ايزومري

M-F-CH

عضو جدید
:gol::gol::gol:سلام
در مورد ايزومري در پالايشگاه مقاله فارسي مي خواستم؟؟؟؟؟؟؟؟.....
 
منظورت تغییر ساختار مولکولیه ؟ اگه این باشه که میشه بنزین رو مثال زد :
در پالایشگاه جهت رسیدن به محصول بنزین مطلوب تر ، از طریق بالا بردن عدد اکتان بنزین با ایجاد تغییر در ترکیب هیدروکربن از طریق افزودن هیدروکربنهای آروماتیک و با استفاده فزاینده از ایزومری شدن ، بنزین را برای انجام بهتر واکنش سوختن آماده و روانه بازار میکنند

ترکیبات زیادی هست که در پتروشیمی ایجاد میکنن و بوسیله همین تغییر در مولکول یک ماده ، ماده دیگری ایجاد میکنن .
خیلی در این زمینه اطلاعی ندارم :)
 
اصلاح بنزین برای انجام واکنش سوختن بهتر

برش بنزین بدست آمده از تقطیر مستقیم نفت (بنزین مستقیم) را با افزودن ترکیبهایی که عدد اکتان آنها بالاتر است، اصلاح می‌کنند. گاهی به جای آن از سوختهای بهتری استفاده می‌کنند. آلکانهای زنجیری شاخه‌دار ، آلکنها و هیدروکربنهای آروماتیک عموما خواص ضد کوبش بهتری دارند. این هیدروکربنها را بوسیله کراکینگ کاتالیزوری و تبدیل کاتالیزوری از نفت تهیه می‌کنند. آلکانهای بسیار شاخه‌دار را از آلکنها و آلکانها به روش آلْکیل‌دار کردن می‌سازند.

در سال 1922 ، تی. سی. میجلی (T.C.Midgley) و تی. ای. بوید (T.A.Boyd) از آزمایشگاه پژوهشی جنرال موتورز دریافتند که عدد اکتان یک سوخت بر اثر افزودن مقدار کمی تترااتیل سرب (
) خیلی بهبود می‌یابد. بنزینی را که به این ترتیب بدست می‌آید، بنزین اتیل یا بنزین سرب‌دار می‌نامند. سرانجام بعد از 50 سال پژوهش معلوم شد که نقش تترااتیل سرب احتمالا تولید ذرات بسیار کوچک اکسیدهای سرب است که بر روی سطح آنها بعضی از زنجیرهای واکنش شکسته می‌شوند.
 

M-F-CH

عضو جدید
اره.ممنون نيما.
اگه ممكنه يه سايت يا منبعي معرفي كنيد
اخه پروژه دارم حدود 10 صفحه مي خوام:cry:
 

M-F-CH

عضو جدید
ايزومري مربوط به پالايشگاه و براي افزايش عدد اكتان هستش
من كتاب خانم ابوالحمد رو خوندم ولي مطالب بيشتري مي خواستم
ممنون اگه راهنماييم كني
 
رفرمینگ (تبدیل) کاتالیزی و همپارش

نیاز اتومبیلهای امروزی به بنزینهای با عدد اکتان بالا ، محرکی برای استفاده رفرمینگ کاتالیزی شد. در رفرمینگ کاتالیزی ، تغییر در نقطه جوش ماده‌ای که از این واحد می‌گذرد، نسبتا کم است، زیرا مولکولهای هیدروکربن ، شکسته نمی‌شوند، بلکه ساختارهای آنها بازآرایی می‌شوند تا آروماتیکهای با عدد اکتان بالا تولید شوند. منابع خوراک واحد رفرمینگ کاتالیزی عبارتند از:

بنزینهای سنگن تقطیر مستقیم (HSR ) و نفت سنگین حاصل از واحدهای برج تقطیر نفت خام ، کک سازی و کراکینگ. فراوده های حاصل تبدیل کاتالیزی برای فروش به عنوان بنزین معمولی و بنزین سوپر با هم مخلوط می‌شوند.

عدد اکتان نفتهای سبک ( LSR ) را می‌توان با استفاده از فرایند همپارش که طی آن
پارافینهای نرمال (راست زنجیر) به همپارهایشان تبدیل می‌شوند، بهبود بخشید.

