انواع فرآورده‌هاي سويا و کاربردهاي آن

koochooloo_m

عضو جدید

پنیر سویا، که همچنین به عنوان sufu/furu یا کشک سویا تخمیر شده نیز شناخته
می شود یک فرآورده غذایی تخمیر شده محبوب و مهم سنتی در کشور چین است. شواهد تاریخی نشان می دهد که تولید sufu قرن ها پیش در چین آغاز شده است و شرایط فرآوری آن در مناطق مختلف کشور چین، اندکی با هم فرق می کند.
در آغاز یک فرآورده تخمیر قارچی بود اما تخمیر باکتریایی نیز با موفقیت انجام شده بود .سویا، ماده خام اصلی برای تولید فرآورده، ارزش غذایی بالا ( منبع پروتئین ها/ مینرال ها و ...) و نیز ارزش درمانی بالایی ( مانندجلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، تصلب شرایین واستئوپروز (یعنی استخوان پوکی) دارد.
هضم پنير سويا (توفو ) خيلي آسان است ، زيرا فيبر موجود در دانه هاي سويا طي عمليات کارخانه اي از آن جدا مي شوند.
توفو همانند ساير فرآورده هاي سويا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش مي دهد و مقدار HDL (کلسترول خوب) را در حد طبيعي حفظ مي کند، در نتيجه احتمال بيمارهاي قلبي را کاهش مي دهد.
انواع محبوب و پرطرفدار موجود پنیر سویا در کشور چین عبارتند از sufu خاکستری، سفید و قرمز.
Nacl و اتانول سازنده های اصلی sufu هستند که این سازنده ها (ترکیبات) طعم متداول و ایمنی فرآورده در برابر میکروارگانیزم های پاتوژنیک را باعث می شوند.
 

koochooloo_m

عضو جدید
پروتئین ها نقش مهمی در تولید پنیر بازی می کنند. آنها نه تنها از طریق انعقاد (ماسیدگی) باعث بوجود آمدن شکل و بافت پنیر می شوند، بلکه همچنین از طریق تولید آمینواسید باعث بوجود آمدن طعم می شود.
برای اینکه یک پنیر چدار با طعم مطلوب بوجود آید، بایستی تجزیه پروتئین کشک به پتیدها و آمینواسیدهای کوچک، به خوبی موازنه و بالانس شوند.این فرآورده های پروتئولیز، خود به عنوان طعم دهنده یا به عنوان پیشگامان (precursors) دیگر ترکیبات طعم دهنده ها در طی بوجود آمدن طعم پنیر، شناخته شده اند .
مطالعات اخیر نشان داده است که کشت های (LAB) آمینواسیدها را به خاطر فعالیت های متابولیک شان مورد استفاده قرار می دهند که تحت تاثیر این فعالیت ها، ترکیبات طعم دهنده در طی به عمل آمدن(ripening) پنیر تولید می شود.
 

koochooloo_m

عضو جدید
گاملا و بورادبنت کاتابولیزphe /tyr/ trpراتحت شرایط بعمل آوردن پنیر مورد مطالعه قرار دادند. که این شرایط بعمل آمدن، بصورت مصنوعی توسطlactobacillus helveticus وlactobacillus casei ایجاد شدند که این انواع ذکر شده به طور گسترده ای به عنوان آغاز کننده ها(starers)،یا flavour adjuncts مورد استفاده قرار گرفتند.
تحت شرایط نزدیک به شرایط به عمل آوردن پنیر چدار (بدون شکر15درجه سانتی گراد/ Nacl4%/PH=5/2) مسیرهای دهیدروژنیشن وترنس آمینیشنPhe /trوtrp، در هر دو گونه فعال شدند و مشخص شد که این واکنش ها، برگشت پذیر هستند.
 

koochooloo_m

عضو جدید
پنیرهای چدار با طعم کثیف (unclean-type flavour) به عنوان پس مزه های (مزه ای که پس از خوردن و ... برای مدتی در دهان باقی می ماند) رز مانند یا گل مانند نامحسوس توصیف شده اند که این پنیرها بیشترین سن را دارند.
این طعم مربوط به ترکیباتی مانند فنیل اتانول و فنیل استالدهید است افزودن فنیل استالدهید(50 تاppb 500) به پنیر چدار ملایم با طعم پاک
(
clean-flavoured mild cheddar) باعث ایجاد عیب هایی با شدت های متفاوتی می شود.
نسبت انحلال بالاتر پروتئین و مقدار بالاتر پپتیدها و آمینواسیدها در سوفویی(sufu) که بوسیله آب نمک و اتانول جا افتاده بود، مشاهده شد در حالی که مقادیر بالایGlu وleu در بین آمینواسیدهای آزاد، مشاهده شد.
از طرف دیگر، الکل فساد پروتئین های سویا را کند می کند و به منظور افزایش سرعت بعمل آمدنsufu،stem bromelain به عنوان منعقد کننده شیر سویا و یک آنزیم هیدرولیتیک مورد استفاده قرار گرفت.
 

