ایده های بسوی ارشد 94

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!



پرش ذهن و عدم تمركز در هنگام مطالعه، رايج‌ترين مشكل داوطلب‌هاي كنكور است. به طور قطع، لحظه‌هاي بسياري را به ياد مي‌آوريم كه به‌دليل نداشتن تمركز در كلاس و يا هنگام مطالعه، علاوه بر از دست دادن زمان، پيوستگي مطالب را نيز فراموش كرده‌ايم.

راه‌های تقویت تمرکز

یکی از مشکلات عمده جوانان، نداشتن تمرکز هنگام مطالعه است. چنانچه تمرکز افراد به هم بریزد حتی با وجود مطالعه در زمان‌های طولانی، بازهم نمی‌توانند نتیجه مطلوب را به دست بیاورند.

عوامل بیرونی و درونی باعث ایجاد حواسپرتی در فرد می‌شود و نهایتا تمرکز او را از بین می‌برد.

افکار، غم، ناراحتی، گرسنگی، تشنگی، نگرانی، ترس، خشم، شادی و مواردی از این قبیل جزو عوامل درونی حواسپرتی هستند و سر و صدای محیط، تلفن همراه، تلویزیون و دیگر لوازم صوتی، نور شدید یا ضعیف و ازدحام جزو عوامل بیرونی است که ایجاد حواسپرتی می‌کند.

عوامل بیرونی را راحت‌تر می‌توان کنترل کرد و برای افزایش تمرکز بهتر است ابتدا عوامل حواسپرتی به حداقل برسد.


این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز در حین مطالعه توصیه می‌شود:

ایجاد رغبت:

با ارائه اطلاعات کافی درباره مطلبی که فرد مطالعه می‌کند و کاربرد آن می‌تواند در وی ایجاد انگیزه کند و او را به سوی تمرکز سوق دهد.

تعیین زمان مطالعه:

زمان مطالعه با توجه به کارهای ضروری و غیرضروری تعیین می‌شود و بهتر است فرد در فواصل بین مطالعه به استراحت نیز بپردازد.

تعیین مکان مطالعه:

مکان مطالعه بهتر است از قبل تعیین شود تا حالتی را در فرد ایجاد کند که بداند آن مکان فقط مختص به مطالعه بوده و بهتر است آنجا به‌هم ریخته و آشفته نباشد و از نورکافی برخوردار باشد.

تکرار جمله تاکیدی:

لازم است فرد بارها به خود متذکر شود که الان زمان مطالعه است و قرار نیست به مطلب دیگری فکر کند. جمله‌های اینچنینی می‌تواند بارها از سوی فرد تکرار شود.

خواندن اجمالی:

فرد ابتدا به صورت اجمالی مطلب را می‌خواند و با این کار درک اولیه از مطلب پیدا می‌کند و سپس شروع به خواندن جزئیات می‌کند.

سریع خواندن:

ذهن انسان این توانایی را دارد که در یک زمان به چند مطلب مختلف فکر کند. بنابراین برای افزایش تمرکز لازم است سریع‌خوانی صورت بگیرد تا ذهن فرصت پرداختن به چند مساله را نداشته باشد.

تقسیم انرژی:

بهتر است مطالب سخت و دشوار در زمانی خوانده شود که فرد در اوج انرژی است.

خط کشیدن زیر مطالب مهم:

این روش ذهن فرد را درگیر تمرکز بیشتر و دقت کردن و پیدا کردن مطالب مهم و از حواسپرتی جلوگیری می‌کند.

استفاده از راهنما و ابزار:

به‌عنوان مثال استفاده از مداد یا انگشت هنگام مطالعه می‌تواند تمرکز را افزایش دهد و به نوعی ذهن به سوی نگاه کردن و توجه کردن به مطلب مورد‌نظر هدایت می‌شود.

یادداشت‌برداری و نکته‌برداری:

این روش کمک می‌کند مطالب مهم تر و عناوین کلی‌تر از سوی فرد دوباره‌نویسی شود و برای مرور، دسترسی بهتری به نکات داشته باشد.

کنترل افکار مزاحم:

بسیاری از افکار، مانع تمرکز ما می‌شود. توصیه می‌شود فرد، افکار مزاحم تکرار شونده خود را یادداشت کند. سپس برای این افکار و پرداختن به آنها زمان در نظر بگیرد. یعنی در طول روز زمان مشخصی را در نظر داشته باشند که به این افکار نیز بپردازند و این روش باعث می‌شود کنترل افکار در اختیارش قرار گیرد.
 
آخرین ویرایش:

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
بهت تبریک میگم میشه تجربیات خودت رو از منابعی که خواندی بنویسی؟ من هنوز توانتخاب منابع مشکل دارم؟

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-ارشد-برق-94?p=7316789&viewfull=1#post7316789

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...زمان-و-شناسایی-سارقان-زمان-،-تمرکز-حواس/page3
 

bigworm

عضو جدید
سلام دوستان من 3 ساله از درس دور افتادم الان تصمیم گرفتم شروع کنم.ولی همه چی یادم رفته ولی عجله ای ندارم چون شغل دارم.به نظرتون چکار کنم؟خودم میگم سال اول فقط جزوه بخونم و کتاب که مباحث یادم بیاد سال بعد تست بزنم.نظرتون چیه؟
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان من 3 ساله از درس دور افتادم الان تصمیم گرفتم شروع کنم.ولی همه چی یادم رفته ولی عجله ای ندارم چون شغل دارم.به نظرتون چکار کنم؟خودم میگم سال اول فقط جزوه بخونم و کتاب که مباحث یادم بیاد سال بعد تست بزنم.نظرتون چیه؟

مباحث خیلی زیاد نیست اما تمرین زیاد می خواد از الان شروع کنید قبول میشد اما بیخیال تهران و دانشگاهای مهم بشید چون کارتون هی لنگ میمونه ... اگر کارمند هستید نیازی به مدرک سراسری ندارید ... برای راحتی خودتون دانشگاه آزاد بخونید
 

