تایمینگ متغیر سوپاپ (VVT) و تاثیر آن بر راندمان موتور

zarkav

عضو جدید
سلام.

پروژه کارشناسی ام را در مورد تایمینگ متغیر سوپاپ (VVT) و تاثیر آن بر راندمان موتور گرفته ام.

از شما دوستان عزیز خواهشمندم در این زمینه هرگونه کمکی که از دستتون بر میاد من را بی نصیب نگذارید.

راستش یه سرچ کردم ولی به جز یک سری مطالب تکراری چیز خاصی پیدا نکردم.

لطفا یه کاری کنید که از انتخاب این موضوع پشیمون نشم.

هر سایت ، مطلب ، عکس ، انیمیشن ، مقاله و .... در این زمینه چه به فارسی و چه لاتین ممنون میشم به من معرفی کنید.

انشاالله بعد از مساعدت شما عزیزان و تکمیل پروژه ، آنرا در همین محل منتشر می کنم.


با سپاس فراوان

همیشه شاد باشید ;)
 
آخرین ویرایش:

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز

اتفاقا ترم قبل موضوع تحقیقم بود.. فعلا برو تو وبلاگ زیر یه مقدار اطلاعات میده بهت ..

http://www.progressline.blogfa.com/post-14.aspx


ولی عکسها و مطالبی که خودم تهیه کرده بودم یه مقدار حجمشون زیاده /3 مگ/ ولی سعی میکنم تا فردا برات آپلودشون کنم

بدرود
 

zarkav

عضو جدید
از پاسختون بسیار سپاسگزارم.

ضمنا وبلاگتون را هم دیدم.
فوق العاده کامل و مفید بود. فکر کنم برای چند روزمطلب و اطلاعات مفید پیدا کردم.

منتظر مطالبی که گفتی هستم.

شاد باشی
 

zarkav

عضو جدید
درود

اینم فایلی که قولشو داده بودم بهت:

Download From Here

بدرود
بسیار سپاسگزارم از فایلی که دادید.

از آشنایی با دوست خوش قولی مثله شما بسیار خرسندم.

فایلها فوق العاده کامل و مفید بودند.

در زمینه تاثیر این سیستم برروی راندمان مطلبی ندارید؟
منظورم بررسی علمی این موضوع هست و محاسبه از طریق فرمولهای حکم بر موتورهای احتراق داخلی.

اگر در مورد تاثیر زوایای باز و بسته شدن سوپاپها برروی راندمان هم مطلبی دارید ممنون میشوم راهنمایی کنبد.

دوستان دیگر آیا کسی در این زمینه سایت و یا مطلب به درد بخوری نداره؟
 

zarkav

عضو جدید
توی این چند روزه بیشتر روی این موضوع کار کردم و سایتهای ایرانی و خارجی خوبی را دیدم و البته یه سوال برام پیش اومد :

ایا اصلا به نظر شما میتوان ارتباطی ریاضی بین زاویه باز یا بسته شدنه سوپاپها و راندمان موتور تعیین کرد؟

به عبارتی انواع سیستم تامینگ متغیر که وجود داره بر اساس یک سری محاسبات که در ECU یا هر مرکز فرمانی که داره کار میکنه یا نه فقط بر اثر تجربه ای که ماشین سازان به دست آوردند مرکز فرمان را طوری تنظیم کردند که توی دور موتور خاص ، X مقدار زاویه را کم یا زیاد کنه.