koochooloo_m

عضو جدید
بیش از 98% از چربی پنیراز تری گلیسریدها تشکیل یافته اند وهیدرولیز آنها، مهمترین تبدیل بیوشیمیایی در طی به عمل آمدن است.
این فرایند منجر به تولید اسیدهای چرب آزاد (FFA) مونوگلیسیریدها / دی گلیسیرید ها و احتمالاً گلیسرول می شود.
FFA باعث بوجود آمدن بو ورایحه پنیر می شود و FFA منفرد احتمالاً بین C4:0,C12:0 طعم ویژه ای دارد (ترشیده / تند/ صابونی/ نارگیل مانند)
شدت طعم FFA فقط به غلظت آنها بستگی ندارد بلکه همچنین به حضور کاتیون های خاص و محصولات حاصل از فساد پروتئین موجود در محیط نیز بستگی دارد.
 

koochooloo_m

عضو جدید
pH پنیر، تأثیر زیادی برروی اثر طعم دهیFFA دارد. بخش اعظمFFA درPH چدار (PH5/2) بصورت نمک های غیر فرار وجود دارد که تأثیر طعم دهی آنها را کاهش می دهد.
در اکثر انواع پنیرها، لیپولیز نسبتاً کمی در طی بعمل آمدن اتفاق می افتد و لیپولیز شدید، نامطبوع و نامطلوب است. ولی در پنیرهای مانند پنیر ایتالیایی(رومانو، پروولون) Blue/Feta، لیپولیز گسترده به عنوان بخشی از تولید طعم کلی، مطلوب است.
پنیرهای چدار با شدت طعم مختلف، فقط تفاوت های کوچکی را از لحاظ میزانFFA منفرد، نشان دادند.
لیپیدهای سویای موجود در sufu تاحدودی به اسیدهای چرب، هیدرولیز شدند. الکل اضافه شده به صورت شیمیایی یا آنزیمی با اسیدهای چرب واکنش می دهد، تا استرها را بوجود آورد که استرها باعث ایجاد بوی مطبوع فرآورده می شوند.
این گونه فرض شده است که پنیر سویا که یک پنیر کم چربی است، می تواند کشت های پنیرهای شیر کم چربی را مورد استفاده قرار دهد که مشخص شده است، در بالا بردن طعم و پذیرش کلی پنیر، مؤثر ومفید است.
 

koochooloo_m

عضو جدید
تولید پنیر سویا، شباهت زیادی به تولید پنیرشیری ازلحاظ بیوشیمی، میکروبیولوژی و تکنولوژی فرآوری دارد. حتی فرآورده های نهایی نیز،از لحاظ ظاهر،بافت و سازنده های شیمیایی شباهت زیادی به هم دارند.
از لحاظ غذایی هر دو فرآورده کیفیت یکسان و مشابهی دارند چون هر دوی آنها سرشار از پروتئین بوده و مقادیر خوبی از مینرال ها را دارند در حالیکه از لحاظ کربوهیدرات ها، دچار نقص هستند.
 

koochooloo_m

عضو جدید
بیوشیمی هر دو نوع پنیر، ترکیبات کاملاً مشابهی شامل پروتئین ها، لیپیدها، کربوهیدرات ها، استرها، الکل ها و آلدهید ها و مینرال ها، نشان می دهد.
فهرست ترکیبات طعم دهنده فرار، شامل یک طیف وسیعی از ترکیبات است که اساساً از اسیدها، الکل ها، استرها، آلدهیدها، کتون ها و ترکیبات سولفوردار تشکیل یافته اند.
مراحل فرآوری مانند انعقاد (ماسیدگی) ،آب گرفتن (pressing)/ برش دادن ، نمک زدن،بعمل آوردن و ... تقریباً مشابه هستند و فقط در مورد استفاده از انواع مختلف کشت ها، با هم تفاوت دارند.
تفاوت اصلی بین شیر حیوانی و شیر سویا، این است که شیر سویا حاوی لاکتوز و کازئین نیست اما این مطلب بر روی ساخت پنیر تأثیر نمی گذارد چون قندهای سویا می توانند نقش لاکتوز را بازی کند، در حالی که پروتوئین های شیر سویا، نقش مشابه پروتئین های شیر را دارند.
 

