اپل و دریافت حق مالکیت پتنت چند لمسی "بی نیاز از نگاه" برای دستگاه های قابل حمل

LEO K

عضو جدید
اداره پتنت ها و علایم تجاری امریکا مالکیت حق اختراعی را برای اپل به رسمیت شناخته که به کاربران دستگاه های لمسی این شرکت امکان می دهد حتی در مواقعی که دکمه های لمسی روی نمایشگر دستگاه شان آشکار نیست یا اساساً نمایشگر خاموش است، با آن تعامل کرده و دستورات مورد نظر را اجرا کنند.

پتنت شماره 8,407,623 که در سال 2009 ثبت شده، برای کنترل جنبه های مختلف شنیدن موسیقی تهیه شده و همان طور که در تصویر می بینید این موارد را در قالب ژست های لمسی در خود دارد:​
- لمس تکی برای پخش یا توقف
- لمس دو تایی برای پخش قطعه بعدی
- لمسی سه تایی برای پخش قطعی قبلی
- لمس دو تایی و نگه داشتن برای جلو بردن سریع
- لمس سه تایی و نگه داشتن برای عقب بردن
- حرکت دوار در جهت عقربه های ساعت برای افزایش صدا
- حرکت دوار بر خلاف عقربه های ساعت برای کاهش صدا​
در توضیح کلی این پتنت نکات جالب تری از نحوه استفاده احتمالی از آن می خوانیم:​
برای اینکه به کاربر امکان دهیم تا پخش محتواهای رسانه ای در یک دستگاه لمسی را بدون نیاز به انتخاب از بین گزینه ها (یعنی، دکمه ها)ی به نمایش در آمده کنترل کند، دستگاه الکترونیکی مورد نظر می تواند وضعیت یا حالتی خاص را دارا باشد که در آن امکان تشخیص دستورات لمسی تعبیه شده، ولی نیازی به نمایش محتوا نباشد. برای مثال، دستگاه الکترونیکی دارای صفحه لمسی، می تواند حالتی داشته باشد که چیزی روی صفحه آن به نمایش در نیاید (یعنی، نمایشگر خاموش یا سیاه باقی بماند) ولی صفحه لمسی (لایه نازک دیجیتایزر روی نمایشگر) در حالت عملیاتی و آماده به کار باشد تا بتواند دستورات لمسی را اجرا کند.​
در اصل این شیوه ارسال دستور هم باعث راحتی کاربران و هم باعث صرفه جویی در مصرف باتری دستگاه می شود زیرا دیگر نیازی به روشن شدن نمایشگر، نگاه کردن کاربر به آن و نیز اجرای رابط کاربری گرافیکی نخواهد بود. باید نوشت که این شیوه ارسال دستورات لمسی، پتانسیلی فراتر از استفاده صرف برای پخش آهنگ ها را دارد.

به عنوان مثال دیروز در مطلب ویبره اختصاصی برای اندروید خواندیم که چطور می شود با الگوهای مختلف، ویبره های مختلفی را برای افراد حاضر در فهرست تماس تلفن ایجاد کرد. حالا تصور کنید که برای هر یک از آنها، یک ژست خاص تعریف کنید تا بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر، با اجرای آن ژست شماره فرد مورد نظر گرفته شود. باید دید آیا در آینده پتنت هایی با کارکردهای مشابه از اپل خواهیم دید یا خیر.

بدون اینکه قصد مقایسه داشته باشیم، این پتنت یک استعاره طنز آمیز و نمادین هم در خود دارد که تفاوت ها میان نگاه اپل و سامسونگ به دستگاه های موبایل را نشان می دهد. در حالی که سامسونگ به دنبال ردیابی نگاه کاربران است، اپل دنبال آشتی دادن سر انگشتان آنها با صفحات لمسی -بدون ربودن نگاه آنها از محیط اطراف- است و این خیلی جالب است چون شرکت ها با پیگیری رویکردهای مختلف باعث غنی تر شدن زندگی کاربران از جنبه های مختلف می شوند. این طور نیست؟


منبع:نارنجی
 

Similar threads

بالا