انواع فرآیندهای جوشکاری فاز جامدسرد...

atagm

عضو جدید
1) جوشکاری انفجاری:
این فرایند فقط دراتصالات روی لبه اعمال می شود. در این فرآیند ماده منفجره ای که جهت اتصال دوفلز (مس و فولاد)روی آنها کار گذاشته می شودعلاوه بر تامین نیروی فشاری جوشکاریٰ ٰیک موج ضربه ای ایجاد می کند که باعث رفع اکسیدهاوآلودگی ها از محل اتصال می گردد.در این فرآیند دوقطعه کار تحت زاویه ای نسبت به قرار داده می شوندودر اثرانفجار کنترل شده ای ودرنتیجه اعمال سریع نیرو به ورق هاٰچین های سطحی در ورق ها ایجاد می گرددکه پس از اعمال نیرو این چین ها درهم قفل می شوندواتصال صورت می گیرد.مهمترین کاربرد این فرآیند در روکش کاری صفحه ضخیم ونرم فولادی توسط موادی چون فولاد ضدزنگ وتیتانیوم می باشد.
2)جوشکاری سرد(CW):
در این جوشکاری از فشار جهت اتصال در شرایط متعارفی استفاده می شودکه این امر سب تغییر شکل پلاستیک شدید در محل اتصال می گردد.مشخصه مهم این فر آیند نبود حرارت چه از خارج وچه از درون فرآیند می باشد.
3)جوشکاری فراصوتی (USW):
دراین فرآیند یک پیوند محکم متالوِژیکی بدون ذوب فلز پایه ایجاد می شود.منبع انرژی در این فرآیندٰ انرژی ارتعاشی با شدت بالا می باشد.اتصال در این فرایند از طریق متمرکز کردن انرژی ارتعاشی فرکانس بالابه صورت موضعی در محل اتصال قطعاتی که با فشار کنارهم نگه داشته شده اندصورت می گیرد.دراین حالت تنش های مکانیکی به محدوده مشخصی نزدیک سطح مشترک قطعات کاراعمال می شود که باعث تغییر شکل پلاستیک در محل سطح مشترک ودر نتیجه رفع الودگی ها می گردد.این امر سبب حذف ناموزونی های سطح مشترک اولیه شده ویک سطح مشترک با تماس فلزی مناسب را ایجاد می کند. این فرایند در جوش ورق های نازکٰ ٰ سیم هاٰ میکرو مدارها ترانزیستورها و جوش فویل های الومینیومی در بسته بندی صنایع غذایی کاربرد دارد.
4)جوشکاری غلطکی(ROW):
کاربرداین فرآیند چهت روکش کاری مواد با لایه نازک مقاوم به خوردگی می باشد.روکش کاری دورآلومین با آلومینیوم مثالی از این روش می باشد .دورآلومین ماده ای با استحکام بالاولی مقاومت کم دربرابر خوردگی می باشد که با روکش لایه ای از آلومینیوم مقاومت به خورگی مچموعه دورآلومین -آلومینیوم بالا می رود.
 

Similar threads

بالا