ببینم چیکار می کنیدا!!!!!!!!!!!!!!!!

farzadyar

عضو جدید
یه فارغ اتحصیل مکانیک چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
چه نرم افزارهایی ؟
چه .........؟
 

moldmakerboy

عضو جدید
به نظر من کسی که تو این رشته تحصیل داره باید خودشو بندازه تو یه کار مرتبط با این رشته. مثلا اگه به قالب علاقه داری همونو بچسب تا آخرش برو.اینطوری بهتره.اگه غیر از این باشه میشی همه کاره و هیچکاره.
 

smmoosavian

عضو جدید
تو این خراب شده یا جایی غیر از اینجا ؟؟

تجربه های شخصی خودم رو براتون می گم :

تو این خراب شده :

1- توانایی سر و کله زدن با مدیران احمق رو داشته باشه
2- از سیل کارهایی رو سرش می ریزن خوشحال باشه
3- خدا رو شکر کنه که از موارد 1 و 2 که ذکر شد دیوانه نمیشه !!
4- قبول کنه که اکثر کارها باید به دست آدم های بی سواد انجام بشه
5- خوشحال باشه که وقتی یک کاری رو درست انجام می ده ، اخراجش نمی کنن !!!!!!!!!!!!!

ولی خارج از حرفای جدی !! و اینا که بگذریم ، مهندسی مکانیک خیلی گسترده س و در کارهای عمومی مهندسی مکانیک 5 تا 10 درصد از درس هایی که خوندی تو دانشگاه به دردت می خوره ، مگر این که بخوای پروژه های تحقیقاتی انجام بدی که اونوقت ، درس های مکانیک که هیچی ، کلی اطلاعات دیگه رو هم باید فول باشی. من خودم نرم افزار رو زیاد دنبال کرده ام. توی یک بخش از کار خیلی به دردم می خوره. اما یک چیز مهم هست. یک مهندس مکانیک نمی تونه خودش همه کاره باشه. بنابراین در بخش های از کاری که داره انجام می ده باید به دیگران اعتماد کنه و قبول کنه که دیگران هم یک بخش از کار رو انجام بدن. حالا این وسط یه مشکلی پیش میاد : اگه اون دیگران که گفتم کارشون رو بلد نباشن با عرض مغذرت "همه چی به گند کشیده میشه". یک دلیل خیلی واضح وجود داره : فوق لیسانس ها می خوان برن دکتر بشن و دکترها هم دلشون به حقوق هیئت علمی گرمه. صنعت هم که ماشا الله عقل کله و اصلا دانشگاه رو قبول نداره . کسانی که کارهای خدماتی صنعتی رو به دست گرفتن ( اکثراً ) یک مُشت آدم بی سوادن که فقط پول رو می بینن . هیچ گونه اطلاعاتی هم در مورد اصول اولیه ریاضیات و هندسه و این مزه ها نمی دونن. نتیجه اش میشه پیمانکارانی که کارها رو نصفه نیمه و بی کیفیت انجام میدن. خیلی جاها هم پای جون ملت در میونه . به طور کلی در 99 درصد از موارد آموزش قبل از شروع کار اصلا معنی نداره.

خلاصه سرتو درد نیارم ، اگه می خوای مهندس مکانیک خوبی بشی ، تا زمانی که تو دانشگاه داری تحصیل میکنی یه تخصص به دست بیار . این تخصص می تونه شامل موارد زیر باشه :

** نرم افزارهای مخصوص هر گرایش : مثلا جامداتی ها باید حتما با یه نرم افزار طراحی و نقشه کشی آشنا باشن ، همچنین آشنایی با نرم افزارهای تحلیل المان محدود خیلی مفیده. (دید مکانیکی میده) ، سیالاتی ها و ساخت و تولیدی ها هم همینطور با نرم افزارهای مخصوص خودشون .

** تخصص عملی : مثلا سیالاتی ها توانایی کار با دستگاه های آزمایشگاهی یا تجربه عملی تاسیسات ، یا ساخت و تولیدی ها توانایی کار با ماشین های CNC و برنامه ریزی اون ها

** به دست آوردن ایده و تخصص در یک مورد خاص در دوران کارآموزی خیلی مهمه : من هر چی دارم از کار آموزی هام دارم !! ممکنه به خاطر دوران کارآموزی مسیر زندگی آدم عوض بشه !!!

دقت کنید : صرفاً پاس کردن درس ها و شاگرد اول بودن شرط موفق بودن نیست !! البته بسیاری از شاگرد اول ها موارد ذکر شده رو انجام داده اند و بسیار هم موفق بوده اند. ولی بسیاری دیگر هم مجبور شده اند بعد از مشغول شدن به کار تازه مراحل ذکر شده رو از اول طی کنن.

** تسلط به زبان تخصصی مکانیک بسیار حیاتیه . منابع فارسی بسیار کم هستند (نسبت به منابع زبان اصلی) اکثر منابع موجود هم ترجمه نشده باقی می مونن و یا تولید علم به زبان فارسی کمه ( به ترجمه و copy paste عادت کرده ایم !!! ) و یا اینکه کسی حال و حوصله ترجمه کردن رو نداره !!

** آشنایی با استانداردهایی که در سراسر دنیا مهندسان مکانیک از اون ها استفاده می کنن خیلی مهمه. مثل DIN و ASME و ... این استانداردها هر کدومشون بسیار وسیع هستند و حاصل کار مهندسان فداکار و خیر در طول سالیان متمادی هستش. مثلاً خود استاندارد ISO شامل بیش 18000 عنوان استاندارد است. بنابراین خیال اینکه به تمام استانداردها مسلط بشین رو از سرتون بیرون کنین. فقط باید روش استفاده از این استانداردها رو بر اساس نیازی که دارید فرا بگیرید.

** یادگیری چگونه صحبت کردن ، چگونه مشورت کردن ، چگونه مدیریت زمان کردن و ... هم الزامیه.
 
Similar threads
بالا