بازیابی بخار (واحد صنعتی گاز)

جریانهای گاز تر حاصل از واحد تقطیر نفت خام ، کک سازی و واحدهای کراکینگ در بخش بازیابی بخار ، به گاز سوختی ، گاز نفتی مایع ( LPG ) ، هیدروکربنهای سیر نشده (پروپیلن، انواع بوتیلن و پنتن )، نرمال بوتان و ایزوبوتان تفکیک می‌شوند. گاز سوختی در کوره‌های پالایشگاه سوزانده می‌شود و n-بوتان با بنزین و یا LPG مخلوط می‌شود. هیدروکربنهای سیر نشده و ایزوبوتان بمنظور فراورش ، به واحدهای آلکیل دار شدن فرستاده می‌شوند.

آلکیل دار کردن

افزایش یک گروه آلکیل به هر ترکیب ، یک واکنش آلکیل دار کردن است. ولی در پالایش نفت ، واژه آلکیل دار کردن در مورد واکش اولفین های دارای وزن مولکولی پایین با یک ایزوپارافین ، به منظور تشکیل ایزوپارافینهای دارای وزن مولکولی بالاتر ، بکار می رود. نیاز به سوختهای هواپیمایی با عدد اکتان بالا انگیزه خوبی برای توسعه فرایند آلکیل دار کردن بمنظور تولید بنزین‌های ایزوپارافینی با عدد اکتان بالا بود.

اگر چه آلکیل دار کردن در
فشار و دمای بالا ، بدون نیاز به کاتالیزگر مسیر است، ولی تنها فرایندهایی از اهمیت اقتصادی برخورد دارند که در دمای پایین و در مجاورت سولفوریک اسید یا هیدروفلوئوریک اسید انجام می شود. با انتخاب مناسب شرایط عملیاتی ، بیشتر فراورده‌ها در گستره جوش بنزین با اعداد اکتان موتوری 88 تا 94 و اعداد اکتان پژوهشی بین 94 تا 99 قرار می‌گیرد.
 
اینم بدردت میخوره مریم خانوم


دانش فنی ایزومیر

مقدمه:
تأمين نياز كشور به فرآورده هاي نفتي در سال هاي اخير به موضوع مهمي تبديل شده و هر ساله بر اهميت آن افزوده مي شود . گرچه تآمين اين نياز همواره مورد توجه بوده اما رشد سريع مصرف فراورده هايي مثل بنزين و گازوئيل در سال هاياخير از يك طرف و افزايش آلودگي هواخصوصاً در شهرهاي بزرگ از طرف ديگر ، مسئولان كشور را بر آن داشته تا براي حل ريشه اي اين مشكل مطالعات و اقدامات گسترده اي را مورد توجه قرار دهند.
امروزه نفت و گاز مهم ترين منابع انرژي هستند كه تا كنون به دست انسان مورد استفاده قرار گرفته اند.پراكندگي نسبي در كره زمين ، قيمت مناسب و سهولت بكارگيري عوامل مهمي در استقبال از اين منابع عظيم انرژي به شمار مي روند.
بنزين و گازوئيل از جمله سوختهاي فسيلي محسوب مي شوند كه كيفيت آنها مستقيماً بر كيفيت هواي شهرهاي بزرگ تآثير دارند . با كاهش ميزان هيدروكربورهاي معطره (Aromatics) در بنزين و كاهش آلودگي اين دو سوخت پرمصرف به تركيبات گوگردي و بهبود عوامل ديگر، هواي پاك تري براي تنفس در اختيار انسان ها قرار خواهد گرفت. توليد سوخت هاي جديد كه گاهي از آنها به عنوان " سوخت سبز" ياد مي شود مستلزم سرمايه گذاري هاي سنگين در بخش پالايش نفت است . نظربه بروز مشكلات جهاني ناشي از بكارگيري
سوخت هاي فسيلي و مشخص شدن نقش آنها در ايجاد مشكلات بهداشتي و زيست محيطي سرمايه گذاري هاي جديد در صنعت پالايش براي توليد سوخت هاي پاك اقتصادي تر شده اند خصوصاً اينكه اين موضوع مستقيماً با ادامه حيات بشريت ارتباط نزديك تري پيدا كرده است . </SPAN>
با نگاه به فلودياگرام يك پالايشگاه در شكل زير مشخص مي شود كه بنزين توسط چند روش در واحدهاي مختلف توليد مي گردد. انواع بنزين هاي استحصال شده از اين واحد ها همراه با برش ها و افزودني هاي مناسب سازندگان سبد بنزين يك پالايشگاه را تشكيل مي دهند .
در جدول زير هم سهم سازندگان سبد بنزين يك پالايشگاه مدرن به طور نمونه نشان داده شده است. در پالايشگاههايي كه در آنها واحد Visbreaker وجود دارد به سبد بنزين آنها محصول اين واحد نيز اضافه مي شود.


كيفيت بنزين توليدي اين واحد ها يكسان نيستندو تفاوت هايي با يكديگر دارند.در جدول زير مرغوبيت محصول برخي از اين فرايندها بطور نسبي با يكديگر مقايسه شده اند.




بنزين هايي كه بر اساس استانداردهاي جديد توليد مي شوند نسبت به گذشته تغييرات مهمي </SPAN>كرده اندكه اهم آنها عبارتند از :
  • ايجاد منابع جديد براي حفظ عدد اكتان
    در سبد بنزين به دليل محدود شدن ميزان مجاز الفين و گوگرد كاهش سهم محصول فرايند FCC
    كاهش فشار بخار
    كاهش سهم تركيبات اكسيژن دار نظير MTBE
    محدوديت در ميزان هيدروكربورهاي آروماتيك (حداكثر 35 درصد)
  • محدوديت در ميزان بنزن (حداكثر 1 درصد)
موقعيت بنزين در صنعت پالايش ايران

رشد متوسط توليد و مصرف بنزين طي 8 سال منتهي به سال 1384 به ترتيب 4/.5 و 12 در صد بوده است .اين تفاوت رشد بار مالي فزاينده اي بر اقتصاد كشور تحميل كرده است .براي توجيه نرخ بالاي مصرف بنزين طي سال هاي اخير دلايل مختلفي از جمله دلايل زير قابل ارائه است:
1- رشد سريع جمعيت طي دهه 60 تا اواسط دهه 70 . هم اكنون متوسط سن جمعيت ايران 25 سال است . جمعيت انبوه و جوان كشور پتانسيل مصرف انرژي بيشتري دارند.
</SPAN>2-رشد 6 در صدي اقتصاد از سال 1378 به بعد.
3-رشد سريع صنايع اتومبيل سازي كه سالانه بيش از 700000 اتومبيل جديد وارد بازار
مي كنند.
4-كندي روند جايگزيني اتومبيل هاي فرسوده با اتومبيل هاي جديد كه نياز كمتري به سوخت دارند.
5-پايين بودن فناوری ساخت خودرو داخلی
6-عدم توسعه كافي شبكه حمل و نقل عمومي
7-ارزاني شديد بنزين در مقايسه با قيمت هاي جهاني كه علاوه بر ايجاد زمينه مصرف زياد قاچاق آن به كشورهاي همسايه را به دنبال داشته است.
در حال حاضر 9 پالايشگاه با مجموع ظرفيت پالايشي نزديك به يك ميليون و سيصد هزار بشكه نفت خام در روز در حال عمليات هستند . توسعه كمي و كيفي اين پالايشگاهها مي تواند نقش ارزنده اي در حل معضلات كشور از نظر تأمين سوخت به ميزان و كيفيت مناسب داشته باشد .
اجراي طرح هاي توسعه پالايشگاهها سهم توليد بنزين از پالايش نفت خام را از ميزان كنوني يعني43,16 در صد به 3,33 در صد ارتقاء خواهد داد . علاوه بر افزايش كميت ،‌ بهبود كيفيت بنزين نيز از اهداف مهم اين طرح ها به شمار مي رود و طبق برنامه ريزي صورت گرفته كيفيت بنزين از سطح فعلي به سطح مورد انتظار استاندارد Euro 2005 ارتقاء خواهد يافت . كاهش ميزان تركيبات معطره ( Aromatics) ،‌ حذف كامل سرب و كاهش گوگرد از مشخصات بارز بنزين هايي است كه طبق استاندارد Euro 2005 توليد مي شوند . از جمله اقدام هاي ضروري براي رسيدن به اين سطح مرغوبيت حذف نفتاي سبك از سبد بنزين و جايگزيني آن با محصول فرايند ايزومريزاسيون نفتاست.توليد ايزومريت (محصول فرآيند ايزومريزاسيون نفتا) و افزايش آن در سبد فرآورده هاي تشكيل دهندهبنزين موتور Gasoline pool)) موجب افزايش مشخصه آرام سوزي (عدد اكتان) و بي نيازي از مصرف مواد افزايش دهنده اين مشخصه كه اصطلاحـا"Octane booster يا Octane enhancer گفته مي شود مي گردد.
معرفي فرايند ايزومريزاسيون نفتا با فن آوري ISOMIR
فرايند ايزومريزاسيون نفتا براي بالا بردن عدد اكتان نفتاي سبك از طريق انجام واكنش هاي ايزومريزاسيون هيدروكربورهاي پارافيني ابداع گرديده است .
اين فن آوري توسط چند شركت در دنيا به ثبت رسيده است . در ايران نيز اين فرايند به نام" فرايند ايزومير" بطور مشترك توسط پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران در سال 1381 به ثبت رسيده است .
در فرايند ايزومير از يك كاتاليست پايه زئوليتي به نام HYSOPAR براي انجام واكنش هاي ايزومريزاسيون بهره گرفته شده است . اين كاتاليست در نوع خود از بهترين كاتاليست هاي تجاري محسوب مي شود . فعاليت آن بالا و واكنش ها تا مرز تعادل ترمو ديناميكي پيش مي روند. براي حفظ فعاليت HYSOPAR نيازي به تزريق مواد شيميائي نيست . در نتيجه برخلاف كاتاليست آلوميناي كلره نياز به تزريق مواد خورنده كلردار ندارد. بنابر اين از آلياژهاي معمولي در طراحي و احداث فرايند مي توان بهره گرفت . كاتاليست HYSOPAR در مقابل آب و گوگرد مقاومت بالائي دارد و برخلاف كاتاليست آلوميناي كلره نياز به محافظت در مقابل اين ناخالصي ها ندارد . اين كاتاليست به دفعات قابل بازيابي است و به اين دليل عمر مفيد آن در واحدهاي عملياتي تا بيش از ده سال هم گزارش شده است . عدم نياز به استفاده از مواد شيميائي حين عمليات موجب شده تا واحدهايي كه براساس استفاده از كاتاليست HYSOPAR طراحي شده اند جريان دورريز (Disposal) نداشته باشند و اين در حاليست كه استفاده از كاتاليست آلوميناي كلره موجب مي شود تا واحدهاي ايزومريزاسيون جريان مداومي از پساب داشته باشند.
واكنش هاي ايزومريزاسيون :
در شرايط مناسبي از نظر دما و فشار هيدروكربورهاي پارافيني خطي موجود در نفتاي سبك كه عمدتاً از نرمال پنتان و نرمال هگزان تشكيل شده است هنگام عبور از بستر كاتاليست به پارافين هاي شاخه دار تبديل مي شوند. اين واكنش ها عبارتند از :
علاوه بر اين واكنش</SPAN> ها واكنش هاي ديگري نيز در راكتور انجام مي شود كه دسته بندي آنها به صورت زير است :</SPAN>
1) Hydrocracking :
2) Ring Opening (Hydrodecyclization) :
3) Benzene Saturation :

