انواع كمپرسور:
كمپرسورها را برحسب نياز در اندازه هاي مختلفي مي سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني ، دوار و گريز از مركز تقسيم مي شوند . كار كمپرسورها ، ايجاد نيروي مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مايع تبديل مي شود . مكندگي كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل مي كند ، و حجم گازي كه بايد متراكم شود بستگي به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسور دارد .
كمپرسورها را برحسب نياز در اندازه هاي مختلفي مي سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني ، دوار و گريز از مركز تقسيم مي شوند . كار كمپرسورها ، ايجاد نيروي مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مايع تبديل مي شود . مكندگي كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل مي كند ، و حجم گازي كه بايد متراكم شود بستگي به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسور دارد .
وظيفة كمپرسور در سيستم تبريد تراكمي اين است كه با ايجاد اختلاف فشار لازم ، جريان مبرّد را از يك قسمت سيستم به قسمت ديگر برقرار كند . در اثر وجود همين اختلاف فشار بين سمت فشار قوي و سمت فشار ضعيف است كه مايع مبرّد از ميان شير انبساط به اواپراتور رانده مي شود . براي اينكه بخار كم فشار ، اواپراتور را ترك كند و راهي واحد تقطير شود بايد فشاري بيشتر از فشار موجود در قسمت مكش واحد تقطير داشته باشد . كمپرسورهايي كه در تهويه مطبوع به كار مي روند برحسب ساختمان و طرزكار به انواع زير تقسيم مي شوند :
۱- تک سیلندر
۲ - چند سیلندر
كمپ رسورهايي كه در تهويه مطبوع به كار مي روند برحسب روش تراكم به انواع زير تقسيم مي شوند :
۱ - پيستوني
۲- دوار
۳- گريز از مركز
كمپرسورهاي پيستوني:
طراحي سيلندر در كمپرسورهاي پيستوني از نظر تعداد و نحوة آرايش سيلندرها و دوطرفه يا يك طرفه بودن آنها (پيستون دوسره يا يك سره) متفاوت است . كمپرسورهاي پيستوني را با يك سيلندر تا 16 سيلندر مي سازند و نحوة آرايش سيلندر در آنها برحسب نياز به صورتهاي جناغي ، جفت جناغي و شعاعي يا ستاره اي است كمپرسورهاي دوار :
از آنجا كه در كمپرسورهاي دوّار نوع بسته يا هرمتيك ، كيفيت گرداندن كمپرسور به دليل يكجا بدن موتور و كمپرسور بهتر است ، امروزه آنها را ، به ويژه در ظرفيتهاي كمتر از يك تُن ، به تعداد زياد توليد مي كنند . كمپرسور بسته ، كمپرسوري است كه در آن موتور و كمپرسور هر دو درون يك محفظةتحت فشار جا گرفته اند ، و محور موتور و ميل لنگ كمپرسور يكپارچه است . موتور به طور دائم با مبرّد تماس دارد .
عملكرد كمپرسور دوّار مشابه با كمپرسور پيستوني است ؛ به اين ترتيب كه با متراكم ساختن گاز مبرّد اختلاف فشار لازم براي به گردش درآوردن مبرّد در سيستم را فراهم مي كند . البته نحوة تراكم گاز در كمپرسور دوّار ، اندكي متفاوت است . در اين كمپرسور عمل تراكم در اثر حركت دوراني روتور نسبت به اتاقك تراكم يا سيلندر انجام مي گيرد .
كمپرسورهاي دوّار از نظر ساختمان به دو نوع تيغه ثابت و تيغه گردان تقسيم مي شوند . قطعات متحرك كمپرسور دوّار تيغه ثابت عبارت اند از : رينگ ، بادامك و تيغة كشويي و....
