سلام
تو كرج كلاس طراحي قالب خوب من جاييرو نديدم ولي تو تهران كلاس انجمن قالبسازان ايران جاي تقريبا خوبيه. اگه دوس داشتي ميتوني بري اونجا.
سلام
اگه قالب خوب جفت بشه و باز پلیسه کنه مشکل کجاس؟
سلام
تو كرج كلاس طراحي قالب خوب من جاييرو نديدم ولي تو تهران كلاس انجمن قالبسازان ايران جاي تقريبا خوبيه. اگه دوس داشتي ميتوني بري اونجا.
سلام
اگه قالب خوب جفت بشه و باز پلیسه کنه مشکل کجاس؟
سلام
اگه قالب خوب جفت بشه و باز پلیسه کنه مشکل کجاس؟
سلام به دوستان و همکاهای عزیزم احتیاج به فیلم -جزوه-کتاب که مراحل کار یک قالب تزریق پلاستیک را نشان بده (مثلا مراحل تزریق ،سرد شدن مذاب ،پران و ....ومیزان دمای المنتهاوطراحی مجرای تزریق به قالب یا قالب های دو حفره ای یا انواع مختلف تزریق به قالب من درسشو دارم ولی اصلا متوجه نمیشم) لطفا برام ایمیل کنیدمنونم
نه اصلا اینکارو نکن باید کفشک رو باز کنی با سنگ بزنی و یا زیر پرس تابشو بگیریسلام به همگي
يه قالب برش فلزي دارم كه طولش تقريبا 1.5 متر و عرضشم تقريبا 0.5 متر هست.(قالب تريم) مشكلي كه واسه اين قالب بوجود اومده اينه كه چون كفشكش از جنس آهن بوده تو حمل و نقل و بازو بسته كردنهاي نامناسب كقشك دچار تابيدگي در دوسرش شده، حالا ميخوام بدون اينكه قطعاتشو باز كنم اين تابيدگي رو برطرف كنم. به نظرتون اگه قالب رو زماني كه بستست بدم كفشك بالا و پايينشو سنگ بزنن اين تابيدگي برطرف ميشه..؟؟!! بعد از سنگ زني وقتي قالب به ميز پرس بسته بشه آيا كليرنس سنبه و ماتريس بهم ميخوره و احتمال برخوردشون(رو سرهم زدن سنبه و ماتريس) هست..؟؟
سلام به همگي
يه قالب برش فلزي دارم كه طولش تقريبا 1.5 متر و عرضشم تقريبا 0.5 متر هست.(قالب تريم) مشكلي كه واسه اين قالب بوجود اومده اينه كه چون كفشكش از جنس آهن بوده تو حمل و نقل و بازو بسته كردنهاي نامناسب كقشك دچار تابيدگي در دوسرش شده، حالا ميخوام بدون اينكه قطعاتشو باز كنم اين تابيدگي رو برطرف كنم. به نظرتون اگه قالب رو زماني كه بستست بدم كفشك بالا و پايينشو سنگ بزنن اين تابيدگي برطرف ميشه..؟؟!! بعد از سنگ زني وقتي قالب به ميز پرس بسته بشه آيا كليرنس سنبه و ماتريس بهم ميخوره و احتمال برخوردشون(رو سرهم زدن سنبه و ماتريس) هست..؟؟
سلام بچه ها
کسی هست که در مورد طراحی عملی قالب های دایکاست اطلاعاتی داشته باشه؟
دوست من اصطلاح خنک کاری در قالب دایکاست اشتباه است بلکه باید از کنترل حرارت قالب استفاده کرد.سلام دوستان لطفا اگه كسي عكس و فيلم و يا مطلبي در مورد خنك كاري قالب هاي دايكست داره ارائه بده. هر چه سريعتر بهتر ممنون
اصلآ سنگ نزن چون باعث صدمه جدی هنگام بستن به پرس و شروع کار میشه . پیشنهاد میکنم دو کفشک دیگه از جنس فولاد 2713 با ضخامت مناسب تهیه و برای قالب آماده کنی روی همون کفشکهای قبلی ببندی
قطر و تعداد پیچهای مورد نیاز رو با توجه به شرایط قالب انتخاب کن ولی کمتر از M12 نگیر در ضمن از پیچ های آلن آبدار استفاده کن.موفق باشی
اگه دوتا كفشك ديگه بخوام رو اين كفشكا پيچ كنم پس تاب كفشك قبلي چي ميشه..؟؟ اونكه سر جاشه..!! به نظرم چاره اي ندارم جز اينكه همه متعلقات قالبو جدا كنم و كفشكارو سنگ بزنمو دوباره همه چيو نسبت به هم آكس كنم..!!
