPC نیز پیشنهاد می دهند.
شما می توانید در حساب خود که در موتور جستجو تبلیغات خود را مدیریت می کنید، انواع گزارش از تعداد کلیکها، تعداد دفعات نمایش، هزینه و غیره را ملاحظه نمایید.
اصطلاحاتی که به آن نیاز دارید:
Impression: تعداد دفعات دفعات نمایش. Impression به بازدید یا نمایش تبلیغات گفته می شود.
CPC Max: همان حداکثر مبلغی که شما مشخص می کنید که شما به ازای هر کلیک پرداخت کنید.
Cost: هزینه شما برای تبلیغات.
Bid: مقداری که به ازای هر کلیک پرداخت می نمایید. Bid در حراج استفاده می شود و هر چه این مقدار بیشتر باشد رتبه بالاتر و تعداد نمایش بیشتر می شود.
Daily Budget: مقدار بودجه که روزانه تعیین می شود. به این ترتیب که شما هر روز یک حداکثر بودجه را به موتور جستجو معرفی کرده و بدین ترتیب هزینه شما قابل کنترل توسط خود شما می باشد.
Clicks: تعداد کلیک هایی که برای هر کلمه کلیدی انجام شده را نشان می دهد.
موتورهای PPC این قابلیت را دارند که تبلیغات شما را در کشورهای مختلف و یا فقط در یک کشور یا منطقه جغرافیایی نمایش دهد. بدین ترتیب می توانید هدفمند و با توجه به بازار هدف اقدام به انجام تبلیغات در گوگل نمایید.
در سایت گوگل پس از جستجو نواری در سمت راست ملاحظه می کنید که سایت های مرتبط را نشان می دهد.
اما نحوه کارکرد موتورهای PPC :
پس از باز کردن حساب در موتور جستجو، بایستی لغات کلیدی که تمایل دارید به ازای جستجوی آنها، سایت شما نشان داده شود را در قسمت مورد نظر بیاورید.هر کلمه کلیدی یک URL و یک bid داشته که بایستی برای آن مشخص شود. البته URL و CPC می تواند برای کل کلمات کلیدی مشخص شود ولی این امکان را نیز دارد که برای هر کلمه یک URL داشته باشیم. Bid یا CPC Max حداکثر مبلغی است که شما حاضر به پرداخت برای یک کلمه کلیدی هستید. کلمه های کلیدی می توانند مبالغ مختلفی را داشته باشند ، به طوری که برای برخی کلمات کلیدی مبالغ بالاتری را بایستی bid داد تا تبلیغات نشان داده شود.
به علاوه، بایستی یک متن تبلیغاتی و یک عنوان با توجه به محدودیتی که برای کاراکترهای آن دارید، در نظر گرفته و برای تبلیغات خود معرفی کنید. بدین ترتیب متن شما به ازای جستجو آن کلمه کلیدی در قسمت تبلیغات نشان داده شده و پس از کلیک به آدرس مورد نظر می آید . توجه داشته باشید که هر چه مبلغ بالاتر باشد تعداد نمایش نیز بیشتر است ولی مشخص کردن مبلغ نیاز به تخصص در این زمینه دارد. البته خود موتورهایPPC نیز پیشنهاد می دهند.
شما می توانید در حساب خود که در موتور جستجو تبلیغات خود را مدیریت می کنید، انواع گزارش از تعداد کلیکها، تعداد دفعات نمایش، هزینه و غیره را ملاحظه نمایید.
اصطلاحاتی که به آن نیاز دارید:
Impression: تعداد دفعات دفعات نمایش. Impression به بازدید یا نمایش تبلیغات گفته می شود.
CPC Max: همان حداکثر مبلغی که شما مشخص می کنید که شما به ازای هر کلیک پرداخت کنید.
Cost: هزینه شما برای تبلیغات.
Bid: مقداری که به ازای هر کلیک پرداخت می نمایید. Bid در حراج استفاده می شود و هر چه این مقدار بیشتر باشد رتبه بالاتر و تعداد نمایش بیشتر می شود.
Daily Budget: مقدار بودجه که روزانه تعیین می شود. به این ترتیب که شما هر روز یک حداکثر بودجه را به موتور جستجو معرفی کرده و بدین ترتیب هزینه شما قابل کنترل توسط خود شما می باشد.
Clicks: تعداد کلیک هایی که برای هر کلمه کلیدی انجام شده را نشان می دهد.
موتورهای PPC این قابلیت را دارند که تبلیغات شما را در کشورهای مختلف و یا فقط در یک کشور یا منطقه جغرافیایی نمایش دهد. بدین ترتیب می توانید هدفمند و با توجه به بازار هدف اقدام به انجام تبلیغات در گوگل نمایید.