انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۳

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۳


مطابق اطلاعیه سازمان سنجش، مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ از شنبه ۱ اردیبهشت شروع می‌شود و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تا چهارشنبه ۸ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری اقدام کنند.

راهنمای انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳​

محتوای دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌ آزمون دکتری ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

بخش اول​

۱- روش پذیرش در مقطع دکتری

در این بخش درخصوص میزان تأثیر آزمون کتبی و مرحله دوم (مصاحبه دکتری و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی) در پذیرش نهایی توضیحاتی ارائه شده است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، تاثیر هر یک از این مراحل در قبولی نهایی ۵۰ درصد خواهد بود.

بر اساس دفترچه، عدم شرکت در مرحله بررسی سوابق علمی و پژوهشی به منزله انصراف داوطلب از آزمون است و داوطلب از پذیرش نهایی حذف خواهد شد.

۲- شیوه های آموزشی در مقطع دکتری


شیوه های تحصیل در مقطع دکتری به دو صورت آموزشی-پژوهشی (روش غالب تحصیل در مقطع دکتری) و یا دکتری پژوهش محور (محوریت تحصیل بر اساس پژوهش) است.

۳- مقررات آموزشی دوره دکتری

۴- سهمیه رزمندگان و ایثارگران

۵- سهمیه مربیان


طبق قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۹ فروردین ماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر کد رشته محل برای مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به شرط کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد، اختصاص می یابد و حدنصاب نمره در تمام مراحل آزمون لحاظ می شود.

۶- نحوه پذیرش اتباع خارجی

۷- جزئیاتی در خصوص کارنامه اعلام نتایج آزمون

۸- انتخاب اینترنتی محل تحصیل


فرم انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش قرار می‌ گیرد. داوطلبان لازم است با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون دکتری و بر اساس وضعیت کارنامه خود که مجاز به انتخاب کدرشته‌های کدامیک از دوره‌های مختلف تحصیلی می‌باشند، نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود اقدام کنند.

داوطلبان بر اساس وضعیت مجاز بودن خود و کدرشته‌محل‌های موجود در دفترچه می‌توانند از بین رشته‌محل‌های دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، مشترک، مراکز آموزشی دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات غیر دولتی-غیرانتفاعی انتخاب کنند.

۹- فرم اینترنتی انتخاب رشته

۱۰- نکاتی راجع به مرحله دوم آزمون دکتری (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی)


بخش دوم: دانشگاه‌های دارای پذیرش به همراه ظرفیت پذیرش​

در این بخش دانشگاه‌هایی که در رشته‌های مختلف گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان در مقطع دکتری در دروه‌های مختلف روزانه، شبانه، پردیس، غیرانتفاعی و پیام نور پذیرش دارند اعلام می‌شود.

همچنین ظرفیت پذیرش هر رشته نیز در جدول مشخص شده است.

بخش سوم: شرایط و ضوابط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی​

برخی دانشگاه‌ها ضوابط خاصی برای پذیرش داوطلبان دارند؛ برخی به دانشجویان دکتری خوابگاه ارائه نمی‌دهند؛ برخی در صورت پذیرش رتبه‌های برتر برای آن‌ها تسهیلاتی مدنظر دارند و ….

همه موارد فوق در بخش سوم دفترچه انتخاب رشته اطلاع‌رسانی می‌گردد.
 
بالا