تبديل پارافين هاي خطي به تركيبات ايزومره كه در صد زيادي از واكنش ها در راكتور را به خود اختصاص مي دهد عدد اكتان محصولات خروجي از راكتور را به نحو قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد.فرايند ايزومريزاسيون بطور كلي از دو بخش واكنش و جداسازي تشكيل شده است.آرايش بخش جداسازي بستگي به مشخصات خوراك و عدد اكتان مورد انتظار دارد.در شكل زيرشمائي از اين فرايند بطور نمونه نشان داده شده است.</SPAN>

در طرح توسعه پالايشگاههاي ايران براي توليد فرآورده با مشخصات جديد احداث شش واحد ايزومريزاسيون در نظر گرفته شده است


در طرح توسعه پالايشگاه اراك احداث يك واحد ايزومريزاسيون به نام واحد به ظرفيت 8500 بشكه در روز در نظر گرفته شده است. خوراك اين واحد با عدد اكتان 73 بامشخصات زير از واحد تأمين مي شود.



محل اجرا:
طراحي پايه اين واحد بر اساس " فن آوري ايزومير" توسط پژوهشكده مهندسي پژوهشگاه صنعت نفت انجام و مورد تأييد شركت ژاپني ( مشاور كارفرما در طرح توسعه پالايشگاه اراك ) قرار گرفته است .واحد براي توليد محصول با عدد اكتان 87 طراحي شده است.
با احداث واحد ايزومريزاسيون پالايشگاه اراك بر پايه فن آوری ايزومير در چند سال آينده صنعت پالايش كشور شاهد راه اندازي اولين واحد تحت ليسانس ايراني خواهد بود. اين واحد در حال حاظر در مرحله قراردادEPC قرار دارد.
"فن آوري ايزومير" محصول همكاري نزديك صنعت) شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران ) و مراكز تحقيقاتي ( پژوهشگاه صنعت نفت ) است و دوام و قوام آن و نيز بسط و توسعه فن آوري هاي پالايشي ديگر در گرو تقويت وتداوم آن است .
 

majid1986majid

عضو جدید
درخواست اطلاعات بنزینی

درخواست اطلاعات بنزینی

سلام اقا نیما
اگه مطالبی در مورد انواع بنزینهای تولیدی پالایشگاهها داریو بی زحمت واسه من بگزاری اخه خیلی لازم دارم
مرسی
 
بالا