بازاریابی پست الکترونیک

moein_13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مقدمه تبادل نامه های الکترونیک متداولترین فعالیت در اینترنت می باشد. ارسال نامه های الکترونیک سریعترین راه برای ایجاد ارتباط می باشد. کمتر رسانه ای به سرعت ارسال نامه های الکترونیک بوده و قابلیت رقابت با آن را دارد. امروزه در دنیا ارسال این نامه ها به عنوان سریعترین راه برای ارتباط با مشتری می باشد. ارسال خبرنامه های الکترونیک یکی از متداولترین راه های بازاریابی الکترونیک بوده و می باشد که با توجه به هزینه کم نسبت به سایر راههای بازاریابی الکترونیک مناسب می باشد.
تاریخچه نامه های الکترونیک
پست الکترونیک یکی از دلایلی هستند که ما امروز اینترنت داریم. ARPNET اولین سیستمی بود که ما امروز به عنوان پست الکترونیک از آن یاد می کنیم. هدف آن هم تبادل اطلاعات بین دولت و ارتش امریکا در زمیانیکه قسمتی از شبکه مختل می شد بود. در دهه 1980 این سیستم وسیله بازاریابی به شمار نمی رفت چرا که اجازه تبادل پیامها به صورت مستقل را نمی داد و اینکه به اینترنت نیز متصل نبود. اما اکنون متداولترین وسیله ارتباط می باشد.
کم کردن هزینه
وقتی مسئله اقتصادی مطرح می شود، بسیار راحت می توان دریافت که ارسال نامه های الکترونیک راحت ترین و کم هزینه ترین وسیله ارتباط می باشد. به همین دلیل امروزه بازاریابان از ارسال نامه های الکترونیک برای بازاریابی استفاده می نمایند. هزینه ارسال یک نامه الکترونیک چیزی حدود 5 سنت در ایالات متحده امریکا می باشد در حالیکه ارسال یک کاتالوگ از طریق پست عادی یک دلار هزینه دارد. این تحقیق نشان می دهد که چه مقدار می توان با استفاده از پست الکترونیک صرفه جویی نمود.
چگونه آغاز کنیم؟
برای شروع شما نیاز به یک لیست آدرس دارید. خوب حال چگونه می توانید یک بانک اطلاعاتی خوب از آدرس داشته باشید؟ متداول ترین راه این است که در سایت خود یک فرم ثبت نام داشته باشید و از این طریق بتوانید آدرس پست الکترونیک مخاطبان خود را گرفته و بدین ترتیب می توانید با ارسال خبرنامه به آنها از مزیت بازاریابی از طریق پست الکترونیک استفاده ببرید. ساختن لیست در بازاریابی پست الکترونیک بسیار حائز اهمیت است.
روش دیگری که برای ساختن لیست آدرس مورد استفاده قرار می گیرد آن است که شما یک لیست آدرس اجاره نمایید. اما حال برای اینکه بهتر با ساختن لیست آدرس بازاریابی از طریق پست الکترونیک آشنا شوید، به بیان تعاریفی در این زمینه خواهیم پرداخت:
Opt –in: زمانیکه شما برای دریافت خبرنامه اعلام آمادگی می کنید، شما opt-in یا ثبت نام نموده اید. اما این با ثبت نام در سایتها متفاوت است و ممکن است شما برای انجام خرید، دیدن مطالبی که نیاز به ثبت نام دارند و ... ثبت نام نمایید اما تمایل خود را برای دریافت خبرنامه اعلام ننمایید. لذا این واژه برای دریافت خبرنامه ها به کار می رود.
Double opt-in: اما گاهی شما برای بهتر شدن نتیجه حاصل از آدرسهایی که دارید، می توانید از double opt-in استفاده نمایید. به این ترتیب که پس از اینکه نامه الکترونیکی خود را ارسال نمودید و فرد مورد نظر نامه شما را باز نمود، بایستی روی آن مجدا کلیک نموده و درخواست خود مبنی بر دریافت e-mail از طرف شما را تایید نماید.
Opt-out: شما در Opt-in باید به بازدید کننده اجازه دهید که هر زمان که نیاز به دریافت e-mail از طرف شما نداشتند به راحتی بتوانند از لیست شما خارج شوند. هرچه دریافت کنندگان راحت تر بتوانند از لیست شما خارج شوند، شما از محبوبیت بیشتری نزد آنها برخوردار می شوید. به عمل خارج شدن از لیست شما نیز Opt-outگفته می شود.
Spam (هرزنامه): ارسال نامه های ناخواسته. به افرادی که این نامه ها را ارسال می کنندSpammer گفته می شود. البته در سال 2003 در امریکا قانونی تحت عنوان Can Spam Act به تصویب رسید که این قانون از اول سال 2004 میلادی اجرا شد. در مقاله ای جداگانه کاملا به این قانون خواهیم پرداخت.
حال که به این مفاهیم آشنا شدیم بهتر می توانیم لیست مورد نیاز خود را تهیه نماییم. اول اینکه سعی کنید لیست شما لیستی از آدرس های Opt –in باشد. گرچه وجود یک لیست Double opt-in بهتر می تواند در این نوع بازاریابی کمک نماید. لازم است شما به هنگام ارسال نامه های الکترونیک خود امکان خارج شدن از لیست را به مخاطبان خود بدهید. توجه داشته باشید که این امر یعنی احترام به مخاطب خود. ادامه دارد........
 

Similar threads

بالا