كمپرسورهاي گريز از مركز:
كمپرسورهاي گريز از مركز ذاتاً ماشينهاي پُر دور هستند و بهترين گردانندة آنها توربين بخار است . از آنجا كه آنها را براي دورهاي همسنگ دور بالاي توربين طراحي مي كنند ، مي توان آنها را مستقيماً كوپله كرد . جايي كه بخار پُرفشار باشد ، توبين به منزلة شيرفشار شكن عمل مي كن و بخار كم فشار خروجي از توربين مي تواند براي گرمايش يا مقاصد ديگر به كار رود . ولي در بسياري از كاربردها ، خصوصاً در ظرفيتهاي پايين ، كمپرسورها را موتورهاي برقي مي گردانند كه به جعبه دنده هاي افزاينده مجهزند . كمپرسورهاي گريز از مركز از مبرّدهاي كم فشار استفاده مي كنند و معمولاً اواپراتور و كندانسور آنها هر دو با فشار كمتر از جوّ كار مي كنند .
عمل تراكم گاز در كمپرسور گريز از مركز با نيروي گريز از مركز انجام مي گيرد . از اين رو اين كمپرسورها براي تراكم مقادير زياد گاز مبرّد و اختلاف فشارهاي كم ايدئال هستند . همچنين سيستمهاي تبريد كم دما و به خصوص آنهايي كه از هيدروكربنهاي نفتي يا هالوژنه به عنوان مبرّد استفاده مي كنند ، سازگاري بيشتري با اين كمپرسورهاي دارند .
در تأسيسات كمپرسور گريز از مركز ، اگر توربين بخار در دسترس باشد از نظر اقتصادي ترجيح دارد ، زيرا تجهيزات و نيروي كار لازم براي چنين تأسيساتي در مقايسه با آنچه براي كمپرسور گردنده با توربين گازي مشابه لازم است ، نسبتاً كوچكتر و كمتر است . دليل آن عمدتاً جمع و جوري و سبكي دستگاهها نسبت به قدرت مصرفي است . به علاوه كمپرسور گريز از مركز فقط بخش كوچكي از فضاي لازم براي تجهيزات تبريد را اشغال مي كند . واحدهاي تبريد نوع گريز از مركز در ظرفيتهاي 100 تا 2500 تُن و براي كار موتور برقي ، توربين بخار و يا موتور درونسوز توليد مي شوند .
دستگاهاهي تراكم و تقطير (كمپرسور و كندانسور)
كندانسورها يا دستگاهاي تقطير كننده ماده مبرد بعد از كمپرسور قرار گرفته و گاز مبرد پس از ورود به اين دستگاه تبادل حرارت كرده و تقطير مي گردد و لذا گرمايي را كه از اواپراتور در نتيجه سرد كردن محيط خود جذب نموده است به اضافه گرمايي كه در اثر كار مكانيكي كمپرسور در مرحله تراكم به گاز مبرد منتقل شده است جمعا و تا حد تقطير و تبديل آن به مايع مبرد سرد مي كند بنابراين ميتوان نوشت:
Hcond=heveap+hcomp
حرارت توليد شده در كمپرسور+حرارت جذب شده در اواپراتور=حرارت دفع شده در كندانسور.
واحدهاي كمپرسور و كندانسور(condensing- units)
واحد تقطير هوايي(air cooled condensing units)
واحد تقطير آبي(water- cooled condensing units)
مجموعه واحد تقطير آبي و هوايي ((تبخيري))(combination air water cooled condensing units)
در سيستمهاي تبريد از كندانسورهاي آبي و هوايي بيشتر از كندانسور تبخيري استفاده مي شوند.
دراير(رطوبت گير):
راندمان يك دستگاه سرد كننده تا حد زيادي به نظافت داخلي آن بستگي دارد. فقط روغن و ماده سرمازاي تميز و عاري از رطوبت بايد در سيستم جريان داشته باشند. تمام ذرات خارجي و رطوبت آب بايد از ماده سرمازا جدا شود براي اين منظور از توريهاي سيمي ? *****ها و انواع مواد جاذب رطوبت آب استفاده مي كنند. يك روش معمولي براي گرفتن رطوبت استفاده از رطوبت گير لوله مايع مي باشد.
رطوبت گير معمولي كه مهيع مبرد مستقيما از آن عبور مي كند از يك لوله مسي يا فولادي مملو از مواد شي ميايي جاذب رطوبت تشكيل شده است. اين مواد ممكن است آلوميناي احياه شده يه سيايكاژل وبا سولفلت كلسيم مي باشد.
در موقع تميز كردن يك سيستم سرد كننده چهار كار ضروري و اساسي زير بايد انجام شود:1- گرفتن آب ? گرفتن اسيد ? خارج كردن ذرات جامد و داشتن وسيله اي كه نشان دهد كار جذب رطوبت تمام شده رطوبت گير سه كار اول را انجام مي دهد امه براي كار چهارم از يك رطوبت سنج بايد استفاده كرد.
رسيور(مخزن تجمع مايع):
رسيور بيا مخزن ذخيره مايع يك سيلندر فولادي كه پرسكاري شده و جوشكاري گرديده است و به يك شير سرويس مجهز مي باشد . معمولا يك شير سرويس نيز روي كمپرسور نصب مي شود و وجود اين شيرها به سرويس كار اجازه مي دهد كه در صورت لزوم مخزن و كندانسور را جداگانه از سيستم جدا كند.
مخازن مايغ معمولا استوانه شكل هستند و در دو نوع افقي و قائم ساخته و نصب مي شود .
سايت گلاس(شيشه رويت):
يكي از روشهاي معمول در سيستمهاي سرد كننده تجاري نصب يك لوله با شيشه رؤيت در مسير مايع مبرد مي باشد شيشه رؤيت داراي يك نشان دهنده داخلي مي بهشد كه در موقع وجود ماده سرمازا به مقدار كافي پر((full را نمايان مي كند و اگر مبرد نداشته باشد چيزي نشان نمي دهد.
تله روغن (جداكننده روغن):
در كمپرسورها عمل روغنكاري يكي از مسائل بسيار مهم به شمار مي آيد و لذا هميشه مقدار روغن مناسب براي اين كار در سيستم موجود است چون كمپرسور مقداري از روغن را همراه مبرد متراكم و از گمپرسور خارج مي كند بهتر است كه اين روغن هرچه زودتر به محفظه ي روغن در كمپرسور باز گردانده شود تا كمپرسور قادر به ادامه كار بوده و مرتب سطوح اصطكاكي را روغن كاري كند . چون روغن در ياتاقانها و به خصوص داخل سيلندر گرم مي شود مناسب تر اين است كه در كمپرسور سيستمهاي خنك كننده روغن وجود داشته باشد . علت جدا شدن روغن از بخار ماده سرمازا كاهش سرعت آن در زمان ورود به جدا كننده روغن مي باشد.
براي اينكه جداكننده روغن مانند يك كندانسور عمل نكند اين مخزن را در مقابل حرارت عايق مي كنند .
اواپراتورها:
انواع اواپراتورها:اواپراتور در حقيقت يك مبدل حرارتي است كه در اثر تبخير ماده مبرد در داخل آن حرارت از محيط سرد مي گيرد. از نظر ساختمان اواپراتورها به سه دسته تقسيم بندي مي شوند:
1-اواپراتور كويلي ساده
2-اواپراتور صفحه اي
3-اواپراتور كويلي پره دار
اواپراتور كويلي ساده و صفحه اي به خاطر اينكه مبرد در داخل كويل ساده تبخير مي شود در يك دسته قرار مي گيرند. ولي اواپراتور پره دار در حقيقت داراي دو سطح تبادل حرارت هستند به اين معني كه حرارت از هوا يه سيال به پره ها منتقل و پره ها حرارت را از طريق سطح لوله به ماده مبرد انتقال مي دهند.