koochooloo_m

عضو جدید
کشک سویا همچنین آمینواسیدهای مفیدی مانندAsp / Ile/Leu / Met/Trp/Tyr/val و ... دارد که برای کشت های LABبرای تولید ترکیبات طعم دهنده، مورد نیاز هستند.
درصد چربی یک نکته مهم است که بایستی به آن توجه زیادی کرد، چون پنیر چدار، تقریباً 30% چربی دارد در حالی که پنیر سویا، حاوی 12ـ8% چربی است. چربی از سه طریق باعث ایجاد طعم می شود:
(i) چربی از طریق حل کردن ترکیبات طعم و جلوگیری از،ازبین رفتن انها طی فرآوری به عنوان یک مخزن برای ترکیبات طعم دار عمل می کند
(ii) چربی اسیدهای چرب آزاد طعم دهنده را در طی واکنش های لیپولیز تولید می کند
(iii) چربی از طریق حل کردن ترکیبات با طعم تلخ و باعث ایجاد طعم بد پنیر می شود.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرز تهیه شیر سویا و توفو

طرز تهیه شیر سویا و توفو

طرز تهیه شیر از سویا در منزل:

برای تهیه 1 لیتر شیر سویا، حدود 125گرم لوبیای سویا مورد نیاز است. برای تهیه شیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

1- خیس کردن و گرفتن پوست لوبیاهای سویا:

لوبیاهای سویا را پاک کنید و مدت 10 تا 16 ساعت در آب خیس کنید. در صورت دلخواه می توانید پوست دانه های سویا را بگیرید. گرفتن پوست دانه های سویا باعث می شود مراحل تهیه شیر از سویا بهتر صورت گیرد. یک روش دیگر این است که دانه های سویا را قبل از خیس کردن کمی شکاف دهید. در این حالت پوسته ها به راحتی شل شده و با شستن از سویا جدا می شوند. اگر سویا را شکاف دهید ، زمان لازم برای خیس خوردن آن 6 تا 8 ساعت می شود.

2- حرارت دادن دانه های سویا:

سویاها را حرارت دهید تا آنزیم های مولد طعم لوبیا، از بین بروند. برای این کار می توانید مدت 2دقیقه سویاهای خیس خورده را داخل مایکروویو قرار دهید یا اینکه داخل فر بگذارید.

3- خرد کردن دانه های سویا:

لوبیاهای سویای خیس خورده را به همراه 1 لیتر آب داخل مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. یا اینکه می توانید سویا های خیس خورده را کاملاً آسیاب کنید و با 1 لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع مخلوط شده را آبکش کنید.

4- جوشاندن شیر سویا:

مایعی که از آبکش رد شده است، شیر سویا نام دارد. شیر سویا را مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. بعد از خنک شدن، شیر سویا آماده مصرف است و می توانید تا 3 روز آن را در یخچال نگه دارید.

5- طعم دادن به شیر سویا:
برای بهبود طعم شیر سویا، می توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید، زیرا شیر گاو هم حاوی مقدار زیادی نمک است. شکلات، وانیل یا طعم دهنده های میوه ای نیز، مناسب هستند.


مزایای شیر سویا در مقایسه با شیر گاو
بیشتر مردم شیر سویا را عمدتا به علت مزایای سلامتی بخش آن و نه به این علت که مجبورند می نوشند. بنابراین این سوال پیش می آید که مزیت های شیر سویا در مقایسه با شیر گاو چه می باشند؟
مزیت ا ول: شیر سویا تنها دارای پروتئین های گیاهی ست



مزیت پروتئین های گیاهی نسبت به حیوانی این است که کمتر باعث ا ز دست رفتن کلسیم از طریق کلیه ها می شوند.این مطلب تایید شده است که رژیم غنی از منابع حیوانی ( وپروتئین لبنیات) ریسک بیشتری را برای ابتلا به استئوپروز به همراه دارد.



