بهترین فیلم های سینمایی کمدی ایرانی کدامند؟

mohadese esmaeeli

عضو جدید
best-iranian-comedies-movies.jpg
شاید فیلمی در بین عموم مخاطبان محبوب باشد و حتی در گیشه فروش خوبی هم داشته باشد، اما لزوما به این معنا نیست که خوب است. به این معنا است که صرفا خنده دار است! فیلم های کمدی ایرانی مثل گشت ارشاد 1، فیلم مارمولک، فیلم کمدی آدم برفی و فیلم هزار پا از نگاه مردم جزو بهترین و پرفروش ترین فیلم های طنز ایرانی بوده اند. فیلم گشت ارشاد و اخراجی ها فیلم های چند قسمته لیست بهترین فیلم های کمدی ایرانی هستند. فیلم مارموز با بازی حامد بهداد برخی از اتفاقات سیاسی را با لحنی طنز بیان کرده است. اخراجی ها و آدم برفی جرو فیلم های ماندگار اکبر عبدی هستند. فیلم ایرانی کمدی یکی از بهترین و جذاب ترین سرگرمی ها مخصوصا برای آخر هفته است. این موضوع نشان می دهد تماشاچیان تا چه حد به فیلم کمدی ایرانی علافه مند هستند. فیلم کمدی و خنده دار ایرانی و ساخت آن، بدون شک یکی از مشکل ترین نوع از تولیدات آثار هنری است. . در واقع این موضوع یکی از انتقادات اصلی به سینمای ابران است. هرچه بینش یک فیلم کمدی بیشتر باشد، ماندگارتر است و هرچه فقط سعی شود با لودگی و البته کمی ابتذال کلامی صرفا در گیشه پولی به دست آورد، قطعا چند دقیقه پس از دیدن فیلم طنز فراموش خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم بهترین و محبوب ترین فیلم های کمدی ایرانی را معرفی کنیم.

فیلم کمدی ایرانی

در این سری نقد و بررسی سعی کردیم با توجه به علاقه مخاطبان بهترین فیلم های سینمایی کمدی ایرانی را لیست کنیم. تا بدون گشت و گذار در دنیای وب به راحتی بتوانید یک فیلم ایرانی طنز انتخاب نموده و همراه خانواده تماشا کنید. مطمئنا فیلم هایی هستند که شاید شما آن ها را جزو بهترین فیلم های کمدی ایرانی ندانید. این موضوع به سلیقه نیز بر می گردد. اما ما سعی کرده ایم در این لیست بهترین فیلمهای کمدی چه از منظر نگاه منتقدان و چه از منظر تماشاگران را لیست کنیم.در سال های گذشته به خصوص دهه 90 شمسی شاهد اکران انواع فیلم سینمایی ایرانی خنده دار بوده ایم که مخاطبان و منتقدان خاص خود را داشته اند. در واقع دهه 90 سینمای ایران جهش خوبی مخصوصا در ابراز بی پرده و جسورانه مشکلات اجتماعی داشت. ژانر کمدی نیز توانست به خوبی در این زمینه به کارگردانان دغدغه مند کمک کند.

هزارپا Centipede

نخستین فیلم 40 میلباردی تاریخ سینمای ایران فیلم هزارپا ساخته کارگردان و نویسنده باسابقه فیلم های کمدی یعنی ابوالحسن داوودی است. رضا نیازی یک کیف قاپ معلول است. او که به شدت در تنگنای اقتصادی قرار دارد از مادرش می شنود که دختری به نام الهام نذر کرده است که با یک مجروح جنگ تحمیلی ازدواج کند. از آنجا که خانواده الهام پولدار و متمول هستند، رضا تصمیم می گیرد که با همکاری دوستش منصور نقشه ای بچیند و خود را به عنوان جانباز جنگ جا بزند و...