اواپراتورهاي كويلي و صفحه اي از لوله هاي فولادي و يا مسي ساخته مي شوند. لوله هاي فولادي معمولا در ساختن اواپراتورهاي بزرگ و سيستمهاي آمونياكي كاربرد داشته اند و از لوله هاي مسي براي سيستمهاي تبريد كم ظرفيت و آنهايي كه مبردشان غير از آمونياك است استفاده مي شود.
اواپراتورها ي صفحه اي:
در انواع مختلف ساخته مي شوند يك نوع آن از دو صفحه فلزي ساده يا فرمدار تشكيل سده كه به هم متصل هستند و ماده مبرد بين دو صفحه و ازداخل شيارها عبور مي كند.
اين نوع اواپراتورها بيشتر در دستگاه هاي سرد كننده خانگي استفاده مي شوند و از محاسن آن راحتي تميز كردن اقتصادي بودن توليد وآسان بودن فرم گيري آنها مي باشد.
همچنين اين نوع اواپراتور را مي توان به عنوان ديوارهاي داخلي فريزرها - در سردخانه ها ? كابينت بستني و دستگاهاي نوشابه سردكن مشابه به كار مي رود
اواپراتور نوع خشك و مرطوب:
اواپراتورها بر حسب نوع ماده مبرد جرياني در داخل آنها نيز مي توان تقسيم بندي كرد كه اواپراتور خشك واواپراتور مرطوب ناميده مي شوند
در اواپراتور خشك مايع مبرد ورودي به داخل لوله ها شروع به تبخير مي شود و تا آخر لوله ها مايع تبخير شده و جذب حرارت مي كند.
در اواپراتور مرطوب هميشه مايع سرد مبرد در داخل لوله ها وجود داشته و لذا سطوح انتقال حرارت خيلي خوبي موجود خواهد بود. اين اواپراتور داراي يك مخزن مايع مثل مخزن ذخيره مايع مي باشد كه مايع مورد نياز اواپراتور در آن موجود است و هميشه لوله اواپراتور را پر نگه مي دارد.
كمپرسورها را برحسب نياز در اندازه هاي مختلفي مي سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني ، دوار و گريز از مركز تقسيم مي شوند . كار كمپرسورها ، ايجاد نيروي مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مايع تبديل مي شود . مكندگي كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل مي كند ، و حجم گازي كه بايد متراكم شود بستگي به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسور دارد .
كمپرسورها را برحسب نياز در اندازه هاي مختلفي مي سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني ، دوار و گريز از مركز تقسيم مي شوند . كار كمپرسورها ، ايجاد نيروي مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مايع تبديل مي شود . مكندگي كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل مي كند ، و حجم گازي كه بايد متراكم شود بستگي به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسور دارد .
وظيفة كمپرسور در سيستم تبريد تراكمي اين است كه با ايجاد اختلاف فشار لازم ، جريان مبرّد را از يك قسمت سيستم به قسمت ديگر برقرار كند . در اثر وجود همين اختلاف فشار بين سمت فشار قوي و سمت فشار ضعيف است كه مايع مبرّد از ميان شير انبساط به اواپراتور رانده مي شود . براي اينكه بخار كم فشار ، اواپراتور را ترك كند و راهي واحد تقطير شود بايد فشاري بيشتر از فشار موجود در قسمت مكش واحد تقطير داشته باشد . كمپرسورهايي كه در تهويه مطبوع به كار مي روند برحسب ساختمان و طرزكار به انواع زير تقسيم مي شوند :
۱- تک سیلندر
۲ - چند سیلندر
كمپ رسورهايي كه در تهويه مطبوع به كار مي روند برحسب روش تراكم به انواع زير تقسيم مي شوند :
۱ - پيستوني
۲- دوار
۳- گريز از مركز
كمپرسورهاي پيستوني:
طراحي سيلندر در كمپرسورهاي پيستوني از نظر تعداد و نحوة آرايش سيلندرها و دوطرفه يا يك طرفه بودن آنها (پيستون دوسره يا يك سره) متفاوت است . كمپرسورهاي پيستوني را با يك سيلندر تا 16 سيلندر مي سازند و نحوة آرايش سيلندر در آنها برحسب نياز به صورتهاي جناغي ، جفت جناغي و شعاعي يا ستاره اي است كمپرسورهاي دوار :
از آنجا كه در كمپرسورهاي دوّار نوع بسته يا هرمتيك ، كيفيت گرداندن كمپرسور به دليل يكجا بدن موتور و كمپرسور بهتر است ، امروزه آنها را ، به ويژه در ظرفيتهاي كمتر از يك تُن ، به تعداد زياد توليد مي كنند . كمپرسور بسته ، كمپرسوري است كه در آن موتور و كمپرسور هر دو درون يك محفظةتحت فشار جا گرفته اند ، و محور موتور و ميل لنگ كمپرسور يكپارچه است . موتور به طور دائم با مبرّد تماس دارد .
عملكرد كمپرسور دوّار مشابه با كمپرسور پيستوني است ؛ به اين ترتيب كه با متراكم ساختن گاز مبرّد اختلاف فشار لازم براي به گردش درآوردن مبرّد در سيستم را فراهم مي كند . البته نحوة تراكم گاز در كمپرسور دوّار ، اندكي متفاوت است . در اين كمپرسور عمل تراكم در اثر حركت دوراني روتور نسبت به اتاقك تراكم يا سيلندر انجام مي گيرد .
كمپرسورهاي دوّار از نظر ساختمان به دو نوع تيغه ثابت و تيغه گردان تقسيم مي شوند . قطعات متحرك كمپرسور دوّار تيغه ثابت عبارت اند از : رينگ ، بادامك و تيغة كشويي و....
كمپرسورهاي گريز از مركز:
كمپرسورهاي گريز از مركز ذاتاً ماشينهاي پُر دور هستند و بهترين گردانندة آنها توربين بخار است . از آنجا كه آنها را براي دورهاي همسنگ دور بالاي توربين طراحي مي كنند ، مي توان آنها را مستقيماً كوپله كرد . جايي كه بخار پُرفشار باشد ، توبين به منزلة شيرفشار شكن عمل مي كن و بخار كم فشار خروجي از توربين مي تواند براي گرمايش يا مقاصد ديگر به كار رود . ولي در بسياري از كاربردها ، خصوصاً در ظرفيتهاي پايين ، كمپرسورها را موتورهاي برقي مي گردانند كه به جعبه دنده هاي افزاينده مجهزند . كمپرسورهاي گريز از مركز از مبرّدهاي كم فشار استفاده مي كنند و معمولاً اواپراتور و كندانسور آنها هر دو با فشار كمتر از جوّ كار مي كنند .
عمل تراكم گاز در كمپرسور گريز از مركز با نيروي گريز از مركز انجام مي گيرد . از اين رو اين كمپرسورها براي تراكم مقادير زياد گاز مبرّد و اختلاف فشارهاي كم ايدئال هستند . همچنين سيستمهاي تبريد كم دما و به خصوص آنهايي كه از هيدروكربنهاي نفتي يا هالوژنه به عنوان مبرّد استفاده مي كنند ، سازگاري بيشتري با اين كمپرسورهاي دارند .
در تأسيسات كمپرسور گريز از مركز ، اگر توربين بخار در دسترس باشد از نظر اقتصادي ترجيح دارد ، زيرا تجهيزات و نيروي كار لازم براي چنين تأسيساتي در مقايسه با آنچه براي كمپرسور گردنده با توربين گازي مشابه لازم است ، نسبتاً كوچكتر و كمتر است . دليل آن عمدتاً جمع و جوري و سبكي دستگاهها نسبت به قدرت مصرفي است . به علاوه كمپرسور گريز از مركز فقط بخش كوچكي از فضاي لازم براي تجهيزات تبريد را اشغال مي كند . واحدهاي تبريد نوع گريز از مركز در ظرفيتهاي 100 تا 2500 تُن و براي كار موتور برقي ، توربين بخار و يا موتور درونسوز توليد مي شوند .
دستگاهاهي تراكم و تقطير (كمپرسور و كندانسور)
كندانسورها يا دستگاهاي تقطير كننده ماده مبرد بعد از كمپرسور قرار گرفته و گاز مبرد پس از ورود به اين دستگاه تبادل حرارت كرده و تقطير مي گردد و لذا گرمايي را كه از اواپراتور در نتيجه سرد كردن محيط خود جذب نموده است به اضافه گرمايي كه در اثر كار مكانيكي كمپرسور در مرحله تراكم به گاز مبرد منتقل شده است جمعا و تا حد تقطير و تبديل آن به مايع مبرد سرد مي كند بنابراين ميتوان نوشت:
Hcond=heveap+hcomp
حرارت توليد شده در كمپرسور+حرارت جذب شده در اواپراتور=حرارت دفع شده در كندانسور.
واحدهاي كمپرسور و كندانسور(condensing- units)
واحد تقطير هوايي(air cooled condensing units)
واحد تقطير آبي(water- cooled condensing units)
مجموعه واحد تقطير آبي و هوايي ((تبخيري))(combination air water cooled condensing units)
در سيستمهاي تبريد از كندانسورهاي آبي و هوايي بيشتر از كندانسور تبخيري استفاده مي شوند.
دراير(رطوبت گير):
راندمان يك دستگاه سرد كننده تا حد زيادي به نظافت داخلي آن بستگي دارد. فقط روغن و ماده سرمازاي تميز و عاري از رطوبت بايد در سيستم جريان داشته باشند. تمام ذرات خارجي و رطوبت آب بايد از ماده سرمازا جدا شود براي اين منظور از توريهاي سيمي ? *****ها و انواع مواد جاذب رطوبت آب استفاده مي كنند. يك روش معمولي براي گرفتن رطوبت استفاده از رطوبت گير لوله مايع مي باشد.
رطوبت گير معمولي كه مهيع مبرد مستقيما از آن عبور مي كند از يك لوله مسي يا فولادي مملو از مواد شي ميايي جاذب رطوبت تشكيل شده است. اين مواد ممكن است آلوميناي احياه شده يه سيايكاژل وبا سولفلت كلسيم مي باشد.
در موقع تميز كردن يك سيستم سرد كننده چهار كار ضروري و اساسي زير بايد انجام شود:1- گرفتن آب ? گرفتن اسيد ? خارج كردن ذرات جامد و داشتن وسيله اي كه نشان دهد كار جذب رطوبت تمام شده رطوبت گير سه كار اول را انجام مي دهد امه براي كار چهارم از يك رطوبت سنج بايد استفاده كرد.
رسيور(مخزن تجمع مايع):
رسيور بيا مخزن ذخيره مايع يك سيلندر فولادي كه پرسكاري شده و جوشكاري گرديده است و به يك شير سرويس مجهز مي باشد . معمولا يك شير سرويس نيز روي كمپرسور نصب مي شود و وجود اين شيرها به سرويس كار اجازه مي دهد كه در صورت لزوم مخزن و كندانسور را جداگانه از سيستم جدا كند.
مخازن مايغ معمولا استوانه شكل هستند و در دو نوع افقي و قائم ساخته و نصب مي شود .
سايت گلاس(شيشه رويت):
يكي از روشهاي معمول در سيستمهاي سرد كننده تجاري نصب يك لوله با شيشه رؤيت در مسير مايع مبرد مي باشد شيشه رؤيت داراي يك نشان دهنده داخلي مي بهشد كه در موقع وجود ماده سرمازا به مقدار كافي پر((full را نمايان مي كند و اگر مبرد نداشته باشد چيزي نشان نمي دهد.
تله روغن (جداكننده روغن):
در كمپرسورها عمل روغنكاري يكي از مسائل بسيار مهم به شمار مي آيد و لذا هميشه مقدار روغن مناسب براي اين كار در سيستم موجود است چون كمپرسور مقداري از روغن را همراه مبرد متراكم و از گمپرسور خارج مي كند بهتر است كه اين روغن هرچه زودتر به محفظه ي روغن در كمپرسور باز گردانده شود تا كمپرسور قادر به ادامه كار بوده و مرتب سطوح اصطكاكي را روغن كاري كند . چون روغن در ياتاقانها و به خصوص داخل سيلندر گرم مي شود مناسب تر اين است كه در كمپرسور سيستمهاي خنك كننده روغن وجود داشته باشد . علت جدا شدن روغن از بخار ماده سرمازا كاهش سرعت آن در زمان ورود به جدا كننده روغن مي باشد.
براي اينكه جداكننده روغن مانند يك كندانسور عمل نكند اين مخزن را در مقابل حرارت عايق مي كنند .
اواپراتورها:
انواع اواپراتورها:اواپراتور در حقيقت يك مبدل حرارتي است كه در اثر تبخير ماده مبرد در داخل آن حرارت از محيط سرد مي گيرد. از نظر ساختمان اواپراتورها به سه دسته تقسيم بندي مي شوند:
1-اواپراتور كويلي ساده
2-اواپراتور صفحه اي
3-اواپراتور كويلي پره دار
اواپراتور كويلي ساده و صفحه اي به خاطر اينكه مبرد در داخل كويل ساده تبخير مي شود در يك دسته قرار مي گيرند. ولي اواپراتور پره دار در حقيقت داراي دو سطح تبادل حرارت هستند به اين معني كه حرارت از هوا يه سيال به پره ها منتقل و پره ها حرارت را از طريق سطح لوله به ماده مبرد انتقال مي دهند.
اواپراتورهاي كويلي و صفحه اي از لوله هاي فولادي و يا مسي ساخته مي شوند. لوله هاي فولادي معمولا در ساختن اواپراتورهاي بزرگ و سيستمهاي آمونياكي كاربرد داشته اند و از لوله هاي مسي براي سيستمهاي تبريد كم ظرفيت و آنهايي كه مبردشان غير از آمونياك است استفاده مي شود.
اواپراتورها ي صفحه اي:
در انواع مختلف ساخته مي شوند يك نوع آن از دو صفحه فلزي ساده يا فرمدار تشكيل سده كه به هم متصل هستند و ماده مبرد بين دو صفحه و ازداخل شيارها عبور مي كند.
اين نوع اواپراتورها بيشتر در دستگاه هاي سرد كننده خانگي استفاده مي شوند و از محاسن آن راحتي تميز كردن اقتصادي بودن توليد وآسان بودن فرم گيري آنها مي باشد.
همچنين اين نوع اواپراتور را مي توان به عنوان ديوارهاي داخلي فريزرها - در سردخانه ها ? كابينت بستني و دستگاهاي نوشابه سردكن مشابه به كار مي رود
اواپراتور نوع خشك و مرطوب:
اواپراتورها بر حسب نوع ماده مبرد جرياني در داخل آنها نيز مي توان تقسيم بندي كرد كه اواپراتور خشك واواپراتور مرطوب ناميده مي شوند
در اواپراتور خشك مايع مبرد ورودي به داخل لوله ها شروع به تبخير مي شود و تا آخر لوله ها مايع تبخير شده و جذب حرارت مي كند.
در اواپراتور مرطوب هميشه مايع سرد مبرد در داخل لوله ها وجود داشته و لذا سطوح انتقال حرارت خيلي خوبي موجود خواهد بود. اين اواپراتور داراي يك مخزن مايع مثل مخزن ذخيره مايع مي باشد كه مايع مورد نياز اواپراتور در آن موجود است و هميشه لوله اواپراتور را پر نگه مي دارد.