دلیل این سوال اینه که من بخش اصلی پروژم را میخواستم روی بحث مربوط به زاویه و تعیین زاویه سوپاپ کار کنم. ولی به نظرم میرسه که این کار از نظر تئوری تقریبا غیر ممکن باشه و واقعا هیچ جایی ندیدم که چنین محاسباتی شده باشه.
 

parsa s

عضو جدید
درود

اینم فایلی که قولشو داده بودم بهت:

Download From Here

بدرود

سلام منم به مطالبي در اين مورد نياز دارم - ولي فايلي كه قرار دادين مثل اينكه غيرفعال شده اگه امكانش هست مجددا آپلود كنين
با تشكر موفق باشيد
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
توی این چند روزه بیشتر روی این موضوع کار کردم و سایتهای ایرانی و خارجی خوبی را دیدم و البته یه سوال برام پیش اومد :

ایا اصلا به نظر شما میتوان ارتباطی ریاضی بین زاویه باز یا بسته شدنه سوپاپها و راندمان موتور تعیین کرد؟

به عبارتی انواع سیستم تامینگ متغیر که وجود داره بر اساس یک سری محاسبات که در ECU یا هر مرکز فرمانی که داره کار میکنه یا نه فقط بر اثر تجربه ای که ماشین سازان به دست آوردند مرکز فرمان را طوری تنظیم کردند که توی دور موتور خاص ، X مقدار زاویه را کم یا زیاد کنه.

دلیل این سوال اینه که من بخش اصلی پروژم را میخواستم روی بحث مربوط به زاویه و تعیین زاویه سوپاپ کار کنم. ولی به نظرم میرسه که این کار از نظر تئوری تقریبا غیر ممکن باشه و واقعا هیچ جایی ندیدم که چنین محاسباتی شده باشه.

درود

عرضم به حضور شما که ما هر چی سوادمون قد بده ازتون دریغ نمیکنیم..

100 درصد بینشون ارتباط برقراره ( وقتی شما بتونی منحنی عملی موتور اوتو رو به منحنی تئوریش نزدیک کنی مطمئنا توان موتور افزایش پیدا میکنه چون کار مفید افزایش پیدا میکنه: کار مفید= انتگرال سطح زیر منحنی ) البته فرض رو بر این گرفتم که میدونی منحنی تئوری و عملی چیه که 100 درصد میدونی... // بیشتر از این فکر کنم معادلات دیفرانسیل بخواد که متاسفانه سوادمون قد نمیده//

مطمئنا ECU با توجه به شرایط مختلف جاده ای دستور مناسب رو به VVT ارسال میکنه//

اگه میخوای واقعا یه تحقیق تک بدی باید واقعا بری دنبالش .. مثلا سرسیلندر یه تویوتا کمری ای که این سیستمو داره باز کنی و از نزدیک ببینیش //
ضمنا دیگه باید بی خیال سایت های ایرانی شی و برو دنبال منابع خارجی//

بدرود
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم یه راهنمایی دیگه :

برو ببین کمری های فاقد VVT قدرتشون چقدره و با نصب این سیستم چقدر به قدرش اضافه شده.....
 

zarkav

عضو جدید
سلام منم به مطالبي در اين مورد نياز دارم - ولي فايلي كه قرار دادين مثل اينكه غيرفعال شده اگه امكانش هست مجددا آپلود كنين
با تشكر موفق باشيد

سلام دوست عزیز.
با این اوصاف من و شما فکر کنم به همدیگه بتونیم خوب کمک کنیم.
پس اگر مطلب جدیدی هر کدوم در این زمینه به دست آوردیم به دیگری هم منتقل میکنیم.
به قول معروف یه دست صدا نداره.;)
 

zarkav

عضو جدید
درود

عرضم به حضور شما که ما هر چی سوادمون قد بده ازتون دریغ نمیکنیم..

100 درصد بینشون ارتباط برقراره ( وقتی شما بتونی منحنی عملی موتور اوتو رو به منحنی تئوریش نزدیک کنی مطمئنا توان موتور افزایش پیدا میکنه چون کار مفید افزایش پیدا میکنه: کار مفید= انتگرال سطح زیر منحنی ) البته فرض رو بر این گرفتم که میدونی منحنی تئوری و عملی چیه که 100 درصد میدونی... // بیشتر از این فکر کنم معادلات دیفرانسیل بخواد که متاسفانه سوادمون قد نمیده//

مطمئنا ECU با توجه به شرایط مختلف جاده ای دستور مناسب رو به VVT ارسال میکنه//

اگه میخوای واقعا یه تحقیق تک بدی باید واقعا بری دنبالش .. مثلا سرسیلندر یه تویوتا کمری ای که این سیستمو داره باز کنی و از نزدیک ببینیش //
ضمنا دیگه باید بی خیال سایت های ایرانی شی و برو دنبال منابع خارجی//

بدرود

اینم یه راهنمایی دیگه :

برو ببین کمری های فاقد VVT قدرتشون چقدره و با نصب این سیستم چقدر به قدرش اضافه شده.....
از راهنماییت ممنونم.