داوودی تا به حال 3 بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به خاطر فیلم های زادبوم و رخ دیوانه برده است. اما بر خلاف این دو، حالا در یک فیلم کمدی با حضور عطاران و عزتی یک تجربه دیگر طنز هم به سابقه خود افزوده است. وقتی یک فیلم ایرانی طنز در حال و هوای دهه 60 ساخته شود، قطعا می تواند روزنه جدید برای ژانر کمدی محسوب شود. اگر این فیلم ایرانی کمدی با حضور 4 بازیگر توانا ساخته نمیشد، قطعا فروش میلیاردی نداشت. نقطه عطف این فیلم همین 4 بازیگری هستند که به واسطه خلاقیت های فردی باعث خنده دار شدن داستانش می شوند (که اتفاقا خیلی هم درام است!) اگرچه داستان فیلم کمی کلیشه ای است (تلاش پسر فقیر برای ازدواج با دختر پولدار) اما داوودی به خوبی با شاخ و برگ دادن به داستان، کلیشه ای بودن آن را برای ما تازه می کند. فیلم هزارپا به دلیل همین بازیگرهای توانا توانست یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ ایران شود و رکوردی تاریخی در گیشه داشته باشد.

Centipede-movies-1.jpg

به روح پدرم Be Roh e Pedaram

فیلم کمدی ایرانی به روح پدرم اولین تجربه بلند جواد رضویان است. فیلمی اخلاق مدارانه که خود رضویان آن را نوشته و در سال 88 به عنوان فیلمی تلویزیونی نمایش داده شد. هوشنگ جوان ساده دل و پاکدستی است که اخیرا پدرش را از دست داده است. یک شب پدرش به خواب او می آید و از هوشنگ می خواهد همه بدهکاری های او را پرداخت کند. چرا که ملکه عذاب فقط وقتی دست از سر او بر می دارد که بدهی هایش را پرداخت کند!

به روح پدرم جزو فیلم هایی است که اخلاق در آن حرف اول را می زند. اولا قدردانی و احترام به والدین و ثانیا ادای دین و قرض به هر قیمتی! جواد رضویان فیلم های کمدی زیادی بازی کرده ولی واقعا سطح فیلم به روح پدرم از خیلی از آنها بهتر است. چرا که حداقل جواد رضویان سعی کرده تا در اولین تجربه اش یک فیلم کاملا عامه پسند بسازد. یکی از ویژگی های جالب فیلم (که البته از این فیلم انتظار بیشتری هم نداریم) این است که بدون مقدمه و وقت تلف کردن سراغ مسئله اصلی می رود. جواد رضویان فیلم را بدون هیچ ابهامی به مخاطب عرضه کرده و قاعدتا باید عاقبت همه افراد در این فیلم به خیر و خوشی و عروسی و شادی ختم شود.

Be-Roh-e-Pedaram-movie.jpg

مومیایی Mumiyayi 3

یکی از موفق ترین فیلم های کمدی در دهه 70 فیلم کمدی و جنایی مومیایی 3 است که در واقع اقتباسی کمیک از فیلم سلاح عریان دیوید زاکر (محصول 1988 هالیوود) است. یک افسر وظیفه شناس به نام سروان قربانی مامور رسیدگی به پرونده سرقت یک مومیایی است. این مومیایی طبق گفته یکی از بازماندگان فرد مومیایی شده (کبری) بسیار قیمتی و مهم است. از این رو سروان قربانی با کبری و بهروز همسفر می شود تا...

این فیلم دوباره برای پرویز پرستویی نامزدی بهترین بازیگر نقش اول را به همراه داشت اما باز هم موفق به کسب آن نشد. (پرویز پرستویی به خاطر فیلم هایی مانند آژانس شیشه ای، بید مجنون و بادیگارد برنده سیمرغ شده است) به جز پرستویی، این فیلم نامزد بهترین فیلمرداری، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره پردازی هم بود. مومیایی 3 در دوره خودش یکی از فانتزی ترین و خاص ترین سبک های کمدی را ارائه داد. فیلمی که درآن سه بازیگر خوب سینمای ایران نقشی کمدی ایفا کردند. در چهارمین جشن سینمای ایران نیز سیروس ابراهیم زاده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال اعلام شد. سیروس ابراهیم زاده که به واسطه این فیلم جایزه خانه سینما را برد و زنده یاد فتعلی اویسی نیز از این فیلم به بعد، در اغلب فیلم ها و سریال های طنز ایفای نقش کرد.

Mumiyayi-3-movies.jpg

چارچنگولی Chahar changooli

این فیلم نیز در قحطی فیلم های خوب و معقول سینمای ایران، می تواند غنیمت باشد. البته داستان فیلم به گفته خود سهیلی از ماجرای خواهران معروف ایرانی (لاله ولادن) گرفته شده، اما با دیدی طنز و ماهیتی جالب و البته پر از تضاد و تناقض. این که سهیلی کمدی مبتنی بر تقابل تناقض ها بسازد، قطعا یک چرخش ناگهانی در کارنامه اوست. کارگردانی که فیلم های درام اجتماعی می سازد، به طور کاملا ناگهانی به سراغ طنز می رود. به جز گیشه چه چیزی می تواند علت این چرخش ناگهانی باشد؟ بهرام و شهرام چنگولی دو برادر هستند که از ناحیه دست به یکدیگر چسبده اند. در واقع آنها دارای یک دست مشترک هستند. همین موضوع برای آنها مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است. چرا که این دو نفر از هر جهت با هم اختلاف نظر دارند...
هم از لحاظ دیدگاه ها و هم از لحاظ سبک زندگی تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد. فیلم کلاهی برای باران ، دلداده و اخراجی های 2 جزو فیلم هایی است که می تواند مشابه با فیلم چارچنگولی محسوب می شوند.

Chahar-changooli-movie.jpg

مارموز Sly

اگر اهل مطبوعات باشید قطعا صفحات طنزانه و بی قانون روزنامه قانون را خوانده اید. آیدین سیار سریع با نوشتن مقالات خنده دار و البته تند نسبت به اتفاقات سیاسی مشهور شد. او نویسنده فیلمنامه فیلم ایرانی کمدی مارموز است که در سال 1397 توسط کمال تبریزی ساخته شد. قدرت صمدی علاقه بسیار زیادی به نماینده مجلس شدن دارد. او برای این که نماینده مجلس شود دست به هر کاری می زند. او خود را جزو دلواپس ها و خط قرمزها می داند. در مقابل او حزب خط آبی ها قرار دارند که با دیدگاه ها و عقاید قدرت به شدت مخالف اند. قدرت با گروهی از دوستان دلواپس خود به یک کنسرت می روند و با ایجاد شایعه بمب گذاری در سالن، قصد دارند از اجرای کنسرت جلوگیری کند. قدرت به این دلیل این شایعه را ایجاد می کند که ...

تبریزی تلاش می کند تا فیلمش چیزی شبیه مارمولک شود. بهداد نیز تلاش می کند چیزی شبیه رضا مارمولک را در ذهن ها تداعی کند. ولی نه مارموز مارمولک می شود و نه قدرت، رضا مارمولک! کمال تبریزی می تواند هر فیلمی بسازد و مجوز اکران بگیرد. یک فیلم سراسر سیاسی با چاشنی خاص به نظر فقط از عهده تبریزی بر می آید که چنین جسورانه فیلم بسازد. اما تلاش بهداد برای تقلید یک شخصیت سیاسی به اندازه کافی موفق نبوده است. با این حال فیلم ایرانی کمدی پر از مفاهیمی است که ارزش یک بار دیدن را دارد. مفاهیم سیاسی خاصی که واقعا درست است، اما تبریزی می توانست بهتر از آنها بهره برداری کند!

sly-movie.jpg

فیلم ایرانی کمدی در میان علاقمندان سینمای ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که حجم وسیعی از گیشه به فیلم طنز ایرانی اختصاص یافته است. فیلم های کمدی ایرانی اغلب در دو دسته بندی قرار می گیرند دسته اول فیلم های ایرانی طنزی هستند که بر مبحث کلامی مانور داده و محتوا یا مضمون خاصی ندارند و صرفا چند صحنه خنده آور را به تصویر کشیده اند. دسته دوم فیلم ایرانی کمدی ، فیلم هایی با ماهیت و مفهوم مشخص هستند و اغلب فیلم های خنده دار و طنز دسته دوم مورد پسند مخاطب واقع می شود. بدون شک شما می توانید به راحتی فیلم های کمدی گیشه ای را از فیلم های با مفهوم و به معنای واقعی طنز تشخیص دهید.

در صورت تمایل به مشاهده دیگر فیلم های ایرانی کمدی قرار گرفته در می توانید از طریق لینک زیر از وب سایت ما نیز دیدن نمایید:

منبع: mizbanfa.net/mag/best-iranian-comedies-movies
 

Similar threads

بالا