بهترين ابزار برای تعامل با ديگران چيست

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]بهترين ابزار برای تعامل با ديگران چيست[/h]


سيد محمد اعظمی‌نژاد*
منبع: Mindtools
تعريف دقيق از جرات و ابرازوجود هميشه آسان نيست چون مرز باريکی بين جسارت و پرخاشگری وجود دارد. شايد اين دو تعريف تشخيص اين دو واژه را آسان تر کند:
مبنای جسارت تعادل است - وقتی نيازی واقعی و برحق وجود داشته باشد، فرد از خود جسارت نشان می‌دهد و درخواست خود را بازگو می‌کند، اما اين به اين معنا نيست كه لزوما آنچه مطالبه می‌کند، دريافت خواهد کرد.

مبنای پرخاشگری برنده شدن است- فرد در وضعيت پرخاشگری بدون در نظر گرفتن شرايط و ملاحظات و در نظر گرفتن حقوق ديگران، بيشترين منافع را برای خود می‌خواهد و به هر قيمتی آن را به دست می‌آورد.
موردکاوی: ریيسی که عصر روز قبل از تعطيلات حجم زيادی کار به کارمند خود ارجاع می‌کند، ابراز وجود کرده است؟ يا کارمندی که به ریيس خود می‌گويد انجام اين کارها را به بعد از تعطيلات موکول می‌کند، ابراز وجود کرده است؟!
ریيس رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان داده است؛ او بدون در نظر گرفتن نياز و احساس کارمند خود در زمانی نامناسب، حجم نامعقولی کار ارجاع داده است.
از سوی ديگر کارمند، با به رسميت شناختن درخواست ریيس خود و با موکول کردن کار به بعداز تعطيلات، از خود رفتاری جسارت‌آميز نشان می‌دهد.
ابراز جسارت به ساخت اعتماد به نفس و بهبود روابط شما در محيط کار و جنبه‌های ديگر زندگی کمک می‌کند. به طور عمومی مردم جسور چنين ويژگی‌هايي دارند:
• نگاه «برنده-برنده» دارند- به سرعت زمينه‌های مشترکی بين خود و طرف مقابل پيدا می‌کنند.
• در حل مسائل بهتر عمل می‌کنند-احساس می‌کنند توان حل هر مساله‌ای با بهترين روش ممکن را دارند.
• استرس کمتری دارند-قدرت فردی خود را می‌شناسند و هرگز زمانی که کارها طبق برنامه پيش نمی‌رود احساس تهديد و قربانی شدن نمی‌کنند.
• عملگرا هستند- اهل عمل هستند چون به خوبی می‌دانند بايد چه کاری انجام دهند. جسارت در رفتار، انصاف و همدلی به همراه می‌آورد و قدرتی که از آن استفاده می‌کنيد ناشی از اعتماد به نفس است و نه تهديد و زورگويي. وقتی با اطرافيان با احترام و انصاف رفتار می‌کنيد می‌توانيد انتظار رفتاری مشابه از آنها داشته باشيد. با چنين رفتاری مورد علاقه واحترام اطرافيان خواهيد بود و نقش مديري را ايفا می‌کنيد که همه دوست دارند با شما کار کنند.
توسعه جسارت
حقوق خود را بشناسيد- درک کنيد که حقوق، افکار، احساسات، نيازها و خواسته‌های شما به اندازه ديگران مهم است. باور داشته باشيد که مستحق احترام هستيد و عذرخواهی کردن برای هرچيزی را متوقف کنيد. نيازها و خواسته‌های خود را شناسايي و برای آن درخواست کنيد- برای اينکه نيازهای شما توسط ديگران کشف شود، صبر نکنيد. (چون در اين‌صورت ممکن است لازم باشد هميشه در انتظار باشيد!) درک کنيد که برای استفاده از تمام ظرفيت‌های خود، نيازهای شما بايد مرتفع شود. راهی پيدا کنيد تا بدون قربانی کردن نيازهای ديگران، نيازها و خواسته شما برطرف شود.
اذعان کنيد که هرکس مسوول رفتار خود است-با افرادی که از پذيرش مسووليت رفتار طفره می‌روند قاطعانه رفتار کنيد و در عين حال خشم و عصبانيت خود را نيز کنترل کنيد. تا زمانی که نيازهای ديگران را نقض نمی‌کنيد، حق با شما است و کاری که انجام می‌دهيد درست است. افکار و احساسات منفی خود را با روشی سالم و مثبت بيان کنيد-به خود اجازه عصبانی شدن بدهيد، اما هميشه احترام را حفظ کنيد. آنچه در ذهن تان می‌گذرد اظهار کنيد، اما به گونه‌ای که از احساسات اشخاص ديگر محافظت شود.
احساسات خود را کنترل کنيد و با کسانی که می‌خواهند حقوق شما را زير پا بگذارند، مقابله کنيد. پذيرش انتقادات و پيشنهادات مثبت را داشته باشيد- زماني که اشتباهی می‌کنيد آن‌را بپذيريد و برای رفع آن کمک بخواهيد. بازخوردهای مثبت و سازنده را بپذيريد در مواجهه با آن خشمگين و عصبی نشويد. ياد بگيريد در مواقعی که لازم است «نه» بگوييد- اين موضوع پايه جسارت است! محدوديت‌های خود را بشناسيد و بدانيد نمی‌توانيد هرکاری را برای هرشخصی انجام دهيد. سعی کنيد راه حل «برنده-برنده» را جايگزين آن کنيد.
تکنيک‌های ارتباطی جسارت و ابراز وجود
با درک چگونگی رفتار جسارت آميز، به سرعت می‌توانيد خود را با شرايط انطباق و رفتار جسورانه‌اي از خود نشان
دهيد.
از واژه«من» استفاده کنيد؛ از عباراتی چون «من می‌خواهم»، «من نيازدارم» و «من احساس می‌کنم»، استفاده کنيد.
همدلانه تاکيد کنيد؛ ابتدا نشان دهيد وضعيت طرف مقابل را درک می‌کنيد و بعد درخواست خود را بيان کنيد.
جسارت خود را افزايش دهيد؛ زمانی اين کار را انجام دهيد که تلاش اوليه برای درخواست و رفع نيازهای شما موفق نبوده است. در اين روش با گذشت زمان، درخواست خود را از فردی که نظر شما را تامين نکرده مطالبه می‌کنيد. به ياد داشته باشيد لزوما نتيجه به نفع شما نخواهد بود. برای مثال می‌توانيد به همکاری که به‌طور مرتب با تاخير در محل حاضر می‌شود بگوييد «اين سومين باری است که در مورد تاخير صبحگاهی صحبت می‌کنم، اگر اين تاخير يک بار ديگر در طول اين ماه تکرار شود، من ضوابط انضباطی را در مورد شما اعمال می‌کنم». زمان بيشتری بخواهيد؛ در صورتي که نياز به زمان بيشتری داريد صادقانه آن را مطرح کنيد و زمان بيشتری بخواهيد.
با وجود اينکه جسارت قابل يادگيری و توسعه است، اما يک‌شبه در کسی ايجاد نمی‌شود و بهتر است از همين امروز استفاده از آن را آغاز کنيد تا ببينيد چگونه بر کارآيي و بهره‌وری، نحوه کار با افراد، حل مسائل و رسيدن به بهترين راه حل تاثير می‌گذارد.
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه- انجمن مديريت منابع انسانی ايران
 
بالا