کوتاه بیا، ما فقیر فقرا سیلندر موتورسیکلت یاماها 100 هم نمیتونیم باز کنیم تو میگی کمری.:redface:

در ارتباط داشتنش هیچ شکی نیست ولی در اینکه بتوان این ارتباط را به صورت ریاضی در آورد یه کم شک دارم. یعنی نه اینکه نشدنی باشه ولی فکر کنم باز هم این ارتباط بیشتر کیفی باشه تا کمی.یعنی به نظرم خیلی سخت میاد که بتوان تعیین کرد در شرایط X زاویه باز یا بسته شدن دقیقا چقدر باشه.
البته شاید واقعا سواد من در این زمینه کم باشه.
دلیل اینکه اینقدر سر این موضوع گیر دادم اینه که میترسم کل صورت مساله را اشتباه رفته باشم و آخرش به این نتیجه برسم که ای بابا اصلا چنین چیزی غیر ممکنه و من الکی خودم را معطل کردم.:confused:

تا جایکه من شنیدم روی موتور ملی EF7 هم از این سیستم استفاده شده.
ایا در این زمینه و در مورد این موتور اطلاعاتی دارید؟

منبع خارجی خوب چیزی داری به من معرفی کنی؟
منظورم این نیست که حتما در مورد این سیستم باشه، چون توقع زیادیه ، بلکه در مورد ماشین و یا موتور احتراق داخلی یا در مورد پروژههای دانشگاهی باشه.

ازت ممنونم که مثله همیشه جواب سوالای من دادی.

ایا دیگر دوستان واقعا هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداند و فقط همین دوست عزیز باید جواب من را بده؟
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود

هر کاری امکان پذیره // موتور کمری که سهله...

اگه بتونی 2 تا ECU از کمری دارای VVT وفاقد VVT پیدا کنی فک کنم به جوابت برسی..
ببین مشخصاتشون یکیه یا نه؟؟

اگه نیست که یعنی یه سری تنظیمات جدید به ECU اضافه شده // و فک نکنم تو کل ایران کساییکه تنظیمات ECU بلدن تعدادشون به تعداد انگشتهای دست هم برسه شما هم بی خیال روابط ریاضیش شی بهتره //

اینم یه راه امیدوار کننده: ای میل بزن برا شرکت هوندا یا تویوتا و بعضی سوالای غیر تخصصیت رو ازشون بپرس.. ( مثلا بگو حداکثر چقدر قدرت به موتور اضافه میشه؟؟)
 

a_elahi2006

عضو جدید
سلام به این دو مهندس
مهندس variable valve timing می دونی که چند مدل با مکانزیم های شبیه هم داره یه جا لیفت زیاد می شه یه جا اوانس میشه...
ecu همیشه توی یه دور خاص که از قبل طراحی شده فرمان میده . فک کنم چند تا دیاگرام تست dyno با vvt بدون vvt دارم ولی باید پیداش کنم ؟
15 تا 30 hp هم توان میده و کاهش چشمگیر سوخت
 

zarkav

عضو جدید
درود

هر کاری امکان پذیره // موتور کمری که سهله...