LM741

عضو جدید
منبع : سایت استاد حسین بخش گلستانی

نكاتي چند در زمينه برنامه ريزي براي موفقيت در كنكور كارشناسي ارشد
از آنجايي كه دوستان زيادي هر روزه با من تماس مي گيرند (حضوري يا از طريق ايميل و تلفن) و سوالاتي در مورد برنامه ريزي و شيوه صحيح مطالعه مي پرسند، تصميم گرفتم به تعدادي از اين سوالات با حوصله جواب دهم و در اختيار دوستان بگذارم. اميد است مطالعه اين پرسش و پاسخ بتواند به شما در جهت موفقيت در كنكور كارشناسي ارشد كمك كند.
ببينيد دوستان برنامه‌ ريزي يك امر شخصي است و در واقع نمي توان نسخه يكساني براي همه افراد پيچيد و هر كس بايد بر مبناي توانايي و شرايط خود اقدام به برنامه ريزي كند. در برنامه ريزي چند نكته از اهميت بيشتري برخوردار است كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت.
<!--[if !supportLists]-->1- <!--[endif]-->در تابستان چند ساعت درس بخوانيم و چند درس را انتخاب كنيم؟
سعي كنيد حداكثر براي مطالعه 4 درس (بعلاوه زبان) برنامه ريزي كنيد و زياد به خودتان فشار نياوريد. دوران طلايي شما براي مطالعه، پاييز و اوايل زمستان است پس نبايد تابستان را آنقدر جدي و خشن شروع كنيد كه پس از مدتي از درس دلزده شده و دوران سرنوشت ساز پاييز را از دست بدهيد. بنده نمونه هاي زيادي را مشاهده كرده ام كه دانشجو تابستان را با حدود 10 ساعت مطالعه آغاز كرده و حتي در آزمونهاي آزمايشي نخست موسسات رتبه هاي خوبي آورده اند اما گويا كم كم از درس دلزده شده و دوران مهم پاييز را از دست داده و همين سبب شده است نتيجه واقعا وحشتناكي (!) در كنكور كارشناسي ارشد بگيرند. لذا سعي كنيد اين مسير پر پيچ و خم تا كنكور ارشد را خيلي "با حوصله" و منطقي (آهسته و پيوسته) طي كنيد. به عقيده من، يك برنامه ريزي درست براي تابستان مي تواند براي حدود 6 - 7 ساعت مطالعه باشد.
<!--[if !supportLists]-->2- <!--[endif]-->چه درس هايي را تابستان بخوانم و چه درسهايي را بذارم براي پاييز؟
چيزي كه شديدا توصيه مي شود اين است كه شما حتما بايد دروس رياضي و مدار را براي تابستان بگذاريد. رياضي و مدار درس هايي نيستند كه به قول خودمان شب امتحاني بشود آنها را جمع كرد. اين دو درس خيلي براي رتبه آوردن حياتي هستند و معمولا افرادي كه اين دروس در دفترچه اول را خراب ميكنند نه تنها دو درس ضريب 4 را از دست داده اند بلكه روحيه شان براي دفترچه دوم به شدت افت خواهد كرد. پس توضيه اكيد اين است كه رياضي و مدار را تابستان شروع كنيد. اين دو درس يك ويژگي ديگر هم دارند و آن اين است كه نياز به حل تمرين و ممارست زيادي دارند. براي رياضي و مدار نكات عجيبي نداريم و فقط حل تمرين زياد است كه باعث پيشي گرفتن از بقيه بچه ها مي شود. بايد انقدر تمرين حل كنيد كه ديگر به اصلاح موقع حل كردن سوال جديد " دستمان گير نكند" و بتوانيم سريع حل را آغاز كنيم. هر وقت به اين حد از تسلط رسيديد مي توانيم بگوييم اين دو درس را ياد گرفته ايم. خوشبختانه براي هر دوي اين دروس تست فراوان است. براي رياضي كه تست هاي مهندسي مكانيك، كامپيوتر، نفت، هوافضا، شيمي و ... را ميشود براي تمرين بيشتر انتخاب كرد و براي درس مدار هم تست كنكوري و تاليفي زياد داريم. پس يك نكته يادمان نرود، رياضي و مدار از همين امروز و تست و تست و تست ...
علاوه بر رياضي و مدار دو درس ديگر را هم بايد تابستان شروع كنيم. دو درسي كه برايشان برنامه بالاي 70% داريم. ببينيد شما بايد علاوه بر اينكه براي دروس مدار و رياضي يك درصد حدود 50% را گارانتي كنيد، دو درس از 4 درس دفترچه تخصصي را هم بايد بالا بزنيد. مثلا بچه هاي الك و مخابرات ممكن است سيگنال و الكترونيك را انتخاب كنند و بچه هاي كنترل مثلا سيگنال و كنترل را. توي درس سيگنال و الك شايد 70% منطقي باشد اما كمي براي كنترل زياد است (البته توي 3 سال اخير، هر سال درصدهاي كنترل بيشتر مي شود).
<!--[if !supportLists]-->3- <!--[endif]-->زبان را چيكار كنم؟
زبان توي يك ماه و دو ماه درست نمي شود. براي زبان بايد برنامه مدون داشته باشيد. شبي نيم ساعت كافيست اما واقعا مصمم باشيد و بي انصافي نكنيد و واقعا هر شب زبان را بخوانيد. براي زبان بايد چند كتاب را مطالعه كرد. اولين كتاب همان 504 واژه است كه ممكن است خيلي ها حفظ باشند. 