تاپیک ویژه سقوط توپولف

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان
باز هم یک سانحه دلخراش دیگه اتفاق افتاد و عده ای انسان کشته شدند. انسان هایی که اگه یه سری اتفاقات پیش نیومده بود می تونستن به زندگیشون ادامه بدن
تو این تاپیک سعی میکنم که یک بررسی بر طبق اصول مهندسی و مطابق با اصول بررسی سوانح ارایه بشه البته با استفاده از اطلاعاتی که دم دست داریم و امیدوارم این بتونه برای مهندسین عزیز هوا فضا مفید واقع بشه
از اطلاعات اولیه بدست اومده از شاهدین و ... شروع میکنیم
 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
15 July 2009; Caspian Airlines Tu154M, Flight 7908; near Jannatabad, Iran: The aircraft was on a scheduled international flight from Tehran, Iran to Yerevan, Armenia, and crashed near a village in the Qazvin region of Iran about 16 minutes after takeoff.

The aircraft was completely destroyed in the crash, and all 153 passengers and 15 crew members were killed. Among the victims were members of Iran's youth judo team, including eight athletes and two coaches.

This is the first fatal crash for Caspian Airlines, and the 19th fatal passenger crash involving the Tu154 since 1990. The most recent fatal Tu154 crash was an Iran Air Tours crash in September 2006. The Caspian Airlines crash represents the fourth fatal Tu154 airliner crash involving an Iranian airline. the previous three were all with Iran Air Tours.
منبع سایت
AirSafe.com

قسمتهایی رو که قرمز کردم قابل توجه هستند
نوع هواپیما Tu154M
وضعیت: انهدام کامل
اولین سانحه همراه با مرگ و میر از شرکت کاسپین بوده
از سال 1990 تا حالا 19 تا سانحه مرگ بار داشته این هواپیما در جهان
قبلی از شرکت ایران ایر تور بوده در سال 2006
در ایران این هواپیما 4 بار سانحه مرگ بار داده
موقع سانحه 16 دقیقه از تیک اف گذشته بوده
 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهر: معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: خلبان هواپیمای توپولوف 154 برای فرود هواپیما دور از منطقه مسکونی تلاش کرده بود و در نهایت قبل از رسیدن به زمین بخشی از هواپیما آتش گرفته بود.

فرامرز سروی در محل حادثه سقوط هواپیمای توپولوف 154 تهران - ایروان اظهار داشت: پرواز شماره 7908 ساعت 11 و 30 دقیقه به وقت تهران از فرودگاه امام خمینی به مقصد ایروان پرواز کرد و 20 دقیقه پس از پرواز ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع شد.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این قطع ارتباطی متوجه بروز مشکل شدیم اما تلاش برای برقراری ارتباط نتیجه ای نداشت.

سروی عنوان کرد: خلبان این پرواز تلاش کرده بود هواپیما را به صورت "فورست لندینگ" دور از منطقه مسکونی فرود آورد که به دلیل آتش سوزی موفق به این کار نشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون مهمترین دغدغه نیروهای مستقر در منطقه یافتن جعبه سیاه و انجام کارشناسی بر روی آن به منظور کشف دقیق علت حادثه است اما امکان اعلام سریع علت وقوع وجود ندارد.

سروی تاکید کرد: یافتن جعبه سیاه و مدارک دیگر بدون شک به حل معمای سقوط کمک خواهد کرد.

وی یادآورشد: توپولوف 154 جزو هواپیماهای خوب و مقاوم است و نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در منطقه همچنان به دنبال جعبه سیاه هستند.

در حادثه سقوط هواپیمای توپولوف 145 خطوط هواپیمایی کاسپین که حدود ساعت 12 امروز در منطقه ای بین روستای فارسیان و جنت آباد در 12 کیلومتری جنوب قزوین به وقوع پیوست کلیه 168 سرنشین پرواز شماره 7908 در دم جان باختند.
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه عکس از این هواپیما
[FONT=garamond, Times New Roman, Times] [/FONT]

 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
crash site

crash site

عکس ها و گفته ها نشون میدن که برخورد از نوع high impact بوده و این یعنی خلبان تو کنترل هواپیما مشکل داشته

خبرگزاری مهر: قطعات هواپیمای مسافری سقوط کرده در مسیری چند کیلومتری در محل حادثه پراکنده شده است.به گزارش خبرنگار مهر از محل حادثه، به نظر می رسد قطعات هواپیمای یاد شده در مسیری به طول چند کیلومتر پراکنده است. همچنین بین 50 تا 60 هکتار مزارع گندم و ذرت در محل سقوط هواپیما آتش گرفته و در آتش می سوزند.
در محل برخورد سنگین قطعه هواپیما با زمین گودال عظیمی به طول 60 تا 70 متر ایجاد شده است.