اگه بتونی 2 تا ECU از کمری دارای VVT وفاقد VVT پیدا کنی فک کنم به جوابت برسی..
ببین مشخصاتشون یکیه یا نه؟؟

اگه نیست که یعنی یه سری تنظیمات جدید به ECU اضافه شده // و فک نکنم تو کل ایران کساییکه تنظیمات ECU بلدن تعدادشون به تعداد انگشتهای دست هم برسه شما هم بی خیال روابط ریاضیش شی بهتره //

اینم یه راه امیدوار کننده: ای میل بزن برا شرکت هوندا یا تویوتا و بعضی سوالای غیر تخصصیت رو ازشون بپرس.. ( مثلا بگو حداکثر چقدر قدرت به موتور اضافه میشه؟؟)

شما میفرمایید امکان پذبره ، من هم میگم چشم امکان پذیره.:cry:

ایا دو شرکتی که فرمودی جواب میدن؟ آخه به یکی از شرکتهای داخلی که اول اسمش "ایران خودرو" نیست ایمیل زدم و در مورد موتور ملی و مشخصاتی که داره پرسیدم ولی ... اگه شما جواب گرفتی من هم گرفتم. دلشون هم خوشه مرکز تحقیقات را انداختن.:(

حالا چرا غیر تخصصی باید بپرسم. چون جزو مسائل محرمانه نشه؟

به هر حال باز هم ازت ممنونم.
 

zarkav

عضو جدید
سلام به این دو مهندس
مهندس variable valve timing می دونی که چند مدل با مکانزیم های شبیه هم داره یه جا لیفت زیاد می شه یه جا اوانس میشه...
ecu همیشه توی یه دور خاص که از قبل طراحی شده فرمان میده . فک کنم چند تا دیاگرام تست dyno با vvt بدون vvt دارم ولی باید پیداش کنم ؟
15 تا 30 hp هم توان میده و کاهش چشمگیر سوخت

سلام مهندس.
ممنون که بالاخره یه نفره دیگه پیدا شدم تا به من کمک کنه.;)

اره در مورد مکانیزم این سیستم تا حدود ریادی میدونم و خیلی چیزه پیچده ای نیست و تقریبا 4 یا 5 مکانیزم به کار بردند که در نهایت یکی از دوچیزی که شما فرمودی براورده میشه.

سوال من بیشتر مربوط به همون دستور ECU میشه.
اینکه اولا ecu فقط بر اساس دور خاص عمل میکنه و هیچ پارامتره دیگه ای در این تصمیم دخیل نیست؟
دوما بیشتر بحث من اینه که حالا کاری نداریم که پارامتره دیگه ای به جز دور موتور دخالت داره یا نه ، من میخوام اینو بدونم که اینکه توی فلان دور این سیستم چنین عکس العملی از خودش نشون بده بهتره به وسیله تجربه و روابط کیفی و مدلسازی به دست اومده یا نه میشه با روابط ریاضی این مساله را حل کرد؟

البته الان یه نکته به ذهنم رسید نمیدونم چقدر چیزی که میگم درسته ولی اگه شما در اینکه برای ecu از قبل تعریف شده که توی چه دوری چه عکس العملی نشون بده ، پس احتمالا نمیتوان روابط ریاضی دقیقی به دست آورد. چون ممکن بود اگه بشه این کار را کرد ، به جای تعریف یک سری شرایط خاص ، میومدن و به وسیله سنسورهای مختلف محاسبه این کار را انلاین می کردند و خود ecu تصمیم میگرفت.
البته این چیزیه که به سواده ناقصه من :que:و اطمینان به گفته های شما :heart:نتیجه گیری میشه.

اگه بتونی دیاگرامهایی که گفتی برام پیدا کنی خیلی ممنون میشم.:gol:
 

loyal knight

عضو جدید
آره ، جواب میدن بهت.
من که هر وقت از شرکت های خارجی چیزی پرسیدم جواب دادند
فکر کنم غیر تخصصی هم به این دلیل که مسائل محرمانه رو نمی گن و هم فکر می کنند تو مشتری هستی
 

zarkav

عضو جدید
یکی از مهندسان سایپا که چندتایی مقاله خوب ازش دیده بودم و بهش ایمیل زدم ، گفت میتونی به وسیله نرم افزارهای fluen ، gambit و gt-power کار شبیه سازی را انجام بدی.

