منبع : سایت استاد حسین بخش گلستانی
نكاتي چند در زمينه برنامه ريزي براي موفقيت در كنكور كارشناسي ارشد
از آنجايي كه دوستان زيادي هر روزه با من تماس مي گيرند (حضوري يا از طريق ايميل و تلفن) و سوالاتي در مورد برنامه ريزي و شيوه صحيح مطالعه مي پرسند، تصميم گرفتم به تعدادي از اين سوالات با حوصله جواب دهم و در اختيار دوستان بگذارم. اميد است مطالعه اين پرسش و پاسخ بتواند به شما در جهت موفقيت در كنكور كارشناسي ارشد كمك كند.
ببينيد دوستان برنامه ريزي يك امر شخصي است و در واقع نمي توان نسخه يكساني براي همه افراد پيچيد و هر كس بايد بر مبناي توانايي و شرايط خود اقدام به برنامه ريزي كند. در برنامه ريزي چند نكته از اهميت بيشتري برخوردار است كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت.
<!--[if !supportLists]-->1- <!--[endif]-->در تابستان چند ساعت درس بخوانيم و چند درس را انتخاب كنيم؟
سعي كنيد حداكثر براي مطالعه 4 درس (بعلاوه زبان) برنامه ريزي كنيد و زياد به خودتان فشار نياوريد. دوران طلايي شما براي مطالعه، پاييز و اوايل زمستان است پس نبايد تابستان را آنقدر جدي و خشن شروع كنيد كه پس از مدتي از درس دلزده شده و دوران سرنوشت ساز پاييز را از دست بدهيد. بنده نمونه هاي زيادي را مشاهده كرده ام كه دانشجو تابستان را با حدود 10 ساعت مطالعه آغاز كرده و حتي در آزمونهاي آزمايشي نخست موسسات رتبه هاي خوبي آورده اند اما گويا كم كم از درس دلزده شده و دوران مهم پاييز را از دست داده و همين سبب شده است نتيجه واقعا وحشتناكي (!) در كنكور كارشناسي ارشد بگيرند. لذا سعي كنيد اين مسير پر پيچ و خم تا كنكور ارشد را خيلي "با حوصله" و منطقي (آهسته و پيوسته) طي كنيد. به عقيده من، يك برنامه ريزي درست براي تابستان مي تواند براي حدود 6 - 7 ساعت مطالعه باشد.
<!--[if !supportLists]-->2- <!--[endif]-->چه درس هايي را تابستان بخوانم و چه درسهايي را بذارم براي پاييز؟
چيزي كه شديدا توصيه مي شود اين است كه شما حتما بايد دروس رياضي و مدار را براي تابستان بگذاريد. رياضي و مدار درس هايي نيستند كه به قول خودمان شب امتحاني بشود آنها را جمع كرد. اين دو درس خيلي براي رتبه آوردن حياتي هستند و معمولا افرادي كه اين دروس در دفترچه اول را خراب ميكنند نه تنها دو درس ضريب 4 را از دست داده اند بلكه روحيه شان براي دفترچه دوم به شدت افت خواهد كرد. پس توضيه اكيد اين است كه رياضي و مدار را تابستان شروع كنيد. اين دو درس يك ويژگي ديگر هم دارند و آن اين است كه نياز به حل تمرين و ممارست زيادي دارند. براي رياضي و مدار نكات عجيبي نداريم و فقط حل تمرين زياد است كه باعث پيشي گرفتن از بقيه بچه ها مي شود. بايد انقدر تمرين حل كنيد كه ديگر به اصلاح موقع حل كردن سوال جديد " دستمان گير نكند" و بتوانيم سريع حل را آغاز كنيم. هر وقت به اين حد از تسلط رسيديد مي توانيم بگوييم اين دو درس را ياد گرفته ايم. خوشبختانه براي هر دوي اين دروس تست فراوان است. براي رياضي كه تست هاي مهندسي مكانيك، كامپيوتر، نفت، هوافضا، شيمي و ... را ميشود براي تمرين بيشتر انتخاب كرد و براي درس مدار هم تست كنكوري و تاليفي زياد داريم. پس يك نكته يادمان نرود، رياضي و مدار از همين امروز و تست و تست و تست ...
