بر سر کلاس‌هاي درس دانشگاه MIT بنشينيد!

eL2rado

عضو جدید
منبع: aftabgardan-cc.com by Hamid
من که آخر نتوانستم خودم را قانع کنم که از کامپيوتر فاصله بگيرم و بنشينم براي ارشد درس بخوانم!! تازه اوج عادت کردنم به کامپيوتر است و دل کندن از آن به اين آساني‌ها نيست!
اين شد که راه ديگري به ذهنم رسيد: درس‌ها را با کامپيوتر مرور مي‌کنم!
نمي‌دانم تا به حال ويدئوهاي آموزشي شرکت‌هايي مثل Total Training يا Lynda را ديده‌ايد يا خير؟ به نظر من مفهوم تدريس، تازه بعد از تماشاي اين ويدئوها آشکار مي‌شود! تدريسي که از ابتدا تا انتهايش از پيش برنامه‌ريزي شده است نه اينکه تا هر کجا زمان اجازه داد و به ذهنمان رسيد آموزش دهيم!
گشتي در اين سايت‌ها زدم تا براي درس‌هاي رشته کامپيوتر ويدئوهاي آموزشي پيدا کنم، براي درس‌هايي مثل سيستم عامل، طراحي الگوريتم، ساختمان داده‌ها و ... که دروس کنکور ارشد با ضريب بالا هستند.
متأسفانه اين نوع شرکت‌ها ويدئوهاي آموزشي خود را روي معرفي و کار با نرم‌افزارهاي مشهور دنيا متمرکز کرده‌اند.
کمي که بيشتر گشتم، متوجه شدم که دانشگاه MIT بسياري از کورس‌هاي آموزشي خود را به صورت ويدئو يا صدا يا حداقل PDF ارائه کرده است.
هدف اصلي‌اش همان دانشگاه مجازي براي دانشجوياني مثل دانشجويان دانشگاه‌هاي سنگاپور و ... بوده است، اما همه مي‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/home/home/index.htm
به طور مثال از طريق لينک زير مي‌توانيد به مطالبي که در رشته مهندسي کامپيوتر در کورس‌هاي آموزشي گفته مي‌شود دسترسي داشته باشيد:
Electrical Engineering and Computer Science
تمامي دروسي که در دانشگاه‌هاي ما تدريس مي‌شود را مي‌توانيد در اين سايت به صورت ويدئو يا صدا يا فايل متني دريافت کنيد. تعداد اين کورس‌ها به 1800 مي‌رسد که تمامي رشته‌ها را دربر مي‌گيرد. از طريق لينک زير مي‌توانيد به ليست و لينک‌هاي مربوط به رشته خود دسترسي داشته باشيد:
VIEW ALL 1800 COURSES
اما چيزي که من دنبال آن بودم، ويدئو يا صدا بود که بشود هنگام کار با کامپيوتر نگاه کرد. بنابراين، به بخش Audio/Video Courses رفتم.
تمامي کورس‌هايي که به صورت صوتي و تصويري ارائه شده‌اند را مي‌توانيد در اين صفحه ببينيد.
فايل‌هاي صوتي و متني با لينک مستقيم قابل دانلود هستند اما فايل‌هاي تصويري که در حالت 220K هر جلسه از کلاس، از 100 مگابايت بيشتر هستند، به صورت لينک مستقيم ارائه نمي‌شوند.
اما زهي خيال باطل! با يک ترفند جالب توانستم لينک مستقيم تمام فايل‌ها را پيدا کنم!! :)
براي کساني که اينترنتي با سرعت بالا دارند و قصد دانلود دارند، يک توضيح خلاصه مي‌دهم:
فرض کنيد قرار است ويدئوهاي کيفيت 220K در اين صفحه را دانلود کنيد.
آدرس ويدئوي جلسه اول به اين صورت است:
براي اينکه لينک مستقيم ويدئو را به دست آوريد، از 7870 دوم به بعد را کپي کنيد و در ادامه اين آدرس قرار دهيد:
پس آدرس مستقيم ويدئوي مذکور اين خواهد شد:
حالا اين آدرس را به دانلودمنيجر خود بدهيد و با قابليت Resume دانلود کنيد.
تماشاي حداقل يکي از کلاس‌هاي اين دانشگاه را به شما توصيه مي‌کنم. حداقل با تخته سياه‌هاي جالب آن‌ها آشنا شويد!!!! اينکه يک جلسه، استاد تدريس مي‌کند و دو سه جلسه يکي از استاديارها (دانشجوي برتر سال‌هاي بالاتر) تمرين حل مي‌کند برايم بسيار جالب بود.
اي کاش اساتيد دانشگاه‌هاي ما حالا که خودشان در MIT درس نخوانده‌اند، حداقل ويدئوهاي آنلاين آن‌ها را نگاهي مي‌انداختند تا سر کلاس حرف‌هاي بهتري براي گفتن داشته باشند. بگذريم که برخي از اساتيد ما آنقدر در انگليسي ضعيفند که Alignment را اليگِنمنت تلفظ مي‌کنند!!!!
راستي! در وصف دانشگاه MIT فقط همين را بگويم که بخش اعظم کار فرستادن Apollo11 و نشاندن اولين انسان (نيل آرمسترانگ)​ روي ماه را اين دانشگاه انجام داد.
موفق باشيد؛
حميد رضا نيرومند
 
بالا