بارورکردن ابرها بی فایده است /دریاچه ارومیه همانیست که بود

afn741

عضو جدید
[h=3][h=1]بارورکردن ابرها بی فایده است /دریاچه ارومیه همانیست که بود[/h][h=2]محیط زیست - تهران امروز نوشت:http://www.www.www.iran-eng.ir/Images/News/Smal_Pic/images/position1/2011/4/09-6-14-154196-3.jpg[/h]
[h=4]بارندگی در 45 روز نخست پاییز در ارومیه 60 درصد افزایش یافته اما با این وجود به گفته«حسن عباس نژاد» مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی این بارش‌ها تاثیری روی دریاچه ارومیه نداشته است.

این مسئله را نادرقاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم تایید می‌کند و با انتقاد از عمل نکردن مسئولان به تعهداتشان نسبت به باز کردن سدها می‌گوید: «گویا برخی مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه تنها حرف می‌زنند و به همین دلیل شاهد افزایش روزافزون کوه‌های نمک هستیم.»

این درحالی است که هنوز هم یکی از راهکارهای اصلی «محمدجواد محمدی زاده» رئیس ساختمان سبز پردیسان برای نجات بزرگ‌ترین دریاچه شور کشور باورکردن ابرهاست اما بارندگی مطلوب پاییز 90 هم نتوانست تاثیری در وضعیت خطرناک این دریاچه به‌وجود بیاورد تا 65 درصد این دریاچه در روز‌های پرباران به کویر نمک تبدیل شده باشد. این وضعیت یکباردیگر به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نشان داد که خشکسالی تاثیر زیادی در وضعیت محیط‌زیست کشور ندارد و سدسازی‌ها و عدم مدیریت صحیح آب به نابودی منابع طبیعی کشور منجر می‌شود.

این وضعیت تنها به دریاچه ارومیه محدود نمی‌شود. بارندگی تاثیری روی زاینده رود که به لطف کشاورزان منطقه 35 روز میزان آب‌های جمع شده پشت سد است هم نداشته ا ست.

عباس‌نژاد هم آب پاکی را روی دست کسانی که به انتظار سخاوت آسمان برای نجات چی‌چست نشسته‌اند می‌ریزد و می‌گوید:«عمیق‌ترین بخش دریاچه ارومیه دارای حداکثر عمق یک متری است. با کاهش میزان آب دریاچه ارومیه مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده است.» این در حالی است که وزارت نیرو هر بار در مقابل اعتراض گروه‌های دوستدار محیط‌زیست، کارشناسان محیط زیست و رسانه‌ها اعلام کرده بود که سدسازی تنها 5 درصد در خشک شدن دریاچه ارومیه نقش داشته است و باقی ماجرا به خشکسالی برمی گردد. این درحالی است که بارندگی‌های اخیر کوچک‌ترین تغییری در وضعیت دریاچه در حال مرگ ارومیه نداد تا یکبار دیگر متهم ردیف اول، عدم مدیریت صحیح آب و سدسازی شناخته شود.

وزیر نیرو به تعهدات عمل نکرد

از نگاه «نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس هم بارندگی‌های اخیر در کشور تاثیر چندانی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نداشته است. او وضعیت این دریاچه را همچنان اسفبار توصیف می‌کند و می‌گوید: «وزارت نیرو به‌رغم تعهداتش تاکنون اقدام عملی جهت باز کردن سدها برای سرازیر شدن آب دریاچه ارومیه انجام نداده و به همین دلیل شاهد افزایش روزافزون کوه‌های نمک در این دریاچه هستیم.»
نادر قاضی‌پور اعتقاد دارد که بارندگی‌های اخیر در نهایت شاید بتواند کمی وضعیت آرتیما دریاچه را تغییر بدهد اما تاثیر چندانی روی دریاچه ندارد. قاضی‌پور می‌گوید:«اگر به ما مجوز بدهند پول از مردم جمع می‌کنیم تا اقدام عملی برای نجات دریاچه ارومیه انجام دهیم.»
[/h][/h]
 

Similar threads

بالا