علاوه بر رياضي و مدار دو درس ديگر را هم بايد تابستان شروع كنيم. دو درسي كه برايشان برنامه بالاي 70% داريم. ببينيد شما بايد علاوه بر اينكه براي دروس مدار و رياضي يك درصد حدود 50% را گارانتي كنيد، دو درس از 4 درس دفترچه تخصصي را هم بايد بالا بزنيد. مثلا بچه هاي الك و مخابرات ممكن است سيگنال و الكترونيك را انتخاب كنند و بچه هاي كنترل مثلا سيگنال و كنترل را. توي درس سيگنال و الك شايد 70% منطقي باشد اما كمي براي كنترل زياد است (البته توي 3 سال اخير، هر سال درصدهاي كنترل بيشتر مي شود).
<!--[if !supportLists]-->3- <!--[endif]-->زبان را چيكار كنم؟
زبان توي يك ماه و دو ماه درست نمي شود. براي زبان بايد برنامه مدون داشته باشيد. شبي نيم ساعت كافيست اما واقعا مصمم باشيد و بي انصافي نكنيد و واقعا هر شب زبان را بخوانيد. براي زبان بايد چند كتاب را مطالعه كرد. اولين كتاب همان 504 واژه است كه ممكن است خيلي ها حفظ باشند. 504 را به همراه مترادف ها ياد بگيريد و در قالب مثال هاي كتاب. جوري نباشد كه فقط 12 تا كلمه هر درس را حفظ كنيد و برويد سراغ درس بعد. براي زبان تكرار مهمترين نكته است. حتما يكي از نرم افزار هاي رايگان Jmemorize يا Anki را دانلود كنيد و لغاتي را كه هر شب ياد ميگيريد داخل اين نرم افزار ها همراه با يه جمله نمونه از كاربرد آن كلمه وارد كنيد. اين دو نرم افزار از سيستم لايتنر استفاده ميكنند و ديگر مثلا لايتنر معمولي كاغذ بازي ندارد. خيلي شيك پشت سيستم مي نشينيد و خود سيستم هر وقت موقع يادآوري لغات بود به شما ميگويد و شما هم لطف ميكنيد به چند سوال ساده پاسخ ميدهيد. باور كنيد خيلي تاثير دارد اين نرم افزار ها. بعد از 504 نوبت به كتاب 400 واژه تافل مي رسد. اين كتاب 40 درس 10 لغته دارد و لغات هر درس با هم قرابت معنايي دارند. يعني يك درس در مورد معنويات است و يك درس در مورد كشاورزي. خواندن لغات به صورت دسته بندي خيلي مي تواند مهم باشد. كتاب بعدي essential words for the TOEFL است. اين كتاب همپوشاني خوبي با كتاب 400 واژه دارد و شايد نصف لغات اين كتاب را شما قبلا در كتاب 400 واژه ديده باشيد. علاوه بر اينها اگر كسي بازهم علاقه مند بود ميتواند برود سراغ كتاب Verbal Advantage كه سطحش بالاتر است. علاوه بر نرم افزارهاي رايگان بالا، نرم افزار ماكسيمم شركت نارسيس هم نرم افزار بدي نيست. يكي از نقاط قوت اين نرم افزار داشتن تلفظ براي لغات است كه به شدت به دوستاني كه قصد دارند بعدا TOEFL بدهند توصيه مي شود حتما و حتما لغات را با تلفظ صحيح ياد بگيرند. نرم افزار ماكسيمم يك ورژن براي كتاب 504 و يك ورژن هم مشتركا براي كتاب هاي 400 واژه essential TOEFL دارد.
