arash_441
متخصص انرژی های نو
شرکت هواپیمایی بوئینگ جدیدترین جمبوجت مسافربری 747 خود را که با محیط زیست سازگار است، رونمایی کرد.
به ادعاي مقامات، هواپيماي بينقارهاي 748-8 كمترين هزينه صندلي بر مايل را در ميان خطوط جت خصوصي داشته، كم صداتر بوده و نسبت به مدل قبلي 747-400 كربن كمتري منتشر ميكند.
به گزارش ایسنا، این هواپیمای غولپیکر قابلیت حمل 400 تا 500 مسافر را دارد.
به گفته پت شاناهان، معاون و مدیرکل برنامههای هواپیمای شرکت بوئینگ، هواپیمای جدید بینقارهای 747-8 بوئینگ در کنار ارائه یک تجربه مسافری در سطح جهانی، استانداردی جدید در عملکرد اقتصادی و زیستمحیطی اعمال خواهد کرد.
http://http://up.sepidan-news.com/uploads/1298693222.jpg
به گفته شرکت بوئینگ، این هواپیما مصرف سوختی 16 درصد اقتصادیتر، 16 درصد نسبت انتشار کربن به مسافر کمتر و 30 درصد صدای کمتر نسبت به 747-400 دارد.
این هواپیما همچنین با طول 76 متر بزرگترین هواپیمای جهان بوده که شش متر از 747 عادی بزرگتر بوده و همچنین از ایرباس A340 نیز طول بیشتری دارد.
خطوط هوایی کره و لوفتهانزا در حال حاضر جزو مشتریان این هواپیما هستند. این هواپیما همچنین در طرحی جدید نسبت به طرح آبی قدیمی بوئینگ، از رنگی قرمز و نارنجی برخوردار است.
بنابه گفته سخنگوي كمپاني بوئينگ آمريكا، هواپيماي 747 از نوع قاره پيماست و به راحتي مي تواند A083 را به مبارزه فرا بخواند و كمترين هزينه عمليات را در بين هواپيماهاي غول پيكر داشته و اقتصادي ترين آنها هم محسوب مي شود. اين هواپيما با توانايي جابه جايي حداكثر 500 مسافر، بسته به تركيب و چيدن صندلي ها، پس از هواپيماي A083 كه توانايي حمل 560 مسافر را دارد، از لحاظ ظرفيت در رده دوم جاي مي گيرد. نوع باري هواپيماي بوئينگ نيز همچنان به يكه تازي خود در بازار ادامه مي دهد و اكنون اين شركت آمريكايي با دريافت 65 سفارش قطعي از اين هواپيما، در بازگشت خود به ميدان نبرد هواپيماهاي غول پيكر موفق به نظر مي رسد.
بوئينگ 747 در اوايل سال 2006 ميلادي در نمايشگاهي در ايالت آريزونا عرضه شد و تاكنون ارزش قراردادهاي مربوط به فروش آن به بيش از 15 ميليارد دلار رسيده است كه بنابر پيش بيني هاي اوليه سازندگان، اين هواپيما در اواسط سال 2008 ميلادي عملياتي شده و به شركت هاي هواپيمايي تحويل داده مي شود.
شركت بوئينگ از مدت ها قبل بازار جهاني را زيرنظر داشته و با تعدادي از مشتري هاي مهم از جمله هواپيمايي سنگاپور نيز تحقيقات مشتركي به انجام رسانده و نيازهاي آنان را براي ادامه دادن و فعال نگه داشتن خط توليد اين هواپيماها و تغييراتي را كه بايد در آن انجام مي شد تا به صرفه اقتصادي برسد، مورد بررسي قرار داده بود تا درنهايت رقيب قدرتمندي مانند A380 را به زانو درآورد.
درواقع همكاري با خطوط هوايي و نيز استفاده از نوآوري هاي موجود در هواپيماي بوئينگ 787 باعث به وجود آمدن نسل جديد 747 شد. نام كامل اين هواپيما، 8-747 است كه عدد 8 در ادامه آن نشانگر استفاده از تكنولوژي هواپيماي فوق مدرن 787 در ساختمان و موتورهاي اين نوع هواپيماست.
هم نوع باري و هم نوع مسافربري هواپيماي 747 به كاربران خود (اعم از مسافران و شركت هاي هواپيمايي) حداكثر سوددهي و صرفه اقتصادي را عرضه مي كند. هزينه هاي پرواز با اين هواپيما از ايرباس كمتر بوده و مهمتر اينكه در نمونه مسافربري اين هواپيما، هزينه صندلي به ازاي يك مايل مسافت حدود 10درصد ارزان تر از ديگر هواپيماها است و در ضمن وزن اين هواپيما از ايرباس A380 به ازاي هر صندلي در حدود 15 درصد كمتر و نسبت به ايرباس 17 درصد سوخت كمتر به ازاي هر مسافر مصرف مي كند كه نتيجه آن كاهش 23 درصدي به ازاي هر پرواز و كاهش 6 درصدي هزينه هر صندلي به ازاي يك مايل مسافت در مقايسه با هواپيماي ايرباس A380 است. اين محصول جديد كمپاني بوئينگ، تنها هواپيماي پهن پيكر جديدي است كه با ساختار كنوني فرودگاه هاي جهان كاملاهمخواني داشته و در نتيجه به خطوط هواپيمايي اين توانايي را مي دهد كه به مقصدهاي مورد نظر خود به راحتي پرواز داشته باشند. يعني اين هواپيما قابليت پرواز از حدود 220 فرودگاه را در سرتاسر جهان دارد، بدون هيچ تغييري در باند پروازي.
جالب توجه اينكه برخلاف هواپيماهاي جديد ديگر، خلبان ها براي پرواز با نسل جديد جمبوجت بوئينگ، به اخذ گواهينامه نوع جديدي احتياج ندارند. علاوه بر آن تجهيزات زميني كه براي استفاده نسل قبلي هواپيماهاي 747 به كار برده مي شدند، در نسل جديد نيز بدون هيچ تغييري قابل استفاده هستند. نوع قاره پيماي اين هواپيما با حدود 15هزار كيلومتر برد پروازي، توانايي جابه جايي مسافر بين فرودگاه هاي بزرگ بيشتر شهرهاي جهان را دارد. قابل ذكر است كه هواپيماي بوئينگ 777 با بيش از 17هزار كيلومتر برد پروازي، تنها هواپيماي دنيا است كه بيشترين مسافت را در مي نوردد.
در عرشه بالاي هواپيماي 747 مانند ديگر هواپيماهاي قاره پيماي بوئينگ، امكان نصب صندلي هاي اضافي مخصوص مسافران، محل استراحت كاركنان هواپيما و ايجاد مراكز تجاري و سالن هاي ورزشي در هواپيما وجود دارد. هم نوع باري و هم نوع مسافربري 747، معيار جديدي در راندمان مصرف سوخت و كاهش صداي ناهنجار عرضه كرده اند و اين امكان را به خطوط هواپيمايي مي دهند كه با كمترين ميزان مصرف سوخت در هر زمان از شبانه روز در تمامي فرودگاه هاي جهان توانايي عمليات داشته باشند. هواپيماي قاره پيماي 8-747 حدود 17درصد كمتر از ديگر هواپيماهاي بوئينگ و 15درصد كمتر از A380 فرانسه، سوخت مصرف مي كند و قوانين عدم آلايندگي محيط زيست را نيز به درستي رعايت مي كند. اين هواپيماي غول پيكر با توانايي حمل 140تن بار و حدود 16درصد حجم بار بيشتر نسبت به هواپيماهاي ديگر، يكه تاز هواپيماهاي باري است.
هواپيماي عظيم الجثه 8-747 پايين ترين هزينه جابه جايي يك تن بار به ازاي هر كيلومتر را در بين هواپيماها دارا است. در واقع نوع باري اين هواپيما در تمام جهان بي رقيب است و با وزن خالي، 85 تن سبك تر از نوع باري A380 بوده و 25درصد كمتر از A380 به ازاي هر تن بار سوخت مصرف مي كند.
هواپيماي بوئينگ 27درصد هزينه كمتر پروازي و 22درصد هزينه كمتر براي حمل يك تن بار نسبت به هواپيمايA380 را دارا است.
نوع مسافربري بوئينگ 8-747 تقريباً 4متر و نوع باري آن 6متر كشيده تر از ديگر هواپيماها هستند. به طوري كه نوع باري اين هواپيماي مدرن با 78متر طول، كشيده ترين هواپيماي جهان است.
بوئينگ 747 به كمك 4موتور با قدرت 66500 پوند ساخت شركت جنرال الكتريك آمريكا پرواز مي كند. اين موتورهاي قدرتمند كه شاهكار مهندسي محسوب مي شوند در هواپيماي 787 هم كه سريع ترين هواپيماي جهان است به كار رفته اند. سرعت پرواز اين هواپيما برابر با 8/0ماخ يا 1050كيلومتر در ساعت است كه با سرعت A380 كاملاً برابر است. ساخت موتورهاي اين هواپيما به وسيله شركت جنرال الكتريك موجب كاهش هزينه هاي اين غول هوايي شده است.
از مهمترين تغييرات در نسل جديد 747 مي توان به بال هاي آن اشاره كرد. با اينكه براي كاهش هزينه ها، ساختار اصلي بال و ميزان پس گرايي آن حفظ شده است، بال جديد اين هواپيما نازك تر بوده و محاسبات آيروديناميكي آن دوباره از ابتدا انجام شده است. بال اين هواپيما در نوع مسافربري قابليت ذخيره بيش از 60هزار ليتر و در نوع باري 57هزار ليتر نفت سفيد را دارند كه به اين ترتيب نياز به نصب مخازن وجود ندارد. همچنين نوك بال هاي بوئينگ اندكي كج شده و طرح بال هايش خميده است كه كاملاً مدرن و غيرمعمول است و در سرعت هاي بالابه اين هواپيما به ويژه در حفظ تعادل كمك شاياني مي كند. اين بال ها درپي تحقيق هاي پروژه پيشرفته 747 طراحي و ساخته شده اند و شبيه به بال هاي بوئينگ 787 هستند.
انتظار مي رود كه نوع مسافربري 8-747 بتواند براي شركت بوئينگ ركوردشكني كرده و سفارش هاي دريافتي براي آن از 200فروند فراتر رود. موفقيت هاي مدل غول پيكر 747 چه در نسل هاي گذشته و چه در هواپيماي پيشرفته 8-747 واقعاً غيرقابل انكار است. به طوري كه ايرباس A380 را هم به زانو درآورده است. بنابراين باز هم انتظار مي رود كه همچون گذشته شركت هواپيماسازي بوئينگ برنده رقابت با ايرباس شود.
به ادعاي مقامات، هواپيماي بينقارهاي 748-8 كمترين هزينه صندلي بر مايل را در ميان خطوط جت خصوصي داشته، كم صداتر بوده و نسبت به مدل قبلي 747-400 كربن كمتري منتشر ميكند.
به گزارش ایسنا، این هواپیمای غولپیکر قابلیت حمل 400 تا 500 مسافر را دارد.
به گفته پت شاناهان، معاون و مدیرکل برنامههای هواپیمای شرکت بوئینگ، هواپیمای جدید بینقارهای 747-8 بوئینگ در کنار ارائه یک تجربه مسافری در سطح جهانی، استانداردی جدید در عملکرد اقتصادی و زیستمحیطی اعمال خواهد کرد.
http://http://up.sepidan-news.com/uploads/1298693222.jpg
به گفته شرکت بوئینگ، این هواپیما مصرف سوختی 16 درصد اقتصادیتر، 16 درصد نسبت انتشار کربن به مسافر کمتر و 30 درصد صدای کمتر نسبت به 747-400 دارد.
این هواپیما همچنین با طول 76 متر بزرگترین هواپیمای جهان بوده که شش متر از 747 عادی بزرگتر بوده و همچنین از ایرباس A340 نیز طول بیشتری دارد.
خطوط هوایی کره و لوفتهانزا در حال حاضر جزو مشتریان این هواپیما هستند. این هواپیما همچنین در طرحی جدید نسبت به طرح آبی قدیمی بوئینگ، از رنگی قرمز و نارنجی برخوردار است.
بنابه گفته سخنگوي كمپاني بوئينگ آمريكا، هواپيماي 747 از نوع قاره پيماست و به راحتي مي تواند A083 را به مبارزه فرا بخواند و كمترين هزينه عمليات را در بين هواپيماهاي غول پيكر داشته و اقتصادي ترين آنها هم محسوب مي شود. اين هواپيما با توانايي جابه جايي حداكثر 500 مسافر، بسته به تركيب و چيدن صندلي ها، پس از هواپيماي A083 كه توانايي حمل 560 مسافر را دارد، از لحاظ ظرفيت در رده دوم جاي مي گيرد. نوع باري هواپيماي بوئينگ نيز همچنان به يكه تازي خود در بازار ادامه مي دهد و اكنون اين شركت آمريكايي با دريافت 65 سفارش قطعي از اين هواپيما، در بازگشت خود به ميدان نبرد هواپيماهاي غول پيكر موفق به نظر مي رسد.