مزیت دوم: شیر سویا عاری از لاکتوز می باشد

حدود ۷۵ درصد جمعیت جهان دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند. یکسری نژاد ها بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار می گیرند. برای مثا ل ۷۵ درصد آفریقایی ها و ۹۰ درصد آسیایی ها دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند.علاوه بر این شیر سویا دارای پره بایوتیک های قندی مثل استاکیوز و رافینوز می باشد. این پروبایوتیک های قندی ایمنی را تقویت می کنند و به کاهش مواد سمی در بدن کمک می نمایند.



مزیت سوم: مردم کمتری به شیر سویا آلرژی دارند

تنها ۰٫۵ درصد کودکان به شیر سویا آلرژی دارند این درحا لیست که ۲٫۵ در صد کودکان به شیر گاو آلرژی دارند.


مزیت چهارم: شیر سویا کلسترول را کاهش می دهد

چربی های اشباع شیر گاو ناسالم و کلسترول شما را افزایش می دهند. پروتئین شیر گاو هیچ نقشی در کاهش کلسترول ندارد در حالیکه پروتئین سویا سطح کلسترول را کاهش می دهد. سازمان غذا و دارو آمریکا FDA این مطلب را تایید نموده است که که پروتئین سویا به عنوان بخشی از یک رژیم فقیر از چربی های اشباع و کلسترول می تواند ریسک بیماری های کرونری قلب را به میزان زیادی کاهش دهد. توصیهFDA مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا در رژیم روزانه می باشد.



مزیت پنجم: شیر سویا عاری از هر نوع هورمونی می باشد

شیر گاو دارای هورمون های طبیعی(از خود گاو) و یکسری هورمون های سنتتیک می باشد که عملکرد طبیعی بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهند.هورمون سنتتیک rBGHتولید شیر را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.



مزیت ششم: شیر سویا منجر به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) نمی شود

اگرچه نظر قطعی در این زمینه میان دانشمندان وجود ندارد ولی یکسری مطالعات نوعی وابستگی را میان مصرف شیر گاو و دیابت نوع ۱ نشان داده اند در حالیکه چنین رابطه ای با مصرف شیر سویا مشاهده نشده است.







مزیت هفتم: شیر سویا غنی از ایزو فلاون ها ست

وجود ایزو فلاون ها مهم ترین و منحصر ترین مزیت شیر سویا می باشد. ایزوفلاون ها از بروز برخی از سرطان ها(سرطان پروستات و سرطان پستان) جلوگیری می کند. شیوع این سرطان ها در کشور هایی که دریافت بالای محصولات سویا منجمله شیر سویا را دارند بسیار پایین می باشد.علاوه بر این ایزو فلاون ها آنتی اکسیدان هایی هستند. شیر گاو عاری از ایزو فلاون هاست. ایزو فلاون ها دارای مزایای متعددی شامل:کاهش کلسترول، تعدیل علایم یائسگی،جلو گیری ازاستئوپروز و DNA ما را در مقابل اکسیداسیون محافظت می نمایند.



توفو

توفو (TOFU) ماده غذایی است، که شبیه پنیر است. و با افزودن مواد انعقاد دهنده به شیر سویا بدست می آید. . در حقیقت توفو، همان پنیری است که با انعقاد شیر سویا به دست می آید.

پنیر سویا نیز همانند پنیر معمولی باید در آب سرد و در یخچال نگهداری شود.

ارزش تغذیه ای توفو:

توفو همانند سایر فرآورده های سویا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار HDL (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی را کاهش می دهد.

* پنیر سویا نیز همانند شیر سویا منبع غنی پروتئین و ویتامین های گروه B است. که در رژیم گیاهخواری می تواند جایگزین گوشت شود.

* توفو بر خلاف شیر سویا، حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای جلوگیری از
پوکی استخوان مفید است.

* هضم پنیر سویا (توفو ) خیلی آسان است ، زیرا فیبر موجود در دانه های سویا طی عملیات کارخانه ای از آن جدا می شوند.

* توفو همانند سایر فرآورده های سویا، LDL (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار
HDL (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی را کاهش می دهد.

* توفو منبع غنی ایزوفلاوون هاست. ایزوفلاوون ها خطر پوکی استخوان را کاهش می دهند. همچنین احتمال سرطان سینه، سرطان
پروستات و عوارض یاسئگی مثل گرُ گرفتگی و اختلالات روحی را کم می کنند.