<!--[if !supportLists]-->4- <!--[endif]-->وعده هاي مطالعاتي تمام درس ها مثل هم باشد؟ مثلا دو ساعت براي هر درس خوب است؟
لزومي ندارد وعده هاي مطالعاتي شما براي تمام درس ها مثل هم باشد. اكثر دوستان وقتي صحبت از برنامه ريزي به ميان مي آيد يك كاغذ A4 را روي ديوار اتاقشان در نظر مي گيرند كه بر روي آن يك برنامه با وعده هاي مطالعاتي دو ساعته براي تمامي درس ها نوشته شده است: 8-10 رياضي، 10-12 مدار و ... . اصلا نبايد برنامه به اين شكل باشد. نكته مهم اين است كه وعده هاي مطالعاتي شما بايد بر مبناي ميزان تمركز شما بر روي درس باشد. هر وقت تمركز شما در حين مطالعه از بين رفت موقعش رسيده كه عنوان درس را بعد از استراحتي كوتاه عوض كنيد. مثلا ممكن است فردي علاقه زيادي به دروسي همچون سيگنال و كنترل داشته باشد اما از مدار خوشش نيايد. خوب اين فرد مي تواند حدود 3 ساعت به طور پيوسته سيگنال و كنترل بخواند، اما نمي تواند 3 ساعت پيوسته درس مدار مطالعه كند. بايد ببيند توي درس مدار چقدر مي تواند تمركز كند. فرضا اين فرد وقتي 1 ساعت مدار مي خواند مي بيند به يكباره ياد پسر خاله كوچكش، فوتبال ديشب، فروشنده سوپرماركت، نرم افزار جديد موبايلش و ... مي افتد و هر چه بيشتر اصرار بر ادامه مطالعه داشته باشد بيشتر خودش را گول ميزند چون تمركز ندارد و اين تنها وقت تلف كردن است. اما اگر سيگنال را سه ساعت پشت سر هم هم بخواند اصلا تمركزش به هم نميخورد. اين فرد بايد براي درسي مثل مدار وعده مطالعاتي كوتاه تر و براي سيگنال و كنترل وعده مطالعاتي بزرگتري در نظر بگيرد. مثلا روزي2.5 ساعت سيگنال و دو وعده 1 ساعته مدار. البته يادمان باشد كلا وعده هاي كوتاه مفيد ترند و براي دوستاني كه حتي مي توانند تا 3 ساعت هم تمركزشان را حفظ كنند توصيه ميكنيم خيلي به اين مطلب اسرار نورزند. ذهن شما بايد ياد بگيرد سر جلسه كنكور به سرعت بين درس هاي مختلف سويچ كند و اين با تمرين بدست مي آيد. از همين الان تمرين كنيد بتوانيد از يك درس به درس ديگر بپريد.
<!--[if !supportLists]-->5- <!--[endif]-->صبح چه بخوانيم؟ ظهر چه بخوانيم و عصر چه بخوانيم؟
پاسخ اين سوال ساده است. سعي كنيد آن درس هايي را كه دوست نداريد همان ابتداي روز يا وقتي كه حوصله و تمركز بيشتري داريد بخوانيد. مثلا اگر كسي از الكترومغناطيس خوشش نمي آيد و مثلا از سيگنال خوشش مي آيد نبايد صبح كه انرژي دارد اين انرژي را روي سيگنال بگذارد. در واقع اين فرد چون از سيگنال خوشش مي آيد هر زمان از روز را هم كه روي سيگنال بگذارد باز هم ميتواند به خوبي تمركز كند و عميق مطالعه كند اما نمي تواند فرضا ساعت 10 شب (موقعي كه خسته است) بنشيند و الكترومغناطيس بخواند. بنابراين قانون مطالعه به اين شكل است كه دروسي را كه تمركز كمتري روي آنها داريد و يا به عبارتي آنها را دوست نداريد، در زمانهايي كه شارژ هستيد بخوانيد.