خصوصا تاکیدش بر gt-power بود که اینطوریکه میگفت یه شبیه ساز قدرمند موتور ها میباشد.

نظر شما دوستان چیه؟
اگر به نظرتون حرفش صحیحه این نرم افزارها را به خصوص gt- power را چطور میتونم تهیه کنم؟
 

?Why

عضو جدید
سلام دوستان

من یه پروژه دارم در مورد جایگزینی سیستم فعلی سوپاپ ها با یه میله ای که منافذی توش تعبیه شده که با چرخش این میله در زمان های مناسب مجرای سوخت ودود باز و بسته خواهند شد .

یه اطلاعاتی می خوام درمورد اینکه متلا تو یه موتور مشخص ، حجم سوخت و هوایی که در طول پاشش وارد موتور میشه چقدر هست . در دور موتوری مشخص مدت زمانی که سوپاپ باز هستند چقدر هست . واینکه مساحت مجراهای ورودی و خروجی چقدر و قطر ساق سوپاپ چقدر هست .
می دونم زیاد مرتبت نیست !
چون خیلی خوب به هم کمک شده بود این جا پست زدم .
 

zarkav

عضو جدید
سلام دوستان

من یه پروژه دارم در مورد جایگزینی سیستم فعلی سوپاپ ها با یه میله ای که منافذی توش تعبیه شده که با چرخش این میله در زمان های مناسب مجرای سوخت ودود باز و بسته خواهند شد .

یه اطلاعاتی می خوام درمورد اینکه متلا تو یه موتور مشخص ، حجم سوخت و هوایی که در طول پاشش وارد موتور میشه چقدر هست . در دور موتوری مشخص مدت زمانی که سوپاپ باز هستند چقدر هست . واینکه مساحت مجراهای ورودی و خروجی چقدر و قطر ساق سوپاپ چقدر هست .
می دونم زیاد مرتبت نیست !
چون خیلی خوب به هم کمک شده بود این جا پست زدم .

درود بر شما.

در مورد اینکه جای این پست اینجا هست یا نه ، بستگی به نظر مدیر این بخش داره و اگر لازم باشه به جای مناسب اون منتقل میشه.;)

در مورد سوالاتی که فرمودید اول اینکه چنین سیستمی وجود داره یا اینکه شما میخواهید بررسی کنید که میشه چنین کاری کرد؟ این سوال را برای افزایش اطلاعات خودم میپرسم و دلیل خاصی نداره.

دوما در مورد سوالاتون باید بگم که به نظر من خیلی خاص هست و برای هر موتوری فرق میکنه ، حتی اگه حجم موتورها هم یکی باشه.
البته سوالاتی که پرسیدین فکر نکنم زیاد پیچیده باشند و کافیه یه موتور خاص را درنظر بگیرید و مشخصات فنی اونرا در بیارید که چیزهایی که شما میخواهید به راحتی پیدا میشند.
(به بروشورها ، دفترچه راهنما و یا نمایندگیها اگه مراجعه کنید حتما جواب انها را پیدا میکنید)
 

?Why

عضو جدید
درود بر شما.

در مورد اینکه جای این پست اینجا هست یا نه ، بستگی به نظر مدیر این بخش داره و اگر لازم باشه به جای مناسب اون منتقل میشه.;)

در مورد سوالاتی که فرمودید اول اینکه چنین سیستمی وجود داره یا اینکه شما میخواهید بررسی کنید که میشه چنین کاری کرد؟ این سوال را برای افزایش اطلاعات خودم میپرسم و دلیل خاصی نداره.

دوما در مورد سوالاتون باید بگم که به نظر من خیلی خاص هست و برای هر موتوری فرق میکنه ، حتی اگه حجم موتورها هم یکی باشه.
البته سوالاتی که پرسیدین فکر نکنم زیاد پیچیده باشند و کافیه یه موتور خاص را درنظر بگیرید و مشخصات فنی اونرا در بیارید که چیزهایی که شما میخواهید به راحتی پیدا میشند.
(به بروشورها ، دفترچه راهنما و یا نمایندگیها اگه مراجعه کنید حتما جواب انها را پیدا میکنید)

این سیستم به عنوان اختراع به ثبت رسیده.
ولی مشکلاتی مثل ورود روغن به محفظه احتراق و تنظیم سخت لحظاتی مثل قیچی سوپاپ و آوانس جروقه و مشکلات دیگه هنوز عملی نشده . یا اگه بهتر بگم متداول نشده .
در مورد سوالات درست می گی . اگه یکی با یه کولیس پاشه بره کارگاه اتو دانشگاهشون نصف سوالا حل .
ولی max فشار (در لحظه ی انفجار) رو عجالتا بگین که ما فعلا یه تحلیل تنش تو دست و بالمون برای ارائه باشه .

دیگه اینکه
یکی از دوستان GT-Power رو معرفی کرد.
من یه سر(sare) سرسری به سایتش زدم ، به نظر به درد بخور میومد.
یه سرچ سرسری هم تو rapidshare کردم ولی نبود.
دوستانی که حرفه ای ترن هم یه دستی بدن.
 

reza_11804

عضو جدید
سلام.

پروژه کارشناسی ام را در مورد تایمینگ متغیر سوپاپ (VVT) و تاثیر آن بر راندمان موتور گرفته ام.

از شما دوستان عزیز خواهشمندم در این زمینه هرگونه کمکی که از دستتون بر میاد من را بی نصیب نگذارید.

راستش یه سرچ کردم ولی به جز یک سری مطالب تکراری چیز خاصی پیدا نکردم.

لطفا یه کاری کنید که از انتخاب این موضوع پشیمون نشم.

هر سایت ، مطلب ، عکس ، انیمیشن ، مقاله و .... در این زمینه چه به فارسی و چه لاتین ممنون میشم به من معرفی کنید.

انشاالله بعد از مساعدت شما عزیزان و تکمیل پروژه ، آنرا در همین محل منتشر می کنم.


با سپاس فراوان

همیشه شاد باشید ;)
سلام دوست عزیز این پروژه خودمه در مورد سوپاپه شاید یکم درهم ورهم باشه ولی بد نیست ببین شاید این ب دردت بخره;)
البته باید اینم بگم که اکساشو حذف کردم چون هرکاری کردم آپلود نمیشد
دیگه زحمت اکساش به عهده خودت:)
 

پیوست ها

  • VVT.pdf
    218.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • سوپاپ.zip
    177.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

meysam293

عضو جدید
درخواست

درخواست

سلام.

پروژه کارشناسی ام را در مورد تایمینگ متغیر سوپاپ (VVT) و تاثیر آن بر راندمان موتور گرفته ام.

از شما دوستان عزیز خواهشمندم در این زمینه هرگونه کمکی که از دستتون بر میاد من را بی نصیب نگذارید.

راستش یه سرچ کردم ولی به جز یک سری مطالب تکراری چیز خاصی پیدا نکردم.

لطفا یه کاری کنید که از انتخاب این موضوع پشیمون نشم.

هر سایت ، مطلب ، عکس ، انیمیشن ، مقاله و .... در این زمینه چه به فارسی و چه لاتین ممنون میشم به من معرفی کنید.

انشاالله بعد از مساعدت شما عزیزان و تکمیل پروژه ، آنرا در همین محل منتشر می کنم.


با سپاس فراوان

همیشه شاد باشید ;)


با سلام میشه یه آدرسی چیزی به من بدید تا آنلاین صحبت کنیم.
 
آخرین ویرایش:

alireza1941

عضو جدید
سلام خدمت مهندسین عزیز
بنده هم تو این زمینه دارم کار می کنم اگه کمکی از دستم ساخته است..خوشحال می شم...با هم تبادل علمی کنیم..:)
 

Similar threads

بالا