طرز تهیه توفو در منزل:

1- برای تهیه 400 گرم پنیر سویا، حدود 2 لیتر شیر سویا و دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی لازم است. برای تهیه پنیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

1- جوشاندن شیر سویا : شیر سویا را در یک ظرف بریزید و 5 تا 10 دقیقه به آرامی بجوشانید. سپس آن را خنک کنید تا دمای شیر به 70 درجه سانتیگراد برسد.

2- سولفات کلسیم، یک ماده منعقد کننده و در حقیقت "مایه پنیر" است. دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی را در یک لیوان آب گرم حل کنید. هر چقدر مقدار سولفات کلسیم کمتر باشد، توفو نرم تر و هر چقدر مقدار سولفات کلسیم بیشتر باشد، توفو سفت تر می شود.

3- محلول حاوی سولفات کلسیم را به آرامی در شیر سویای گرم بریزید و آن را هم بزنید. اگر بعد از افزودن محلول سولفات کلسیم ، باز هم قسمتی از شیر به حالت شل باقی مانده بود، یک مقدار دیگر سولفات کلسیم اضافه کنید.

4- اگر تمامی شیر سویا، منعقد شد( دلمه بست) و مایع آبكی زرد رنگی روی آن دیده شد ، یك پارچه سفید تمیز را در یك آبكش قرار دهید و شیر منعقد شده را روی پارچه بریزید . لبه های پارچه را روی پنیر برگردانید. سپس یك بشقاب ملامین پهن را روی پارچه ی حاوی پنیر قرار داده و یك وزنه یك كیلویی را مدت 20 دقیقه روی بشقاب بگذارید تا آب زردرنگ پنیر از آن جدا شود. بعد از این مدت پنیر آماده است. آن را برش دهید و در یك ظرف آب سرد قرار دهید. سپس ظرف را در یخچال نگه دارید و هر روز آب آن را عوض كنید.

منابع :
tebyan.net
pezeshkan.ir
wikipedia.com
 

پروانه سفید

عضو جدید
انواع فرآورده‌هاي سويا و کاربردهاي آن

سویا

محققان به تازگي دريافته‌اند كه مصرف مكمل‌هاي روزانه ژنيستنين موجود در سويا در تركيب با كلسيم، ويتامين D و يك رژيم غذايي سالم‌ مي‌تواند به پيشگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي و تنظيم قند خون در زنان يائسه كمك كند. نتايج اين بررسي بار ديگر توجه همه را به اين دانه کوچک جلب کرده است.
سويا گياهي يکساله است که 3500 گونه آن شناخته شده و رنگ دانه آن بر حسب انواع مختلف، متفاوت است و به رنگ‌هاي زرد، سفيد، سياه، خاکستري و خالدار ديده مي‌شود. دانه سويا به بزرگي يک نخود است. اين گياه داراي طعم شيرين و خواص درماني بي‌مانند است. دانه سياه سويا بيشتر در طب گياهي مصرف دارد ولي از دانه زرد رنگ آن بيشتر براي روغن‌گيري استفاده مي‌کنند.
سويا از انواع حبوبات است که محل کشت اوليه آن در آسيا بوده اما توليد انبوه آن در ايالات متحده آغاز شد. سويا را مي‌توان يک دانه همه کاره ناميد. اين دانه گياهي قرن‌ها است که غذاي مردم آسيا به خصوص چين بوده و چيني‌ها آن را همراه با برنج به عنوان غذاي اصلي خود مصرف مي‌کنند. سويا در ايران به نام (لوبيا روغني)، (لوبياچيني) سوژا و دانه سويا معروف است.

سويا و ارزش تغذيه‌اي

به علت داشتن 9 آمينو اسيد ضروري، سويا يک پروتئين تقريبا کامل به شمار مي‌آيد و چون ميزان اسيدهاي چرب امگا 3 و چربي اشباع نشده آن بالاست، منبع خوبي براي دريافت چربي و بهبود وضعيت کلسترول خون است. سويا از نظر ويتامين‌هاي گروه B بسيار غني است و داراي مقاديري ويتامين‌هاي C ,D ,E ,K و کمي‌کاروتن است. سويا همچنين داراي کلروفيل و آنتي‌بيوتيکي به نام کاناوالين است که گفته مي‌شود خاصيت ضدعفوني‌کنندگي دارد. جدول زير مواد موجود در 100 گرم دانه خشک و رسيده جوانه سويا، شير سويا و سبوس سويا را نشان مي‌دهد.
از نظر تغذيه‌اي سويا با داشتن 150 کالري انرژي، 8 گرم چربي و 14 گرم پروتئين، 9 گرم کربوهيدرات، 2ميلي گرم سديم و 5 گرم فيبر در 100 گرم، از منابع غذايي خوب به شمار مي‌آيد.

کاربردهاي سويا

از سويا استفاده‌هاي گوناگوني مي‌شود و فرآورده‌هاي مختلفي از آن استخراج مي‌شود، از جمله:
1) شيرسويا: مخلوطي از شير سويا، آب و شکر است.
2) آرد سويا: از دانه‌هاي سرخ و کنگره‌دار سويا تهيه مي‌شود.
3) ميزو (خميرسويا): در سوپ‌هاي ژاپني از آن استفاده مي‌شود.
4) جوانه سويا: براي طعم دادن به انواع سالادها.
5) سويا برگروهات داگ سويا: به عنوان جايگزين گوشت قرمز.
6) توفو: پنير به دست آمده از شير سويا که جايگزين گوشت قرمز مي‌شود.
7) آجيل سويا: کم چرب‌تر از بادام زميني است و در سالادها کاربرد دارد.
8) دانه‌هاي سوياي پخته شده: مانند حبوبات مصرف مي‌شود.
9) تمپو: نوعي کيک پف کرده است.
10) بافت پروتئيني سويا: به صورت آبدار و يخ زده.
11) مکمل‌هاي سويا: محلول‌ها، قرص‌ها و پروتئين‌هاي تکه‌اي سويا که در نوشابه‌ها و آبنبات‌ها کاربرد دارد.
12) سس سويا: نوعي سس تخمير شده است که از سويا، غلات برشته شده، آب و نمک تهيه مي‌شود. به طور معمول از اين نوع سس در غذاهاي آسيايي استفاده مي‌شود. اين سس اولين بار در کشور چين ابداع شد اما امروزه در سراسر قاره آسيا به خصوص کشور ژاپن و حتي در ديگر نقاط دنيا از آن استفاه مي‌شود. البته سس سويايي که مردمان ژاپن در تهيه غذايشان به کار مي‌برند با سس سوياي چيني بسيار متفاوت است.
اگرچه سس سويا انواع مختلفي دارد ولي تمام آنها شورمزه و قهوه‌اي رنگ هستند که براي مزه‌دار کردن غذاها هنگام پخت و يا سر ميز مورد استفاده قرار مي‌گيرند. چون سس سويا شور است و استفاده از آن براي برخي افراد مناسب نيست به تازگي سس سوياي کم نمک براي کساني که رژيم غذايي خاصي دارند به بازار آمده است. اين نوع سس کم نمک را يکي از انواع سس سويا به حساب نمي‌آورند، چون هر کدام از انواع سس سويا را مي‌توان با نمک کم هم تهيه کرد. در هر حال، نمي‌توان اين سس را بي‌نمک تهيه کرد و کساني که مصرف مقادير بسيار کم از نمک هم برايشان مضر است، نبايد از اين سس استفاده کنند.

فايده سويا

خواص درماني متفاوتي به سويا نسبت داده مي‌شود که برخي از آنها طي تحقيقات به اثبات رسيده است و برخي از آنها هنوز مورد تاييد محققان قرار نگرفته است به هر حال کارکرد‌هاي نسبت داده شده به سويا در مورد سلامت به شرح زير است:
• حفظ سلامت قلب از طريق افزايش کلسترول خوب بدن، تميز کردن رگ‌هاي خوني و تسريع گردش خون.
• جلوگيري از سرطان پروستات به وسيله آنتي اکسيدان برجسته ايزوفلاوين که از ايجاد غدد سرطاني جلوگيري مي‌کند.
• تضمين سلامت استخوان‌ها از طريق جبران کمبود مواد معدني.
• حفظ سلامت روده بزرگ به وسيله کاهش تکثير سلول‌هاي سرطاني و از بين بردن باکتري‌هاي مضر به وسيله آنتي‌بيوتيک موروميکس.
• تقويت سيستم ايمني از طريق زداينده قوي به نام ساپونين که ميکروب‌هاي مضر را از بين مي‌برد.
• کمک به بيماران ديابتي و کليوي از طريق کاهش گلوکز خون.

منبع:اینترنت
 
بالا