niushaarchitect
عضو

فکر کنم بازم از این عکسها دارم!!!!!!!!!111بچه ها كسي ميتونه بگه چه طوري ميشه پلان را به حالت پرسپكتيو كرد؟مثل همين عكس بالا كه دوست عزيزمون گذاشته؟
اره منم همین طور.بچه ها كسي ميتونه بگه چه طوري ميشه پلان را به حالت پرسپكتيو كرد؟مثل همين عكس بالا كه دوست عزيزمون گذاشته؟
سلام doomann جان من برای ادامه تمریناتم از اسکیس های مربوط به تخت جمشید ستونها و دیگر بناها ی مشابه رو انجام دادم اما در ترسیم طرح برجسته ها با مشکل روبه رو شدم یعنی اصلا مشابه طرح اصلی در نمی یاد برای آغاز تمرین در این زمینه باید چه تمریناتی رو برای آمادگی در این مورد انجام بدم
ممنونم![]()
باکدسه بعدی میشه کارکردبا تری دی مکس هم میشه ازویو پرسپکتیو این کارومیکننبچه ها كسي ميتونه بگه چه طوري ميشه پلان را به حالت پرسپكتيو كرد؟مثل همين عكس بالا كه دوست عزيزمون گذاشته؟
زاها جان اونیکه مورد سوال دوستمون بود دستی هستشباکدسه بعدی میشه کارکردبا تری دی مکس هم میشه ازویو پرسپکتیو این کارومیکنن
doomannعزیزدوست عزیزم zhsaffar زحمت کشیدن و طی یک نامه به صفحه شخصی من سوالی رو پرسیدن که چون احتمال دادم سوال خیلی از دوستان باشه ، اونو اینجا گذاشتم .
سلام دوست عزیزم
امیدوارم حرفهای من باعث سوءتفاهم نشده باشه و من از این بابت که حرفهام رو گنگ زدم عذر می خوام .
اما اونچه در اون پست یاد آوری شد ، گوشزد به دوست عزیزی بود که از تمرینات پایه ای و مقدماتی اسکیس به تمرینات ساده و ابتدایی و سطح پایین نام برده بود و این در حالی بود که طرز فکر اشتباه ایشون و نمرات غلطی که در مبنای مقایسه گرفته بود ، مسیر اشتباهی رو برای ایشون روشن می کرد .
همونطور که همه دوستان من در این تالار خبر دارن ، من ارادت بسیار زیادی نسبت به همه اساتید بزرگواری دارم که با تمام توان قصد آموزش اصول پایه ای معماری رو دارن و معمارانی تحویل جامعه بزرگ ما می دن که باعث تعویض ساختار نظام ساختاری معماری ما میشه .
اما اونچه حائز اهمیته اینه که معمار و معمار در حال حاظر از مفاهیم اصلی خودش دوره . از علتهای این موضوع همین بس که دوره معاصر به دوره انتقال معروفه و این به دلیل نبود سبک خاص ، تقلید های عینی از نمونه های سایر فرهنگها و از بین رفتن هویت اصلی معماری ایرانی در کشور ماست که با نگاه کوتاهی به ساختار شهر ها و سیمای کلی شهر سازی میشه این موضوع رو به خوبی فهمید .
هدف من از عنوان خط معمارانه ، خط اگاهانه ایی که توسط هیچ نرم افزاری نمی شه اونو کشید. خط معمارانه فقط وفقط توسط یک معمار کشیده میشه . خطی که با علوم هندسه ، اقلیم شناسی ، فرهنگ شناسی ، بوم شناسی ، هویت دینی ، هویت اجتماعی و حتی سازه ایی و در پاره ایی از مصادیق هزینه ای کشیده میشه و جابجا کردنش غیر ممکن و یا متحمل تعویض کل خطوط وابسته به اون میشه .
اساتید بزرگواری که در دانشگاهها مشغول به تدریس هستند مطمئنا خودشون روزی دانشجو بودن و در این فرآیند قرار گرفتن ولی یادتون باشه معماران بزرگ دنیا خط معمارانشون رو در اتمام دوران دانشجویی نکشیدن و حتی خیلی لز معمار های بزرگ دنیا بدون تحصیلات آکادمیک تونستن به این درجه و مقام برسن که خودش دنیای کاملا جدایی داره .
مقصود من این نیست که سعی کنید در حال حاضر خط معمارانه بکشید ، منظورم اینه که باید همه سعی کنیم تا خودمون رو از حالا آماده کشیدن خطوطی بکنیم که که هیچ کس نتونه به راحتی تغییرشون بده .
مطمئن باشید اکثر اساتید ما به خوبی به این موضوع آگاه هستن که خط امثال ما هنوز خط معمارانه نیست ولی این دلیل نمی شه که روند و فرآیند این تعالی رو بر یک دانشجوی معماری ببندن و به خاطر نداشتن خط معمارانه اون رو سرزنش کنن. چه بسا اساتیدی هستند که هنوز در این فرآیند قرار دارند و همینطور افرادی هستند که هیچ وقت فرصت تکمیل این فرآیند رو پیدا نمی کنن.
معماری کردن کاری متفاوت از نقشه کشیدنه . معماری کردن روح دادن به فضاست . معماری هویت بخشیدن و ارزش بخشیدن به تمام فضاهای پرو خالیه . می دونم که شما هم می دونید ولی یک معمار کسی هست که همزمان با کشیدن خطوطش در فضا حرکت می کنه و تمام جوانب چه معنوی و چه فیزیکی رو می سنجه و بعد شروع به خط کشیدن می کنه .
اما خواسته بود جسارت رو در معماری تشریح کنم . جسارت تعاریف خاصی داره ولی لازمه یک مقدمه در ابتدا داشته باشم .
مطمئن هستم قبول دارید که هویت شخصی و تربیت خانوادگی در نوع برخورد یک مدیر ، یک کار گر و یا یک کارمند نقش اصلی و عمده رو ایفا می کنه . یعنی اینکه یک نفر به صرف داشتن بالاترین رتبه در یک شرکت یا کارخونه نمی تونه محبوب و یا لایق باشه . و یا اینکه مورد اعتماد بقیه قرار بگیره . مادامیکه یک مدیر کار آمد اخلاق خوبی نداشته باشه همیشه در کارش شکست میخوره یا حداقل در ظاهر پیروزه . همینطور یک مدیر ترسو هیچ وقت جای پیشرفت و بزرگ شدن نداره . گامهای متزلزل و بی هدفی رو بر می داره که در نهایت منجر به نابودیش میشه .
یک حرکت مهم در یک شرکت باید از طرف یک نفر و اونهم رئیس اون شرکت برداشته بشه و یا اینکه اهداف اصلی و مهم باید توسط مدیر برنامه ریزی بشه تا یک مجموعه بتونه به موفقیت برسه و ...
یک معمار باید قدرت و جسارت خارج شدن از حصار های خطوطی رو که با تمام علوم محصور کننده در قفس محدویتها گرفتار میشه رو بشکنه و با خطوطی آمیخته با هنر و احساس و منطبق بر منطق ، زیبایی فضایی رو خلق کنه که بدل به یک شاهکار تندیس وار بشه . جسارت خطوط تادائو آندو منو همیشه به همین سمت می بره . حرکاتی ساده ام خطوطی با جسارت و مفاهیمی که از آندو بی تحصیلات آکادمیک ، یک استاد دانشگاه برجسته در دنیا می سازه و این یعنی جسارت ...
درک این موضوع به قدری در پیشرفت هر علم ، صنعت و هنری موثره که در صورتی که با اعتماد به نفس ، علم و خودباوری تلفیق بشه می تونه دنیایی و عوض کنه چه رسد به وضعیت آشفته و در گیر بحران معماری یک کشور رو ...
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو واضح بیان کنم .
بلیبرشسیشس
یعنی چی؟دوست عزیز کارات خیلی خوبه.
شاید من فارغ التحصیل شدم بتونم این کارارو انجام بدم
....اما فکر نمی کنم اینا اسکیس باشن....اگه تو همون فضا این تصاویرو کشیدی میشه کروکی.........
در هر صورت مرسی که کاراتو گذاشتی.......موفق باشی![]()
سلام دوست عزیزم
کاری که شما قراره انجام بدید اسمش کروکیه . یادتون باشه برای اینجور تمرینات شما به کشیدن یک به یک جزییات نیاز ندارید. سعی کنید در ترسیم این اشکال ، تناسبات و پر و خالی ها رو درک کنید . اونها رو به صورت ساختاری انجاام بدید. کروکی رو تحت هیچ شرایطی از روی عکس نزنید. چون عکس خودش هنر یک نفر دیگه است و وقتی دستبه دست بشه و دوباره از روی اون کشیده بشه ، خیلی از موارد پنهان اون بنا برای شما پنهان میمونه و شما نمی تونید ازش استفاده درستی بکنید که هیچ ، اشکالات و غلطهای یک نفر دیگه رو هم تکرار می کنید و اونها رو ملکه ذهنتون خواهید کرد . بنا براین چند توصیه می کنم :
1- برای تمرین کروکی از اشکال ساده استفاده کنیئد و کم کم وارد اشکال سنگین بشید .
2- دقت به جزییات در کروکی معنی نداره و سعی کنید از خطوط ساختاری و چهار چوب دار در کروکی استفاده کنید .
3- به هیچ وجه از روی عکس کروکی نزنید و تر جیحا در محل حضور داشته باشید و از روی خود بنا کروکی بزنید .
4- هر بنایی به درد کروکی می خوره ، بناهای با ارزش معماری و یا تاریخی رو در اولویت نگذارید . از احجام ساده شروع کنید و با تمرین زیاد تمرینات کروکی رو به 10 تا در روز برسونید .
سعی می کنم مفصل تر در یک پست در آموزش اسکیس راجع به تمرین کروکی صحبت کنم. موفق باشید .
وروجک عزیزخوب تازه رسیدیم به حرف من
خوب کارای منم که کروکی بووووووووووووووووووووووود خودت گفتی
چرا یکی به داد من نمیرسهههههههههههههههههههههه![]()
سلام پریسا عزیزراههای زیادی برای این کار هست ولی اگه بخواهید یه پرسپکتیو داخلی از پلان داشته باشید (مثل تصویری که دوستمون گذاشته بود) باید اول پلان رو نسبت به خط افق با زائیه 30 یا 45 قرار بدید بعد داخل فضا یه نقطه گریز در نظر بگیرید و از گوشه های داخلی اتاق و اشیا به اون نقطه خطوطی رو بکشید، بقیه اش مثل همه ی پرسپکتیو های یک نقطه ای هستش!
نمی دونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه؟
یه راه دیگه هم اینه که پلان رو با زاویه 30 و 60 نسبت به خط افق قرار بدید و بعد خطوط قائم از رئوس پلان بکشید که البته اگزنومتریک میشه با این روش!
حتما خدا همه آدما ر دوست داره . . .سلام به همگی و یه سلام مخصوص به استاد عزیز ، دومان، که این همه وقت میذارن و با آموزشهای خوب و قدم به قدم و با حرفای قشنگشون ما رو امیدوار میکنن و بهمون انگیزه میدن.
یک دنیا ممنون استاد عزیزم.
راستش من تازه با این جمع (که نمیدونم در توصیف سطح بالایی که داره،چی باید بگم) آشنا شدم و خیلیییییییی خوشحالم.
من دیر این تاپیک و دیدم. اما دارم خودمو میرسونم و اگه خدا بخواد به زودی کارام و تو کرکسیون میذارم.
راستی یه سوال: به نظرتون اینکه من به طور اتفاقی با این جمع فهیم آشنا شدم به خاطر لطف خدا و از خوش شانسیه من نبوده و این به این معنی نیست که خدا منو دوست داره؟؟؟؟؟
به نظر خودم که چیزی جز این نمیتونه باشه بخاطر همین فکر میکنم اگه کم کاری کنم درواقع ناشکری کردم...
خیلی خوشحالم و امیدوارم بتونم پاسخگوی زحمتای دوستان ، مخصوصا دومان عزیز باشم.
برای همه آرزوی موفقیت دارم.
قول میدم پست بعدیم همراه کارام باشه.
فقط دومان عزیز یه سوال دارم در مورد اون 15 مکعب: میخواستم در مورد اینکه نباید دست و از روی کاغذ برداریم،بیشتر توضیح بدین.ممنون.
حتما خدا همه آدما ر دوست داره . . .
سلام پریسا عزیز
میشه خواهش کنم اگه نمونهای خودتون انجام دادین برامون بذارین؟؟؟؟؟؟
اگه از مراح-ل ابتداییش هم باشه تا تکمیلش که واقعا عالی میشه...
اگه امکان داره...
ممنون میشم.
یکی اینجا به من بگه اشکال پرسپکتیو ی که وسط شیتمه چیه
نقطه گریزشو پایین گرفتم ....... مگه عیبی داره که ازم ایراد میگیرن![]()