بوئينگ 747 در اوايل سال 2006 ميلادي در نمايشگاهي در ايالت آريزونا عرضه شد و تاكنون ارزش قراردادهاي مربوط به فروش آن به بيش از 15 ميليارد دلار رسيده است كه بنابر پيش بيني هاي اوليه سازندگان، اين هواپيما در اواسط سال 2008 ميلادي عملياتي شده و به شركت هاي هواپيمايي تحويل داده مي شود.
شركت بوئينگ از مدت ها قبل بازار جهاني را زيرنظر داشته و با تعدادي از مشتري هاي مهم از جمله هواپيمايي سنگاپور نيز تحقيقات مشتركي به انجام رسانده و نيازهاي آنان را براي ادامه دادن و فعال نگه داشتن خط توليد اين هواپيماها و تغييراتي را كه بايد در آن انجام مي شد تا به صرفه اقتصادي برسد، مورد بررسي قرار داده بود تا درنهايت رقيب قدرتمندي مانند A380 را به زانو درآورد.
درواقع همكاري با خطوط هوايي و نيز استفاده از نوآوري هاي موجود در هواپيماي بوئينگ 787 باعث به وجود آمدن نسل جديد 747 شد. نام كامل اين هواپيما، 8-747 است كه عدد 8 در ادامه آن نشانگر استفاده از تكنولوژي هواپيماي فوق مدرن 787 در ساختمان و موتورهاي اين نوع هواپيماست.
هم نوع باري و هم نوع مسافربري هواپيماي 747 به كاربران خود (اعم از مسافران و شركت هاي هواپيمايي) حداكثر سوددهي و صرفه اقتصادي را عرضه مي كند. هزينه هاي پرواز با اين هواپيما از ايرباس كمتر بوده و مهمتر اينكه در نمونه مسافربري اين هواپيما، هزينه صندلي به ازاي يك مايل مسافت حدود 10درصد ارزان تر از ديگر هواپيماها است و در ضمن وزن اين هواپيما از ايرباس A380 به ازاي هر صندلي در حدود 15 درصد كمتر و نسبت به ايرباس 17 درصد سوخت كمتر به ازاي هر مسافر مصرف مي كند كه نتيجه آن كاهش 23 درصدي به ازاي هر پرواز و كاهش 6 درصدي هزينه هر صندلي به ازاي يك مايل مسافت در مقايسه با هواپيماي ايرباس A380 است. اين محصول جديد كمپاني بوئينگ، تنها هواپيماي پهن پيكر جديدي است كه با ساختار كنوني فرودگاه هاي جهان كاملاهمخواني داشته و در نتيجه به خطوط هواپيمايي اين توانايي را مي دهد كه به مقصدهاي مورد نظر خود به راحتي پرواز داشته باشند. يعني اين هواپيما قابليت پرواز از حدود 220 فرودگاه را در سرتاسر جهان دارد، بدون هيچ تغييري در باند پروازي.
جالب توجه اينكه برخلاف هواپيماهاي جديد ديگر، خلبان ها براي پرواز با نسل جديد جمبوجت بوئينگ، به اخذ گواهينامه نوع جديدي احتياج ندارند. علاوه بر آن تجهيزات زميني كه براي استفاده نسل قبلي هواپيماهاي 747 به كار برده مي شدند، در نسل جديد نيز بدون هيچ تغييري قابل استفاده هستند. نوع قاره پيماي اين هواپيما با حدود 15هزار كيلومتر برد پروازي، توانايي جابه جايي مسافر بين فرودگاه هاي بزرگ بيشتر شهرهاي جهان را دارد. قابل ذكر است كه هواپيماي بوئينگ 777 با بيش از 17هزار كيلومتر برد پروازي، تنها هواپيماي دنيا است كه بيشترين مسافت را در مي نوردد.
در عرشه بالاي هواپيماي 747 مانند ديگر هواپيماهاي قاره پيماي بوئينگ، امكان نصب صندلي هاي اضافي مخصوص مسافران، محل استراحت كاركنان هواپيما و ايجاد مراكز تجاري و سالن هاي ورزشي در هواپيما وجود دارد. هم نوع باري و هم نوع مسافربري 747، معيار جديدي در راندمان مصرف سوخت و كاهش صداي ناهنجار عرضه كرده اند و اين امكان را به خطوط هواپيمايي مي دهند كه با كمترين ميزان مصرف سوخت در هر زمان از شبانه روز در تمامي فرودگاه هاي جهان توانايي عمليات داشته باشند. هواپيماي قاره پيماي 8-747 حدود 17درصد كمتر از ديگر هواپيماهاي بوئينگ و 15درصد كمتر از A380 فرانسه، سوخت مصرف مي كند و قوانين عدم آلايندگي محيط زيست را نيز به درستي رعايت مي كند. اين هواپيماي غول پيكر با توانايي حمل 140تن بار و حدود 16درصد حجم بار بيشتر نسبت به هواپيماهاي ديگر، يكه تاز هواپيماهاي باري است.
هواپيماي عظيم الجثه 8-747 پايين ترين هزينه جابه جايي يك تن بار به ازاي هر كيلومتر را در بين هواپيماها دارا است. در واقع نوع باري اين هواپيما در تمام جهان بي رقيب است و با وزن خالي، 85 تن سبك تر از نوع باري A380 بوده و 25درصد كمتر از A380 به ازاي هر تن بار سوخت مصرف مي كند.
هواپيماي بوئينگ 27درصد هزينه كمتر پروازي و 22درصد هزينه كمتر براي حمل يك تن بار نسبت به هواپيمايA380 را دارا است.
نوع مسافربري بوئينگ 8-747 تقريباً 4متر و نوع باري آن 6متر كشيده تر از ديگر هواپيماها هستند. به طوري كه نوع باري اين هواپيماي مدرن با 78متر طول، كشيده ترين هواپيماي جهان است.
بوئينگ 747 به كمك 4موتور با قدرت 66500 پوند ساخت شركت جنرال الكتريك آمريكا پرواز مي كند. اين موتورهاي قدرتمند كه شاهكار مهندسي محسوب مي شوند در هواپيماي 787 هم كه سريع ترين هواپيماي جهان است به كار رفته اند. سرعت پرواز اين هواپيما برابر با 8/0ماخ يا 1050كيلومتر در ساعت است كه با سرعت A380 كاملاً برابر است. ساخت موتورهاي اين هواپيما به وسيله شركت جنرال الكتريك موجب كاهش هزينه هاي اين غول هوايي شده است.
از مهمترين تغييرات در نسل جديد 747 مي توان به بال هاي آن اشاره كرد. با اينكه براي كاهش هزينه ها، ساختار اصلي بال و ميزان پس گرايي آن حفظ شده است، بال جديد اين هواپيما نازك تر بوده و محاسبات آيروديناميكي آن دوباره از ابتدا انجام شده است. بال اين هواپيما در نوع مسافربري قابليت ذخيره بيش از 60هزار ليتر و در نوع باري 57هزار ليتر نفت سفيد را دارند كه به اين ترتيب نياز به نصب مخازن وجود ندارد. همچنين نوك بال هاي بوئينگ اندكي كج شده و طرح بال هايش خميده است كه كاملاً مدرن و غيرمعمول است و در سرعت هاي بالابه اين هواپيما به ويژه در حفظ تعادل كمك شاياني مي كند. اين بال ها درپي تحقيق هاي پروژه پيشرفته 747 طراحي و ساخته شده اند و شبيه به بال هاي بوئينگ 787 هستند.
انتظار مي رود كه نوع مسافربري 8-747 بتواند براي شركت بوئينگ ركوردشكني كرده و سفارش هاي دريافتي براي آن از 200فروند فراتر رود. موفقيت هاي مدل غول پيكر 747 چه در نسل هاي گذشته و چه در هواپيماي پيشرفته 8-747 واقعاً غيرقابل انكار است. به طوري كه ايرباس A380 را هم به زانو درآورده است. بنابراين باز هم انتظار مي رود كه همچون گذشته شركت هواپيماسازي بوئينگ برنده رقابت با ايرباس شود.