<!--[if !supportLists]-->6- <!--[endif]-->در سيستم برنامه ريزي شناور به همه درس هاي ميرسيم؟
ببينيد ممكن است روزي شما اصلا حوصله مدار نداشته باشيد (دقت كنيد اين حالت كه زماني اصلا حوصله درس خاصي را نداريد زياد پيش مي آيد!!) و بجاي اينكه دو وعده يكساعته را براي مدار اختصاص دهيد، برنامه را دور بزنيد و فقط يك وعده 1 ساعته مدار بخوانيد و وقت مدار را روي درس ديگري مثل سيگنال بگذاريد. خوب با اين شرايط مي بينيد در طول هفته فرضا 20 ساعت سيگنال خوانده ايد و 8 ساعت مدار. اين اصلا خوب نيست ولي بعضي مواقع هم اجتناب ناپذير است (پيش مي آيد ديگر!). شما بايد بتوانيد ساعات مطالعه خود را آخر هر هفته تخمين بزنيد تا اگر در حق درسي (مثل مدار در مثال بالا) اجحاف شده است، هفته آينده اين نقيصه را جبران كنيد و مدام با خودتان بگوييد هفته پيش اصلا مدار نخواندم بايد اين هفته جبران كنم.
<!--[if !supportLists]-->7- <!--[endif]-->من از الكترومغناطيس خوشم نمي آيد بهتر نيست كلا اين درس را حذف كنم؟
اينكار خيلي توصيه نمي شود، اما اگر بتوانيد دروس ديگر تخصصي را بالا بزنيد مشكلي ندارد. مواردي داشتيم كه اصلا الكترومغناطيس نزده اما رتبه خوبي حتي در مخابرات آورده. اگر نمي خواهيد مغناطيس بزنيد بايد مطمئن باشيد ساير دروس تخصصي را بالا ميزنيد. نزدن الكرتومغناطيس يعني اينكه هم شما در حين مطالعات قبل كنكور وقت اين درس را روي ساير دروس مي گذاريد و هم اينكه سر جلسه بيشتر مي توانيد روي دروس تخصصي ديگر وقت بگذاريد.
<!--[if !supportLists]-->8- <!--[endif]-->براي چه درسهايي كلاس برويم؟
اين سوال جواب يكتا ندارد و خيلي خيلي وابسته به شرايط فرد است. به نظر من كلاس رفتن براي كسي كه مدتي است از درس فاصله گرفته از نان شب واجبتر است. چون اين افراد از حال و هواي درس بيرون آمده اند و احتياج به انگيزه دارند تا بتوانند دوباره به شرايط ايده آل خود برگردند. اينكه بدانيد روزهاي دوشنبه و پنجشنبه كلاس داريد و بايد جزوه جلسه قبل را مرور كنيد، تمرينات درس را حل كنيد و چند تا تست بزنيد تا درس جلسه قبل را ياد بگيريد، باعث مي شود شروع كنيد به كار. اگر اين نباشد، برنامه ريزي مدام از اين هفته به هفته بعد مي افتد! (بر اساس تعداد زيادي نمونه واقعي اين مورد را گفتم). براي آنهايي كه تازه درسشان تمام شده يا هنوز دانشجو هستند اين داستان فرق مي كند. اين دوستان بايد يك تصميمي منطقي بگيرند. به نظر من تصميم منطقي آنست كه اگر در درسي احساس مي كنيد مي توانيد پيشرفت كنيد و درصد بالايي بزنيد بهتر است اين درصد بالازدن را با كلاس رفتن تضمين كنيد. از آنطرف اگر در درسي واقعا احساس ضعف مي كنيد (خصوصا دروس پايه مثل مدار و رياضي) حتما براي اين دروس هم فكري بكنيد. براي اين دروس 10-20 درصد زدن شما را به جايي نمي رساند. يك دسته ديگر هم مي ماند و آنهم دسته دروسي است كه خودتان مي توانيد بخوانيد و حدود 30-40 درصد بزنيد. اين دورس را مي توانيد كلاس نرويد. براي دوستاني كه سال گذشته نتيجه مناسبي نگرفته اند نيز كلاس رفتن توصيه مي شود. اين دوستان ممكن است روحيه خوبي نداشته باشند و همين بيرون رفتن و همگام شدن با بچه ها خيلي انرژي ميدهد. مخصوصا براي كساني كه امسال بيكار هستند و قصد دارند فقط خونه بنشينند و درس بخوانند. فقط خونه نشستن و درس خواندن آدم رو كلافه ميكند.