 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نتیجه و حدس اولیه

نتیجه و حدس اولیه

تا اینجا نتیجه میگیریم که
1- خلبان روی هواپیما بنا به دلایلی کنترل نداشته
2-بنا به دلایلی 16 دقیقه اول پرواز نواحی عقب هواپیما(احتمالا موتور) در فاز اوج گیری دچار اتش سوزی شده-flame out
3-زمان یا امکان کافی برای رفتن به فرودگاه جایگزین و فرود اضطراری و همچنین تخلیه سوخت وجود نداشته

تا رسیدن fdr ,cvr و گزارش اب و هوا و گزارش بررسی گواهی صلاحیت های پرواز باید صبر کرد:w05:
 
آخرین ویرایش:

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب امروز اعلام شد که هواپیما گواهی صلاحیت پروازی(airworthy) داشته که البته در این مواقع باید گواهی صلاحیت و اعتبار پزشکی خلبان هم بررسی بشه و از خانواده خلبان هم تحقیق بشه
fdr هم که پیدا شد اطلاعات پروازی رو که جلوی خلبان بوده رو میشه ازش استخراج کرد
در مورد cvr یا همون دستگاه ضبط صدای داخل کابین خلبان اطلاعی نیست
عکس هوایی هم میتونست در این مورد کمک باشه مخصوصا سمت هدینگ هواپیما و نقشه که نداریم
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،

به نظر من هواپیما تو فاز Climb بوده که یکی از موتورها آتیش میگیره و باعث میشه Stabilizer ها از کار بیفتن. نتیجه این عوامل سقوط به صورت High Impact و برخورد با زمین میشه.

یه احتمال دیگه هم میدم که ضعیف تره. اون هم اینکه شاید موتور دچار آتش سوزی شده و کابین سوراخ شده که خلبان رو مجبور به کاهش ارتفاع سریع کرده. ممکنه که در اثر این کاهش ارتفاع، هواپیما دچار استال شده باشه. البته این حدس منه و باز برمیگرده به مهارت خلبان و وضعیت هواپیما.
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام،

به نظر من هواپیما تو فاز Climb بوده که یکی از موتورها آتیش میگیره و باعث میشه Stabilizer ها از کار بیفتن. نتیجه این عوامل سقوط به صورت High Impact و برخورد با زمین میشه.

یه احتمال دیگه هم میدم که ضعیف تره. اون هم اینکه شاید موتور دچار آتش سوزی شده و کابین سوراخ شده که خلبان رو مجبور به کاهش ارتفاع سریع کرده. ممکنه که در اثر این کاهش ارتفاع، هواپیما دچار استال شده باشه. البته این حدس منه و باز برمیگرده به مهارت خلبان و وضعیت هواپیما.

اختمال این اتفاق زیاده نکته اینجاست که هواپیما از نوع t -tail هست و بالا تر از موتور قرار داره و کنترل خوبی به خلبان میده به خصوص تو شرایط اضطراری. شاید موتور باعث صدمه به اتصالات فرامین کنترل دم شده باشه
باید صبر کنیم ببینیم fdr چی میگه
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
Fleet reference


Распечатать

TU-154M




Length 47.90 m Wing span 37.55 m Engine Solovyov Д-30 КУ-154 Seating capacity 132-158 Max. takeoff weight 102.000 kg Cruising speed 950 km/h Max. flight altitude 11.000 m Range 5,200 km 150-seats layout:


  • 4 business class seats
  • 146 economy class seats
RA-85171, RA-85204, RA-85695, RA-85767, RA-85800, RA-85832, RA-85871
The seat numbering is double, in Russian and in English.
The blocks of seats are numbered as follows:

  • А-A, Б-B, В-C (portside)
  • Г-D, Д-E, Е-F (starboard)
Business class seats numbering:

  • А-A, В-C (portside)
  • Г-D, Е-F (starboard)

130-seats layout:


  • 32 business class seats
  • 98 economy class seats
The seat numbering is double, in Russian and in English.
The blocks of seats are numbered as follows:

  • А-A, Б-B, В-C (portside)
  • Г-D, Д-E, Е-F (starboard)
Business class seats numbering:

  • А-A, В-C (portside)
  • Г-D, Е-F (starboard)

147-seats layout:


  • 4 business class seats
  • 143 economy class seats
The seat numbering is double, in Russian and in English.
The blocks of seats are numbered as follows:

  • А-A, Б-B, В-C (portside)
  • Г-D, Д-E, Е-F (starboard)
Business class seats numbering:

  • А-A, В-C (portside)
  • Г-D, Е-F (starboard)
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
مهر گزارش می دهد؛ توپولوف 154 یکی از ناامن ترین هواپیمای جهان است هواپیمای توپولوف با نام اختصاریTU- 154 Mبه عنوان نا امن ترین هواپیمای مسافربری جهان شناخته می شود. به گزارش خبرنگار مهر، این هواپیما از نظر فنی در دنیا تحریم و مجوز پرواز بین المللی به اتحادیه اروپا و آمریکا را ندارد.
شرکت هواپیمایی توپولوف به دلیل زیان ده بودن در سال 2002 اعلام ورشکستگی و در 5 شرکت هواپیما سازی روسی ادغام شد. این هواپیما برای نخستین بار در چهارم اکتبر 1968 به پرواز درآمد.
توپولوف 154 هواپیمای مناسب مسافربری برای مسیرهای هوایی که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای آسیای میانه و تا اندازه ای در اروپای شرقی و ایران به کار خود ادامه می دهد.
نزدیک به 900 هواپیمای توپولوف در مدلهای گوناگون تاکنون در جهان ساخته شده و در ایران اغلب شرکتهای هواپیمایی ایران از مدل TU- 154m این هواپیما استفاده می کنند.
هواپیمایی که امروز در استان قزوین سقوط کرد چهارمین هواپیمای توپولفی است که طی سالهای اخیر در ایران سقوط کرد.
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
مراسم تشییع جان باختگان تیم جودو نوجوانان یکشنبه برگزار می شود مراسم تشییع پیکر جان باختگان سانحه هواپیمایی ایران روز یکشنبه از مقابل ورزشگاه شهید شیرودی برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار مهر، یک فروند هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908 روز چهارشنبه در مسیر تهران - ایروان دچار سانحه هوایی شد و تمام 168 سرنشین آن جان باختند. در میان جان باختگان، اعضای تیم جودوی نوجوانان که برای برپایی اردوی تمرینی راهی ارمنستان بودند نیز حضور داشتند.
بر پایه این گزارش، مراسم تشییع اعضای تیم جودو نوجوانان روز یکشنبه پیش رو با حضور مسئولان فدراسیون جودو، مسئولان سازمان تربیت بدنی، خانواده جان باختگان و جامعه ورزش کشور از مقابل در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار خواهد شد. جان باختگان تهرانی در قطعه نام آوران دفن خواهند شد و شهرستانی ها به محل زادگاه خود انتقال داده می شوند.
ویزر، رئیس فدراسیون بین المللی جودو که پیش از این عنوان کرده بود رقابت های جام جهانی مجارستان با یک دقیقه سکوت برای تیم فقید جودوی ایران برگزار خواهد شد گفته که از تمام کشورهای عضو این فدراسیون خواسته تا مسابقات خود را یا یک دقیقه سکوت برگزار کنند.
این در حالی است که رئیس اتحادیه جودوی اروپا و روسای فدراسیون های فرانسه، سوریه و روسیه نیز پیام های تسلیت خود را به فدراسیون جودو ایران ارسال کرده اند.
اسامی کشته شدگان تیم ملی نوجوانان جودو به شرح ذیل است: وحید ابراهیمی در وزن 51 کیلوگرم؛ ایمان زینی وند در وزن 55 کیلوگرم؛حسین بنا در وزن 60 کیلوگرم؛سعید رسولی در وزن66 کیلوگرم؛مصطفی صباغی در وزن 70 کیلوگرم؛یحیی باقرپور در وزن 81 کیلوگرم؛ مصیب عزیزاللهی در وزن90 کیلوگرم؛ علیرضا لگری در وزن 90+ کیلوگرم؛ علی بهرامی سرمربی تیم و علی محدث مربی تیم.
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
اختصاصی مهر/ جعبه سوم سیاه هواپیمای کاسپین پیدا شد رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از پیدا شدن جعبه سوم سیاه هواپیمای توپولوف روسی که صبح روز چهارشنبه در آسمان قزوین سقوط کرد خبر داد. احمد اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امداد گران جمعیت هلال احمر عملیات جمع آوری اجساد را آغاز کرده اند افزود: امدادگران در شعاع 4 کیلومتری محل سقوط هواپیما جعبه سوم سیاه هواپیما را پیدا کردند.
رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: هم اکنون امدادگران این جعبه را به نیروهای امنیتی سازمان هواپیمایی تحویل داده اند.