504 را به همراه مترادف ها ياد بگيريد و در قالب مثال هاي كتاب. جوري نباشد كه فقط 12 تا كلمه هر درس را حفظ كنيد و برويد سراغ درس بعد. براي زبان تكرار مهمترين نكته است. حتما يكي از نرم افزار هاي رايگان Jmemorize يا Anki را دانلود كنيد و لغاتي را كه هر شب ياد ميگيريد داخل اين نرم افزار ها همراه با يه جمله نمونه از كاربرد آن كلمه وارد كنيد. اين دو نرم افزار از سيستم لايتنر استفاده ميكنند و ديگر مثلا لايتنر معمولي كاغذ بازي ندارد. خيلي شيك پشت سيستم مي نشينيد و خود سيستم هر وقت موقع يادآوري لغات بود به شما ميگويد و شما هم لطف ميكنيد به چند سوال ساده پاسخ ميدهيد. باور كنيد خيلي تاثير دارد اين نرم افزار ها. بعد از 504 نوبت به كتاب 400 واژه تافل مي رسد. اين كتاب 40 درس 10 لغته دارد و لغات هر درس با هم قرابت معنايي دارند. يعني يك درس در مورد معنويات است و يك درس در مورد كشاورزي. خواندن لغات به صورت دسته بندي خيلي مي تواند مهم باشد. كتاب بعدي essential words for the TOEFL است. اين كتاب همپوشاني خوبي با كتاب 400 واژه دارد و شايد نصف لغات اين كتاب را شما قبلا در كتاب 400 واژه ديده باشيد. علاوه بر اينها اگر كسي بازهم علاقه مند بود ميتواند برود سراغ كتاب Verbal Advantage كه سطحش بالاتر است. علاوه بر نرم افزارهاي رايگان بالا، نرم افزار ماكسيمم شركت نارسيس هم نرم افزار بدي نيست. يكي از نقاط قوت اين نرم افزار داشتن تلفظ براي لغات است كه به شدت به دوستاني كه قصد دارند بعدا TOEFL بدهند توصيه مي شود حتما و حتما لغات را با تلفظ صحيح ياد بگيرند. نرم افزار ماكسيمم يك ورژن براي كتاب 504 و يك ورژن هم مشتركا براي كتاب هاي 400 واژه essential TOEFL دارد.
<!--[if !supportLists]-->4- <!--[endif]-->وعده هاي مطالعاتي تمام درس ها مثل هم باشد؟ مثلا دو ساعت براي هر درس خوب است؟
لزومي ندارد وعده هاي مطالعاتي شما براي تمام درس ها مثل هم باشد. اكثر دوستان وقتي صحبت از برنامه ريزي به ميان مي آيد يك كاغذ A4 را روي ديوار اتاقشان در نظر مي گيرند كه بر روي آن يك برنامه با وعده هاي مطالعاتي دو ساعته براي تمامي درس ها نوشته شده است: 8-10 رياضي، 10-12 مدار و ... . اصلا نبايد برنامه به اين شكل باشد. نكته مهم اين است كه وعده هاي مطالعاتي شما بايد بر مبناي ميزان تمركز شما بر روي درس باشد. هر وقت تمركز شما در حين مطالعه از بين رفت موقعش رسيده كه عنوان درس را بعد از استراحتي كوتاه عوض كنيد. مثلا ممكن است فردي علاقه زيادي به دروسي همچون سيگنال و كنترل داشته باشد اما از مدار خوشش نيايد. خوب اين فرد مي تواند حدود 3 ساعت به طور پيوسته سيگنال و كنترل بخواند، اما نمي تواند 3 ساعت پيوسته درس مدار مطالعه كند. بايد ببيند توي درس مدار چقدر مي تواند تمركز كند. فرضا اين فرد وقتي 1 ساعت مدار مي خواند مي بيند به يكباره ياد پسر خاله كوچكش، فوتبال ديشب، فروشنده سوپرماركت، نرم افزار جديد موبايلش و ... مي افتد و هر چه بيشتر اصرار بر ادامه مطالعه داشته باشد بيشتر خودش را گول ميزند چون تمركز ندارد و اين تنها وقت تلف كردن است. اما اگر سيگنال را سه ساعت پشت سر هم هم بخواند اصلا تمركزش به هم نميخورد. اين فرد بايد براي درسي مثل مدار وعده مطالعاتي كوتاه تر و براي سيگنال و كنترل وعده مطالعاتي بزرگتري در نظر بگيرد. مثلا روزي2.5 ساعت سيگنال و دو وعده 1 ساعته مدار. البته يادمان باشد كلا وعده هاي كوتاه مفيد ترند و براي دوستاني كه حتي مي توانند تا 3 ساعت هم تمركزشان را حفظ كنند توصيه ميكنيم خيلي به اين مطلب اسرار نورزند. ذهن شما بايد ياد بگيرد سر جلسه كنكور به سرعت بين درس هاي مختلف سويچ كند و اين با تمرين بدست مي آيد. از همين الان تمرين كنيد بتوانيد از يك درس به درس ديگر بپريد.
<!--[if !supportLists]-->5- <!--[endif]-->صبح چه بخوانيم؟ ظهر چه بخوانيم و عصر چه بخوانيم؟
پاسخ اين سوال ساده است. سعي كنيد آن درس هايي را كه دوست نداريد همان ابتداي روز يا وقتي كه حوصله و تمركز بيشتري داريد بخوانيد. مثلا اگر كسي از الكترومغناطيس خوشش نمي آيد و مثلا از سيگنال خوشش مي آيد نبايد صبح كه انرژي دارد اين انرژي را روي سيگنال بگذارد. در واقع اين فرد چون از سيگنال خوشش مي آيد هر زمان از روز را هم كه روي سيگنال بگذارد باز هم ميتواند به خوبي تمركز كند و عميق مطالعه كند اما نمي تواند فرضا ساعت 10 شب (موقعي كه خسته است) بنشيند و الكترومغناطيس بخواند. بنابراين قانون مطالعه به اين شكل است كه دروسي را كه تمركز كمتري روي آنها داريد و يا به عبارتي آنها را دوست نداريد، در زمانهايي كه شارژ هستيد بخوانيد.
<!--[if !supportLists]-->6- <!--[endif]-->در سيستم برنامه ريزي شناور به همه درس هاي ميرسيم؟
ببينيد ممكن است روزي شما اصلا حوصله مدار نداشته باشيد (دقت كنيد اين حالت كه زماني اصلا حوصله درس خاصي را نداريد زياد پيش مي آيد!!) و بجاي اينكه دو وعده يكساعته را براي مدار اختصاص دهيد، برنامه را دور بزنيد و فقط يك وعده 1 ساعته مدار بخوانيد و وقت مدار را روي درس ديگري مثل سيگنال بگذاريد. خوب با اين شرايط مي بينيد در طول هفته فرضا 20 ساعت سيگنال خوانده ايد و 8 ساعت مدار. اين اصلا خوب نيست ولي بعضي مواقع هم اجتناب ناپذير است (پيش مي آيد ديگر!). شما بايد بتوانيد ساعات مطالعه خود را آخر هر هفته تخمين بزنيد تا اگر در حق درسي (مثل مدار در مثال بالا) اجحاف شده است، هفته آينده اين نقيصه را جبران كنيد و مدام با خودتان بگوييد هفته پيش اصلا مدار نخواندم بايد اين هفته جبران كنم.
