اهميت و مبانی کليدی انتخاب رنگ در محصولات

DDDIQ

مدیر ارشد
اهميت و مباني کليدي انتخاب رنگ در محصولات

سید هاشم مسدد

نشريه بين المللي علوم مهندسي دانشگاه علم و صنعت ایران
ويژه نامه مهندسي معماري و شهر سازی جلد 19 شماره 6 سال 1387


چکیده :
رنگ يکي از شاخص هاي بسيار قوی در مبحث زيبايی شناسی مي باشد. با توجه به کيفيت بيانی بسيار زياد رنگ خصوصا در محصولات صنعتي، فهم و درک استفاده از اين عامل بصری، بسيار سخت و در عين حال مرحله مهمی در طراحي محسوب می شود بگونه اي که در يک محصول جديد و يا موجود، عامل رنگ مي تواند زمينه بروز خلاقيت يک تيم طراحي باشد. بر همين اساس است که شرکت های بزرگ توليدي جهان، اقدام به راه اندازي مراکز تحقيقاتی تخصصی رنگ نموده اند. از آنجایی که انتخاب رنگ محصولات طراحی شده، يکي از مباحث مهم در رشته طراحی صنعتی بشمار می آيد و در طی تحقيقات توسط طراحان صنعتي مطرح شده و مورد بررسی قرار مي گيرد، متخصصان اين رشته، از محدود کسانی هستند که به اهميت عملکرد رنگ و نقش موثر آن در طراحي محصولات مورد استفاده در زندگي انسانها واقفند.
لازم به ذکر است که انتخاب رنگ براي يک محصول صنعتي، بر اساس دو محور صورت مي گيرد:
محور تکنيکي رنگ (شامل شيمي رنگ، نوع سطح رنگ پذير و غيره) و محور ارتباطي رنگ که از سوي محيط و انسان مشخص مي شود.
اگر چه اولين محور ذکر شده فوق، توسط توانايی ها و امکانات فنی سازنده تحت کنترل مي باشد، ليکن محور دوم ريشه در نيازهای جامعه دارد. لذا اين مقاله سعي دارد تا با نگاهي به تاريخچه و اهميت رنگ و نقش آن به عنوان پوششي براي محصولات و در نتيجه عامل موثر در ترغيب استفاده کنندگان به خريد، به گوشه اي از ابعاد گسترده و عوامل دخيل در انتخاب رنگ اشاره کند.


كليد واژه:
انتخاب رنگ در محصولات صنعتي- طراحي صنعتي - کاربرد رنگ - تاريخچه استفاده از رنگ
 

پیوست ها

  • اهمیت و مبانی ان&#.pdf
    288.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا