بازهم یکی از کارگردانان به نام سینمای ایران در سکوت درگذشت!!!

s.ferdows

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایرج قادری یکی از بهترین و سرشناس ترین کارگردانان سینمای ایران باز هم در سکوت در گذشت.


روحش شاد

ایرج قادری (زاده ۱۳۱۴ تهران - درگذشته ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ تهران)، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سرشناس و قدیمی سینمای ایران بود. ایرج قادری در ۴۱ فیلم کارگردان، ۴ فیلم نویسنده، ۷۲ فیلم بازیگر، ۹ فیلم تهیه‌کننده و ۱ فیلم تدوین‌گر بود. آخرین فیلم او شبکه (۱۳۸۹) بود.
ایرج قادری دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۳۴ با بازی در فیلم «چهارراه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد. او سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی «پانوراما» را به همراه موسی افشار تأسیس کرد. وی که اغلب به عنوان یکی از فیلمسازان سینمای پیش از انقلاب شناخته می‌شود، فعالیت خود در دوران پس از انقلاب با ساخت فیلم تاراج (۱۳۶۳) ادامه داد. بعد از این فیلم و تا اوایل دهه ۷۰ فیلمی نساخت و با درام جنایی می‌خواهم زنده بمانم فیلمنامه‌ای از رسول صدرعاملی و بر اساس داستان زندگی پدرام تجریشی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.
وی در اردیبهشت ۱۳۹۱ به دلیل تشدید بیماری سرطان ریه در بیمارستان بستری شد و به دلیل همین بیماری سرانجام در صبح یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ درگذشت.
خاکسپاری ایرج قادری طبق خواست همسرش در همان روز مرگ او ( ۱۷ اردیبهشت) و در یکی از امامزاده‌های کرج (آرامگاه بهشت سکینه) برگزار شد. طبق وصیت ایرج قادری کلیه هزینه مراسم و یادبود وی به موسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا گردید.
 

s.ferdows

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایرج قادری از کارگردانانی بود که به نظر من همواره چندین گام جلوتر از جامعه ی خود پیش می رفت و هماره فیلم هایش معنایی فراتر از جامعه ی کنونی خویش را به تصویر می کشید.

با خواندن فاتحه ای روحش شاد و یادش گرامی دارید.
 
بالا