نويسندگان:
[ حميدرضا حسين بيگي ] - دانشگاه تهران،دانشكده فني،گروه مهندسي شيمي
[ غلامرضا پازوكي ] - دانشگاه صنعتي شريف، دانشكده مهندسي شيمي و نفت
[ محسن عدالت ] - دانشگاه تهران،دانشكده فني،گروه مهندسي شيمي
خلاصه مقاله:
در كار حاضر در ابتدا يك معادله حالت مكعبي دو پارامتري بر مبناي مدل هسته سخت توسعه داده شده است. پارامترهاي اين معادله حالت جديد بصورت تابعي از دما و ضريب بي مركزي در نظر گرفته شده است. براي محاسبه خواص فيزيكي مواد خالص نظير فشار بخار اشباع و دانسيته مايع اشباع و حجم بخاراشباع، اين معادله حالت به دماي بحراني، فشار بحراني و ضريب بي مركزي نياز دارد. معادله حالت پيشنهاد شده براي محاسباتVLE و PVT سيالات خالص و مخلوط گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است و درصد ميانگين انحراف مطلق فشار بخار و دانسيته مايع اشباع و حجم بخاراشباع محاسبه شده براي ۳۰ ماده خالص بترتيب %2/792 , %5/825 , %0/859 بدست امده است.
DU,DH,V و ساير پارامترهاي تعادلي با استفاده از معادله حالت جديد محاسبه گرديد و براي محاسبات درصد وزني رسوب آسفالتين با استفاده از مدل فلوري-هاگينز بكار گرفته شدند.در مرحله بعد، مدل فلوري-هاگينز با سه پارامتر قابل تنظيم c و b ،a براي پيش بيني دقيق تر مقدار رسوب آسفالتين بهبود بخشيده شد. اين پارامترها بعنوان ثوابت يك چند جمله اي درجه دوم بر حسب نسبت جرم
مولكولي آسفالتين به جرم مولكولي رسوب دهنده در نظر گرفته شده اند. رفتار فازي آسفالتين با استفاده از معادله حالت جديد و مدل توسعه يافته فلوري-هاگينز مورد بررسي قرار گرفته و مقدار رسوب آسفالتين در نسبتهاي مختلف حلالهاي گوناگون محاسبه گرديد كه مقايسه نتايج پيش بيني شده با استفاده از اين روش و نتايج آزمايشگاهي در شكلهاي ۵ تا ۱۰ آورده شده است كه گوياي دقت قابل قبول اين مدل جديد براي پيش بيني رفتار فازي آسفالتين در نفت سنگين مي باشد.
كلمات كليدي:
رفتار فازي آسفالتين، معادله حالت درجه سه، مدل هسته سخت، مدل فلوري -هاگ ينز توسعه يافته، مواد خالص، مخلوط، محاسبات،VLE و PVT خواص PVT و ترموديناميكي
http://www.mediafire.com/download/pmv3ubo96gh1c1r/NICEC09_394_1569259.pdf
[ حميدرضا حسين بيگي ] - دانشگاه تهران،دانشكده فني،گروه مهندسي شيمي
[ غلامرضا پازوكي ] - دانشگاه صنعتي شريف، دانشكده مهندسي شيمي و نفت
[ محسن عدالت ] - دانشگاه تهران،دانشكده فني،گروه مهندسي شيمي
خلاصه مقاله:
در كار حاضر در ابتدا يك معادله حالت مكعبي دو پارامتري بر مبناي مدل هسته سخت توسعه داده شده است. پارامترهاي اين معادله حالت جديد بصورت تابعي از دما و ضريب بي مركزي در نظر گرفته شده است. براي محاسبه خواص فيزيكي مواد خالص نظير فشار بخار اشباع و دانسيته مايع اشباع و حجم بخاراشباع، اين معادله حالت به دماي بحراني، فشار بحراني و ضريب بي مركزي نياز دارد. معادله حالت پيشنهاد شده براي محاسباتVLE و PVT سيالات خالص و مخلوط گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است و درصد ميانگين انحراف مطلق فشار بخار و دانسيته مايع اشباع و حجم بخاراشباع محاسبه شده براي ۳۰ ماده خالص بترتيب %2/792 , %5/825 , %0/859 بدست امده است.
DU,DH,V و ساير پارامترهاي تعادلي با استفاده از معادله حالت جديد محاسبه گرديد و براي محاسبات درصد وزني رسوب آسفالتين با استفاده از مدل فلوري-هاگينز بكار گرفته شدند.در مرحله بعد، مدل فلوري-هاگينز با سه پارامتر قابل تنظيم c و b ،a براي پيش بيني دقيق تر مقدار رسوب آسفالتين بهبود بخشيده شد. اين پارامترها بعنوان ثوابت يك چند جمله اي درجه دوم بر حسب نسبت جرم
مولكولي آسفالتين به جرم مولكولي رسوب دهنده در نظر گرفته شده اند. رفتار فازي آسفالتين با استفاده از معادله حالت جديد و مدل توسعه يافته فلوري-هاگينز مورد بررسي قرار گرفته و مقدار رسوب آسفالتين در نسبتهاي مختلف حلالهاي گوناگون محاسبه گرديد كه مقايسه نتايج پيش بيني شده با استفاده از اين روش و نتايج آزمايشگاهي در شكلهاي ۵ تا ۱۰ آورده شده است كه گوياي دقت قابل قبول اين مدل جديد براي پيش بيني رفتار فازي آسفالتين در نفت سنگين مي باشد.
كلمات كليدي:
رفتار فازي آسفالتين، معادله حالت درجه سه، مدل هسته سخت، مدل فلوري -هاگ ينز توسعه يافته، مواد خالص، مخلوط، محاسبات،VLE و PVT خواص PVT و ترموديناميكي
http://www.mediafire.com/download/pmv3ubo96gh1c1r/NICEC09_394_1569259.pdf