اكنون مى دانيد كـه گرافيك Bit map براى عكـس ها و تصاويرى كه تغييرات تدريجى در سايه هاى رنگى آنها وجود دارد، مناسب است؛ در حالى كه بـردار براى برنامه هاى طراحى و نقشه كشى عملكـرد مناسـبى دارد؛ زيـرا كـاربر مى تـوانـد بـدون تغيـيـر و به هم ريختگى، اندازه شكل را بـزرگ يا كـوچك كند. در ادامـه برخى از رايج ترين قالب هاى گـرافيكى از هر دو گـروه را شـرح مى دهيم.
BMP :
پسونـد BMP نشان دهـنده يك فـايل از نـوع Bit map است. شما مى توانيد تصاوير ذخيره شده در قالب BMP را با بسيارى از برنامه هاى مايكروسافت باز كرده و ويرايش كنيد. با در نظر داشتن معروفيت سيستم عامل ويندوز و فراگير بودن آن منطقى به نظر مى رسد كه BMP يكى از گسترده ترين قالب هاى مورد استفاده در فايل هاى گرافيكى باشد. اما همان طور كه قبلاً اشاره شد يكى از نكات منفى اين قالب گرافيكى غير فشرده بودن آن است، بدين معنى كه فايل هاى با پسوند BMP فضاى زيادى از حافظه را اشغال مى كنند.
TIFF :
يك قالب گرافيكى غيرفشرده ديگر از نوع Bit map است. TIFF كه به طور گسترده اى توسط برنامه هاى گرافيكى پشتيبانى مى شود. TIFF از هر انـدازه، وضوح و يا عمق رنگ پشتيبانى مى كـند، از ايـن رو عـرضه كنندگان اسكنر از توسعه دهندگان اصلى و عمده TIFF هستند. اكـثر برنامه هاى گرافيكى از جمله PowerPoint و Adobe Photoshop مى تـوانـنـد فـايل هاى خود را تحت اين قالب ذخيره كنند. اما فراموش نكنيد كه TIFF به عنوان يك قالب غير فشرده به فضاى زيادى، حتى بيشتر از نوع BMP، براى ذخيره شدن نياز دارد به خصوص اگر روى تصاويرى با درجه وضوح بالا كار مى كنيد.
GIF وJPEG :
اگر در صفحات وب گشت وگذار كنيد تصاويرى را با پسوندهاى JPEG،JPG و GIF خواهيد ديد. هر دو قالب از فشرده سازى استفاده مى كنند و نتيجه اينكه فايل هاى ايجاد شده كوچك تر بوده و سـريع تر دريافت و بـارگذارى مى شوند. نوع GIF در ابتدا توسط شركت CompuServe براى تسريع انتقال فايل هاى گرافيكى به صورت online طراحى شد. اين قالب در تصاويرى با رنگ ها و خطوط متمايز كم يعنى كمتر از ۲۵۶ رنگ به خوبى عمل مى كند و كاربرد خوبى دارد.قـالـب نـوع JPEG هـمانـند GIF فـايل هاى گـرافيكى را فـشرده مى سازد و در برخى مـواقع حـجم فـايل را تـا۵۰ درصـد كاهش مى دهـد، اما اينكه يك تصوير تـا چه حد فشرده مى شود بستگى بـه نـوع و شـرايـط تـصويـر اولـيـه دارد و در شرايــط مختلف متفاوت اسـت. فـايل هاى فـشرده JPEG مـقــدارى از رنگ خود را طى فرآيندى كه فـشرده سازى تـقليلى (Lossy Compression) نام دارد از دسـت مى دهـنـد. يـعنى در ايـن حالت، شـما كيـفيت تصوير را با حـجم كـوچك تر مبـادله مى كنيد. امـا بسيـارى از برنامه هاى گرافيكى امكان كنترل مقدار فشرده سازى تصوير را براى كاربر فراهم مى كنند.
EPS :
قالب گرافيكى EPS شامل دستورات PostScript است كه به يك چاپـگر PsotScript اعـلام مى كـند كه چگونه يك فايل را چاپ كـنـد.
PostScript زبـان اسـتفـاده شـده در فـايل هـاى برنامه هاى نشر روميزى و گرافيك پيشرفته براى انتشار و تكثير بهتر است.
انتخاب با شماست!
حدس مى زنيد چه اتفاقى خواهد افتاد اگر يك فايل گرافيكى را در برنامه اى ديگر، غير از برنامه اى كه در آن ايجاد شده است باز كنيد؟
شايد هيچ اتفاقى روى ندهد زيرا اكثر برنامه هاى گرافيكى مى توانند مجموعه زيادى از قالب هاى گرافيكى را پشتيبانى كنند. به عنوان مثال Microsoft Photo Editor فايل هايى از نوع GIF،JPEG و BMP را باز مى كند. اگر با يك فايل گرافيكى كه با آن آشنايى نداريد، كار مى كنيد و مى خواهيد بدانيد كدام يك از برنامه هايتان از آن پشتيبانى مى كنند، برنامه را باز كرده و در مـنوى File روى گزينه Save as كليك كنيد. در پنجره باز شده در كادر Save as، روى فلش رو به پاييـن آن كـليك كنيد تـا فهرستـى از قالب هاى گرافيـكى كه با آن برنامه كار مى كنند را مشاهده كنيد. براى ذخيره كردن فايل در يك قالب فايلى متفاوت، قالب مورد نظرتان را از اين فهرست انتخاب كنيد. اگر چه در اينجا مجال كافى براى بيان و توصيف همه قالب هاى گرافيكى در اختيار نيست اما به نظر مى رسد كه همين اطلاعات ارائه شده تا حدودى موجب كاهش سر در گمى پيرامون قالب هاى گرافيكى است و مى تواند شما را در تصميم گيرى در انتخاب نوع فايل گرافيكى يارى دهد
BMP :
پسونـد BMP نشان دهـنده يك فـايل از نـوع Bit map است. شما مى توانيد تصاوير ذخيره شده در قالب BMP را با بسيارى از برنامه هاى مايكروسافت باز كرده و ويرايش كنيد. با در نظر داشتن معروفيت سيستم عامل ويندوز و فراگير بودن آن منطقى به نظر مى رسد كه BMP يكى از گسترده ترين قالب هاى مورد استفاده در فايل هاى گرافيكى باشد. اما همان طور كه قبلاً اشاره شد يكى از نكات منفى اين قالب گرافيكى غير فشرده بودن آن است، بدين معنى كه فايل هاى با پسوند BMP فضاى زيادى از حافظه را اشغال مى كنند.