<!--[if !supportLists]-->9- <!--[endif]-->در تابستان تست هم بزنيم يا فقط رفرنس بخوانيم؟
اگر در درسي كلاس مي رويد احتياج به خواندن رفرنس نيست. رفرنس خواندن در بعضي دروس اصلا جواب نميدهد مثلا سيگنال، اما مثلا در كنترل شايد اگر كسي خيلي خيلي پايه ضعيفي داشته باشد و كلاس هم نرود لازم باشد يك مطالعه اي روي كتاب نايس يا اوگاتا داشته باشد. اما براي همين درس كنترل هم الان منابعي در بازار موجود است كه متن درسي نسبتا خوبي دارند كه شما را تقريبا از كتابهاي رفرنس بي نياز مي كند. به طور كل من به شخصه خيلي با خواندن رفرنس موافق نيستم. خب، اينكه تست بزنيم در تابستان يا نه بايد بگويم بله، تست لازم است. ممكن است شما نرسيد همه تستهاي يك درس را بزنيد اما لااقل بايد نصف تستهاي دروسي را كه براي تابستان انتخاب كرده ايد را بزنيد. درس خواندن تابستان فرقي با پاييز ندارد! بايد شما درس را كامل بخوانيد، تست بزنيد، در مورد اشكالات خود با دوستان و در نهايت با اساتيد بحث كنيد و ...
<!--[if !supportLists]-->10- <!--[endif]-->100% مطالب دروسي كه در تابستان انتخاب كرده ايم را بايد بخوانيم؟ نمي رسيم!
من اعتقاد دارم بايد 100 درصد سرفصل هاي دروس تابستان مطالعه شود اما ممكن است با عمق 80%. ممكن است شما نتوانيد همه فصلهاي سيگنال را با تمام جزئيات بخوانيد (مثلا نمي رسيد همه تست هاي انتهاي فصل را حل كنيد) اما بايد تمام فصل ها را لااقل يك دور بخوانيد و يك شمايي از كل درس سيگنال داشته باشيد.
<!--[if !supportLists]-->11- <!--[endif]-->لطفا منطقي باشيد!
لطفا منطقي باشيد! كسي كه از ساعت 6 صبح تا 12 شب برنامه ريزي مي كند مطمئنا اين برنامه را اجرا نخواهد كرد. سال گذشته چندين نفر برنامه شان را براي تاييد براي من فرستادند (اين كار اصلا توصيه نميشود!)، خيلي جالب بود. دوستي از ساعت 5 صبح تا 1 شب برنامه ريخته بود. 2 ساعت 2 ساعت و پشت سر هم. فقط 2 ساعت براي نماز و غذا وقت گذاشته بود. مطمئنا اين برنامه قابليت اجرا ندارد. خودماني بگويم وقتي من و شما ساعت را براي ساعت 7 صبح كوك ميكنيم و 9 پا ميشيم نبايد برنامه خيلي سفت و سختي بريزيم. برنامه بايد شناور باشد تا پايدار باشد وگرنه حداكثر 2 روز اجرا خواهد شد و روز سوم آدم خسته مي شود از برنامه ريزي خودش. سعي كنيد براي تابستان روي 7 ساعت مطالعه مفيد كار كنيد. استفاده از زمان هاي مرده رمز موفقيت مردان بزرگ است. وقتي حوصله نداريم، وقتي توي اتاق بقيه دارند صحبت ميكنند و نمي توان تمركز كرد، وقتي تمركزمان نمي آيد (!)، اين وقت ها را با زبان و همان نرم افزار هايي كه گفتم پر كنيد