ایران رتبه هفتم علم آناتومی جهان را به خود اختصاص داد

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بر اساس آخرین ارزیابی های SJR؛

ایران رتبه هفتم علم آناتومی جهان را به خود اختصاص داد

تهران- ایرنا- رییس انجمن آناتومی ایران گفت: ایران با پیشرفت کمی و کیفی در علم آناتومی (علوم تشریحی)، توانسته است رتبه هفتم را در میان 154 کشور دنیا، در این رشته علمی پزشکی به خود اختصاص دهد.





به گزارش گروه علمی ایرنا از انجمن آناتومی ایران، دکتر محمدتقی جغتایی در این مورد توضیح داد: این رتبه بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در مرکز معتبر بین المللی اطلاعات (SJR) تعیین شده است.

وی با بیان اینکه نتایج این بررسی ها بر روی وب سایت این مرکز قابل مشاهده است، اظهار کرد: سطح علمی ایران در علم آناتومی از سطح کمی و کیفی بالاتری نسبت به کشورهایی همچون فرانسه، استرالیا، ترکیه، هلند و هند قرار دارد و 6 کشور اول در این زمینه نیز به ترتیب، کشورهای آمریکا، چین، آلمان، ایتالیا، انگلیس و ژاپن هستند.

جغتایی بیان کرد: ارزیابی این مرکز بین المللی از وضعیت پیشرفت کشورها در علوم مختلف از جمله پزشکی و مهندسی و شاخه های گوناگون علمی، فقط به لحاظ کمیت فعالیت کشورها نیست بلکه کیفیت فعالیت ها و کیفیت مقالات علمی چاپ شده در نشریات معتبر علمی جهان نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی افزود: مرکز اطلاعات SJR، همه ساله پیشرفت کشورها در علوم مختلف را به لحاظ تعداد مقالات چاپ شده در نشریات معتبر بین المللی، میزان رجوع دانشمندان و متخصصان جهان به این مقالات و H.index آنها مورد ارزیابی قرار می دهد و نتایج این ارزیابی را در سطح بین الملل منتشر می کند.

جغتایی گفت: همین بررسی ها در سال 2011 میلادی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران از بابت پیشرفت در علم آناتومی در جهان، مقام سیزدهم را داشته اما به تدریج به رتبه هفتم جهانی ارتقا یافته است.

رییس انجمن آناتومی ایران افزود: آخرین اطلاعات منتشر شده در این مرکز بین المللی علمی و مقایسه آنها در میان کشورها در زمینه علوم مختلف نشان می دهد که رتبه ایران در علم آناتومی حتی از دیگر رشته ها در علوم پایه و بالینی پزشکی ایران، بالاتر است.

جغتایی، پیشرفت ایران در علم آناتومی را مدیون فعالیت متخصصان، محققان و دانشمندان ایران در حوزه های سلول های بنیادی، بیولوژی تولیدمثل، نوروآناتومی، مهندسی بافت و رشد و نمو دانست که با انجام مطالعات و تحقیقات و انتشار نتایج آنها در نشریات معتبر علمی بین المللی، به پیشرفت علم آناتومی در ایران کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه اساس علوم پایه پزشکی، آناتومی است، گفت: آناتومی رشته ای است که ساختار بدن، نحوه رشد، ساختار سیستم های بدن، ساختار ارگان های بدن و بافت ها را در سطح انواع میکروسکوپیک و ماکروسکوپیک مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.

جغتایی در مورد اهمیت این علم به ویژه در تشخیص و درمان بیماری ها اظهار کرد: در صورتی که یک پزشک ساختار سیستم ها و اعضای بدن را نداند، نسبت به کارکرد و چگونگی رشد این بخش ها آگاهی نیز نخواهد داشت بنابراین در زمان بروز بیماری نمی داند که چه تغییری در بخش های مختلف بدن به وجود آمده است تا بتواند نسبت به درمان آن اقدام کند.

وی تاکید کرد: از این رو لازم است پزشکان در مورد علم آناتومی بدن انسان اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند تشخیص و درمان بهتر و دقیقی در مورد بیماری ها ارایه دهند.

 

Similar threads

بالا