[FONT="]مقاله که نیست ولی شاید به دردت بخوره !!! [/FONT]

[FONT="]
نورد گرم و سرد محصولات تخت (ورق)[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]نورد محصولات تخت یک فن آوری تولید با راندمان تولید بالا و به اعمال تغییر شکل پلاستیک با عبور چند پاس قطعه فلزی از فاصله موجود بین دو غلتک استوانه ای چرخان می گویند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]مهمترین پارامتر و ویژگی فرایند نورد، دمای مواد در خلال تغییر شکل است. بسته به ضخامت نهایی، نیروهای مکانیکی بکاربرده شده و خصوصیات سطحی در نورد، انجام فرایند در دماهای بالاتر از 800 درجه سانتیگراد را نورد گرم و در دمای کمتر از 150 درجه سانتیگراد را نورد سرد گویند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]مشخصات مهم در کیفیت نهایی محصولات تخت[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]• ضخامت محصول[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• عرض محصول[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• همواری سطح[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• نمایه عرضی ضخامت یا پروفایل محصول[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• سطح نهایی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• خواص مکانیکی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• مقاومت به خوردگی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]قطعات کلیدی و زیرسیستمی نورد[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]مکانیکی: غلتک ها، بیرینگ ها، قالب ها، نگهدارنده غلتک ها، گیربکس ها ، ریل ها، پیستون ها، سیستم های هیدرولیکی، مبدل های حرارتی و تجهیزات جانبی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]الکتریکی: موتور غلتک ها، سیستم مکانیابی و تنظیمات، [/FONT]PLC[FONT="] ها، رایانه ها و تجهیزات جانبی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]ابزار دقیق: مبدل های الکتریکی، نمایشگرها[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]روانکاری: مبردها، امولیسیون ها، *****ها و منابع آب[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]سیستم های کنترل:سرعت ،مکان،کشش، ضخامت، نیرو، همواری سطح، دما، عرض و پروفایل قطعه[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]قوانین عملیات: برنامه ریزی و نصب، دیاگرام و فلوچارت ها، جداول[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]اپراتورها: نیروی انسانی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]محیط: اقلیم و آب و هوا (رطوبت ، دما، آلودگی)[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]مواد مصرفی: غلتک های کاری، روغن، مایعات خنک کاری و...[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]طراحی نورد[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]چندین طراحی متفاوت برای عملیات نورد وجود دارد. هرکدام از این طراحی ها برای گروه تولیدی مشخص و یا به منظور جبران کاستی های طراحی های قبلی ساخته شده اند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]قفسه چهار غلتکه[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]مهمترین قسمت این استند نورد که امروزه از آن بسیار استفاده میشود، چهار غلتک موجود در آن است. ظهور غلتک های پشتیبان به منظور جبران خمش غلتک های کاری می باشد. البته مشکل خمش غلتک های کاری بصورت کامل حل نخواهد شد زیرا نیروهای اعمال شده، بر روی چک غلتک های پشتیبان و خارج از عرض ورق خواهد بود. در نتیجه غلتک های کاری تمایل به خمش و له کردن لبه ها و موجب نقص در همواری سطح می شوند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]قفسه شش غلتکه[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]راه کار در نظر گرفته شده در این نوع استند، بر اساس نظریه استفاده از دو غلتک میانی بین غلتک های کاری و پشتیبان که در مخالف جهت یکدیگر نسبت به خط میانی عمود بر غلتک ها به بیرون خارج شده اند طراحی شده و به این روش میزان خمش غلتک های پشتیبان کنترل می شود. با جابجایی غلتک های میانی امکان اجازه خمش های متفاوت جهت کنترل بهتر همواری سطح وجود دارد.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]چرخه حرارتی در پروسه نورد گرم[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]• پیش گرمایش اسلب در کوره[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• انتقال اسلب به استند که قبل ازآن پوسته های ایجاد شده دردستگاه پوسته زدا برداشته می شود.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• نورد اسلب و تبدیل به ورق[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]• نورد نهایی ورق به ضخامت های پایین تر[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]) نورد[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]نورد فرآیند کاهش ضخامت یا تغییر سطح مقطع یک قطعه کاری بلند از طریق اعمال نیروی تراکمی توسط مجموعهای از غلتکها میباشد.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]عملیات نورد بیشتر به صورت نورد مسطح یا فرمدار میباشد.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]انواع عملیات نورد عبارتند از:[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
I[FONT="]) صفحات فلزی: معمولا برای صفحاتی استفاده میشود که ضخامت آنها بیشتر از 6 میلیمتر است و معمولا برای ساخت بدنهی کشتی، بویلرها، پلها و تیرآهن به کار میرود.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
II[FONT="]) ورقهای فلزی: این حالت برای ورقهایی با ضخامت کمتر از 6 میلیمتر است که معمولا برای ساخت بدنهی خودرو، ظروف نگهداری غذا و لوازم اداری استفاده میشود.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]فرآیند شکلدهی ورق فلزی[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]محصولاتی که با استفاده از این فرآیندها ساخته میشودند بسیار متنوعاند. شکلدهی ورقهای فلزی یا پرسکاری یکی از مهمترین فرآیندهای فلزکاری محسوب میشود.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]فاکتورهای مهم در شکلدهی فلزات[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]1) ازدیاد طول ([/FONT]Elongation[FONT="]): ازدیاد طول یکنواخت یکی از فاکتورهای مطلوب در شکلدهی ورق فلزی میباشد (هرچقدر [/FONT]n[FONT="] بزرگتر باشد آن فلز برای شکلدهی مناسبتر است).[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
Б=k£^n
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]2) ازدیاد طول در نقطهی تسلیم ([/FONT]Yield Point Elongation[FONT="]): فولادهای کمکربن رفتار خاصی از خود نشان میدهند که با آن ازدیاد طول در نقطهی تسلیم میگویند. این نوع ازدیاد طول به خاطر تاثیر نامناسب در سطح قطعه و ایجاد اشکال در پوشش ورق در مراحل بعدی مناسب نیست.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]شکل[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]3) ناهمگونی: این خاصیت به هنگام عملیات تولید به وجود میآید. آرایش مناسب دانههای تشکیلدهندهی فلز به هنگام تولید آن از اهمیت خاصی برخوردار است.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]4) اندازهی دانهها: اندازهی دانهبندی ورقهی فلز به دو دلیل حائر اهمیت است: 1) تاثیر آن در خواص مکانیکی، 2) تاثیر آن در ظاهر قطعات[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]5) تنش باقیمانده ([/FONT]Residual Distress[FONT="]): در تولید قطعات به علت تغییر شکل غیر یکنواخت تنش باقیمانده یا پسمان میتواند وجود داشته باشد که وجود آن ممکن است باعث ایجاد ترکخوردگی تنشی گردد.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]6) بازگشت: قطعهی تولیدشده با ورق به علت ضخامت کم تحت اثر کرنش کمی قرار دارد که احتمال بازگشت آن در مراحل بعدی به خصوص خمکاری زیاد است.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]7) چینخوردگی ([/FONT]Wrinkling[FONT="]): چینخوردگی در اثر عدم تقویت طول یا سطح قطعه کاهش ضخامت و یا عدم یکنواختی ضخامت قطعه به وجود میآید.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="][/FONT]