<!--[if !supportLists]-->7- <!--[endif]-->من از الكترومغناطيس خوشم نمي آيد بهتر نيست كلا اين درس را حذف كنم؟
اينكار خيلي توصيه نمي شود، اما اگر بتوانيد دروس ديگر تخصصي را بالا بزنيد مشكلي ندارد. مواردي داشتيم كه اصلا الكترومغناطيس نزده اما رتبه خوبي حتي در مخابرات آورده. اگر نمي خواهيد مغناطيس بزنيد بايد مطمئن باشيد ساير دروس تخصصي را بالا ميزنيد. نزدن الكرتومغناطيس يعني اينكه هم شما در حين مطالعات قبل كنكور وقت اين درس را روي ساير دروس مي گذاريد و هم اينكه سر جلسه بيشتر مي توانيد روي دروس تخصصي ديگر وقت بگذاريد.
<!--[if !supportLists]-->8- <!--[endif]-->براي چه درسهايي كلاس برويم؟
اين سوال جواب يكتا ندارد و خيلي خيلي وابسته به شرايط فرد است. به نظر من كلاس رفتن براي كسي كه مدتي است از درس فاصله گرفته از نان شب واجبتر است. چون اين افراد از حال و هواي درس بيرون آمده اند و احتياج به انگيزه دارند تا بتوانند دوباره به شرايط ايده آل خود برگردند. اينكه بدانيد روزهاي دوشنبه و پنجشنبه كلاس داريد و بايد جزوه جلسه قبل را مرور كنيد، تمرينات درس را حل كنيد و چند تا تست بزنيد تا درس جلسه قبل را ياد بگيريد، باعث مي شود شروع كنيد به كار. اگر اين نباشد، برنامه ريزي مدام از اين هفته به هفته بعد مي افتد! (بر اساس تعداد زيادي نمونه واقعي اين مورد را گفتم). براي آنهايي كه تازه درسشان تمام شده يا هنوز دانشجو هستند اين داستان فرق مي كند. اين دوستان بايد يك تصميمي منطقي بگيرند. به نظر من تصميم منطقي آنست كه اگر در درسي احساس مي كنيد مي توانيد پيشرفت كنيد و درصد بالايي بزنيد بهتر است اين درصد بالازدن را با كلاس رفتن تضمين كنيد. از آنطرف اگر در درسي واقعا احساس ضعف مي كنيد (خصوصا دروس پايه مثل مدار و رياضي) حتما براي اين دروس هم فكري بكنيد. براي اين دروس 10-20 درصد زدن شما را به جايي نمي رساند. يك دسته ديگر هم مي ماند و آنهم دسته دروسي است كه خودتان مي توانيد بخوانيد و حدود 30-40 درصد بزنيد. اين دورس را مي توانيد كلاس نرويد. براي دوستاني كه سال گذشته نتيجه مناسبي نگرفته اند نيز كلاس رفتن توصيه مي شود. اين دوستان ممكن است روحيه خوبي نداشته باشند و همين بيرون رفتن و همگام شدن با بچه ها خيلي انرژي ميدهد. مخصوصا براي كساني كه امسال بيكار هستند و قصد دارند فقط خونه بنشينند و درس بخوانند. فقط خونه نشستن و درس خواندن آدم رو كلافه ميكند.
<!--[if !supportLists]-->9- <!--[endif]-->در تابستان تست هم بزنيم يا فقط رفرنس بخوانيم؟
اگر در درسي كلاس مي رويد احتياج به خواندن رفرنس نيست. رفرنس خواندن در بعضي دروس اصلا جواب نميدهد مثلا سيگنال، اما مثلا در كنترل شايد اگر كسي خيلي خيلي پايه ضعيفي داشته باشد و كلاس هم نرود لازم باشد يك مطالعه اي روي كتاب نايس يا اوگاتا داشته باشد. اما براي همين درس كنترل هم الان منابعي در بازار موجود است كه متن درسي نسبتا خوبي دارند كه شما را تقريبا از كتابهاي رفرنس بي نياز مي كند. به طور كل من به شخصه خيلي با خواندن رفرنس موافق نيستم. خب، اينكه تست بزنيم در تابستان يا نه بايد بگويم بله، تست لازم است. ممكن است شما نرسيد همه تستهاي يك درس را بزنيد اما لااقل بايد نصف تستهاي دروسي را كه براي تابستان انتخاب كرده ايد را بزنيد. درس خواندن تابستان فرقي با پاييز ندارد! بايد شما درس را كامل بخوانيد، تست بزنيد، در مورد اشكالات خود با دوستان و در نهايت با اساتيد بحث كنيد و ...
<!--[if !supportLists]-->10- <!--[endif]-->100% مطالب دروسي كه در تابستان انتخاب كرده ايم را بايد بخوانيم؟ نمي رسيم!
من اعتقاد دارم بايد 100 درصد سرفصل هاي دروس تابستان مطالعه شود اما ممكن است با عمق 80%. ممكن است شما نتوانيد همه فصلهاي سيگنال را با تمام جزئيات بخوانيد (مثلا نمي رسيد همه تست هاي انتهاي فصل را حل كنيد) اما بايد تمام فصل ها را لااقل يك دور بخوانيد و يك شمايي از كل درس سيگنال داشته باشيد.
<!--[if !supportLists]-->11- <!--[endif]-->لطفا منطقي باشيد!
لطفا منطقي باشيد! كسي كه از ساعت 6 صبح تا 12 شب برنامه ريزي مي كند مطمئنا اين برنامه را اجرا نخواهد كرد. سال گذشته چندين نفر برنامه شان را براي تاييد براي من فرستادند (اين كار اصلا توصيه نميشود!)، خيلي جالب بود. دوستي از ساعت 5 صبح تا 1 شب برنامه ريخته بود. 2 ساعت 2 ساعت و پشت سر هم. فقط 2 ساعت براي نماز و غذا وقت گذاشته بود. مطمئنا اين برنامه قابليت اجرا ندارد. خودماني بگويم وقتي من و شما ساعت را براي ساعت 7 صبح كوك ميكنيم و 9 پا ميشيم نبايد برنامه خيلي سفت و سختي بريزيم. برنامه بايد شناور باشد تا پايدار باشد وگرنه حداكثر 2 روز اجرا خواهد شد و روز سوم آدم خسته مي شود از برنامه ريزي خودش. سعي كنيد براي تابستان روي 7 ساعت مطالعه مفيد كار كنيد. استفاده از زمان هاي مرده رمز موفقيت مردان بزرگ است. وقتي حوصله نداريم، وقتي توي اتاق بقيه دارند صحبت ميكنند و نمي توان تمركز كرد، وقتي تمركزمان نمي آيد (!)، اين وقت ها را با زبان و همان نرم افزار هايي كه گفتم پر كنيد