TIFF :
يك قالب گرافيكى غيرفشرده ديگر از نوع Bit map است. TIFF كه به طور گسترده اى توسط برنامه هاى گرافيكى پشتيبانى مى شود. TIFF از هر انـدازه، وضوح و يا عمق رنگ پشتيبانى مى كـند، از ايـن رو عـرضه كنندگان اسكنر از توسعه دهندگان اصلى و عمده TIFF هستند. اكـثر برنامه هاى گرافيكى از جمله PowerPoint و Adobe Photoshop مى تـوانـنـد فـايل هاى خود را تحت اين قالب ذخيره كنند. اما فراموش نكنيد كه TIFF به عنوان يك قالب غير فشرده به فضاى زيادى، حتى بيشتر از نوع BMP، براى ذخيره شدن نياز دارد به خصوص اگر روى تصاويرى با درجه وضوح بالا كار مى كنيد.
GIF وJPEG :
اگر در صفحات وب گشت وگذار كنيد تصاويرى را با پسوندهاى JPEG،JPG و GIF خواهيد ديد. هر دو قالب از فشرده سازى استفاده مى كنند و نتيجه اينكه فايل هاى ايجاد شده كوچك تر بوده و سـريع تر دريافت و بـارگذارى مى شوند. نوع GIF در ابتدا توسط شركت CompuServe براى تسريع انتقال فايل هاى گرافيكى به صورت online طراحى شد. اين قالب در تصاويرى با رنگ ها و خطوط متمايز كم يعنى كمتر از ۲۵۶ رنگ به خوبى عمل مى كند و كاربرد خوبى دارد.قـالـب نـوع JPEG هـمانـند GIF فـايل هاى گـرافيكى را فـشرده مى سازد و در برخى مـواقع حـجم فـايل را تـا۵۰ درصـد كاهش مى دهـد، اما اينكه يك تصوير تـا چه حد فشرده مى شود بستگى بـه نـوع و شـرايـط تـصويـر اولـيـه دارد و در شرايــط مختلف متفاوت اسـت. فـايل هاى فـشرده JPEG مـقــدارى از رنگ خود را طى فرآيندى كه فـشرده سازى تـقليلى (Lossy Compression) نام دارد از دسـت مى دهـنـد. يـعنى در ايـن حالت، شـما كيـفيت تصوير را با حـجم كـوچك تر مبـادله مى كنيد. امـا بسيـارى از برنامه هاى گرافيكى امكان كنترل مقدار فشرده سازى تصوير را براى كاربر فراهم مى كنند.
EPS :
قالب گرافيكى EPS شامل دستورات PostScript است كه به يك چاپـگر PsotScript اعـلام مى كـند كه چگونه يك فايل را چاپ كـنـد.
PostScript زبـان اسـتفـاده شـده در فـايل هـاى برنامه هاى نشر روميزى و گرافيك پيشرفته براى انتشار و تكثير بهتر است.
انتخاب با شماست!
حدس مى زنيد چه اتفاقى خواهد افتاد اگر يك فايل گرافيكى را در برنامه اى ديگر، غير از برنامه اى كه در آن ايجاد شده است باز كنيد؟
شايد هيچ اتفاقى روى ندهد زيرا اكثر برنامه هاى گرافيكى مى توانند مجموعه زيادى از قالب هاى گرافيكى را پشتيبانى كنند. به عنوان مثال Microsoft Photo Editor فايل هايى از نوع GIF،JPEG و BMP را باز مى كند. اگر با يك فايل گرافيكى كه با آن آشنايى نداريد، كار مى كنيد و مى خواهيد بدانيد كدام يك از برنامه هايتان از آن پشتيبانى مى كنند، برنامه را باز كرده و در مـنوى File روى گزينه Save as كليك كنيد. در پنجره باز شده در كادر Save as، روى فلش رو به پاييـن آن كـليك كنيد تـا فهرستـى از قالب هاى گرافيـكى كه با آن برنامه كار مى كنند را مشاهده كنيد. براى ذخيره كردن فايل در يك قالب فايلى متفاوت، قالب مورد نظرتان را از اين فهرست انتخاب كنيد. اگر چه در اينجا مجال كافى براى بيان و توصيف همه قالب هاى گرافيكى در اختيار نيست اما به نظر مى رسد كه همين اطلاعات ارائه شده تا حدودى موجب كاهش سر در گمى پيرامون قالب هاى گرافيكى است و مى تواند شما را در تصميم گيرى در انتخاب نوع فايل گرافيكى يارى دهد