بسته آموزشی موتورهای القایی(Induction Motor)

irnpc

عضو جدید
هدف از تهیه محصول :

با توجه به اینکه در صنایع پتروشیمی معمولا موتورهای القایی به عنوان محرک پمپ‌ها‌، فن‌ها‌ و... مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این نرم‌افزار برای آشنایی کافی با طرز عملکرد، نصب و راه‌اندازی موتورها، تعمیر ونگهداری و حفاظت آن‌ها مطالب مفیدی، همراه با تصاویر و فیلم‌های مرتبط ارائه شده است که در فراگیری آنها بسیار مفید می‌باشد.
محتوا : موتورهای الكتریكی وسایلی هستند كه انرژی الكتریكی را به انرژی مكانیكی تبدیل می‌كنند. این موتورها در چهار نوع كلی DC، آسنكرون یا القایی، سنكرون و مخصوص وجود دارندکه بسته به نوع تغذیه‌شان در دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار عرضه می شوند.
موتورهای القایی یا آسنكرون سه‌فاز به طور كلی از دو بخش تشكیل شده‌اند. بخش ثابت یا استاتور و بخش متحرك كه به آن روتور گفته می‌شود.. در این موتورها استاتور به شبكه AC متصل شده و در روتور به علت عمل القا، جریان AC تولید می‌شود. هسته استاتور و روتور، مورق بوده و از فولاد مرغوب سیلیس دار تهیه‌ می‌شود. روتور موتورهای القایی سه‌فاز از نظر ساختمان بر دو نوع روتورهای قفس سنجابی و روتورهای سیم‌بندی‌شده می باشد.
باعبور جریان متناوب با فاز های مختلف از درون سه سیم‌پیچی، میدان مغناطیسی متغیری در امتداد محورسه سیم‌پیچی با فاز مختلف به وجود می‌آید. وجود این اختلاف فاز یك میدان مغناطیسی دوار در درون استاتور ایجاد كند که ‌باعث ایجاد جریان در داخل هادی‌های روتور و این جریان باعث ایجاد یك میدان مغناطیسی دیگر در داخل موتور شده که تلاقی دو میدان استاتور و روتور منجر به حرکت روتور می شود.
سرعت چرخش یك موتور القایی سه‌فاز به سرعت چرخش میدان مغناطیسی استاتور بستگی دارد. سرعت چرخش این میدان نیز به نوبه خود به تعداد قطب‌های استاتور و فركانس شبكه‌ای كه موتور به آن وصل است بستگی دارد.
یكی از مزایای موتور‌های القایی راه‌اندازی ساده‌ی آنهاست اما یکی از مشكلاتی كه موقع راه‌اندازی این موتورها خود را نشان می‌دهد، جریان بالایی است كه در لحظه راه‌اندازی از شبكه گرفته می‌شود.که از روشهای رفع آن استفاده از ولتاژ پایین‌تر در لحظه‌ی راه اندازی است. قبل از راه‌اندازی یك الكتروموتور باید مقدار مقاومت عایقی سیم‌پیچ‌ها و كابل‌های قدرت و فرمان را اندازه‌گیری ‌كنیم.
شرح مفصل مباحث فوق و ساختمان و نحوه ی نصب و راه اندازی موتورهای تک فاز و نیز مراحل حمل و نصب،آزمایشات راه اندازی ،سرویس و نگهداری ،روش های عیب یابی و همین طور حفاظت و تجهیزات حفاظتی در این نرم افزار بیان شده است.

قسمت‌های مختلف موجود در نرم‌افزار شامل عناوین زیر می‌باشد:
1- مقدمه
2- موتور القایی سه فاز
2-1-ساختمان موتور القایی سه فاز
2-1-1- روتور سیم بندی
2-1-2-روتور قفسه سنجابی
2-2-اساس کار موتور القایی سه فاز
2-3-کنترل سرعت در موتور القایی سه فاز
2-4-راه اندازی موتور القایی سه فاز
3-موتور القایی تک فاز
3-1-ساختمان موتور القایی تک فاز
3-2- اساس کار موتور القایی تک فاز
4-مشخصات فنی و عوامل موثر بر عملکرد الکترو موتورها
5-نکات مهم در حمل و نصب
6-آزمایشات راه اندازی
7-بازرسی،سرویس و نگهداری
8-تمیز کاری
9-روش های عیب یابی
10-آشنایی با روش های حفاظت
11-آشنایی با تجهیزات حفاظتی و تنظیمات آنها

خصوصیات محصول : این محصول در 16 قطعه فیلم و مدت زمان تقریبی 70 دقیقه تهیه شده است.
-------------------------------------------


 

Similar threads

بالا