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
مدرک دانشگاهي در عصر اطلاعات بسيار ضروري و حياتي است و يکي از نيازهاي اوليه براي رسيدن به موفقيت محسوب مي‌شود. در حقيقت امروزه مشاغل و حرفه‌ها نياز به يک مدرک دانشگاهي در زمينه خود دارند؛ با اين حال، در عمل مي‌بينيم که برخي از افراد بدون مدرک دانشگاهي در دنياي اقتصاد، سياست يا حتي پيشبرد علم و دانش بشري موفق شده‌اند.
مي خواهم بگويم که اگر در رشته اي که دوست داريد، پذيرفته نمي‌شويد و اگر هدفتان براي ورود به يک رشته يا دانشگاه خاص رسيدن به بالاترين موقعيت اقتصادي، اجتماعي، علمي يا سياسي است، دانشگاه تنها راه رسيدن نيست و حتي در دنياي امروز افرادي هستند که در زمينه هاي مختلف به بالاترين مدارج رسيده‌اند بدون اينکه تحصيلات دانشگاهي داشته باشند؛ البته اين افراد از هوش و استعداد بسيار خوبي برخوردار بوده و در راه رسيدن به هدف خود تلاش بسيار کرده‌اند.
در اينجا به برخي از اين افراد اشاره مي‌کنيم:
بيل گيتس: احتمالاً بيل گيتس معروف ترين ميلياردر جهان است. وي در سال 2013 رتبه دومين مرد ثروتمند جهان را به خود اختصاص داد؛ اما همچنان ثروتمندترين مرد آمريکاست. گيتس در سال 1973 وارد دانشگاه هاروارد شد؛ اما در کمتر از دو سال آن را رها کرد تا به تاسيس شرکت شخصي خود به نام Micro بپردازد. زماني که گيتس فقط 32 سال سن داشت به ثروت 25/1 ميليارد دلاري دست يافت. هم اکنون ثروت خالص بيل گيتس از 70 ميليارد دلار نيز فراتر رفته است.
لري اليسون: بنيانگذار و مديرعامل شرکت اوراکل ثروتي بالغ بر 40 ميليارد دلار دارد و ششمين مرد ثروتمند جهان لقب گرفته است. لري هم بيشتر از دو سال در دانشگاه ايلي نواز دوام نياورد و با ترک تحصيل و سپري کردن ماجراهاي متعدد، سرانجام شرکت نرم افزاري شخصي خود را در سال 1977 تاسيس کرد.
مارک زوکربرگ: بنيانگذار شبکه اجتماعي فيس بوک، هرگز اهل درس خواندن نبود و بيشتر براي تفريح و گذراندن اوقات فراغت اهميت قايل مي‌شد. زوکربرگ هم اکنون به جوان‌ترين ميلياردر جهان تبديل شده است.
مايکل دل: بنيانگذار و مديرعامل شرکت دل، در سن نوزده سالگي درس را رها کرد. او در همان دوران، کار ساخت کامپيوتر شخصي خود را آغاز کرد و موفق شد که کامپيوتر ساخته شده را مستقيماً به مشتري بفروشد. زماني که فعاليت‌هاي دل گسترش يافت، وي شرکت بزرگي با مسؤوليت‌هاي محدود در زمينه ساخت کامپيوتر تاسيس کرد. اين روزها برند دل در بازارهاي جهاني بخوبي شناخته شده است و ثروت مايکل نيز از 3/15 ميليارد دلار فراتر رفته است.
رالف لورن: وي رييس و مديرعامل شرکت رالف لورن است. هرچند وي در جواني وارد دانشکده نظامي شد، اما فقط دو سال شرايط دشوار ارتش را تحمل کرد و دانشکده را رها کرد. وي استعداد فراواني در عرصه مد و طراحي داشت و فعاليت‌هاي خود را از توليد کفش تا عطر گسترش داد. ثروت خالص رالف بالغ بر 7 ميليارد دلار برآورد شده است .
يوشکا فيشر: وي وزير امور خارجه آلمان در زمان صدر اعظمي شرودر بود. او به جاي تحصيل در دانشگاه ، مطالعه آزاد را انتخاب کرد و ساعت ها و روزها در کتابخانه هاي شهر به سر برد . شرودر در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه در نيويورک مشغول به تدريس است.
سر ريچارد برانسون: وي کارآفرين و سرمايه‌گذار انگليسي و رييس و بنيان‌گذار گروه شرکت‌هاي ويرجين است که عنوان بيش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنيا را از آن خود کرده است. وي دبيرستان را رها کرد و به دليل قدرت بالاي برقراري ارتباط با ديگران توانست که کسب و کار موفقي راه اندازي کند. برانسون در حوزه‌هاي بسياري از قبيل ارتباطات، آژانس هواپيمايي و ... فعاليت دارد . ثروت برانسون بيش از 4 ميليارد دلار گزارش شده است.
استيو جابز: بنيانگذار شرکت اپل هرگز از دانشگاه فارغ‌التحصيل نشد و بعد از يک ترم تحصيلي کالج «ريد ارگان» را رها کرد؛ البته جابز جوان چندين دوره آموزشي و فني را به صورت آزاد گذراند تا موفق شد که نخستين نمونه کامپيوتر مک خود را بسازد. جابز تاسيس شرکت اپل را از سال 1976 آغاز کرد و انقلابي در صنعت ديجيتال به وجود آورد. ايده او توليد کامپيوترهاي کوچک‌تر بود .
استيون اسپيلبرگ: کارگردان معروف آمريکايي که تاکنون چندين جايزه اسکار را تصاحب کرده است، در رشته ادبيات انگليسي تحصيل مي‌کرد؛ اما به علت علاقه به سينما، دانشگاه را رها و ترک تحصيل کرد تا به دنبال حرفه مورد علاقه خود يعني سينما برود.
هنري فورد: وي که بنيانگذار شرکت خودروسازي فورد است، هيچ وقت نتوانست دبيرستان خود را به پايان برساند. او اولين کسي بود که براي توليد خودروي ارزان قيمت، خط توليد را به کار گرفت. فورد انقلابي بزرگ در صنعت خودروسازي اروپا و آمريکا ايجاد کرد. مجله تايمز او را با نفوذترين و قدرتمندترين انسان قرن بيستم معرفي کرده است.
 

B.seda

عضو جدید
64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر
گفته مي‌شود كه انسان‌ها تنها از 10 درصد قدرت فكر خود استفاده مي‌كنند و تفاوت بين نوابغ و افراد معمولي تا حد زيادي به اين مسآله برمي‌گردد.


با به‌كارگيري 64 روشي كه در ذيل شرح داده شده مي‌توانيد ميزان يادگيري خود را چند برابر كنيد. توصيه مي‌شود اين روش‌ها را با فونت بزرگ چاپ كرده و روي ديوار اتاق‌اتان نصب كنيد طوري كه هر روز آن‌ را ببينيد.

اين 64 روش در ده بخش ارائه مي‌شود شامل:
در مورد اين روش‌ها اگر تجربه‌ي شخصي و يا مطلب، عكس و ... كامل‌كننده‌ي ديگري داريد براي ما ارسال كنيد. هم‌چنين اگر روش خاص ديگري براي يادگيري بهتر مطالب داريد مطرح كنيد تا بقيه‌ي دوستان‌اتان نيز از آن بهره ببرند.
سلامت

1- هنگام مطالعه پاي خود را حركت دهيد.
در طول مطالعه و نشستن در يك مكان براي مدت طولاني، پاي خود را هر چند وقت يك‌بار به سمت بالا و پايين تكان دهيد. اين كار موجب افزايش جريان خون شده و يادگيري و تمركز را افزايش مي‌دهد.
2- براي فكر كردن غذا بخوريد.
خوردن صبحانه بسيار ضروري است زيرا پروتئين مغز را تامين مي‌كند. كمبود پروتئين براي مغز باعث سردرد مي‌شود.
3- ناهار سبكي بخوريد.
ناهار سنگين باعث خواب آلودگي مي‌شود اگر بعد از ناهار فرصت خوابيدن نداريد، سعي كنيد ناهار سبكي انتخاب كنيد.
4- از داروهاي تقويت حافظه استفاده كنيد.
داروي گياهي ژينكگو بيلوبا - كه باعث افزايش جريان خون در مغز مي‌شود - بدون عوارض جانبي در بازار موجود است.



تعادل

5- از اضطراب و افسردگي به دور باشيد.
استرس و ناراحتي باعث كاهش يادآوري اطلاعات مي‌شود و از اين رو كاهش قدرت يادگيري مي‌شود. گاهي اتاق روشن‌تر و خوردن غذاهاي طبيعي بيش‌تر باعث افزايش شادابي و آرامش مي‌شود.
6- براي ارائه‌ي ايده‌ي جديد بخوابيد!
7- بين مطالعه استراحت كنيد.
تغيير وضعيت روحي و جسمي باعث مشخص شدن استرس‌هايي مي‌شود كه در حال مطالعه بر ما حكمفرما شده‌اند و ما از آن‌ها بي‌خبريم. مطالعه همراه با استراحت‌هاي هرچند كوتاه بسيار مفيدتر از مطالعه‌ي طولاني بي‌وقفه است. براي اين منظور، به ازاي هر 90 دقيقه مطالعه، 20 دقيقه استراحت داشته باشيد.
8- حين مطالعه در فواصلي پياده‌روي هم داشته باشيد.
پياده‌روي و قدم زدن هر چند كوتاه باعث تغيير تمركز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوري مطالب و خلاقيت را مي‌دهد.
9- موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد.
گاهي كه فرصت كافي براي استراحت و تجديد قوا نداريد، مي‌توانيد نقطه‌ي تمركز خود را از يك موضوع خاص به موضوعي كه با آن آشناتر هستيد تغيير دهيد.

تمرکز و خط فکری

10- موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد (2).
3 راه مختلف براي يادگيري وجود دارد: ديداري، شنيداري و حركتي. اگر در يكي از آنها موفق نيستيد، ديگر راه‌ها را امتحان كنيد.
11- پياده‌روي همراه با مديتيشن.
پياده‌روي كه در قسمت قبل توضيح داده شد، اگر همراه با مديتيشن باشد بسيار مفيد است.
12- تمركز كنيد و خودتان را در مطالعه غرق كنيد.
حين مطالعه، از تماشاي تلويزيون و نگراني در مورد كارهاي ديگر پرهيز كنيد. نگراني مانع دريافت اطلاعات و ايده‌ها مي‌شود.
13- اگر علاقه‌اي به انجام مديتيشن نداريد، چراغ‌ها رو خاموش كرده و وسط اتاق تاريك خود بنشينيد.
اين كار به تمركز شما مي‌افزايد.
14- دوش بگيريد. دوش و حمام كردن به يادگيري كمك مي‌كند.
اين كارها ذهن شما رو براي دريافت ايده‌هاي هوشمندانه آماده‌تر مي‌كند.
15- به موسيقي گوش دهيد.
اگر مطلبي را حين گوش كردن به قطعه‌اي از موسيقي خاص ياد بگيريد،‌ بعدها، گوش‌كردن و يا مروركردن ذهني آن قطعه به يادآوري مطلب كمك شاياني مي‌كند.
16- تندخواني كنيد.
خيلي‌ها عقيده دارند كه تندخواني باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعيت اين است كه تندخواني باعث فيلتر شدن مطالب بي ربط و فرعي شده و به درك ايده‌هاي اصلي نوشتار كمك مي‌كند. كندخواني فقط براي مطالب جديد و تخصصي پيشنهاد مي‌شود.
17- از علامت‌ها و نمادها براي حفظ‌كردن مطالب استفاده كنيد.
ترفندهاي زيادي براي به خاطر سپردن اطلاعات حفظي وجود دارد. علامت‌هاي اختصاري و شكل‌هاي نمادين نمونه‌هايي از اين ترفند‌ها هستند.


تکنیک های دیداری

18- تصويري از مطلب مورد مطالعه داشته باشيد.
هر تصوير مي‌تواند بيان‌كننده‌ي مطالبي است. طرحي از چيزي كه مي‌خواهيد ياد بگيريد، داشته باشيد. اين كار موجب داشتن هدفي مشخص در ذهن شما شده كه خود باعث حركت به سمت آن هدف مي‌گردد.
19- از درخت حافظه استفاده كنيد.
استفاده از درخت حافظه هم به خلاصه كردن و هم به درك ارتباط دروني مطالب كمك مي‌كند.
20- از سمبل و نمادها استفاده كنيد.
استفاده از سمبل و نمادها باعث خلاصه‌برداري سريعتر و يادگيري موثرتر مي‌شود.
21- از نقشه‌ي اطلاعاتي بهره ببريد.
وقتي اطلاعات داراي طرح دروني (Information Design) است،‌ از آن استفاده كنيد طوري كه اطلاعات را به وضوح بيان كند. نقشه‌ي اطلاعاتي هنر و دانش آماده كردن اطلاعات است طوري كه بيشترين بازدهي و كاربرد را داشته باشد.
22- از روش‌هاي يادگيري ديداري استفاده كنيد.
23- مراحل يادگيري يك موضوع را مشخص كنيد. فراگيري يك مطلب نياز به دريافت اطلاعات با ترتيبي مشخص دارد. سازمان‌دهي تفكر بر روي آن چيزي كه بايد انجام شود روشي موثر براي آمادگي يادگيري مطالب جديد يا پاسخگويي به سؤالات است.


تکنیک های گفتاری و شنیداری

24- از روش‌هاي ايجاد انگيزه استفاده كنيد.
از بازي‌ها و كلمه‌هاي بي‌معني موزون استفاده كنيد. اين امر باعث انعطاف فضاي يادگيري و يادگيري بيشتر مي‌شود .
25- با گوش كردن به نظرات ديگران در درون گروه مطالعه به دنبال فكر بكر باشيد.
26- در خواب به فايل صوتي گوش كنيد.
قسمتي از مطلبي كه مي‌خواهيد فرا گيريد را ضبط و هنگام خواب زير متكاي خود قرار داده و به آن گوش دهيد. اين روش براي يادگيري زبان خيلي موثر است.
27- بخنديد.
خنده باعث آرامش مي‌شود و تن آرام مطالب را بهتر فرامي‌گيرد.

تکنیک های حرکتی


28- نوشتن از تايپ كردن مفيدتر است!

نوشتن با قلم باعث تحريك ايده‌هاي جديد مي‌شود. گرفتن و حركت دادن قلم نقاط حساسي از دست را ماساژ داده و موجب ايده‌هاي جديد مي‌شود.
29- هميشه يك دفتر يادداشت همراه داشته باشيد.
بعضي ايده‌ها و پاسخ‌ها - كه گاهي بسيار ارزشمند هستند- در مواقعي به ذهن مي‌آيند كه مشغول مطالعه نيستيم. تا حد امكان بايد آن‌ها را ثبت كرد زيرا معمولا فقط يكبار به سراغ ما مي‌آيند.
30- مجله‌ي شخصي براي خود درست كنيد.
فرق مجله با دفتر يادداشت اين است كه شما مي‌توانيد با كمك ذهن خلاق خود، نقاشي، تصاوير، جداول و درخت حافظه را به مجله اضافه كنيد كه كمكي است در جهت به خاطر سپردن بهتر اطلاعات.
31- از برچسب‌هاي رنگي براي طبقه‌بندي دفتر يادداشت و مجله‌ي خود استفاده كنيد.
استفاده از برچسب رنگي رجوع به مطالب را آسان‌تر مي‌كند.
32- از يادداشت‌هاي پاياني استفاده كنيد.
بعد از پاراگراف‌هاي كتاب، نظر شخصي خود را درج كنيد.



تکنیک هایی برای پیدا کردن انگیزه

33- به خود نمره بدهيد.
اگر شما ذهنتان را روي نتيجه‌‌ي مورد نظر متمركز كنيد ايده‌هاي بهتر را شناسايي خواهيد كرد. يكي از معمول‌ترين و قابل دسترس‌ترين انگيزه‌ها گرفتن نمره‌ي بهتر است.
34- انگيزه‌ي خودتان را مشخص كنيد.
اگر ندانيد به چه علت مي‌خواهيد چيزي بياموزيد، حواس پرتي به سراغتان خواهد آمد.
35- هدفتان را مشخص كنيد.
طبق گفته‌ا‌ي معروف: ذهن، هر آنچه را كه درك كند مي‌تواند به دست ‌آورد. به هر چه فكر مي‌كنيد لازم است خود را مجهز كنيد.
36- مثبت انديش باشيد.
بعد از مشخص كردن اهداف خود بايد اميدوار باشيد كه توانايي لازم را داريد به آنچه مي‌خواهيد دست يابيد.
37- برنامه‌ريزي كنيد (2).
يادگيري فقط يك جنبه از كارهاي روزمره زندگي است. بايد ساعاتي كه امكان يادگيري وجود ندارد را شناسايي كرده تا بتوانيد كارهاي ديگر را در آن زمان‌ها انجام داد.
38- هر مهارتي را مي‌توان ياد گرفت.
به استثناي بعضي محدوديت‌هاي جسمي هر مهارتي را كه افراد خبره آموخته‌اند شما هم مي‌توانيد ياد بگيريد؛ فقط شايد وقت و انرژي بيشتري بايد صرف كنيد.
39- خود را براي آموختن آماده كنيد.
براي يادگيري فقط مثبت انديشي كافي نيست. در زندگي امروزه با وجود موضوعات مختف، هنگام يادگيري مي‌بايست بقيه‌ي موضوعات را فراموش كرد و الا يادگيري تبديل به تجربه‌اي كسل كننده مي‌شود.
40- مواظب وقت مطالعه‌ي خود باشيد.
اگر شما دوستاني داريد كه ممكن است خواسته يا نا خواسته شما را از پرداختن به مطالعه يا يادگيري باز دارند با به‌كار بردن ترفند و سياست (البته به طوري كه از شما نرنجند) پيشنهاد آنها را مثلا براي رفتن به سينما رد كنيد.
41- خود را محدود كنيد.
گاهي آزادي و راحتي زياد باعث هرج و مرج مي‌شود. براي يادگيري بهتر مطالب، فرجه‌ي زماني مشخص كنيد. داشتن چارچوب براي انجام كارها باعث نتيجه‌گيري بهتر و سريعتر مي‌شود.