پیش از این نماینده وزیر راه و رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین "نقص فنی" را دلیل احتمالی سقوط هواپیمای توپولف در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرده بود: دلیل این سانحه احتمالا خطای خلبان نبوده و قطعا دلایل واقعی وقوع این سانحه در کمترین زمان ممکن به مردم اعلام خواهد شد.
صبح چهارشنبه هواپیمای توپولف 154 هواپیمایی کاسپین با شماره پرواز 7908 که از تهران برخاسته بود در اطراف استان قزوین سقوط کرد و تمامی 168 سرنشین آن در این سانحه جان سپردند.
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
گزارش تصویری/ سقوط هواپیمای مسافربری در اطراف قزوین-7 یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت کاسپین صبح چهارشنبه در مسیر هوایی تهران ـ ایروان در حوالی شهر قزوین سقوط کرد و هر 168 سرنشین آن کشته شدند.




عکس/ محمدرضا عباسی
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
برای بررسی سانحه ؛ 5 کارشناس روسی فردا به تهران می آیند پنج نفر از کارشناسان هواپیمایی روسیه برای همکاری با گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی ایران درباره بررسی علت سقوط هواپیمای توپولف 154 فردا وارد تهران می شوند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با مهر با اعلام این خبر گفت: کار بررسی این سانحه در سازمان هواپیمایی کشوری و کارگروه ویژه همچنان در حال انجام است.
رضا جعفرزاده با اشاره به اینکه پارامترهای مختلفی برای رسیدن به نتایج نهایی دلایل وقوع سانحه وجود دارد، افزود: هرگونه اعلام نظر قطعی درباره علت وقوع سانحه قبل از نظر تیمهای کارشناسی استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری ، غیر کارشناسی است.

وی در عین حال تصریح کرد: نتایج به دست آمده در هر مرحله بررسی وقوع سانحه تا نتیجه نهایی به صورت تدریجی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری همچنان در حال بررسی اطلاعات دو جعبه سیاه این هواپیماست که تا کنون پیدا شده است.
به گفته وی، جستجو برای یافتن جعبه سیاه سوم هواپیمای توپولوف سانحه دیده که حاوی نوارضبط شده مربوط به پارامترهای موتور است همچنان ادامه دارد.
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
گفتگوی متفاوت مهر با مجیدی/ دلیل سانحه احتمالا خطای خلبان نبوده است/ انتقال جعبه سیاه به روسیه نماینده وزیر راه و رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین "نقص فنی" را دلیل احتمالی سقوط هواپیمای توپولف اعلام و تاکید کرد: دلیل این سانحه احتمالا خطای خلبان نبوده و قطعا دلایل واقعی وقوع این سانحه در کمترین زمان ممکن به مردم اعلام خواهد شد. احمد مجیدی در گفتگو با مهر با اعلام آخرین اطلاعات درباره حادثه سقوط هواپیمای توپولف در اطراف قزوین گفت: تا ظهر امروز قطعات انسانی مربوط به این سانحه که جمع آوری شده است، به پزشک قانونی تهران تحویل داده می شود تا آنها براساس مقررات خود نسبت به تفکیک این قطعات انسانی و تحویل آنها به خانواده هایشان اقدام کنند.
نگهداری قطعات هواپیما در محلی امن
وی افزود: قسمتهای بزرگ هواپیمای توپولف سقوط کرده در اطراف قزوین را جمع آوری کرده و در محل امنی در این استان نگهداری می کنیم، ضمن اینکه امروز مابقی قطعات این هواپیما که در شعاع خیلی وسیعی پراکنده شده اند، جمع آوری می شود.
جعبه سیاه هواپیما کجاست؟
رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین با اعلام اینکه تاکنون از سه سیستم کنترل صوت و حرکت هواپیما که جعبه سیاه نامیده می شوند، دو مورد را پیدا کرده ایم، اظهارداشت: جستجوها برای یافتن سیستم بعدی همچنان ادامه دارد.
مجیدی گفت: به علت شدت بالای سانحه، دو سیستم مرتبط با جعبه سیاه هواپیما که پیدا شده اند و از جنس فولاد می باشند، آسیب دیده هستند . به طوری که نوارها از این جعبه ها خارج و در سطح خاک پراکنده شده اند. به هر حال در تلاش هستیم تا این نوارها را بازخوانی و اطلاعات مورد نظر درباره دلایل وقوع سانحه را جمع آوری کنیم.
احتمال انتقال جعبه سیاه به روسیه
وی خبر داد: همچنین این احتمال وجود دارد که جعبه سیاه هواپیما به کشور سازنده آن ( روسیه) فرستاده شود تا به کمک آنان، موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
مجیدی ادامه داد: تیم ویژه بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری قطعات هواپیما را جمع آوری کرده و اظهارات مشاهدان عینی را نیز گرفته است.
وی تصریح کرد: امیدواریم در مدت زمان کوتاهی علت واقعی سقوط هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین در اطراف قزوین را به مردم اعلام کنیم.
قطعا دلایل سانحه را اعلام می کنیم
رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین در پاسخ به این پرسش که قطعا دلایل وقوع این سانحه به مردم اعلام می شود؟ گفت: قطعا این کار را خواهیم کرد.
خطای خلبان دلایل سوانح قبلی
خبرنگار مهر پرسید مگر وزارت راه و ترابری در سوانح قبلی دلایل واقعی سوانح هوایی اعلام کرده است؟
مجیدی پاسخ داد: همیشه دلایل سوانح را اعلام می کنیم. برای سانحه مشهد، خرم آباد و هواپیمای حامل شهید دادمان ( وزیر اسبق راه و ترابری) دلایل اعلام شده است.
نقص فنی دلیل احتمالی سقوط هواپیمای کاسپین
خبرنگار مهر خطاب به مجیدی گفت "حالا شما که دلایل را می دانید بگوئید ما هم بدانیم؟" وی نیز پاسخ داد: خطای خلبان علت وقوع آن سوانح بوده است. ولی دلیل این سانحه احتمالا خطای خلبان نبوده و احتمال می دهیم که نقص فنی بوده است. البته باید بحثها در این باره جمع بندی و سپس دلایل واقعی این سانحه اعلام شود.
وی از سابقه بالای استاد خلبان هواپیمای سقوط کرده در اطراف قزوین گفت و افزود: استاد خلبان پرواز 7908 حدود 10 هزار ساعت سابقه پروازی دارد که 7 هزار ساعت آن با هواپیمای توپولف بوده است. برهمین اساس، این هواپیا دارای کادر پروازی مجربی بوده است.
سن هواپیمای سقوط کرده در اطراف قزوین !
خبرنگار مهر سال ساخت هواپیمای توپولف سقوط کرده در اطراف قزوین را از مجیدی پرسید که وی از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد. وی در عین حال گفت: این هواپیما آخرین چک سرویسی که طی یک ماه گذشته در روسیه انجام داده بود گواهینامه پرواز تا سال 2010 را دریافت کرده بود. وی افزود: هواپیمای توپولف شرکت هواپیمای کاسپین ، ملکی است.
آیا وزیر راه از محل وقع سانحه بازدید کرده یا نه؟
" آیا وزیر راه و ترابری از محل وقوع سانحه هواپیمای توپولف در اطراف قزوین بازدید کرده است؟" . مجیدی پاسخ داد: خیر، بنده رفته بودم.
سابقه فعالیت در بخش هوایی دارید؟
خبرنگار مهر در ادامه پرسید با توجه به اینکه اعلام شده است شما نماینده ویژه وزیر راه و ترابری در بررسی سانحه توپولف هستید، آیا شما سابقه فعالیت در بخش هوایی دارید؟ ضمن اینکه بالاترین مقام مسئول هوایی پس از وزیر راه و ترابری ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری محسوب می شود. چرا شما برای این موضوع انتخاب شده اید؟
مجیدی چنین پاسخ داد الان در دفتر سازمان هواپیمایی کشوری هستم، ضمن اینکه من نماینده وزارت راه و ترابری در سازمان مدیریت بحران که زیر نظر وزارت کشور است، هستم. به عبارت دیگر، سازمان مدیریت بحران 16 گروه تخصصی دارد که یکی از این گروه ها، گروه حمل و نقل است و من رئیس این گروه می باشم و مسایل را هماهنگ می کنم.
مجوز پرواز به هواپیمای غیرایمن داده نمی شود
سئوال پایانی از مجیدی برنامه های وزارت راه و ترابری برای پیشگیری از وقوع چندین سوانحی در آینده بود که وی پاسخ داد: همیشه شرط اول در پروازها، برقراری ایمنی است، ضمن اینکه غیر ممکن است مجوز پرواز به هواپیمای غیر ایمن داده شود.
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
گزارش تصویری/ سقوط هواپیمای مسافربری در اطراف قزوین -6 یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت کاسپین صبح چهارشنبه در مسیر هوایی تهران ـ ایروان در حوالی شهر قزوین سقوط روزکرد و هر 168 سرنشین آن کشته شدند.
عکس/ محمدرضا عباسی
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
گزارش تصویری/ سقوط هواپیمای مسافربری در اطراف قزوین-5 یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت کاسپین در مسیر هوایی تهران ـ ایروان در حوالی شهر قزوین سقوط کرد و هر 168 سرنشین آن کشته شدند.
عکس/ حمید بازگشا
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
1610 نفر تا کنون در سوانح هوایی ایران کشته شده اند با احتساب 168 سرنشین کشته شده در پرواز شماره 7908 کاسپین که امروز در استان قزوین سقوط کرد و بر اساس اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی ایران 1610 نفر تا کنون بر اثر سانحه‌های هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمار ارائه شده توسط شبکه ایمنی هوانوردی ایران پیش از این سقوط یکهزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده است که بین 50 تا 70 سانحه آن مرگبار بوده اند و از این میان ۴۰ حادثه هوایی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده است.
با این حال حادثه ظهر روز چهاشنبه 24 تیر 88 نیز که یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین عازم ارمنستان بود 16 دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در حوالی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی 168 سرنشین ( مسافر و خدمه ) این هواپیما شد.
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با تشکر از اقای کیانی در مورد اطلاعاتی که دادند
من داخل سایتها رو گشتم نقشه سیستم flight control و محل سیم کشی انتن های مخابراتی هوا پیما رو پیدا نکردم
کسی میتونه در این زمینه شماتیک این سیستم ها رو روی این هواپیما اینجا قرار بده
 

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
Relatives of passengers on board Iran's airplane mourn at crash site



www.chinaview.cn
2009-07-17 07:34:02
Print
Relatives of passengers on board the crashed Tupolev Tu-154 passenger plane cry at the crash site in Qazvin, northwestern Iran, July 16, 2009. Two badly damaged black box recorders have been recovered from the Tupolev Caspian Airlines aircraft that crashed in Iran on Wednesday, killing all 168 people on board, official media reported on Thursday. (Xinhua/Ahmad Halabisaz)
Photo Gallery>>>
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دانستنیها

دانستنیها

سوانح هواپيماهاي غير نظامي در امريکا توسط کميته ايمني و حمل و نقل ملي(NTSB : National Transportation and Safety Board) بررسي و تحقيق مي شود. تمامي نتايج تحقيقاتي NTSBمنتشر مي شود (صلاح مملکت خویش خسروان دانند):whistle: که شامل توصيه هايي به FAA بمنظور تغيير در مقررات هوايي يا رهنمود ها و يا تغيير در دستورالعمل هاي کنترل ترافيک هوايي مي باشد

دليل اساسي ايمني نسبتا بالا در هوانوردي امريکا در هدايت کليه شرکتهاي هوانوردي و اين حقيقت که تدوين کنندگان قوانين و مقررات و مجريان قوانين از انجام دهندگان فعاليتهاي تحقيقاتي مجزا مي باشند. :w00:



 
بالا