برای گرفتگی های فیزیکی و بیولوژیکی از چه فیلتر هایی استفاده کنیم؟

ebi3102

عضو جدید
[h=6]
[/h] [h=6]منابع آب زیر زمینی هم می توانند دارای ذرات شن و ماسه باشند که اگر از سیستم فیلتر اسیون و فیلتر های مناسب استفاده نشود می تواند حتی برای قطره چکان های خود شوینده هم ایجاد مشکل کند.
اگر از آب های سطحی استفاده می کنید احتمال ورود جلبک ها، حلزون و یا خزه ها به داخل سیستم آبیاری بسیار زیاد است برای جلوگیری از ورود مواد درشت به سیستم آبیاری بهتر از محفظه های توری مناسب در لوله مکش پمپ استفاده کرد.
اولین فیلتری که همیشه در سیستم فیلتراسیون بعد از پمپ می توان استفاده کرد فیلتر هیدروسیکلون است. این فیلتر توانایی جدا سازی ذرات بزرگتر از یک میلی متر را دارد. این فیلتر بیشتر در مواردی که منابع آب سطحی باشند و کیفیت آب نامطمئن استفاده می شود. در کل یک فیلتر هیدروسیکلون می تواند تا 90 درصد ذرات شن و ماسه با دانه بندی درشت را حذف نماید. معمولا بسته به غلظت مواد معلق در آب آبیاری محفظه زیرین آن می بایست بین هر 3 الی 10 روز یکبار بازبینی شود.
فیلتر بعدی که در سیستم آبیاری استفاده می شود و مناسب برای تصفیه مواد آلی و جلبکها است فیلتر شنی می باشد. این فیلتر می تواند ذرات معلق بزرگتر از نیم میلی متر را در خود نگه دارد. البته این امر بسیار به اندازه دانه بندی درون فیلتر بستگی دارد.
در استفاده از این فیلترها به دو نکته باید توجه داشته باشید
1- میزان جریان عبوری مجاز در فیلترهای شنی نباید از 1000 لیتر در دقیقه در هر متر مربع مساحت مقطع تجاوز نماید.
2- در صورت بروز افت فشار معادل حدود 0.8 اتمسفر بین ورودی و خروجی فیلتر می بایست فیلترها شستشو شوند بدین معنی که جریان آب در محفظه ها عکس شده تا ذرات تصفیه شده ما بین دانه های فیلتر از آن خارج شوند. باید دقت شود در هنگام شستشو از آب تصفیه شده استفاده گردد.
اما یکی از مهمترین فیلترهای مورد استفاده در سیستم آبیاری که به عنوان خط حمله سیستم فیلتراسیون شناخته می شود و برای تصفیه ذرات بین 100 تا 300 میکرونی مورد استفاده قرار می گیرد فیلتر های دیسکی هستند.
در اکثر مواقع در این نوع فیلترها می توان انواع شن ، ماسه های ریز دانه ، ذرات جلبک و مواد ارگانیک عبور کرده از فیلترهای قبلی را نیز مشاهده نمود.
در یک ایستگاه مرکزی در سیستم های آبیاری قطره ای این نوع فیلتر آخرین فیلتر می باشد و به علت تصفیه مواد ریز از اهمیت ویژه ای در سیستم آبیاری قطره ای برخوردار است.
توجه شود انتخاب مش مناسب در این سیستم از اهمیت فراوانی برخوردار است. غالبا شرکت های تولید کننده قطره چکان مش مورد نیاز را اعلام می کنند برای تعیین مش مورد نیاز می توان از جدول زیر نیز استفاده نمود البته بهتر است برای انتخاب دقیق مش با یک کارشناس مشورت نمایید

اگر افت فشار در دو سر فیلتر در حدود 0.7 اتمسفر باشد بهتر است که فیلتر ها را تمیز کنید. برای این کار می توانید به دو روش دستی و یا سیستم جریان معکوس عمل کنید. برای استفاده از سیستم جریان معکوس باید تدابیر لازم را از قبل در طراحی سیستم آبیاری دیده باشید.
اما برای تمیز کردن فیلتر به روش دستی محفظه آن را باز نمایید و دیسک های فیلتر را تمیز نمایید.
برای مطالعه بیشتر در مورد فیلترهای دیسکی می توانید به مقاله فیلتر دیسکی در آبیاری قطره ای مراجعه نمایید.
منبع: ماهنامه روش های نوین آبیاری شماره 86
منبع: سایت پادیاب

[/h]
 
بالا