مگه مقدار تابیدگی و ضخامت کفشک چقدره ؟ با ابعادی که قالب شما داره و تعداد مناسبی پیچ که کار جک رو انجام میده میشه مشکل رو به حداقل رسوند.ظاهرآ شما هنوز با فولاد 2713 کار نکردی تا خواص اون رو ببینی در ثانی اگر قطعات قالب رو پیاده کنی سطح مبنا برای سنگ کاری رو چطور بدست میاری تا هم تاب قالب گرفته بشه و هم محور راهنما ها عمود بمونه؟ مشابه این مشکل رو من داشتم در مواردی کفشک رو تقویت کردیم گاهی هم مجبور به تعویض شدیم تمامی این موارد هم مربوط به قالبهای قدیمی بود که بیرون از شرکت ساخته شده بود و متاسفانه سازنده های اون قالبها فاقد علم و تجربه کافی بودند و فقط به علت قیمت پایین تر در اون موقع سفارش ساخت رو گرفته بودند.
به هر حال شما تنها تصمصم گیرنده هستی موفق باشی
من نمیدونم سنبه ها یا سنبه گیرها روی کفشک پیچ و پین شدن یا جاساز ، ولی به هر حال با سنگ زدن کفشک تمامی سطوح مبنا رو از دست خواهی داد توجه داشته باش 0.8 میلیمتر تابیدگی با 1.6 سنگ زدن ازبین میره ،در این حالت میزان کردن تمامی قطعات یه دوباره کاری حسابی داره که گاهی از ساخت مجدد اون پرهزینه تر و وقت گیر تره (با توجه به ساختار قالب) . در ضمن صفحه ای با این ابعاد اگه جاساز هم روش در اومده باشه با قرار گرفتن روی مگنت سنگ ، ممکنه کاملآ به به اون بچسبه و بعد از سنگ با خاموش شدن مگنت دوباره ببینی تاب داره که البته سنگ کار با قرار دادن لاتون مناسب زیر کفشک جلوی این مسئله میتونه بگیره ولی دقت نظر شما رو حین کار میطلبه.تابيدگي كفشك با توجه به اينكه ضخامتش 50mm هستش در دوسر كفشك ها حدودا 0.8 ميليمتر ميشه. با اين تابيدگي اگه يه صفحه از نوع 2713 رو كفشك پيچ كنم مشكلش حل ميشه؟! بعدش راهنماهاي قالب با بوش راهنماها بعد پيچ كردن صفحه روي كفشك هم محور ميشه..؟؟!! احتمال گيرپاژ كردن راهنما وجود نداره؟! نظرم اين بود كه كفشك هارو جداگونه سنگ بزنمو همه چيرو ازجمله راهنماهارو دوباره روي كفشك سوار كنم و نسبت به هم سنترشون كنم. با دونفر ديگه كه 25-20 سالي تجربه قالبسازي دارن هم مشورت كردم اوناهم همينو گفتن. راستي واقعا من خواص فولاد 2713 رو نميدونم، فقط ميدونم كه يه فولاد گرمكاره كه تو قالبهاي فورج و پلاستيك زياد استفاده ميشه. اگه بيشتر راجب خواصش توضيح بدي ممنون ميشم. در هرصورت از راهنماييت ممنونم
راستی یادم رفت بپرسم آیا کفشک ماتریس هم تابیده ؟اگه جواب مثبت بود به جای صفحه میتونی از دو عدد پل از همون فولاد 2713 استفاده کنی فقط تا جایی که امکان داره عرض اون رو زیاد بگیر اگه هر کدوم یک سوم عرض قالب بشه عالیه . حتمآ هم کفشک ماتریس رو با چهار پیچ به پرس ببندین
دوست نابغه من قالبسازی در ایران یک علم تجربی است و به صرف چند جلد کتاب یا دوره های کوتاه مدت نمیشه یه قالب خوب طراحی کرد. البته مجموعه متالز هند بوک بخش خاصی رو به دایکاست اختصاص داده اما در کتابهای مختلف ذکر شده که تجربه حرف آخر رو در مورد قالبهای دایکاست میزنه چالشهای مختلفی در طراحی قالبهای دایکاست وجود داره .
موارد اصلی به این شرح است : رعایت استاندارد های قالب دایکاست شامل ضخامت و جنس مناسب قطعات(متاسفانه برخی از قالبسازهایی که در زمینه قالبهای پلاستیک کار میکنند با دید همین قالبها اقدام به طراحی و ساخت دایکاست مینمایند که نتیجه آن هدر رفتن سرمایه مشتری به علت بروز مشکلات بسیار میشود) محاسبه قطر مناسب سیلندر و پیستون تزریق با توجه به وزن محصول ، ایجاد راه گاه مناسب مذاب ، گیت ورودی مناسب (باور کن این یکی برا خودش ماجرایی داره) انباری های مناسب برای سرباره ، خط هوا برای خروج گازهای درون قالب
سادگی و قابل اجرا بودن با توجه به توان کارگاهی مشتری یا بازار(دوستی داشتم که قالبهایی رو که طراحی میکرد فقط باید توی آلمان میساختی) ، تا حد امکان استفاده از مکانیزم های ساده ، رعایت اصول کنترل حرارت قالب در حین کار با ایجاد راه آبهای مناسب ، ایجاد زاویه های مناسب برای قرار گرفتن محصول در سمت پران و محاسبه میزان انقباظ یا به قول قالبسازا شیرین کش (shrinkage) ، پران بندی مناسب جهت خروج سالم محصول از قالب و تا حد امکان عدم استفاده از خشکه چینی در قالب دایکاست
اینها زمانی به دست میاد که طراح خودش از نزدیک قالب رو در حین کار بینه و نقاط ضعف و قوت طراحی خود و دیگران رو لمس کنه . تازه اگه همه چیز هم عالی باشه مرحله ساخت یه دنیای دیگه است.
یه سازنده بد همه چیز رو میتونه خراب کنه و یه سازنده خوب در حد اساتید متبحر میتونه به طراح برای بالا بردن توان کاریش کمک کنه.کسانی که از ساخت به طراحی قالب رو میکنند نوعآ در زمینه طراحی قالب بسیار موفق تر و کارکشته تر از کسانی هستند که فقط از روی دست دیگران نگاه کردن.
اینها رو بعد از 22 سال تجربه کار در واحد قالبسازی شرکت های مختلف دارم میگم پس اگه میخواهی وارد این گود بشی کمرت رو سفت ببند و کفش فولادی بپوش و خودت رو برای دنیای ریخته گری تحت فشار آماده کن.
موفق باشی
اگه من بگم یه بنز آزمایشی میخوام که فقط 200 متر با اون برونم ، جنس موتور شو چی بگیرم ، شما به من چه جوابی میدی؟ جواب شما تو توضیحی که در مورد قالبسازی دادم موجودهآقای star254 عزیز یه سوال داشتم.ما می خوایم یک قالب آزمایشی درست کنیم که فقط بتونیم باهاش 4-5 قطعه ضرب کنیم.به نظر شما صفحه قالب با جنس ck45 و سخت کاری نکردن صفحه قالب برای این کار جواب می ده ؟
علی آقا در بیشتر کلاسهای آموزش cnc بحث نرم افزاری و آشنایی با جی کدها و برخی پارامتر های مشترک بین دستگاه ها آموزش داده میشه و با توجه به تنوع زیاد ماشینها و سیستم های cnc نمیشه فقط با تکیه به آین آموزشها به راحتی با چنین ماشین هایی کار کرد . بهترین روش آموزش ماشینی است که قرار است با آن کار کنید که معمولآ فروشنده دستگاه میبایست این امکان را فراهم کند.وایر کات هم از این قاعده خارج نیست.سلام دوستان هرکسی میدونه کجا وایرکات آموزش میدن به من خبر بده لطفا
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
P | تایپیک مرجع CNC (آموزش و رفع اشکال) | ساخت و تولید | 484 | |
تایپیک مطالب ویژه تالار ساخت و تولید | ساخت و تولید | 94 | ||
1 | درخواست مرجع | ساخت و تولید | 0 | |
M | سلام دوستان کتابای مرجع برای درس ساخت چیه؟ | ساخت و تولید | 0 | |
A | بهترین مرجع NDT | ساخت و تولید | 0 |