تکنیک های تکمیلی
42- تا آنجا كه مي‌توانيد مطالعه كنيد.

43- زبان خارجي بياموزيد.
يادگيري زبان‌هاي بيشتر ما را با افق‌هاي بيشتري آشنا كرده و بيان بعضي مفاهيم را براي ما آسان‌تر مي‌كند. همچنين گاهي درك كامل يك مطلب فقط در زبان اصلي ميسر است.
44- ياد بگيريد كه چگونه ياد بگيريد.
روش‌هاي مختلف يادگيري را امتحان كنيد تا به آنچه مطلوب شماست برسيد (در مطالب بعدي به معرفي و شرح اين روش‌ها خواهيم پرداخت).
45- بهتر است مشخص شود كه چه چيزهايي را مي‌دانيد و چه چيزهايي را نمي‌دانيد.
در مورد يك موضوع ابتدا مشخص كنيد چه اطلاعاتي از قبل داريد؛ بعد مشخص كنيد چه مطالبي را نمي‌دانيد و مي‌خواهيد بدانيد.
46- از ضمير ناخودآگاه خود هم كار بكشيد!
آيا مي‌دانيد مي‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!؟ ذهن بطور غير ارادي مي‌تواند درگير يادگيري باشد. مثلا اگر قرار است مطالبي در مورد دو موضوع بنويسيم مي‌توانيم يك موضوع را در ذهن داشته باشيم و به سراغ موضوع دوم برويم. مادامي كه مشغول نوشتن موضوع دوم هستيم، ذهن ما موضوع اول را پردازش مي‌كند.
47- كلي‌ فكر كنيد.
يكي از روش‌هاي خوب يادگيري اين است كه مطالب را به طور كلي بياموزيم.
48- مطالب را تكرار كنيد.
براي درك كامل مطالب پيچيده بايد آنها را مرور كرد. هم‌چنين مرور دوباره‌ي مطالب به ما ديد عميق‌تري در مورد مطلب مي‌دهد. تكرار مفاهيم و تئوري‌ها با به‌كارگيري مثال‌هاي مختلف، سرعت يادگيري آنها را چند برابر مي‌كند.
49- از روش يادگيري كوانتومي استفاده كنيد
«روش يادگيري كوانتومي» (Quantum Learning Model) (QL) روشي است كه بر اساس به كارگيري و مرتبط كردن دانسته‌ها در زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان شكل گرفته است.
50- از ابزارهاي لازم براي يادگيري استفاده كنيد (كامپيوتر،‌ ويديو و ...).
51- از «روش فكركردن انتقادي» (Critical Thinking) استفاده كنيد.
«روش فكر‌كردن انتقادي» شامل دريافت اطلاعات، ارزيابي آن و نتيجه‌گيري منطقي بر اساس آنها مي‌باشد.



تکنیک ها

52- از دیگران سؤال بپرسيد و آنها را در بحث وارد كنيد.

53- از هرم اطلاعات استفاده كنيد. يادگيري داراي لايه‌هايي است و مي‌بايست مفاهيم پيشرفته‌تر بعد از فرا‌گيري مفاهيم پايه صورت گيرد.
54- در كنار لذت بردن از بازي‌هاي كامپيوتري روش حل مسآله و بسياري از مفاهيم ديگر را بهتر مي‌توان آموخت.
55- از قانون 80 به 20 پيروي كنيد.
طبق قانون 80 به 20، يادگيري 20 درصد از مفاهيم نياز به صرف 80 درصد وقت و انرژي‌اي دارد كه براي مفاهيم ديگر اختصاص مي‌دهيم؛ لذا بايد هنگام برنامه‌ريزي به اين نكته توجه داشت.
56- براي مفاهيم قصه‌بافي كنيد!
مثلا اتم را منطقه‌اي گانگستري در نظر بگيريد كه در آن پروتون و نوترون همسايه‌ي همديگر بوده، با هم رقيب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ي هم وارد نمي‌شوند.
57- فراتر از برنامه‌ي درسي مدرسه و دانشگاه برويد.
با ابزارهاي يادگيري كه امروزه موجود است حتي يك فرد 60 ساله هم مي‌تواند رياضي را در حد دانشگاه فرا بگيرد. لذا هر مطلبي را كه لازم مي‌دانيد يا علاقه داريد، بياموزيد.
58- از دانسته‌هاي خود عملا استفاده كنيد.



تکنیک هایی برای داوطلبان
59- هميشه درگير يادگيري باشيد.
اگر فكر مي‌كنيد از معلم‌تان بيش‌تر مي‌دانيد و مطالب كلاس براي‌اتان كسالت‌آور است با معلم‌تان وارد بحث شويد و از دانسته‌هاي خود براي پيروز شدن در بحث استفاده كنيد.
60- خودتان بياموزيد.
در بسياري از موارد، معلمان همه‌ي مطالب را در بحث خود مطرح نمي‌كنند. شما بايد بسياري از مطالب را خود فرابگيريد؛ پس منتظر نباشيد همه‌ي مطالب به شما آموخته شود.
61- اگر به تنهايي نمي‌توانيد ياد بگيريد با دوستان‌تان مطالعه كنيد.
62- به ديگران درس بدهيد.
بهترين روش يادگيري اين است كه مطلبي را به ديگران آموزش دهيد. اين شما را مجبور به يادگيري كامل آن مطلب مي‌كند.
63- محك زدن آنچه كه يادگرفته‌ايد يادگيري شما را تضمين مي‌كند.
استفاده از فلش‌كارت يكي از بهترين روش‌ها براي محك زدن آن‌چيزي است كه يادگرفته‌ايد.
64- در ابتدا مفاهيم اساسي را ياد بگيريد.
يادگيري مطلب جديد بايد شبيه يادگيري زبان توسط يك كودك باشد كه به گرامر و املاي كلمه‌ها توجهي نمي‌كند.
 

vahidam

عضو جدید
سلام. من فکر کنم کسی که می خواد ارشد بخونه بالاخره یه انگیزه ای داره ،پس نیاز به انگیزه دادن و دلیل آوردن که چرا باید برای ارشد بخونیم نیست
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا